Teini kieltäytyy koiralenkkivuorosta, miten toimin?
Perheen 15v kieltäytyy hoitamasta omaa koiran lenkkivuoroaan ja sanoo, ettei kiinnosta koko koira ja puolestaan myykää pois. Koira 7v ja alkuvuodet siis oli innoissaan koirasta ja sovittu vuorot jolloin jokainen käy lenkillä sen kanssa kerran päivässä.
Sanon, että se on elävä olento ja kotityö, vastuu on kannettava vaikkei huvittaisi. Kotitöitä ei hänelle ole liiaksi. Sanoo että ei kiinnosta koira, hoitakaa ketä kiinnostaa. Kun sanon että siinä tapauksessa en maksa muuta harrastusta karjuu etten voi uhkailla häntä: johon vastaan ettei ole uhkailua vaan rajat että jokainen tekee osansa ja mikäli laiskottaa sekin vähä ei liene energiaa muualle.
Mitä teen? Minulla (yh) eikä toisella nuoremmalla lapsella ole rahkeita hoitaa vielä hänenkin puolesta että hän voi senkin ajan maata puhelimella somessa. Argggh. Neuvoja?
Kommentit (579)
Kerro sille pennulle että sua EI KIINNOSTA hänen mielipiteet. Meillä on koira josta kaikki huolehtii tasapuolisesti kiinnosti tai ei.
Ei tässä elämässä voi valita aina tekemisiään sen mukaan mikä kiinnostaa mikä ei. Jos annat tässä asiassa periksi ja alat käymään vaihtokauppaa teet sitä joka hiton asiassa jatkossakin.
Lopeta penskojesi kynnysmattona oleminen, sinä olet perheen pääksi ja määräät kuka tekee mitäkin. Kaikista asioista elämässä EI VOI NEUVOTELLA.
Älä kasvata lapsestasi vastuunpakoilijaluuseria vaan vastuuta kantava elämässä pärjäävä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on toinen ketju, jossa keskustellaan, minkälaisia ohjeita ja neuvoja nuorelle on kotona annettu, että elämässä pärjäisi. Ja nyt tässä ketjussa sanotaan, etteivät kotityöt kuulu perheen nuorille. Miten sitten pitäisi toimia? Taitoja pitäisi opettaa, mutta niitä ei kuitenkaan saa vaatia tätä kullannuppua tekemään ja oppimaan. Tynnyriinkö tämä pitäisi sulkea?
Koiran ulkoiluttaminen ei ole kotityö. En minäkään hanki lemmikkejä ja oleta, että puolisoni hoitaa ne minun kanssani yhdessä. Kyllä minä hoidan ne ihan itse.
Miten niin se ei ole kotityö? Pakko se on jonkun tehdä ja aina se ei ole mukavaa puuhaa. Kyllä minä lasken sen kotityöksi.
Ja se joku on se, joka koiran on halunnut. Koira ei ole pakollinen hankinta kenellekään. Pyykinpesu, tiskaaminen yms kotityöt ovat pakollisia kaikille.
Koiran hankkiminen lapsen pyynnöstä on kuin lainan takaamista - viimekädessä joutuu itse hommiin. Parempi asennoitua heti niin että aikuiset ottavat taloudessa vastuun myös lemmikeistä ja näyttävät esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on uskomaton määrä kommentteja, joissa sympataan tätä typerää teiniä, joka pitäisi laittaa ojennukseen sen sijaan että taputetaan päähän eikä velvoiteta mitään. Ei mikään ihme että nykynuorilla menee niin huonosti kun äidit ovat tuollaisia.
Se, että en velvoittaisi lemmikin hoitoon, ei tarkoita etten velvoittaisi mihinkään kotityöhön. Itse en vaan miellä lemmikkiin liittyviä asioita kotityöksi. Lemmikki on kuitenkin vanhemman harkinnalla otettu huolenpitoa vaativa elävä olento.
