Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä ferritiini- arvoilla olette saaneet kehoituksen käyttää rautalisää?

Vierailija
14.01.2025 |

Mulla ferritiini 43. Eli on viitearvoissa mutta; olo on väsynyt koko ajan, huimaa, palelee jne. Voiko johtua tuosta ferritiiniarvosta?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle sanottiin että 29 on hyvä arvo, näkevät kuulemma niin paljon yksinumeroisia lukuja ettei tuollaisesta olla huolissaan.

Vierailija
2/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 17 arvot joka on normaali.

Vierailija
4/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
5/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 3.

Vierailija
6/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mul oli 4 ja lääkärin mielestä ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
7/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 3,nyt 4v myöhemmin se on 17 ja syön rautaa edelleen. Hb 150

Enää en ole kävelevä zombie ja rytmihäiriöt kerran kaks viikkoon.

En lopeta rautaa ennenkun kuukautiset loppuu.

Säännölliset edelleen vaikka 50 jo mittarissa.

Vierailija
8/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 ei ole hyvä arvo. Alle 30 rautavarasto on tyhjä. Ilmeisesti arvon pitäisi olla kai ainakin 70. Monilla on oireita samoilla arvoilla kuin sinulla.

Harva lääkäri ymmärtää tästä hölkäsen pöläystä.

Vierailija
9/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 18 sen jälkeen, kun olin jo syönyt rautaa 2 kk. Olin ollut vuoden kuolemanväsynyt. Elokuussa ferrititiini oli 48. Olin silti väsynyt ja jatkoin raudan syömistä. Nyt alkaa helpottaa. 

Vierailija
10/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 9 ja lääkäri sanoi  että kyllä sä voit yhden purkillisen rautalääkettä syödä. Ei ollut muita oireita kuin hengästyminen. Pienikin nousu,niin tuntui kuin olisi betonilohkare rinnan päällä. Nyt syönyt puoli vuotta 100mg Ferrodania ( ainoa tuote minkä maha kestää) Nyt oli ferritiini 26   hemoglobiini 130. Vähän on hengenahdistus helpottanut. Pidän nyt vähän taukoa ja syön sitten taas purkillisen rautaa. Happolääkkeet jatkuvasti käytössä (refluksi) tämä varmaan vaikuttaa raudan imeytymiseen.

Vierailija
11/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut mitään kehoituksia, harva lääkäri nykyään edes kehoittaa tai neuvoo!,

vastaan ja huolehdin itse itsestäni.

Arvolla 2x ja voimalla huonosti otin asioista selvää.

Vierailija
12/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 9 ja lääkäri sanoi  että kyllä sä voit yhden purkillisen rautalääkettä syödä. Ei ollut muita oireita kuin hengästyminen. Pienikin nousu,niin tuntui kuin olisi betonilohkare rinnan päällä. Nyt syönyt puoli vuotta 100mg Ferrodania ( ainoa tuote minkä maha kestää) Nyt oli ferritiini 26   hemoglobiini 130. Vähän on hengenahdistus helpottanut. Pidän nyt vähän taukoa ja syön sitten taas purkillisen rautaa. Happolääkkeet jatkuvasti käytössä (refluksi) tämä varmaan vaikuttaa raudan imeytymiseen.

Mun teinillä ferritiini oli kanssa 9 ja voimakas väsymys, mutta terveyskeskuslääkärin mielestä hänellä ei ole raudanpuutetta. Aloitettiin silti syömään rautaa.

Vierailija
13/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rauta-arvo oli 240. Jos syön lisärautaa, saatan kuolla.

300 on kai raja jonka jälkeen rautaa aletaan vähentää verenluovutuksilla.

Vierailija
14/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli n. 30, mutta tulin kipeäksi samana päivänä kun verikoe otettiin ja lääkäri epäili, että todellinen arvo voi olla tätä matalampi. Sanoi kuitenkin, että vaikka arvo olisi 30, niin rautalisä kannattaa aloittaa oireiden takia (väsymys, ihon kuivuus, kynsien ja hiusten katkeilu ym.). Tavoiteltava arvo kuulemma 50-100. Kilpparit tarkistettiin myös, ne OK. 

Vierailija
15/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko rautalääkkeistä vatsavaivoja?Joudun käyttämään rautavalmisteita, niistä ummetus iskee toisinaan ja se on ikävää tai oikeastaan kauheaa.Testissä ollut useampi merkki.Käyttääkö kukaan rautasuihketta?

Kerran olen käynyt infuusiossa, hetken helpotus mut arvot laskee koska menkat.

Hb ok mut varastoraudat aivan nollilla, 3.

Aiheuttaa jos ja vaikka mitä oireita.Mielestäni moni ei edes tiedä et tällenenkin voi olla ja oireita luullaan jonkun muun taudin oireiksi.

Vierailija
16/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43 ei ole hyvä arvo. Alle 30 rautavarasto on tyhjä. Ilmeisesti arvon pitäisi olla kai ainakin 70. Monilla on oireita samoilla arvoilla kuin sinulla.

Mulla oli 14. Lääkärin mielestä normaali arvo ja ylimääräinen raudan syönti turhaa. 

Vierailija
17/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 23. Lääkäri sanoi, että pitäisi olla vähintään 30 ja mieluummin sen yli. Määräsi rautatabletteja.

Vierailija
18/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 14. Lääkärin mielestä normaali arvo ja ylimääräinen raudan syönti turhaa. 

Mulla oli ensin 29 ja silloinen lääkäri kehotti syömään lisärautaa. Vajaan vuoden kuluttua ferritiini oli enää 14, lisäraudan syömisestä huolimatta ja hb noussut yhden pykälän 133 -> 134. Silloinen työterveyslääkäri oli sitä mieltä että ihan ok arvot.

Vierailija
19/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta arvot niias ja pahasti kun yritin olla vege, mitenkään ei tahdo nousta edes viitearvoihin. Tänään oli maksapihvit, huomenna kunnon pihviä. En enää milloinkaan heikennä kuntoani millään viher hömpällä. 

Vierailija
20/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 3,nyt 4v myöhemmin se on 17 ja syön rautaa edelleen. Hb 150

Enää en ole kävelevä zombie ja rytmihäiriöt kerran kaks viikkoon.

En lopeta rautaa ennenkun kuukautiset loppuu.

Säännölliset edelleen vaikka 50 jo mittarissa.

Arvo voi olla alhainen, vaikka ei olisi ollut kuukautisia vuosiin. Jos on taipumus alhaiseen arvoon, niin se kannattaa välillä mittauttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi