Muistatteko vielä kouluissa nokkahuilut?
Kommentit (29)
Muutaman kerran kokeilin mutta aina meni räkää sinne joten annoin olla.
Muistan. Innostuin aivan. Menin rappusille soittamaan syysiltana Varpunen jouluaamuna.
Ostakaa, makkaraa... 🎶
putsattiinko niitä ikinä vai oliko ne täynnä räkää?
Onhan niitä vieläkin? siis mun lapset ainakin soittaa koulussa nokkahuilua ja saavat ne omaksi
Nokkahuiluja soitetaan vielä nykyäänkin kouluissa. Ostakaa makkaraa -on edelleen soittolistalla.
Vierailija kirjoitti:
putsattiinko niitä ikinä vai oliko ne täynnä räkää?
Putsattiin liinalla. Muoviset voi pestä. Ostin puisen, kun oli mielestäni kaunis esine.
Puinen soi kauniimmin kuin muovinen.
Se puuhuilujen puhdistus, rassaus ja öljyäminen oli kovaa puuhaa. Kuin työpajalla. Lapselle kova paikka.
Mun lapseni soitti koulussa nokkahuilua. Aikaa siitä on noin pari vuotta. Oli soittoläksyä kotona. Sitten koulussa pidettiin soittokoe.
Huiluille piti virkata säilytyspussi, joka oli venyvä ja vanuva pitkä pussukka. Ja myös nauha millä sen sai kiinni.
Oliko kaikilla muilla nykyään vähän alta satavuotiailla nokkahuilut koulussa, paitsi minulla? Kaikki ikäiseni muistelevat tuota. Mulla oli nokkahuilu kyllä, mutta täti toi sen jostain Kiinasta tai muulta reissultaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä vieläkin? siis mun lapset ainakin soittaa koulussa nokkahuilua ja saavat ne omaksi
ok, jossakin on vielä vauras kunta. Täällä piti itse ostaa nokkis.
Ei ole parhaita koulumuistoja. Musiikki oli epämieluisimpia kouluaineita. Oli ilo päästä siitä seiskan jälkeen.
Meidän piti kyllä ostaa itse oma nokkahuilu. Myös lasteni koulussa nokkahuilu on pitänyt ostaa itse.
Mä tykkäsin soittamisesta. Saimme omat musiikin kirjat ja sieltä sitten soitimme lauluja. Soitimme myös kotona oma-aloitteisesti.
Muistan, että toiset vain pitivät huilua suullaan ja heiluttelivat sormiaan.
Muistan että jossain vaiheessa ala-asteella 80-luvulla oli jonkinaikaa koulun puolesta nokkahuilu, mutta ei sitä omaksi saanut. En muista että sillä loppujen lopuksi olisi paljoakaan soiteltu.
Ai niitä on vielä nykyäänkin? Meillä oli joskus 80-luvulla.
Ei muuta kun harjoittelemaan. Tässä mallia siitä.
Ja sitte jos erehty puhaltamaan niin se vinkuna säikytti koko luokan xD