Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä ferritiini- arvoilla olette saaneet kehoituksen käyttää rautalisää?

Vierailija
14.01.2025 |

Mulla ferritiini 43. Eli on viitearvoissa mutta; olo on väsynyt koko ajan, huimaa, palelee jne. Voiko johtua tuosta ferritiiniarvosta?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma rauta-arvo oli 240. Jos syön lisärautaa, saatan kuolla.

300 on kai raja jonka jälkeen rautaa aletaan vähentää verenluovutuksilla.

Ei todellakaan ole vielä hengenvaarallinen, mutta lisärautaa ei tietysti tarvita.

Ihme liiottelua taas.

Vierailija
22/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 12. Söin rautatabletteja ja reilun vuoden päästä oli 19. Olen nyt tuttavan vinkistä alkanut rautatablettien rinnalla syödä viherjauhetta. Hänellä nousivat arvot tuolla kombolla, pelkillä rautatableteilla hyvin vähän. Pitäisikin käydä mittauttamassa uudestaan, josko olisi minullakin ferritiini noussut... Olen ollut tosi pitkään kasvissyöjä, joten se varmasti on suurin syy alhaiseen ferritiiniin. Lihaa en vain mitenkään pysty saamaan kurkusta alas, joten näillä konsteilla mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli arvo 9 ja ohjeistus, että rautaa pitää vetää ainaki pari vuotta.

Runsaat menkat mulla syynä

Vierailija
24/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla loppu samoihin aikoihin oireet silloin kun oli mitattu se 43. Niitä oireita oli arvolla 25.

Vierailija
25/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20

Vierailija
26/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi, että nuoret runsaista kuukautisista kärsivät saisivat kaikki ottaa rautalisää. Oli itsearviolta noin 30 naislääkäri. 

Vierailija
27/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla loppu samoihin aikoihin oireet silloin kun oli mitattu se 43. Niitä oireita oli arvolla 25.

Selvennän vielä, etten syönyt rautaa, vaan vaihdevuodet hoiti asian. 

Tää on kyllä järkyttävää, miten naisten runsaista kuukautisista aiheutuvaa matalaa rautaa vähätellään näin paljon. Näin myöhemmin tajuan, että olin koko sen fertiiliajan todella väsynyt tämän johdosta. Tätä pitäisi vaan enemmän rummuttaa.

Vierailija
28/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 13:n arvolla työterveyslääkäri kehotti aloittamaan raudan syömisen, vaikka arvo olikin juuri viitearvon sisällä. Pari kuukautta rautaa ottaneena väsymys alkaa vähän hellittää.

Vierailija
29/61 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ferritiini oli 2, mutta puutosoireet olivat vähäiset. En edes hengästynyt portaissa. Palelin. Arvo nousee tosi hitaasti rautakuurin avulla.

Vierailija
30/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitattiinko herkkä CRP? Oletko ollut viimeisen kuukauden aikana kipeänä tai ottanut rokotetta? Ferritiini nousee helposti tulehduksen takia, jolloin se ei mittaa luotettavasti rauta-arvoja.

Vierailija
31/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että olet raskaana?

Vierailija
32/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta.

Kyllä. Kilpirauhasen vajaatoiminnan ja raudanpuutteen oireita ei voi erottaa ilman kokeita, joten kannattaa otattaa kilpirauhaskokeet.

Vierailija
33/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43 ei ole hyvä arvo. Alle 30 rautavarasto on tyhjä. Ilmeisesti arvon pitäisi olla kai ainakin 70. Monilla on oireita samoilla arvoilla kuin sinulla.

Harva lääkäri ymmärtää tästä hölkäsen pöläystä.

Ahaa. Mikäs sinä olet koulutukseltasi?

Vierailija
34/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosi sitten ferritiini 33 ja hoitajan, joka soitti tuloksista, mukaan se oli ihan hyvä.

Aloitin kuitenkin rautalisän syönnin ja jaksaminen on parantunut satakertaisesti. 

Pitäisikin käydä mittauttamassa mitä se arvo on nyt.

Vierailija
35/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että olet raskaana?

Muutenkin hormonaaliset muutokset voi aiheuttaa tuollaista.

Vierailija
36/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöthän ap kunnolla?

Vierailija
37/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mul oli 4 ja lääkärin mielestä ei ole mitään ongelmaa.

Järkyttävää.

Vierailija
38/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 9 ja lääkäri sanoi  että kyllä sä voit yhden purkillisen rautalääkettä syödä. Ei ollut muita oireita kuin hengästyminen. Pienikin nousu,niin tuntui kuin olisi betonilohkare rinnan päällä. Nyt syönyt puoli vuotta 100mg Ferrodania ( ainoa tuote minkä maha kestää) Nyt oli ferritiini 26   hemoglobiini 130. Vähän on hengenahdistus helpottanut. Pidän nyt vähän taukoa ja syön sitten taas purkillisen rautaa. Happolääkkeet jatkuvasti käytössä (refluksi) tämä varmaan vaikuttaa raudan imeytymiseen.

Mun teinillä ferritiini oli kanssa 9 ja voimakas väsymys, mutta terveyskeskuslääkärin mielestä hänellä ei ole raudanpuutetta. Aloitettiin silti syömään rautaa.

Ellei ole runsaat kuukautiset, niin syy pitäisi selvittää. Saattaa olla esim. keliakia.

Vierailija
39/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 ja söin 4kk rautaa ja ferritiini nousi 29. Lääkärin mielestä ihan ok arvot. Mitä nyt elämä menee väsymyksessä pyöriessä ja mitään ei voi tehdä hengästymättä

Vierailija
40/61 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko rautalääkkeistä vatsavaivoja?Joudun käyttämään rautavalmisteita, niistä ummetus iskee toisinaan ja se on ikävää tai oikeastaan kauheaa.Testissä ollut useampi merkki.Käyttääkö kukaan rautasuihketta?

Kerran olen käynyt infuusiossa, hetken helpotus mut arvot laskee koska menkat.

Hb ok mut varastoraudat aivan nollilla, 3.

Aiheuttaa jos ja vaikka mitä oireita.Mielestäni moni ei edes tiedä et tällenenkin voi olla ja oireita luullaan jonkun muun taudin oireiksi.

Oletko kokeillut liposomaalista rautaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi