Millä ferritiini- arvoilla olette saaneet kehoituksen käyttää rautalisää?
Mulla ferritiini 43. Eli on viitearvoissa mutta; olo on väsynyt koko ajan, huimaa, palelee jne. Voiko johtua tuosta ferritiiniarvosta?
Kommentit (61)
Mm. Sisätautilääkäri Esa Soppi on moneen kertaan julkisuudessa puhunut, että arvo alle 30 tarkoittaa jo tyhjiä rautavarastoja. Eli älkää uskoko lääkäreitä, jotka sanovat arvon 4 olevan ok. Sellaiselle lääkärille pitää huomauttaa, että arvo on alle viitteiden, eikä se silloin ole normaali.
Jo pelkät viitearvot ovat liian alhaiset, alaraja 15 ei ole riittävä.
Ferritiini on kuitenkin viime aikoina ollut paljon esillä, ja laiva on toivottavasti kääntymässä kohti järkevämpi aikoja. Toisinsanoen, ehkäpä naisten erityistä tilannetta raudanpuutteen saralla aletaan kohta jo ymmärtää. Kauan se on kestänytkin!
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 12. Söin rautatabletteja ja reilun vuoden päästä oli 19. Olen nyt tuttavan vinkistä alkanut rautatablettien rinnalla syödä viherjauhetta. Hänellä nousivat arvot tuolla kombolla, pelkillä rautatableteilla hyvin vähän. Pitäisikin käydä mittauttamassa uudestaan, josko olisi minullakin ferritiini noussut... Olen ollut tosi pitkään kasvissyöjä, joten se varmasti on suurin syy alhaiseen ferritiiniin. Lihaa en vain mitenkään pysty saamaan kurkusta alas, joten näillä konsteilla mennään.
Rauta rasittaa maksaa, joten ei ehkä kannata viherjauhetta (?) ottaa sen kanssa. Pitää muistaa, että myös tulehdus nostaa ferritiiniä ja esim vihreä tee kapselit ovat aiheuttaneet maksavaurioita. Ota ennemmin riittävän suuri annos rautaa (yli 100 mg/pv, mielellään 200 mg päivässä, max 5 mg/kg) ja c-vitamiinia (monissa rautatableteissa on) ja mieluiten tyhjään vatsaan (tai ainakin vältä kahvia, teetä, kaakaota, kalsiumia, magnesiumia, pähkinöitä, viljoja, palkokasveja ja lääkkeitä). Jos ei lähde ferritiini nousemaan riittävän suurella rautalisällä (noin 5-10 yksikköä/kk), pitäisi tutkia onko jotain muitakin syitä raudanpuutteelle.
https://esasoppi.fi/raudanpuute/rauta/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma rauta-arvo oli 240. Jos syön lisärautaa, saatan kuolla.
300 on kai raja jonka jälkeen rautaa aletaan vähentää verenluovutuksilla.
Ei todellakaan ole vielä hengenvaarallinen, mutta lisärautaa ei tietysti tarvita.
Ihme liiottelua taas.
"Korkea ferritiinitaso eli rauta-arvo voi olla yhteydessä maksasairauteen, reumasairauksiin, alkoholin liikakäyttöön, pahanlaatuisiin kasvaimiin, raudankertymäsairauteen, kehon tulehdustilaan tai metaboliseen oireyhtymään, jota sairastavilla on normaalia suurempi riski muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin."
"Kuinka korkealla ferritiiniarvo voi sitten turvallisesti olla? Verestä mitattavan seerumin suurentunut ferritiinipitoisuus on yleinen löydös. Useimmiten ei ole syytä suureen huoleen, vaikka ferritiiniarvo kohoaisi useampaan sataan. Kuten edellä käy ilmi, ferritiinin nousuun voi olla monia syitä, eikä aina ole välttämättä kyse sairaudesta tai muusta poikkeavasta tilasta. "
https://www.apu.fi/kysymykset/ferritiini-koholla-pitaako-huolestua-apu-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 12. Söin rautatabletteja ja reilun vuoden päästä oli 19. Olen nyt tuttavan vinkistä alkanut rautatablettien rinnalla syödä viherjauhetta. Hänellä nousivat arvot tuolla kombolla, pelkillä rautatableteilla hyvin vähän. Pitäisikin käydä mittauttamassa uudestaan, josko olisi minullakin ferritiini noussut... Olen ollut tosi pitkään kasvissyöjä, joten se varmasti on suurin syy alhaiseen ferritiiniin. Lihaa en vain mitenkään pysty saamaan kurkusta alas, joten näillä konsteilla mennään.
Rauta rasittaa maksaa, joten ei ehkä kannata viherjauhetta (?) ottaa sen kanssa. Pitää muistaa, että myös tulehdus nostaa ferritiiniä ja esim vihreä tee kapselit ovat aiheuttaneet maksavaurioita. Ota ennemmin riittävän suuri annos rautaa (yli 100 mg/pv, mielellään 200 mg päivässä, max 5 mg/kg) ja c-vitamiinia (monissa rautatableteissa on) ja mieluiten tyhjään vatsaan (tai ainak
Älkää vaan noudattako tällaisia ohjeita!
"Liian suuret annokset liian usein nautittuna saattavatkin siis vain heikentää raudan imeytymistä.
- Jotta rauta imeytyisi parhaalla mahdollisella tavalla, rautaa pitäisi syödä pienempiä annoksia ja harvemmin, esimerkiksi vain joka toinen päivä, erikoislääkäri neuvoo."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauta rasittaa maksaa, joten ei ehkä kannata viherjauhetta (?) ottaa sen kanssa. Pitää muistaa, että myös tulehdus nostaa ferritiiniä ja esim vihreä tee kapselit ovat aiheuttaneet maksavaurioita. Ota ennemmin riittävän suuri annos rautaa (yli 100 mg/pv, mielellään 200 mg päivässä, max 5 mg/kg) ja c-vitamiinia (monissa rautatable
Älkää vaan noudattako tällaisia ohjeita!
"Liian suuret annokset liian usein nautittuna saattavatkin siis vain heikentää raudan imeytymistä.
- Jotta rauta imeytyisi parhaalla mahdollisella tavalla, rautaa pitäisi syödä pienempiä annoksia ja harvemmin, esimerkiksi vain joka toinen päivä, erikoislääkäri neuvoo."
Niin heikentävät. Mutta otetaan esimerkki keksityillä luvuilla. Rautaa syödään 100 mg/annos ja joka toinen päivä syötynä siitä imeytyy 20mg ja joka päivä otettuna 15 mg. Kuukaudessa siis: 15x20mg=300mg vs. 30x15mg=450mg Tuossa syy, miksi kannattaisi syödä joka päivä. Kannattaa siis ajatella asiaa pitkällä aikavälillä.
Pitäisikö rautaa syödä vain joka toinen päivä?
https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-perusteet/pitaisiko-rautaa-sy…
Mulla oli kanssa 17, ei sanottu mitään. Ferritiini mitattiin muiden mittausten yhteydessä, eli ei etsitty erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 13:n arvolla työterveyslääkäri kehotti aloittamaan raudan syömisen, vaikka arvo olikin juuri viitearvon sisällä. Pari kuukautta rautaa ottaneena väsymys alkaa vähän hellittää.
Rautavarastojen nostaminen kestää puolesta vuodesta pariin vuoteen (ja kaikilla ei nouse ollenkaan), joten toivottavasti et lopettanut raudan syöntiä kahdessa kuukaudessa.
Noi viitearvot on kyllä kummallisia, miten viitearvo voi olla alempi kuin tyhjän rautavaraston arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauta rasittaa maksaa, joten ei ehkä kannata viherjauhetta (?) ottaa sen kanssa. Pitää muistaa, että myös tulehdus nostaa ferritiiniä ja esim vihreä tee kapselit ovat aiheuttaneet maksavaurioita. Ota ennemmin riittävän suuri annos rautaa (yli 100 mg/pv, mielellään 200 mg päivässä, max 5 mg/kg) ja c-vitamiinia (monissa rautatableteissa on) ja mieluiten tyhjään vatsaan (tai ainak
Mitä haittaa viherjauheesta on?
Vierailija kirjoitti:
Kehotuksen. Kehotus. Kehottaa.
Hekotuksen. Hekotus. Hekottaa.
Arvolla 16.
Viitearvo on suuntaa antava, voit kokea oireita vaikka olet rajojen sisällä, mutta lääkärin kanssa täytyy neuvotella mistä johtuu oireet. Rautalisää ei pidä omin päin mennä ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 3.
Minulla myös, lisäksi hb oli alle viitearvojen.
Vierailija kirjoitti:
Kehotuksen. Kehotus. Kehottaa.
Hei nipo, huomasitko, että sulla tuoli tuonne ylimääräinen välilyönti kahden ensimmäisen sanan väliin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta.
Kyllä. Kilpirauhasen vajaatoiminnan ja raudanpuutteen oireita ei voi erottaa ilman kokeita, joten kannattaa otattaa kilpirauhaskokeet.
Mutta kilpirauhasarvot saattavat parantua pelkästään ferritiinin nostolla.
Suomessa alin viitearvo on 15, muualla sivistyneessä maailmassa 30. Lääkärit tykkää huonoa kun tästä puhutaan. Virallinen liturgia on tuo 15, ja muut ovat kerettiläisiä. Ai niin: Itsellä oli 243.