Teini kieltäytyy koiralenkkivuorosta, miten toimin?
Perheen 15v kieltäytyy hoitamasta omaa koiran lenkkivuoroaan ja sanoo, ettei kiinnosta koko koira ja puolestaan myykää pois. Koira 7v ja alkuvuodet siis oli innoissaan koirasta ja sovittu vuorot jolloin jokainen käy lenkillä sen kanssa kerran päivässä.
Sanon, että se on elävä olento ja kotityö, vastuu on kannettava vaikkei huvittaisi. Kotitöitä ei hänelle ole liiaksi. Sanoo että ei kiinnosta koira, hoitakaa ketä kiinnostaa. Kun sanon että siinä tapauksessa en maksa muuta harrastusta karjuu etten voi uhkailla häntä: johon vastaan ettei ole uhkailua vaan rajat että jokainen tekee osansa ja mikäli laiskottaa sekin vähä ei liene energiaa muualle.
Mitä teen? Minulla (yh) eikä toisella nuoremmalla lapsella ole rahkeita hoitaa vielä hänenkin puolesta että hän voi senkin ajan maata puhelimella somessa. Argggh. Neuvoja?
Kommentit (579)
Perheen aikuiset ovat aina vastuussa lemmikistä, joten ulkoiluta itse koirasi. Meidänkään teinit eivät olleet innokkaita ulkoiluttajia yhteen aikaan, mutta nyt kotoa muutettuaan oikein kyselevät koska koira tulisi heille hoitoon. Liittynee ikään. Ei voi olla niin, että koiran hyvinvointi on teinin viitsimisen varassa, kyllä se pitää sinun itse ottaa vastuullesi. En tiedä onko koira mikään kotityö. Ei sitä olisi pakko ollut ottaa, pyykinpesut, siivoukset ym. sen sijaan ovat pakollisia.
Parempi kun ette annakaan koirianne teinien ja lasten ulkoilutettaviksi. Teinit varsinkaan eivät viitsi kerätä koiran jätöksiä mistään, repivät koiria hihnasta tarpeettomasti kun on kiire takaisin kotiin nyhjöttämään, toljottavat puhelintaan kun pitäisi ennemmin seurata koiran tekemisiä ulkona, päästävät koirat kusemaan naapurien portin pieliin.
Täällä noita teinien ja lasten ulkoiluttamia koiria riittää ja alkaa olla mitta täynnä noita.
Ei todellakaan ole oikein koiralle antaa sitä vastentahtoisen lenkitettäväksi. Koiran elämä ei kyllä muutenkaan kuulosta teillä kovin hyvältä. Jos kolme lenkkiä päivässä on työn ja tuskan takana toteuttaa 2-3 ihmisen voimin, niin saako koira muuta aktiviteettia tai huomiota? Pääseekö se noiden lenkkien lisäksi edes yhdelle ihan vain pissareissulle ulos?
On yhdessä sovittu, yleensä tarkoittaa että vahvemmassa asemassa oleva on sanellut että näin tehdään. Niin kauan kuin asut täällä teet kuten on yhdessä sovittu, omassa asunnossasi voi sitten tehdä mitä huvittaa.
Noita vastentahtoisten teinien ulkoiluttamia koiria säälittää seurata tässä naapurustossa. Teinit kiskovat hihnasta täysin piittaamattomasti ja jopa vaarallisesti ja juuri ja juuri vaivautuvat talon ympäri kävelemään. Ei puhettakaan mistään kunnollisesta lenkityksestä, osalla koiran käsittely on jopa eläimen hyvinvointia uhkaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanot että huomenna on koiralle varattu aika eläinlääkärille, lopettamispiikille, koska et jaksa yksin hoitaa sitä jatkuvasti. Jos ei sittenkään innostu, niin se ei välitä siitä pskan vertaa.
Minulle tehtiin tuota, eli hankittiin lemmikkejä, ja kun käyttäydyin ikäni mukaisesti (eli olin lapsi, enkä ollut osannut ajatella sitä työtä ja vastuuta), niin uhkailtiin lemmikin lopettamisella.
Itse nyt aikuisena en ikinä ottaisi lemmikkiä lapsen mankumisen perusteella, koska lapsi ei mitenkään voi tehdä sitä harkintaa. Vaan lemmikki otetaan vain jos minä aikuisena sellaisen haluan, ja siihen olen sitoutumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole teinin työ koiranhoito
Kyllä on, jos niin on sovittu. Ihan kuten muutkin kodin hommat, joista sovitaan.
