Älypuhelimesta luopuminen oli elämäni paras päätös
Sain tarpeekseni älypuhelimesta viisi vuotta sitten ja vaihdoin takaisin vanhaan näppäinpuhelimeen. Nettiasiat hoidan läppärillä. Keskittymiskyky ja mielenterveys on parantunut huomattavasti, jatkuva ärtyisyys loppunut, ja vuorokauteen tuntuu tulleen rutkasti lisää aikaa! En siis käytä myöskään mitään sosiaalisia medioita edes tietokoneen kautta.
Ilman älypuhelinta (tai muita älylaitteita) voi vielä nykyaikanakin elää, ja vieläpä erittäin mielekästä elämää.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Äly puhelin on epä käytännöllinen suuren kokonsa (tiiliskivi) vuoksi, miksiköhän ei valmisteta simpukka äly puhelimia.
Valmistetaan toki. Ei ne toki yhtä siroja ole kuin ne vanhat simpukat ja maksaakin tuhottoman paljon, mutta kyllä niitä saatavilla on.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi miten te käytätte viranomaispalveluja. Jonkun Kekkosen aikaisen tunnuslukutaulukon avulla vai?🤣
Tunnuslukutaulukolla nimenomaan. Syötetään käyttäjätunnus ja pin koodi, sen jälkeen puhelimeen tulee tekstiviestillä koodi, joka syötetään palveluun. Ei kovin vaikeaa, tai Kekkosen aikaista. :) Miten itse lataat sen verkkopankkisovelluksen uuteen puhelimeen puhelinta vaihtaessasi? Kyllä siihenkin tarvitaan sitä tunnuslukutaulukkoa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi miten te käytätte viranomaispalveluja. Jonkun Kekkosen aikaisen tunnuslukutaulukon avulla vai?🤣
Mitä viranomaispalveluja tarkoitat? Näin työsskäyvänä aikuisena ei tule mieleen kuin passin uusiminen. Se hoituu kävelemällä poliisiasemalle ja odottamalla omaa vuoroaan.
N40
Veroilmoitus vaikkapa.
eri
En ole koskaan tehnyt veroilmoitusta. Minulla on säännöllinen palkkatulo eikä muuta ilmoitettavaa. Esitäytetty veroilmoitus menee ihan itsekseen verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnuslukutaulukolla nimenomaan. Syötetään käyttäjätunnus ja pin koodi, sen jälkeen puhelimeen tulee tekstiviestillä koodi, joka syötetään palveluun. Ei kovin vaikeaa, tai Kekkosen aikaista. :) Miten itse lataat sen verkkopankkisovelluksen uuteen puhelimeen puhelinta vaihtaessasi? Kyllä siihenkin tarvitaan sitä tunnuslukutaulukkoa. -ap
Mitä tunnuslukutaulukkoa?
t. mobiilivarmenne on keksitty
Vierailija kirjoitti:
Äly puhelin on epä käytännöllinen suuren kokonsa (tiiliskivi) vuoksi, miksiköhän ei valmisteta simpukka äly puhelimia.
Valmistetaan. Minulla on itselläni Samsung Z Flip 6.
Vierailija kirjoitti:
Siirtykää lankapuhelimeen, jos ette itse osaa rajoittaa somen käyttöä.
Minä ainakaan en luovu älypuhelimestani, siitä on paljon hyötyä ja iloa elämääni.
En ole vaatinutkaan muita luopumaan älypuhelimen käytöstä. :) Toki voin sitä suositella, jos tuntuu, että älypuhelin haittaa liikaa elämää. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lataan sovellukset google play kaupasta ja tunnistaudun mobiilivarmenteella. Kuinka vanha oikein olet, jos et tuollaisten olemassa oloa tiennyt? Jopa 80-vuotias äitini osaa käyttää mobiilivarmennetta eikä puljaa tietoturvallisuuden kannalta vähintäänkin kyseenalaisten taulukoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä viranomaispalveluja tarkoitat? Näin työsskäyvänä aikuisena ei tule mieleen kuin passin uusiminen. Se hoituu kävelemällä poliisiasemalle ja odottamalla omaa vuoroaan.
N40
No itse tarvitsen ainakin hyvinvointialueeni sähköistä asiointipalvelua, vero.fi, kela.fi (olen työkyvyttömyyseläkkeellä) ja omakanta. Näihin kaikkiin voi tunnistautua sillä paperisella tunnuslukutaulukolla. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N40
No itse tarvitsen ainakin hyvinvointialueeni sähköistä asiointipalvelua, vero.fi, kela.fi (olen työkyvyttömyyseläkkeellä) ja omakanta. Näihin kaikkiin voi tunnistautua sillä paperisella tunnuslukutaulukolla. -ap
Jonkin aikaa vielä voi. Kovin kauaa enää ei. Mobiilivarmenne on nykyaikaa ja tuollaiset taulukot ovat katoavaa kansanperinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse pärjään älypuhelimen kanssa oikein hyvin. Osaan laittaa puhelimen äänettömälle, jos on tarvetta. Käytän puhelinta vain puheluihin ja viestittelyyn.
Kyllä itsekin pidin puhelinta äänettömällä ja estin kaikki ilmoitukset kaikista sovelluksista. Silti se puhelin oli jatkuvasti kädessä. Ihmiset on erilaisia siinä, kuinka helposti noihin laitteisiin koukuttuu. Kiva kuulla, että sinulle älypuhelin ei ole tuottanut ongelmia. :) -ap
Elämä on valintoja. Sen puhelimen voi laittaa myös pois kädestä. Ei ole yhtään vaikeaa.