Jos en itse pystyisi lemmikistä huolehtimaan, niin siinä kohtaa olisi etsittävä lemmikille uusi koti. Ja en nyt tarkoita näitä piikille vienti-uhkailuja, vaan ihan tosiasiallisesti siinä kohtaa lähdettäisiin etsimään lemmikille uutta kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on toinen ketju, jossa keskustellaan, minkälaisia ohjeita ja neuvoja nuorelle on kotona annettu, että elämässä pärjäisi. Ja nyt tässä ketjussa sanotaan, etteivät kotityöt kuulu perheen nuorille. Miten sitten pitäisi toimia? Taitoja pitäisi opettaa, mutta niitä ei kuitenkaan saa vaatia tätä kullannuppua tekemään ja oppimaan. Tynnyriinkö tämä pitäisi sulkea?
Koiran ulkoiluttaminen ei ole kotityö. En minäkään hanki lemmikkejä ja oleta, että puolisoni hoitaa ne minun kanssani yhdessä. Kyllä minä hoidan ne ihan itse.
Miten niin se ei ole kotityö? Pakko se on jonkun tehdä ja aina se ei ole mukavaa puuhaa. Kyllä minä lasken sen kotityöksi.
Ja se joku on se, joka koiran on halunnut. Koira ei ole pakollinen hankinta ken
Eivät ole, voihan kotiin palkata siivoojan ja käyttää pesulapalveluja.
Jos koira on perheeseen hankittu, siitä pidetään huolta yhdessä. Tuskin homma on mennyt niin että ap itse on ollut ainut joka halusi koiran ja muut vastustivat.
Jos on, niin sitten toki aapeen täytyy koira hoitaa yksin.
Voi kääk näitä uusavuttomia.
Ota ohjat käsiisi, johda perhettäsi ja määritä kuka mitäkin tekee tai sitten voivat lähteä.
Kerro esimerkkejä "ei saakaan kiinnosta aina ruokkia heitä tai pestä heidän pyykkejä, mutta se on pakko.
Hän sanoo ettet voi kiristää häntä, sano " kyllä voin koska minä määrään täällä et sinä" ! Älä anna sen teinin hyppiä silmillesi.
Oon henkilökohtaisesti sitä mieltä, että vastuu mistä tahansa eläimestä on ensisijaisesti taloudessa asuvilla aikuisilla aina. On vastuutonta ja laiskaa ottaa eläin kotiin ja ulkoistaa vastuu sen hyvinvoinnista lapsille. En tiedä auttaako, mutta kannattaa ehkä istua alas perheen kesken ja miettiä uudelleen kotityö jakoa. Ehkä teinille voisi miettiä yhdessä jonkun vaihtoehtoisen kotityön. Tollanen autoritäärinen kasvatus (missä suurinpiirtein ruumiillisen rangaistuksen uhalla pakotetaan tekemään kyseenalaistamatta mitä vanhemmat haluaa) mitä monet täällä ehdottaa kasvattaa aikuisia, jotka eivät osaa tehdä kompromissejä - taito joka on edellytys työelämässä pärjäämiselle. Lapset (teinit myös) oppii mallista, joten älä ainakaan näytä mallia ehdottomuuden ja uhkailun käytöstä voimakeinona, kuten moni täällä toivoo
Vierailija kirjoitti:
Voi kääk näitä uusavuttomia.
Ota ohjat käsiisi, johda perhettäsi ja määritä kuka mitäkin tekee tai sitten voivat lähteä.
Kerro esimerkkejä "ei saakaan kiinnosta aina ruokkia heitä tai pestä heidän pyykkejä, mutta se on pakko.
Hän sanoo ettet voi kiristää häntä, sano " kyllä voin koska minä määrään täällä et sinä" ! Älä anna sen teinin hyppiä silmillesi.
Miten kasvattaa sosiopaatti 101
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse miellän enemmän harrastukseen, koska lemmikin pitäminen ei ole millään tavalla pakollista. Toisin kuin esim. edes jonkinlainen siivoaminen, ruokakaupassa käynti ja ruoanlaitto jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se joku on se, joka koir
Eivät ole, voihan kotiin palkata siivoojan ja käyttää pesulapalveluja.
Jos koira on perheeseen hankittu, siitä pidetään huolta yhdessä. Tuskin homma on mennyt niin että ap itse on ollut ainut joka halusi koiran ja muut vastustivat.