Sovittu niin, että äiti sanelee ja teini ei voi kuin suostua?
Koira pois, jos sitä ei ole perheessä aikaa/kiinnostusta hoitaa. Eikö niin?
Anteeksi nyt kun sanon, mutta teinien koiranlenkitykset ovat yhtä tyhjän kanssa. Puhelinta kytätään koko ajan ja koiraparka tuskin ehtii tarpeitaan tehdä kun se jo riuhdotaan takaisin kotiin. Sikäli kun ei jää pyörän tai auton alle kun teini ei jaksa nostaa silmiään puhelimesta.
Itsellä ei teinejä, koira kylläkin, ja näitä koiranhoitoon pakotettuja teinejä näkee jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, jos niin on sovittu. Ihan kuten muutkin kodin hommat, joista sovitaan.
Joskus käy niin että lapsen elämän asioista määrää ainakin osittain joku muu kuin lapsi itse.
Jeesus mitä kommentteja tässäkin ketjussa.
Sinä olet sen koiran hankkinut, joten päävastuu on sinulla. Tämä pitäisi olla päivänselvää kaikissa perheissä, joissa mietitään lemmikin hankintaa. Sopimuksia voidaan tehdä, mutta eihän lapsi tiedä mitä kaikkea vastuuta se elukka tuo. Hankkiutuisin eroon elukasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus käy niin että lapsen elämän asioista määrää ainakin osittain joku muu kuin lapsi itse.
Jeesus mitä kommentteja tässäkin ketjussa.
Tietysti noin. Mutta! Sitten ei pidä sanoa, että on sovittu, kun on määrätty/saneltu säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet sen koiran hankkinut, joten päävastuu on sinulla. Tämä pitäisi olla päivänselvää kaikissa perheissä, joissa mietitään lemmikin hankintaa. Sopimuksia voidaan tehdä, mutta eihän lapsi tiedä mitä kaikkea vastuuta se elukka tuo.
Tämä. Meilläkin lapsi toivonut koiraa oikeastaan niin kauan kun on osannut puhua. Välillä otetaan lähipiirin koiria yökylään, kun omistajat matkoilla tms. Silloin lapselle realisoituu se lenkityksien määrä, vaikkakin tietysti minä hoitovastuussa koirasta olen.
Kiellä teiniltä vessaan pääsy ja kännykkä sekä muu informaatio, niin kakara ymmärtää miltä koirasta tuntuu kun ei viedä ulos.
Täällä on toinen ketju, jossa keskustellaan, minkälaisia ohjeita ja neuvoja nuorelle on kotona annettu, että elämässä pärjäisi. Ja nyt tässä ketjussa sanotaan, etteivät kotityöt kuulu perheen nuorille. Miten sitten pitäisi toimia? Taitoja pitäisi opettaa, mutta niitä ei kuitenkaan saa vaatia tätä kullannuppua tekemään ja oppimaan. Tynnyriinkö tämä pitäisi sulkea?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on toinen ketju, jossa keskustellaan, minkälaisia ohjeita ja neuvoja nuorelle on kotona annettu, että elämässä pärjäisi. Ja nyt tässä ketjussa sanotaan, etteivät kotityöt kuulu perheen nuorille. Miten sitten pitäisi toimia? Taitoja pitäisi opettaa, mutta niitä ei kuitenkaan saa vaatia tätä kullannuppua tekemään ja oppimaan. Tynnyriinkö tämä pitäisi sulkea?
Onkin sitten oma juttunsa, että onko lemmikinhuolto varsinaisesti kotityö. Oma lapseni huolehtii ikätasonsa mukaisesti huoneensa siivouksesta ja muutenkin jälkeensä siivoamisesta, harjoiteltu pyykin- ja astianpesukoneen käyttöä, osallistuu omasta aloitteestaan joskus ruoanlaittoon jne.
Perheen lemmikistä sitten olen itse vastuussa, kun sellaisen olen aikuisen harkinnalla hankkinut. Kerron kyllä esim. eläinlääkärikustannuksista yms, jotta lapsi oppii mitä kaikkea lemmikistä hyvä huolehtiminen vaatii.
Ainoa neuvo, kato peiliin.