Kyllä se toisille on, kun nuo laitteet on suunniteltu niin koukuttaviksi. En näe järkeä käyttää noin koukuttavia laitteita, joiden kanssa pitää erikseen ponnistella pysyäkseen niistä erossa, kun ei-koukuttaviakin laitteita on olemassa. -ap
Omaan psyykeen vaikuttaa vahvasti. Ennen olin terävä. Nyt perillä vain ihan turhista uutisista ja asioista. En tässä iässä ahdistu enää, mutta nuorempana olisin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Mulla on käytössä 26 vuotta vanha Nokia 3310, ja se on ihanan pieni! :) -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse pärjään älypuhelimen kanssa oikein hyvin. Osaan laittaa puhelimen äänettömälle, jos on tarvetta. Käytän puhelinta vain puheluihin ja viestittelyyn.
Kyllä itsekin pidin puhelinta äänettömällä ja estin kaikki ilmoitukset kaikista sovelluksista. Silti se puhelin oli jatkuvasti kädessä. Ihmiset on erilaisia siinä, kuinka helposti noihin laitteisiin koukuttuu. Kiva kuulla, että sinulle älypuhelin ei ole tuottanut ongelmia. :) -ap
Elämä on valintoja. Sen puhelimen voi laittaa myös pois kädestä. Ei ole yhtään vaikeaa.
Kyllä se toisille on, kun nuo laitteet on suunniteltu niin koukuttaviksi. En näe järkeä käyttää noin koukuttavia laitteita, joiden kanssa pitää erikseen ponnistella pysyäkseen niistä erossa
Ei se laite itsessään ole koukuttava. Se on vain laite. Tuskin sinä kahvinkeittimeenkään addiktoidut pelkästään sen keittimen takia. Kyllä se SISÄLTÖ on se, mikä koukuttaa. Ja sillä taasen ei ole mitään eroa käytätkö sitä koukuttavaa sisältöä puhelimella tai tietokoneella. Tasan yhtä koukuttavaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat voi tehdä helposti tai vaikeasti. Jos vaikea on sinun valintasi, niin mikäpä siinä.
Avaatko vähän, mikä älypuhelimettomuudessa sinun mielestäsi olisi vaikeaa? Itse koen asian päinvastoin, älypuhelin koukuttavuutensa takia vaikeutti elämää, ja elämä ilman sitä on paljon helpompaa. -ap
Erityisesti se, että sitten tarvitsee monta laitetta yhden sijasta.
Mitä laitteita esimerkiksi? Itse en ainakaan kanna mukanani näppäinpuhelimen lisäksi kuin taskukalenteria, kun tuo puhelin on sen verran vanhaa mallia, ettei siitä kalenteria löydy. Eikä myöskään kameraa, mutta kameraa en kanniskele jatkuvasti mukana.
Puhelimen lisäksi kamera, navigaattori, läppäri
Kameraa en itse tarvitse jatkuvasti, se kulkee mukana vain harvoin. Kuvien ottaminen on vähentynyt huomattavasti, kun lopetti sosiaalisen median käytön. Navigaattoria en myöskään tarvitse. Läppäri löytyy kotoa, sillä kuuntelen myös musiikin/äänikirjat/podcastit. Kotoa poissa ollessani en kuuntele mitään, paitsi autossa joskus radiota. :) -ap
Yksinkertaisen ihmisen logiikka: Vauvapalstalla roikkuminen ei ole koukuttava, jos teen sen puhelimen sijaan läppärillä. Ei, vaikka roikkumiseen menisi läppärillä 16h/päivä.
Tämä kaikki on rakennettu ihmisen ohjailemiseen ja tyhmistämiseen.
Sitten vaan annetaan ohjeet miten käyttäytyä eikä kyseenalaisteta.
Tämä on kyllä hupaisaa nykyään, kun itse aloituksessa tai aloittajan vastauksissa ei millään muotoa ilmaistu, että aloittaja haluaisi muilta kieltää älypuhelimet. Silti monet täällä vastailee kuin aloittaja haluaisi ryöstää heidän perintöhopeansa.
Kaverit on peruspuhelimessa, jota ei voi hakkeroida. Olen niin onnellinen kun en ikinä lähtenyt mihinkään peukuta mua pliis pelleilyihin.
Sen sijaan älypuhelimessa on duolingo ja muitakin kielisovelluksia, joiden avulla olen oppinut pariakin kieltä paremmin kuin kouluissa. Myös pelejä on. Tärkeintä on kuitenkin youtube musiikkineen.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisen ihmisen logiikka: Vauvapalstalla roikkuminen ei ole koukuttava, jos teen sen puhelimen sijaan läppärillä. Ei, vaikka roikkumiseen menisi läppärillä 16h/päivä.
Miksi te oletatte, että ap roikkuu täällä päivät pitkät? Tuskin tekään, varsinkaan kysyttäessä, sanoisitte notkuvanne puhelin kädessä koko päivän, mutta teidän vastauksistahan näin olisi luontevaa olettaa.
Aika vajaa pitää olla, jos ei osaa laittaa puhelinta pois kädestä. Eikä se puhelimen korvaaminen vauvapalstalla roikkumiseen paranna elämääsi yhtään. Koukuttavaa tämäkin on heikoille luonteille, joilla ei ole omaa elämää.