Jos on, niin sitten toki aapeen täytyy koira hoitaa yksin.
Ap:n lapsi on ollut pieni, kun koira on hankittu. Kyllä sen hankkimisesta on ap yksin päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse miellän enemmän harrastukseen, koska lemmikin pitäminen ei ole millää
Ei ole pakollista noista mikään muukaan nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on uskomaton määrä kommentteja, joissa sympataan tätä typerää teiniä, joka pitäisi laittaa ojennukseen sen sijaan että taputetaan päähän eikä velvoiteta mitään. Ei mikään ihme että nykynuorilla menee niin huonosti kun äidit ovat tuollaisia.
Sympatiasta ei ole ainakaan omalla kohdallani kyse, ainoastaan koiraa kohtaan tunnen pahaa mieltä. Ihan vain faktoja totean, että tuota vastuuta olisi pitänyt opettaa aiemmin niin ei oltaisi tässä tilanteessa. Moni on tuossa iässä niin jukuripäinen ettei mikään pikkulahjonta tai rankaiseminen auta. Jos on vaikka aiemmin vienyt koiraa ulos siksi että koira kiinnostaa ja lenkittäminen on kivaa, niin eihän se opeta vastuuta tai epämiellyttävien asioiden tekemistä.
Täällä on puhuttu siitä, ettei koira muka ole vanhemman vastuulla. Kyllä se nyt vaan viimekädessä hänen vastuullaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin se ei ole kotityö? Pakko se on jonkun tehdä ja aina se ei ole mukavaa puuhaa. Kyllä minä lasken sen kotityöksi.<
Tuolla logiikallahan teini voi kieltäytyä kaikista muistakin kotitöistä. Lumitöistä ja koko asunnon imuroinnista nyt ainakin, koska hän ei ole päättänyt asumismuotoa ja asunnon kokoa aikanaan.
Kaikkeen te teinienne kanssa suostuttekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin se ei ole kotityö? Pakko se on jonkun tehdä ja aina se ei ole m
Tuolla logiikallahan teini voi kieltäytyä kaikista muistakin kotitöistä. Lumitöistä ja koko asunnon imuroinnista nyt ainakin, koska hän ei ole päättänyt asumismuotoa ja asunnon kokoa aikanaan.
Kaikkeen te teinienne kanssa suostuttekin.
Koiran ulkoilutus ei ole kotityö. Ap:n logiikalla lapsi oppii, että voit haalia itsellesi lemmikkejä ja pakottaa muut hoitamaan ne.
Koiran tulessa talouteenne, on teini ollut lapsi.
7v koira ja teini 15v.
Silloin teini ollut 8v, kun koira tullut eli täysin aikuisen vastuulla!!!!
Aikuinen vastaa AINA lemmikistä, jos kyseessä lapsi, joka haluaa lemmikin.
Eri asia, jos olisi ollut jo +-18v kyseessä, kun Rekku tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin se ei ole kot
Jos ap antaa periksi, teini oppii että perheen yhteisen lemmikin perushoidon voi lyödä laimin kiukkukohtauksen iskiessä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kannattaa ottaa yhteyttä lastensuojeluun, josta hän saa oman turvallisen aikuisen kuuntelijaksi. Yhdessä sitten katsotaan, onko sinusta edes äidiksi, jos asetat koiran oman lapses hyvän elämän edelle. Lapsi ei ole mikään kotiorja, jonka täytyy täyttää vanhemman velvollisuudet kun äidistä ei tähän ole.
Lapsen hyvää elämää olla puhelimella joka hetki?
Juu ei jää taas tämänkään keskustelun pohjalta epäselväksi miksi niin monet laittaa aikuisena välit poikki teihin lol. Tää täysin yli menevä rankaiseminen ja kielen käyttö ojennukseen laittamisesta ja ei saa hyppiä silmille vaikuttaa osalle täällä olevan joku fetissi enemmän kun mikään muu. yök
Lapsi on ollut sen ikäinen, kun koira on hankittu, että kyllä koira on täysin hänen koiransa, ei yhteinen.