Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älypuhelimesta luopuminen oli elämäni paras päätös

Vierailija
13.01.2025 |

Sain tarpeekseni älypuhelimesta viisi vuotta sitten ja vaihdoin takaisin vanhaan näppäinpuhelimeen. Nettiasiat hoidan läppärillä. Keskittymiskyky ja mielenterveys on parantunut huomattavasti, jatkuva ärtyisyys loppunut, ja vuorokauteen tuntuu tulleen rutkasti lisää aikaa! En siis käytä myöskään mitään sosiaalisia medioita edes tietokoneen kautta.

Ilman älypuhelinta (tai muita älylaitteita) voi vielä nykyaikanakin elää, ja vieläpä erittäin mielekästä elämää.

Kommentit (194)

Vierailija
21/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti moni ottaa sinusta esimerkiä. Sosiaalinen media saastuttaa meidän päät. Ja varsinkin silloin kun se seuraa meitä joka paikkaan. 

Ja valtamedian propaganda ja manipulontiko on sitten harmitonta?

Vierailija
22/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luovuin sosiaalisesta mediasta pari vuotta sitten.  Nyt minut tavoittaa ja minä tavoitan ihmiset soittamalla puhelun, kirjoittamalla tavallisen tekstiviestin ja työasioissa myös sähköpostilla.  Toimii!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä, joillekin se varmaan on tarpeen / hyväksi.

Itselleni älypuhelin ja some lisää ihan valtavasti iloa ja yhteyden tunnetta toisiin ihmisiin elämääni, joten en ikinä luopuisi. Mitään keskittymisongelmiakaan ei ole, eikä häiritsevää riippuvuutta. Mulla on somessa paljon ystäviä ja tuttuja, tosielämässä niitä ei olekaan ollenkaan enkä oikeastaan kyllä edes kaipaa.

Vierailija
24/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ihminen, jolla ei ole minkäänlaista elämää. Koskaan ei tarvitse mennä uusiin paikkoihin (Maps), koskaan ei tarvitse ilmoittautua mihinkään (QR-koodi), koskaan ei tarvitse hoitaa pankkiasioita. Saahan sitä oman elämän puutteesta ylpeä olla, mutta omituista, että sitä vielä tullaan mainostamaan vauvalle.

Vierailija
25/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen hyvä vinkki on jättää some. Tyhjä lelu ei kiinnosta niin paljon ja puhelin palautuu omaan arvoonsa. Vaikka olisi älykäskin, se ei koukuta, jos ei siellä ole mitään.

Millaisella ihmisellä on riippuvuus someen/puhelimeen? 

No lähes kaikilla niitä käyttävillä ainakin jonkin asteinen, kun nuo laitteet ja palvelut on lähtökohtaisesti suunniteltu koukuttamaan käyttäjänsä mahdollisimman tehokkaasti, jotta Google/Apple/Meta saa mahdollisimman suuret mainostulot. Itse en näe mitään järkeä käyttää laitteita tai palveluita, joiden kanssa täytyy ponnistella valtavasti pysyäkseen niistä erossa, kun ei-koukuttavia vaihtoehtojakin on tarjolla. Mitkään käytön rajoitussovellukset ei myöskään itseäni auttaneet, koska ne saa yhdellä klikkauksella pois päältä. -ap

Vierailija
26/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti. Puhelimissa on ties mitä mielenhallinta-aaltoja, jos on salaliittoja uskominen. Ei ihme jos terveys paranee ilman sitä. Vaikka koneissakin on tavallaan koneääni, konevalo ja kontaktit.

Vierailija
27/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat voi tehdä helposti tai vaikeasti. Jos vaikea on sinun valintasi, niin mikäpä siinä.

Avaatko vähän, mikä älypuhelimettomuudessa sinun mielestäsi olisi vaikeaa? Itse koen asian päinvastoin, älypuhelin koukuttavuutensa takia vaikeutti elämää, ja elämä ilman sitä on paljon helpompaa. -ap

Vierailija
28/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti pörräät läppärillä vauvapalstalla... Vielä on varaa nipistää ruutuajasta.

Tarkoittaako se, että teen yhden aloituksen, että pörrään täällä päivittäin tuntikaupalla? -ap

Vierailija
29/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiat voi tehdä helposti tai vaikeasti. Jos vaikea on sinun valintasi, niin mikäpä siinä.

Avaatko vähän, mikä älypuhelimettomuudessa sinun mielestäsi olisi vaikeaa? Itse koen asian päinvastoin, älypuhelin koukuttavuutensa takia vaikeutti elämää, ja elämä ilman sitä on paljon helpompaa. -ap

Erityisesti se, että sitten tarvitsee monta laitetta yhden sijasta.

