Maksaisitko 80 euroa ompelijalle että hän vaihtaa 150 euron talvitakkiin uuden vetoketjun?
Takissa ei ole muuten mitään vikaa. Vetoketju on vain hajonnut.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa monet asiat, kuten korjausompelu, on sietämättömän kallista.
Saksassa, missä itse olen asunut, takin vetoketjun vaihto maksaisi korkeintaan 30 euroa.
Alv pitäisi olla 0! Ei noilla käsitöistä saaduilla alveilla ole valtion kassaan mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin pitää elää ja maksaa laskut.
T: Ompeliatar
Milläs elät kun hinnoittelet itsesi ulos ja asiakkaat ostavat mieluummin kausialesta uuden "150€ takin" 60€ hintaan kuin maksavat 80€ pelkän vetoketjun vaihdosta.
Mihin hintaan sinä ap korjaisit TYÖKSESI toisten ihmisten vaatteita?
Olen mies ja vaihdoin itse sen vetoketjun Minulta hajosi talvitakista vetoketju joskus ja 75 euroa olis maksanut vaihto ompelijalla. Ajattelin ettei se voi olla vaikeaa itse vaihtaa sitä. Mittasin vanhan ja ostin uuden. Purin vanhan vetoketjun varovasti ja käsillä ompeliin uuden tilalle. Käytin nuppineuloja apuna vanhan asettelussa. Kärsivällisesti sain uuden laitettua.
Onhan tuo 80€ aivan järjetön, eli lähes 500 mummon markkaa. Jos vielä olisi markkahinnat kuka kehtaisi edes pyytää noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Mihin hintaan sinä ap korjaisit TYÖKSESI toisten ihmisten vaatteita?
Mikä noin triggeröi? Hänhän kysyi vain muiden mielipidettä.
Kyllä mä maksoin, sen verran hyvä takki enkä itse todellakaan osaisi vetskaa vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksiko pitäs vaihtaa?
Tuossa nollan ja 80 euron välissä ei taas olekaan mitään muuta summa, vai kuinka?
Ilmiömäisen tehotonta toimintaa jos vetoketjun vaihtoon saa kulumaan 80€
Sen 150€ takin hinta kiinassa tai vietnamissa on jotain 5-6€ luokkaa.
No mikset vaihda itse? Tule sitten sen jälkeen tänne ihmettelemään kuinka tehotonta toimintaa sait itse aikaan ja arvioi samalla paljonko sinun aikasi, työsi ja ammattitaitosi arvo on. Ai niin, ja muista vähentää myös kulut ensin päältä.
ERI
Minä en vaihda, ostan mieluummin kympillä uuden. Uusi on aina uusi, ja kun kulahtaa tai rikkoutuu, jälleen uusi tilalle.
Pikamuodin suurkuluttajille voisikin määrätä jo erilliset jäte- ja kierrätysmaksut sanktioina. Kukaan järkevä ja vähääkään ajatteleva ei osta mitään 10€ takkia jos sellaisen ylipäätään jostain löytää. Kyllä tyhmempikin tajuaa että se on tehty orjatyövoimalla.
Todellisuudessa verrataan ihan muita vaihtoehtoja:
Käytetyn uutena 150 maksaneen takin vetoketju hajosi joten nyt:
1) heitän sen roskiin ja ostan tilalle uuden 150€ takin.
2) korjaan itse muutamalla eurolla, sehän on jo kuitenkin käytetty eikä näytä muutenkaan uudelta joten riittää että vetoketju toimii.
Ostan uuden ja siistin tarjouksesta 75 eurolla kun minulla on nyt käyttötakki ja aikaa etsiä hyviä tarjouksia.
3) Maksan käytetyn takin korjauksesta 80€ jotta vetoketju olisi kuin uusi vaikka muu takki ei enää olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kehitysmaiden hinnat liittyy Suomeen???
En todellakaan maksaisi. Osaan itsekkin ommella
Kauanko tuohon menee aikaa? 2 h, 20 e tuntipalkka ja 40 e valtiolle? Vai vielä tuota enemmän valtiolle? Ylikallis tilavuokra? Mietin vaan miksi palvelut on Suomessa niin kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kehitysmaiden hinnat liittyy Suomeen???
Tietysti liittyy! Ei ole järkeä tuoda parin euron vaatteita halpamaista, ja korjata niitä täällä.
En maksaisi. Vaikka tuosta hinnasta vähennetään alvit, verot, vetoketjun hinta ja muut kulut niin melkomoinen tuntitaksa jää.
Itse olen ompelijalla vaihdattanut vetoketjun takkiin ja parikymppiä tuli hinnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nollan ja 80 euron välissä ei taas olekaan mitään muuta summa, vai kuinka?
Ilmiömäisen tehotonta toimintaa jos vetoketjun vaihtoon saa kulumaan 80€
No mikset vaihda itse? Tule sitten sen jälkeen tänne ihmettelemään kuinka tehotonta toimintaa sait itse aikaan ja arvioi samalla paljonko sinun aikasi, työsi ja ammattitaitosi arvo on. Ai niin, ja muista vähentää myös kulut ensin päältä.
ERI
Minä en vaihda, ostan mieluummin kympillä uuden. Uusi on aina uusi, ja kun kulahtaa tai rikkoutuu, jälleen uusi tilalle.
Pikamuodin suurkuluttajille voisikin määrätä jo erilliset jäte- ja kierrätysmaksut sanktioina. Kukaan järkevä ja vähääkään ajatteleva ei osta mitään 10€ takkia jos sellaisen ylipäätään jostain löytää. Kyllä tyhmempikin tajuaa että se on tehty orjatyövoimalla.
Kyllä niitä löytää, kovalla käytöllä itsellä kestävät kuitenkin muutamia vuosia. Ei kymmentä, mitä joku kertoi kalliin takin kestävän.
En tiedä sitten onko se kovin pikamuotia se 10€ takkikaan, jos kuitenkin 1000 käyttökertaa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin pitää elää ja maksaa laskut.
T: Ompeliatar
Mutta erittelepä mistä tuo hinta koostuu. Kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin jos en osaisi itse hommaa,
alv:n jälkeen tuosta jää 55€ ja siitä kun miinustaa vetoketjun ja muut kulut niin ei paljon nappiin jää.
Älä viitsi. Kallishan tuo hinta on. Totta kai alvia menee paljon, jos hinta on älytön.
Vaihtamiseen voi mennä helposti 5-10 tuntia ja vetskarikin maksaa 10-20e. Hinta voi tuntua susta älyttömältä, mutta ei ompelija tuolla juuri tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin jos en osaisi itse hommaa,
alv:n jälkeen tuosta jää 55€ ja siitä kun miinustaa vetoketjun ja muut kulut niin ei paljon nappiin jää.
Älä viitsi. Kallishan tuo hinta on. Totta kai alvia menee paljon, jos hinta on älytön.
Vaihtamiseen voi mennä helposti 5-10 tuntia ja vetskarikin maksaa 10-20e. Hinta voi tuntua susta älyttömältä, mutta ei ompelija tuolla juuri tienaa.
😭🤣😂😅
Vierailija kirjoitti:
Kettumainen homma riippuen miten on upotettu. En ihmettele hintaa. Onko takissa miten tän nyt ilmaisisi , käänteet / suoja vetoketketjun päällä ? Itse "korjasin" vetoketjun jättämällä sen sinälleen ja laittamalla isot nepparit vetoketjun peittävään reunukseen. Toinen vaihtoehto on ns.farkkuniitti.
Yleisesti vetoketju heikoin kenkki ainakin Haltin takeissa. Yksi korjattu yo. ja toinen ongelmoi.
Haltin takkeja mulla on ollut vuosikymmeniä. Ei koskaan ongelmia vetoketjujen kanssa. Tosin ei niitä uusia takkeja kovasti tarvi ostaakaan. Tärkeintä on kaikissa takeissa ostaa sopiva koko, jossa on liikkumisen ja istumisen varaa ilman hengitysvaikeuksia :)
ERI