Maksaisitko 80 euroa ompelijalle että hän vaihtaa 150 euron talvitakkiin uuden vetoketjun?
Takissa ei ole muuten mitään vikaa. Vetoketju on vain hajonnut.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papukaijapihdeillä puristat sitä liikkuvaa osaa pikkuisen niin taas toimii.
t. mies
Ja ei muuten toimi jos hammastus revennyt
Vaikka tätä liikkuvaa liparetta pihdeillä puristaa niin se tahtoo meltotua. Tulos on huono ja ratkaisu iältään lyhyt. Järkevintä on vaihtaa koko lipare. Monesti se lähtee helposti irti. Ainakin kun napsuttelee yläpään rajoittimen sivuleikkurilla pienemmäksi niin johan lähtee. Laadukkaissa vaatteissa voi olla irroitettava hakanen.
Vierailija kirjoitti:
Se on ompelijalle ihan sama homma riippumatta takin hinnasta.
Keskustelua seuranneena olen huomannut, kuinka hämmentävän monelle tämä asia on jotenkin hankala käsittää.
Jos takki olisi mieleinen ja hyväkuntoinen, kyllä vaihdattaisin vetoketjun 80 euron hinnallakin. Vaikka en osaa ommella, osaan arvioida minkätasoisesta työstä takin rakenteesta riippuen on kyse. Vuorillinen ja monimutkainen kiinnitysympäristö on eri juttu kuin esimerkiksi vuoriton anorakki tai muu yksinkertainen urheilutakki. Jälkimmäisessä tapauksessa pitäisin 80 euroa liian kalliina hinnoitteluna, mutta vuorilliseen talvitakkiin sopivana.
Kyllä, jos takki olisi mieleinen.
Osaan vaihtaa vetoketjun ja ompelen lähes kaikki vaatteeni, niin en pidä sitä kalliina, hinnasta kun lasketaan arvonlisävero niin jää n. 64€.
Kallein ja aikaa vievin on entisen vetok.purkaminen.
Jos pidän takista, niin kyllä. Monissa talvitakeissa on myös vuori ja muuta vaihtamista hankaloittavaa
Lähellä oleva asukas tupa vaihtaa 15-30 euroa maksaa, untuvatakki siis tuo kallein
Jos takki on semmoinen mistä tykkään ja laadukas.. 80 euroa on kuitenkin vähemmän kuin uusi vastaava takki. itse kun ostan vaatteen, kulutan sen loppuun.. inhoan vaateostoksia, kun en koskaan löydä mitään kivaa ja sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksiko pitäs vaihtaa?
Tuossa nollan ja 80 euron välissä ei taas olekaan mitään muuta summa, vai kuinka?
Ilmiömäisen tehotonta toimintaa jos vetoketjun vaihtoon saa kulumaan 80€
Sen 150€ takin hinta kiinassa tai vietnamissa on jotain 5-6€ luokkaa.
No lähetä se takki korjattavaksi sitten Kiinaan tai Vietnamiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennen tullen. Tuo on just se asenne, mikä ajaa pienet yrittäjät konkursseihin, ja sitten syytetään hallitusta taas kun tosiasiassa itse on vaan niin saakelin nuuka.
En maksaisi 80 euroa. 20 e maksaisin, se on realistista. Menevät siksi konkursseihin kun pitävät tommosia hintoja, ihmiset eivät vie sinne mitään korjattavaksi kun on liian kallista.
Kuinka pitkään itse tekisit työtä 20 eurolla. Edes puhtaana käteen. Saati sitten kun vielä maksat työtilan kulut, alvn, oman palkkasi sivukulut?
Tämä.
Jos kukaan tuttu ei osaisi vaihtaa, niin veisin ompelijalle. Onhan se 80€ korjauksesta pienempi meno kuin 150 € uudesta takista.
Yleensä viedään korjattavat vaatteet anopille, hän puolestaan saa apua tietokone-asioissa, kaupassa käynnissä yms.
Vierailija kirjoitti:
En nyt vähättele vetoketjun vaihdon vaatimaa osaamista mutta jos vaatekorjaamo tuli perustettua sillä oletuksella että asiakkailta voi veloittaa liikkeenjohdon konsultin tuntihintaa niin kannattaa ruveta katselemaan jotain tavallista päivätyötä tilalle.
80€ vetoketjun vaihdosta joo-o ja tietenkin av-mammat puolustelevat naama punaisena että "ilmaiseksiko se pitäisi vaihtaa" ehehh.
Samat mammaksavat myös silmää räpäytyämättä satasen kun oikein kampaaja lyhensi vähän latvoja kun sen pitkän tukan leikkaamisen kuuluukin olla kallista (vaikka siitä leikataan vain muutama sentti).
Kuinka monta vetoketjua olet vaihtanut?
Tuossa jo vetoketju maksaa 15-20€, lisäksi omp.lankaa ja suurin ja aikaan vievin työ on entisen vetoketjun purkaminen.
Ompelen paljon ja jos joku tuttava pyytää vaihtamaan vetoketjun, kieltäydyn, koska suurin osa ei ymmärä, kuinka paljon se vie aikaa. Helposti siinä ompelee uuden takin, ilman v-ketjua.
Maksaisin - vaihtoehtona on maksaa joko 150e (uusi takki) tai 80e (uusi vetoketju). Jos takissa ei ole muuta vikaa, on 80e yksinkertaisesti vähemmän kuin 150e.
Ompelen itsekin paljon omia vaatteitani, mutta tiedän, että vetoketjujen vaihtaminen on ärsyttävää ja vaatteesta riippuen myös hankalaa. Lisäksi talvitakissa vetoketju on yleensä hyvin näkyvällä paikalla, joten virheitä ei sovi tehdä. En lähtisi vaihtamaan itse, ellei kyseessä ole todella simppeli juttu ja 150e talvitakki ei kuulosta siltä.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin jos en osaisi itse hommaa,
alv:n jälkeen tuosta jää 55€ ja siitä kun miinustaa vetoketjun ja muut kulut niin ei paljon nappiin jää.
Itse asiassa ALVin osuus tuosta 80 eurosta on 16,25€ eli alviton hinta vetoketjun vaihdolle on 63,75€.
Mutta niin tai näin, niin tämä yhtälö yksinään kertoo jo aika paljon Suomen toivottomasta tilanteesta, koska kaikki kulut rehellisesti maksaen ei ole enää juurikaan järkeä korjata moniakaan tuotteita. Samaan aikaan kuitenkin vingutaan valtiotasoa myöten, miten kuluttamista pitäisi viedä kestävämpään suuntaan. Mutta miten PA-kansa sitä vie tuollaiseen suuntaan, kun uuden hankkiminen on monessa kohtaa melkein fiksumpaa kuin vanhan korjaaminen?
Toinen vaihtoehto on se, että yhä enemmän asioita teetetään pimeästi. Tätäkin toki koetetaan suitsia muun muassa pankkien "rahanpesuvahtimisen" kautta, kun pitää mukamas käteistalletusten kohdalla jo pienistäkin summista kysellä, että mistä ovat peräisin.
Summa summarum: Suomen ja monen muunkin länsimaan velkarahalla pumpattu järjestelmä on kuolinkorinoissaan ja hallituksilla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin saattohoidon aikana koettaa tilkitä reikiä. Sanokaa minun sanoneen, viimeistään 2050 mennessä ollaan siinä, että ellei järjestelmä ole muuten jo romahtanut, niin sitten palkat menevät kokonaisuudessaan valtiolle ja sieltä Neuvosto-tyyliin jaetaan "kullekin tarpeen mukaan".
Ompelijoilla on huonot tuntipalkat, he ovat alkaneet napista :-)
Joku vaihtaa vetoketjun 20€ hintaan. Vie jollekin mummolle, ne kun osaa vielä tuollaiset pikkuhommat.
Kuka kehtaa ottaa 80€ vartin hommasta? Paholaisen pannuun paistumaan!
Miten noin kalliissa takissa ylipäätään on noin romu vetoketju. Taitaa olla Made in Singapore todennäköisestti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt vähättele vetoketjun vaihdon vaatimaa osaamista mutta jos vaatekorjaamo tuli perustettua sillä oletuksella että asiakkailta voi veloittaa liikkeenjohdon konsultin tuntihintaa niin kannattaa ruveta katselemaan jotain tavallista päivätyötä tilalle.
80€ vetoketjun vaihdosta joo-o ja tietenkin av-mammat puolustelevat naama punaisena että "ilmaiseksiko se pitäisi vaihtaa" ehehh.
Samat mammaksavat myös silmää räpäytyämättä satasen kun oikein kampaaja lyhensi vähän latvoja kun sen pitkän tukan leikkaamisen kuuluukin olla kallista (vaikka siitä leikataan vain muutama sentti).
Kuinka monta vetoketjua olet vaihtanut?
Itse asiassa kaksi. Sen lisäksi vaihdoin itse kuivausrummun katkenneen vetohihnan (osa maksoi 15€) kodinhoitohuoneen nurkassa puolessa tunnissa vaikka kaikki paikkakunnan kodinkonekorjaamot vaativat lähes eurolleen samaa 310€ hintaa jonka päälle olisin joutunut vielä kuljettamaan sen itse heidän pöydälleen ja noutamaan sieltä.
Eikä edes aloiteta näistä "tonnin huolloista" joita on tullut tehtyä itse parissa tonnissa satasen alkuoperäisosilöa.
Suomalaiset ovat sokeasti auktoriteetteihin uskovia lampaita jotka eivät ainoastaan maksa mitä tahansa mitä niiltä suinkin kehtaa pyytää vaan tulevat heti perään tällaisille foorumeille määkimään jokaiselle joka suinkin kehtaa kyseenalaistaa absurdin hinnan.
Nyt on huomionarvoista miettiä , minkä mittainen tämä suurta keskustelua aiheuttava takki on. Takkeja on niin kovin monen mittaista ja vetoketjun , kunnollisen, hinta on sen mukainen. Te jotka niin helposti sen vetoketjun vaihdatte niin kokeilkaa tehdä se vaikka lähes nilkkapituiseen takkiin, purkakaa ensin vanha vetoketjun pois ja ryhtykää hommiin. Kyllä se tuttu naapuri varmaan ilman tekee kun häntä on ennenkin voinut hyväksi käyttää.T: Ompelija
Kuinka pitkään itse tekisit työtä 20 eurolla. Edes puhtaana käteen. Saati sitten kun vielä maksat työtilan kulut, alvn, oman palkkasi sivukulut?