Vierailija
30/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En siis käytä myöskään mitään sosiaalisia medioita edes tietokoneen kautta. "

Keskustelufoorumi on sosiaalinen media... 

On on, mutta tarkoitin niitä sosiaalisia medioita, mihin luodaan tili. Itselleni 80-luvulla syntyneenä keskustelupalsta on keskustelupalsta ja sosiaalinen media on Facebook, Instagram jne.

Olen myöskin syntynyt 80-luvulla ja ymmärrän, että keskustelupalstat ovat sosiaalista mediaa. Tämä ei ole mielipidekysymys. 

Vierailija
31/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä, joillekin se varmaan on tarpeen / hyväksi.

Itselleni älypuhelin ja some lisää ihan valtavasti iloa ja yhteyden tunnetta toisiin ihmisiin elämääni, joten en ikinä luopuisi. Mitään keskittymisongelmiakaan ei ole, eikä häiritsevää riippuvuutta. Mulla on somessa paljon ystäviä ja tuttuja, tosielämässä niitä ei olekaan ollenkaan enkä oikeastaan kyllä edes kaipaa.

Mukava kuulla, että sinun kohdallasi älypuhelimesta ja somesta on pelkkää hyötyä. :) -ap

Vierailija
32/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Itse pärjään älypuhelimen kanssa oikein hyvin. Osaan laittaa puhelimen äänettömälle, jos on tarvetta. Käytän puhelinta vain puheluihin ja viestittelyyn. 

Vierailija
33/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ihminen, jolla ei ole minkäänlaista elämää. Koskaan ei tarvitse mennä uusiin paikkoihin (Maps), koskaan ei tarvitse ilmoittautua mihinkään (QR-koodi), koskaan ei tarvitse hoitaa pankkiasioita. Saahan sitä oman elämän puutteesta ylpeä olla, mutta omituista, että sitä vielä tullaan mainostamaan vauvalle.

Asun pienellä paikkakunnalla, jonka kadunnimet muistan suunnilleen ulkoa, ja jos uuteen paikkaan tarvitsee joskus harvoin mennä, niin Mapsista katson reitin tietokoneelta etukäteen. Paperisia karttojakin toki edelleen on olemassa. QR-koodilla ilmoittautumisesta johonkin en ole koskaan kuullutkaan, missä tällaista käytetään? Kansalaisopiston kursseille olen ilmoittautunut ihan selaimen kautta tietokoneella. Pankkiasiat hoidan myös tietokoneella paperisella tunnuslukutaulukolla ja tekstiviestivahvistuksella. -ap

Vierailija
34/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusiin paikkoihin pääsee ilman mapsiakin. Jos ei muuten löydy, on paperikartat keksitty. Ilmoittautumiset onnistuvat täysin ilman qr-koodia ja pankkiasiat voi hoitaa tietokoneella. Taidat olla aika pieni lapsi, kun kuvittelet, että ilman puhelinta ihmisellä ei ole elämää. 

Vierailija
35/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että ihmiset eivät menneet ikinä uusiin paikkoihin ennen googlemapsin keksimistä :D:D:D

Vierailija
36/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti se, että sitten tarvitsee monta laitetta yhden sijasta.

Mitä laitteita esimerkiksi? Itse en ainakaan kanna mukanani näppäinpuhelimen lisäksi kuin taskukalenteria, kun tuo puhelin on sen verran vanhaa mallia, ettei siitä kalenteria löydy. Eikä myöskään kameraa, mutta kameraa en kanniskele jatkuvasti mukana.

Vierailija
37/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät sitä väärin. Sinulla on kaikki tieto saatavilla internetistä. Voit lukea vaikka espanjan kielistä wikipediaa. Sen sijaan käytät kaiken ajan somessa lukemassa muiden viestejä. Et opi yhtään mitän uutta.

Vierailija
38/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa mainostaa noin rajoittunutta näkökulmaa. Vai että elämän puutetta :D

Vierailija
39/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älypuhelin ei ole yhtään koukuttava, jos siitä ei tee itselleen pakkomiellettä. Ilmoitusäänet saa tarvittaessa pois päältä ja jokaiseen kilahdukseen ei ole pakko reagoida sekunnissa. 

Vierailija
40/194 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita se kondomiin ja pilluun, odota kun joku soittaa. Värinät pillussa. Miehet voi laittaa pyllyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme