Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensin lapsettomat häät nyt puolisottomat

Voi hyvä tavaton
14.01.2025 |

Keskustelunavauksessa lienee kenties ikiaikaisen ilmiön ennen oli kaikki paremmin elkeet. Olen silti vain milleniaali; en boomeri, kuten joku kanssani eri mieltä oleva saattaisi reippaasti väittää.

Asiaan. Olemme omissa häissämme kestittäneet  pari vuotta sitten perheen, serkut ja läheisimmät ystävät puolisoineen. Naimisiin mennessä kolmenkympin tienoolla ollaan sen ikäisiä, jotta läheisistä ikäisistämme valtaosa on avoliitossa, osa naimisissa ja muutamalla on omia lapsiakin. 

Kummastelen jokseenkin noussutta trendiä puolisoiden kutsumattomuudesta omiin häihin. Mielestäni on osa hyvien tapojen mukaista kutsuetikettiä kutsua sen varsinaisen kutsuttavan henkilön pitkäaikainen puoliso, jos niikseen tulee, vaikkakin tätä puolisoa tapaisi nähdä harvemmin kuin toista osapuolta.

Kutsumattomuus antaa herkästi signaalin, ettei hääpari kokene näiden läheisimpien ystävien ja serkkujen puolisot kuuluvan heidän lähipiiriin. On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan.

Ymmärrän yskän, jos joillakin serkkujen lukumäärä on biljardi. Tässä tapauksessa kuitenkin hääparin serkkujen laskeminen onnistuu kahden käden sormilla. 

Vaikkei velvollisuudentunto ole mikään syistä jaloin jonkun häihin kutsumiselle, kokisin itse siitä huolimatta huonoa omatuntoa jättää näiden läheisten ystävien ja serkkujen elämänkumppanit kutsua vaille, semminkin kun lähivuosina itse on ollut kutsuttuna muiden häissä oman puolisonsa kanssa.

Eivätkö kaikki muka näe puolisoiden kutsumattomuuden kiusallisia näkökulmia? Ymmärrän toki itsekin häät järjestäneenä, että rajallisten resurssien maailmassa on pakko tehdä kompromisseja. Vieraslistan rajaus on haastavaa. Voisi kai sen silti tehdä fiksummin tarpeettomia jännitteitä synnyttämättä.

Kommentit (484)

Vierailija
301/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi heti ajattelin, että sulhasta ei ole kutsuttu?

Hetkeksi hämmennyin minäkin tuosta- omiin häihin ei kutsuta puolisoa.. 

Vierailija
302/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.

Miksi et osallistuisi? Miksi jotkut ihmiset ei osaa tai halua tehdä mitään yksin, vaan aina pitää olla puoliso mukana joka paikassa? 

Samaa ihmettelee täällä yksi sinkku, joka ei tuolla perusteella (en halua yksin), voisi koskaan osallistua mihinkään juhlaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.

Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?

Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun on nautittu riittävästi seurajuomaa.

Tuosta syystä se hääpari ei varmaan kutsu puolisoita. Haluaa, ettei omissa häissä tarvitse olla porukan keskellä, josta puolia ei tunne.

Vierailija
304/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nämä on näitä ikuisia "me olemme yksikkö"-juttuja, joita en ikinä ole ymmärtänyt. En myös ole niin itsekäs, että ajattelisin, että voisin toisten häitä käyttää omana parisuhdeaikanani, jos se tarkoittaisi, että joku muu heille tärkeä on pakko jättää kutsumatta sen vuoksi.

En ole upporikas, joten käsitän, että ihmisillä on budjetti häiden järjestämiseen. En ajattele, että toisten huipputärkeä päivä on epämukava juttu, jonne menen vetämään roolia ja siksi olen oikeutettu saamaan hyvitystä eli puolison itseäni viihdyttämään.

Vierailija
305/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kutsukoon ketä haluaa. Mutta, kun minäminä-pariskunta haluaa itsensä näköiset juhlat vieraiden viihtymisestä välittämättä, niin älkööt sitten kitiskö, kun lahjakassaan ei kilise toivottuun tahtiin lahjarahoja. Sitä kilinää kuitenkin moni toivoo, eikös?

Kilinästä en tiedä, mutta olen samaa mieltä. Mun yksi serkuistani järjesti jokin aika sitten 70-vuotisjuhlat. Halusi järjestää - jos ei nyt ihan spektaakkelin niin ainakin melkein -. eli serkusjuhlat. Kutsui kaikki elossa olevat serkut juhliinsa. Sain kutsun, vaikka hän oli 10 vuotta aiemmin julkisesti mun Facebookin seinälläni haukkunut tyttäreni ja meillä oli siitä lähtien ollut välit poikki. Mutta täydellisiin serkusjuhliin tietenkin tarvitaan kaikki serkut ja siksi piti kutsua myös mut. En mennyt. Ensinnäkään ei huvittanut mennä täydentämään hänen illuusiotaan täydellisistä serkusjuhlista  ja t

Tuo on yksi tapa tulkita kutsu. Mun isä oli pahasti riitaantunut siskonsa kanssa. Sai kutsun tämän synttäreille ja meni. Kutsu oli tädiltäni osoitus, että haluaa välien ja korjaantumista. Isäni otti sitten seuraavan askeleen, kutsui siskonsa mökilleen kesällä ja sillä vierailulla puhuvat asiat selviksi.

Vierailija
306/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok kutsua vain toinen puoliso. Tietysti on tilanteita, missä on fiksua kutsua molemmat, ja luoda sitä suhdetta pariskuntien välille, mutta työkaverit, harrastusporukat, serkukset ym valmiit ryhmät on ihan hyvä kutsua sellaisenaan. Puolisoista tulisi monta täysin vierasta kutsuvierasta, ja siinä omassa porukassa löytyy kuitenkin ne kaverit eikä kukaan joudu olemaan yksin. 

Vierailija
307/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?

Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun o

Jep

Sinkkuna sanoisin, että mitä vähemmän pariskuntia, sitä paremmat juhlat.

Vierailija
308/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä istu pariutuneena ihmisenä missään sinkkupöydässä. Käytän sen lauantain johonkin mielekkäämpään puuhaan.

Mä luulen, että näilä loukkaantujilla on kipeä historia sinkkupöydässä istumisesta monissa muiden häissä, joten nyt kun viimein ovat pariutuneet eivät missään nimessä halua, että siellä häissä joku auli-täti ajattelee heidän olevan sinkkuja, vaan sitä pariutumista on siellä pakko alleviivata.

Muuten ihan outoa, että ei voisi ystävän häihin mennä yksin, jos kerran ystävä ei puolisoa tunne.

En minä siitä loukkaantuisi että kutsu tulisi ilman avecia. En osallistuisi.

En ole myöskään ikinä istunut sinkkupöydässä häissä. Löysin mieheni 21-vuotiaana, sitä ennen kävin häissä lapsena.

Onneksi tähän mennessä kaikki ystäväni ja miehen ystävät ovat ottaneet huomioon vieraiden v

Tuo selittääkin.Et oo koskaan muodostunut parisuhteesta riippumatonta aikuisen ihmisen identiteettiä .

Vierailija
309/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et osallistuisi? Miksi jotkut ihmiset ei osaa tai halua tehdä mitään yksin, vaan aina pitää olla puoliso mukana joka paikassa? 

Ei pidä olla mukana joka paikassa eikä olekaan. Mutta otan hänet mukaan kun lähden juhlimaan häitä. Haluan että siellä häissä on kivaa. Ne vaativat kuitenkin minulta aikaa, vaivannäköä ja rahaa.

Vierailija
310/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä istu pariutuneena ihmisenä missään sinkkupöydässä. Käytän sen lauantain johonkin mielekkäämpään puuhaan.

Mä luulen, että näilä loukkaantujilla on kipeä historia sinkkupöydässä istumisesta monissa muiden häissä, joten nyt kun viimein ovat pariutuneet eivät missään nimessä halua, että siellä häissä joku auli-täti ajattelee heidän olevan sinkkuja, vaan sitä pariutumista on siellä pakko alleviivata.

Muuten ihan outoa, että ei voisi ystävän häihin mennä yksin, jos kerran ystävä ei puolisoa tunne.

En minä siitä loukkaantuisi että kutsu tulisi ilman avecia. En osallistuisi.

En ole myöskään ikinä istunut sinkkupöydässä häissä. Löysin mieheni 21-vuotiaana, sitä ennen kävin häissä lapsena.

Onneksi tähän mennessä kaikki ystäväni ja

Toki olen, ikävuosina 18-21.

Vierailija
311/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä olla mukana joka paikassa eikä olekaan. Mutta otan hänet mukaan kun lähden juhlimaan häitä. Haluan että siellä häissä on kivaa. Ne vaativat kuitenkin minulta aikaa, vaivannäköä ja rahaa.

Eikö kivaa voi koskaan olla ilman puolisoa? Eikö sinulla ole omia kavereita ollenkaan?

Vierailija
312/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle häät ei ole niin mukava juhla, että haluaisin käyttää niihin aikaa ilman puolisoa. Usein ovat vieläpä kesän parhaimpina viikonloppuina. Siinä pitäisi sitten järjestää aikaa tapahtumaan, johon ei voi itse vaikuttaa, josta pitää käytännössä maksaa, ja joihin ei saisi nyt siis tuoda sitä omaa rakasta seuraksi. Ei kiitos. 

No miten tämä muuttuu, vaikka puoliso olisikin mukana? Ne juhlat on silti kesän parhaina vkonloppuina, et voi itse vaikuttaa tapahtumaan ja käytännössä pitää maksaa.

Jos mulla olisi häihn tuommoinen asenne, jäisi menemättä yksin tai kaksin. Siis että ainut, mikä on hyvää häissä on se oman rakkaan seura. Sitä saan muuallakin onneksi tarpeeksi, ei tarvitse lähteä kenenkään häihin sen vuoksi. 

Ei siis väliä sillä, että rakas/rakkaat ihmiset juhlii ainutkertaista päivää tms. niin mieluummin sitten vaikka siellä festareilla.

"Rakas/rakkaat ihmiset juhlii ainutkertaista päivää".

Tuossapa se jutun juju onkin, hienosti tiivistettynä. Se päivä ei ole muille kuin parille itselleen ainutkertainen. Sen lisäksi kyse on tosiaan juhlimisesta, ei mistään palkallisesta esiintymisestä tai muusta velvollisuudesta. Siispä fiksu pariskunta ymmärtää että hyvät juhlat syntyvät tyytyväisistä vieraista, ja lähettävät kutsut myös aveceille.

Mutkuuuu ne on MEIDÄN HÄÄT ja meillä ei ole rahaa!

No, juhlikaa keskenänne niissä budjettikekkereissänne sitten. Minä juhlin muualla.

Vierailija
313/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kivaa voi koskaan olla ilman puolisoa? Eikö sinulla ole omia kavereita ollenkaan?

Voi olla, usein onkin, ja on kavereita. Saanko ottaa jonkun kaverin mukaan häihin?

Kivaa voi häissä hyvinkin olla ilman seuralaistakin, mutta ihan hyvällä todennäköisyydellä ei ole ellei samanhenkistä seuraa löydy.

Vierailija
314/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan ok kutsua vain toinen puoliso. Tietysti on tilanteita, missä on fiksua kutsua molemmat, ja luoda sitä suhdetta pariskuntien välille, mutta työkaverit, harrastusporukat, serkukset ym valmiit ryhmät on ihan hyvä kutsua sellaisenaan. Puolisoista tulisi monta täysin vierasta kutsuvierasta, ja siinä omassa porukassa löytyy kuitenkin ne kaverit eikä kukaan joudu olemaan yksin. 

Erittäin hyvä huomio tämä. Jos itse kutsuisin  työkavereitani häihin tai mihin tahansa muuhun juhlaan, heidän puolisoitaan en tunne ollenkaan ja työkaverit voisi todellakin tulla omana porukkana, silloin olisi hyvinkin luontevaa jättää puolisot kutsumatta. Tuonmoisen ydinporukan puolisoilla olisi todennäköisesti vain tylsää olla ulkopuolisina kuuntelemassa toisten sisäpiiri huumoria..

Vierailija
315/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluan pitää hauskaa ilman puolisoa, käytän sen saman ajan mieluummin johonkin muuhun. Varsinkin jos puhutaan viikonlopusta, kuten häiden kohdalla usein puhutaan. 

Vierailija
316/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, usein onkin, ja on kavereita. Saanko ottaa jonkun kaverin mukaan häihin?

Kivaa voi häissä hyvinkin olla ilman seuralaistakin, mutta ihan hyvällä todennäköisyydellä ei ole ellei samanhenkistä seuraa löydy.

Miksi mennä ylipäätään sellaisen ihmisen häihin, joka ei ole tärkeä? Yleensä kai sinut on sinne jostain syystä kutsuttu, eli jos olet sukua, tunnet ne sukulaiset, tai jos olet kaveri, tunnet muita kavereita. Ja ainakin toisen puolisoista. 

Vierailija
317/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluan pitää hauskaa ilman puolisoa, käytän sen saman ajan mieluummin johonkin muuhun. Varsinkin jos puhutaan viikonlopusta, kuten häiden kohdalla usein puhutaan. 

Tällä asenteella kannattaisi jättää häät väliin muutenkin. Et pidä hääparista. Ehkä sinut on kutsuttu vain kohteliaisuudesta, ja kaikki ovat tyytyväisiä, kun kieltäydyt kohteliaasti. Minä ainakin haluaisin juhliini vain ihmisiä, jotka pitävät minusta, ja jotka haluavat juhliini tulla. 

Vierailija
318/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sinun miehesi jätetään kutsumatta siksi, että hän perinteisesti vetää räkäkännit häissä ja muuttuu aggressiiviseksi. Helpoimmalla pääsee jättämällä hänet kutsumatta.

Vierailija
319/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mennä ylipäätään sellaisen ihmisen häihin, joka ei ole tärkeä? Yleensä kai sinut on sinne jostain syystä kutsuttu, eli jos olet sukua, tunnet ne sukulaiset, tai jos olet kaveri, tunnet muita kavereita. Ja ainakin toisen puolisoista. 

Kyllä se pari, tai vähintään toinen osapuoli on yleensä hyvinkin tärkeä. Mutta paljonko vietit aikaa sen pariskunnan kanssa edellisissä häissä joissa olit vieraana?

Ja ei, kaikki kaveriporukat eivät sekoitu keskenään kuten lapsilla ja teineillä.

Vierailija
320/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin nimenomaan tämä, että on joku tietty ryhmä joka tuntee toisensa mutta puolisot ovat vieraampia, on luontevaa kutsua yksinään. Mieheni harrastusporukassa on kymmenen muuta miestä, enkä ole tavannut heidän puolisoistaan kuin muutaman kerran tai pari, muita ne ollenkaan. Tuntuisi hölmöltä, että pitäisi joko jättää nämä miehelle tärkeät kaverit kutsumatta tai sitten kutsua myös ventovieraat puolisot.