Teini kieltäytyy koiralenkkivuorosta, miten toimin?
Perheen 15v kieltäytyy hoitamasta omaa koiran lenkkivuoroaan ja sanoo, ettei kiinnosta koko koira ja puolestaan myykää pois. Koira 7v ja alkuvuodet siis oli innoissaan koirasta ja sovittu vuorot jolloin jokainen käy lenkillä sen kanssa kerran päivässä.
Sanon, että se on elävä olento ja kotityö, vastuu on kannettava vaikkei huvittaisi. Kotitöitä ei hänelle ole liiaksi. Sanoo että ei kiinnosta koira, hoitakaa ketä kiinnostaa. Kun sanon että siinä tapauksessa en maksa muuta harrastusta karjuu etten voi uhkailla häntä: johon vastaan ettei ole uhkailua vaan rajat että jokainen tekee osansa ja mikäli laiskottaa sekin vähä ei liene energiaa muualle.
Mitä teen? Minulla (yh) eikä toisella nuoremmalla lapsella ole rahkeita hoitaa vielä hänenkin puolesta että hän voi senkin ajan maata puhelimella somessa. Argggh. Neuvoja?
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten tärkein työ oli tehdä kotiläksyt. Mieheni ja minä teimme kotityöt. Koulusta annettiin välillä niin paljon kotitehtäviä, että niissä meni hyvinkin pari tuntia illasta. Jos oli kokeet tulossa, meni kauemmin.
Millainenkohan ap:n lasten koulumenestys on. Lapset tekevät laiskojen aikuisten kotitöitä?
Koiran hoidon ei pitäisi mennä lasten koulumenestyksen edelle.
Meidän teinin pk-keskiarvo on 9,7 ja hyvin on ennättänyt salille, tekemään lapsenhoitokeikkaa ja ilmeisesti myös opiskelemaan riittävästi. Ja kavereillakin kaikilla sama homma. Jos on lapsi, jolla peruskoulun läksyihin menee päivättäin 2-3h voi tosiaan olla hyvä ettei tee kotitöitä. Toisaalta, tuolla akateemisen lahjakkuuden tasolla hyvin luultavasti päätyy juuri niihin suorittaviin hommiin, joita vois harjoitella jo kotitö
Tavoitteen eteen työskentelyn opettaminen on kaikista oleellisinta. Fiksuutta on myös asettaa ne tavoitteet siten, että ne haastavat, mutta ovat silti mahdollisuuksien rajoissa. Hienoa, jos olet ollut noin päättäväinen ja onnistunut tavoitteessasi kovalla yöllä, ostan rehellisesti hattua. Toisaalta silloin tällöin imurointi tai koiran lenkitys olisi varmasti sujunut sinulta myös.
Lemmikki on aina aikuisen vastuulla. Jos teini ei halua sitä ulkoiluttaa, silloin ap kantaa vastuunsa valinnoistaan (lemmikin hankinta) ja vie sen itse ulos. Jos hän ei siihen pysty, silloin on parempi miettiä koirasta luopumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VIe koira teinin sänkyyn ja anna tehdä tarpeensa sinne. Teet näin niin kauan kunnes teini tajuaa viedä koiran ulos.
Miksi teiniä pitää rankaista, kun äiti ei ymmärrä että piski on liian vaativa tämän hetkiseen elämään?
Teini laiskottelee. Oppii elämään kuten kunnon ihmisen kuuluukin.
Edelleen, äiti tehnyt virheen ottaessaan koiran. Nyt sysää vastuuta teinille elukasta, josta teini ei edes tykkää. Ei ole ok. Hyvä, että teini pitää puoliaan eikä anna äitinsä kävellä yli. Kunnioittaa omia rajojaan.
Netti poikki illaks illaksi, niin tulee tylsää ja hän alkaa puuhaamaan.
Vierailija kirjoitti:
On se tylsää mutta niin se on muillekin ja tehtävä kotityö kuuluu jakaa. Yksi makaa somessa kun toiset tekee. Ap
sano ettet jaksa maksaa nettiä joten ajattelit sulkea sen samoin kaikista liitymistä suljet koska et jaksa maksaa
Niinpä niin. Äiti ei itsekään jaksa töiden jälkeen viedä koiraa ulos, ja valittaa kun teinikään ei hommalle enää lämpene. Semmosta se on. Ei auta äitin muuta kuin jaksaa laittaa tossua toisen eteen, kun koiran kerran on hankkinut.
Teinin kannattaa myydä koira ja pitää rahat. Äipälle voi kertoa, että se karkasi.
Vierailija kirjoitti:
Muuten, millaisesta koirasta on kyse? Pikkufifi vai raivoava louskuleuka, jota vähän pelkää ulkoiluttaja itsekin? Vai jorain tuolta väliltä?
Tätä kyselin jo useampi sivu sitten; ilman vastausta... Meillä asuu naapurustossa koira (onneksi pieni), joka huutaa kuin hyeena kaiken perään ja sinkoilee joka suuntaan. Veikkaan, että ketä tahansa hävettäisi tuollaisen kanssa kulkeminen, saati teiniä. Sitten on näkynyt lapsia raahautumassa lapinkoiran perässä likipitäen tielle (itse olin tien toisella puolen koirani kanssa kauhulla tätä todistamassa, voimatta tehdä yhtään mitään). Näitähän valitettavasti riittää.
Antaisin tuollaisen lapsen huostaanottoon, tai vastaavaan. Jos se ei halua osallistu perheen elämään, ei se taida kuulua perheeseenkään?
Luovu siitä josta vähemmän tykkäät. Lapsen voi tosiaan antaa huostaan jos sen kanssa ei pärjää. Mä pitäisin koiran. Se on viaton ja syytön tilanteeseensa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se tylsää mutta niin se on muillekin ja tehtävä kotityö kuuluu jakaa. Yksi makaa somessa kun toiset tekee. Ap
Meillä aikoinaan oikeudet ja velvollisuudet kulkivat käsi kädessä. Kun teini sai olla pidempään iltaisin ulkona, se myös tarkoitti, että kotiin tultuaan teini vei koiran iltalenkille. Jos ei halunnut viedä koiraa iltalenkille, sitten ei myöskään ollut illalla pidempään ulkona.
Meillä on sama. Jokainen hoitaa osansa, jotta kaikilla on mukavaa. Kukaan ei voi vapaamatkustaa. Jos yhteinen etu lakkaa kiinnostamasta, lähtee myös omia mukavuuksia pois. Välillä tuo teini narisee, mutta lopulta se tauko älylaitteista ja muista mukavuuksista ei houkuttele, joten hoitaa osansa ja esim. lenkittää koiran ja tekee hänelle sovitut kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten, millaisesta koirasta on kyse? Pikkufifi vai raivoava louskuleuka, jota vähän pelkää ulkoiluttaja itsekin? Vai jorain tuolta väliltä?
Tätä kyselin jo useampi sivu sitten; ilman vastausta... Meillä asuu naapurustossa koira (onneksi pieni), joka huutaa kuin hyeena kaiken perään ja sinkoilee joka suuntaan. Veikkaan, että ketä tahansa hävettäisi tuollaisen kanssa kulkeminen, saati teiniä. Sitten on näkynyt lapsia raahautumassa lapinkoiran perässä likipitäen tielle (itse olin tien toisella puolen koirani kanssa kauhulla tätä todistamassa, voimatta tehdä yhtään mitään). Näitähän valitettavasti riittää.
Asuttekohan meidän kanssa samalla alueella. Kuulostaa nuo molemmat niin tutulta.
Lemmikkiä hankkiessa vanhempi kantaa vastuun sen hoidosta, lapset ja nuoret lupaavat hoitaa mutta äkkiä se unohtuu.
Toisaalta teillä on koira jonka hoitoon tarvitaan koko perhe. Jos teini ei hoida omaa osuuttaan niin harrastus ja puhelin pois tai vähintään tauolle. Jotenkin en näkisi itseäni tarjoamassa teinille vaihtoehtoja vaan vaatisin osallistumista, varsinkin jos lenkkiaika kuluu somessa. Koira on nyt perheenjäsen, tekisi oikeasti mieli tulla sanomaan ap:n laiskalle teinille muutama valittu sana!
Omaan korvaan kuulostaa vähän erikoiselta ongelmalta, koska en pidä koiraa kotityönä. Minulle sen ulkoilutus on omaa aikaa, ei ikävä velvollisuus, enkä edes halua antaa sitä hommaa perheemme teinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuttekohan meidän kanssa samalla alueella. Kuulostaa nuo molemmat niin tutulta.
Tai sitten täällä 😀 Kuulostaa myös minulle tutulta. Pari terrieriä, kääpiösnautseri, sheltti ja beagle, penskojen ulkoiluttamia ja huonosti koulutettuja möykkääjiä. Kaikkein ärsyttävin on kääpiösnautseri, joka tosiaan huutaa kuin hyeena. Ei edes hauku vaan ennemminkin kiljuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten täällä 😀 Kuulostaa myös minulle tutulta. Pari terrieriä, kääpiösnautseri, sheltti ja beagle, penskojen ulkoiluttamia ja huonosti koulutettuja möykkääjiä. Kaikkein ärsyttävin on kääpiösnautseri, joka tosiaan huutaa kuin hyeena. Ei edes hauku vaan ennemminkin kiljuu.
Meillä asuu tuollainen perhe lähellä, jonka lapinkoira raahaa perässään alakouluikäisiä lapsia. Koiran hihna on köytetty vyötärölle ja lapset yrittävät parhaansa, että pysyvät perässä. Koira on myös vauhko ja vihaa pieniä koiria. Kierrän kaukaa oman pienen kanssa, jos näen heidät.
Teini laiskottelee. Oppii elämään kuten kunnon ihmisen kuuluukin.