Joo, olipa tarkkaa. Oltiin kylassa, niin meidan lapsi ei saanut menna niiden lapsen huoneeseen, kun tama ei ollut kotona. Olkkarissa sai leikkia muutamilla leluilla,
pieni koppa nurkassa jotain vauvojen leluja. Äiti vielä selitti että kuule me ei voida nyt ottaa Maikin huoneesta leluja ilman Maikin lupaa kun se ei ole kotona. Tässä on sulle tämmöisiä pehmoleluja, leiki näillä. Huh huu...
Kommentit (133)
Eikö jakamaan opettelu kuulu myös 6v. Se mikä itseä ärsyttää on se että tiettyjen vieraiden kyläilyn jäljeltä lastenhuone on kuin helvetin esikartano. Kun kotiinlähdön aika koittaa, äiti kokoaa lapset eikä ole puhettakaan siivoamisesta vaikka omat lapset ohjeistan siivoamaan jäljet. Ei tee mieli laskea toista kertaa lastenhuoneeseen. :/
Jos tyttö on jo 4 vuotiaana noin epäkiitollinen, niin mitäköhän sitten vanhempana...? Kannattaisi opettaa jo pienestä pitäen lapselle, että aina ei saa kaikkea mitä haluaa ja joskus pitää tyytyä vähempään. Sitä paitsi jos teitä ei oltu vartavasten sinä päivänä, siihen aikaa kutsuttu, et voi olettaa, että emäntä/isäntä/tytär olisivat varautuneent teidän tuloonne ja siihen,että teitä varten oltaisiin järjestetty ohjelmaa ja leluja... Ole sinä kiitollinen, että ylipäätän edes oli jotain leluja ja vielä erilaisia. Ja jos heillä on selainen tapa, että tytön huoneeseen ei päästetä ketään sillä aikaa, kun hän on poissa, niin so what?? Kaikki saavat tehdä kodissaan sellaiset säännöt, kuin haluavat. Mitä itse tykkäisit, jos joku tulisi naputtamaan sinulle, sinun kodissasi sinun kotisi säännöistä?? Kysyn vaan...
Minusta on huonotapaista, että jos kylään tulee edes suunnilleen samanikäisiä lapsivieraita, niin omat lapset eivät ole emännöimässä ja isännöimässä.
Tuliko ap kylään yllättäen? Silloin ymmärrän. Muuten en. enkä sittenkään, jos Maikki oli vain esim. pihalla leikkimässä tai sillä lailla kaverillaan, että sen olisi voinut kutsua kotiin helposti.
Pienin nukkuu vielä vanhempien makkarissa, on 2,5 vuotias. Sillä ei ole juurikaan leluja, tai ei ainakaan sen leikkihuoneessa, koska oli niin tyhjän näköinen.
Ap
Maikin äiti olisi voinut hakea huoneesta sopivampia leluja. Muuten olen samoilla linjoilla, ettei toisen huoneeseen ole asiaa, jos ei itse paikalla.
t. se 8 vuotiaan tytön äiti
ssa aikaisemmin... ap on minusta aika ajattelematon ja itsekäs...
Minusta kunnioitusta lasta kohtaan pitää näyttää jollain muulla tavoin kuin antamalla lapsen määrätä leluistaan ja huoeestaan. Meillä saa lapsen leluilla leikkiä kaikki kylään tulevat lapset, ja lapselle se on ihan itsestäänselvyys. Ei ne lapset niitä leluja mukanaan vie, eivätkä he niitä riko. En halua opettaa lastani arvostamaan tavaraa enemmän kuin ihmissuhteita. En todellakaan antaisi 4-vuotiaalle vauvanleluja, en anna niitä edes 1,5 vuotiaalle.
Meillä saa kyläilevät lapset leikkiä ihan joka huoneessa, myös meidän makuuhuoneessamme. Koska meillä on näin, en viitsi edes kyläillä paikoissa, joissa lapsemme ei saa samanlaista kohtelua kuin muiden lapset saavat meillä. Joskus on " pakko" kyläillä myös tällaisissa paikoissa, ja silloin selitän etukäteen lapselle, että täällä nyt vaan on näin, älä ota mallia.
Ai jaa, lapsesta tulee narkkari jos esikouluikäisenä tahtoo vähän yksityisyyttä? Selvä juttu. Ja ainoat lapset eivät osaa jakaa? Tämä myöskin selvä. Selittäisittekö sitten sen mystisen tosiasian, että kuinka minusta ei tullut narkkaria ja kummasti osaan myös jakaa omastani, itse asiassa niin paljon että yleensä jään kaikessa vähälle?? Poikaystäväni kasvoi monen lapsen perheessä, jossa yksityisyyttä ei ollut eikä sitä kunnioitettu. Kouluikäiset sisarukset mm. varastivat häneltä tavaroita, joita minä olin antanut lahjaksi ja äiti muutti sänkyjärjestystä (kaikki lapset isossa, avonaisessa huoneessa) vähän väliä kysymättä mitään. Nyt kun odotamme esikoistamme, poikaystäväni sanoi ettei muusta väliä, mutta tulevassa asunnossa PITÄÄ olla jokaiselle oma tila jonne ei ole asiaa ilman lupaa. Enpä ihmettele, mahtaa olla kokemus kasvaa " kaikki on yhteistä" - kodissa...:/ Itse sain nauttia omasta huoneesta, jonne ei ollut menemistä ilman lupaa ja kiitollinen siitä olen tänäkin päivänä (ja ei, en todellakaan viljellyt siellä hamppua tai tehnyt jotain laitonta).
Järjetöntä.
Meillä ei saa tonkia toisten laatikoita, mutta kyllä minä olen kasvattanut lapseni siten, että omasta jaetaan ja kavereille, myös äidin kavereille jaetaan. Huoneet eivät ole yksityisaluetta - ne ovat yksityisempää aluetta.
ja MÄ haluan katsoa emännän kaapeista kivoja leluja ja isännän dvd:itä, mutta onpa paska isäntäväki kun MUN täytyy tyytyä kahviin ja jutteluun!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Toi oli hyvä :) Täytyykin seuraavalla kyläreissulla,penkoa ja tonkia joka huone.
Pitäkää kamanne, ei tartte tulla myöskään meille enää ikinä (jos tulette, tarjoan korkeintaan näkkileipää). Ollaan vaan joulukorttiystäviä ja valitetaan täällä, kuinka ystävät on unohtaneet.
Meidän perheessä lapset on opetettu pienestä pitäen siihen, että heillä on omat tavaransa MUTTA niillä saavat myös muut perheen lapset ja vieraat lapset leikkiä. Äiti ja isä saavat kyllä meidän perheessä määrätä tavaroista. Vaikka uhmaikäinen kieltäisi toiselta jollain tavaralla leikkimisen niin äiti voi sen silti toiselle sallia, jos ei ole mitään järkevää syytä kieltää jne.
Ymmärrän kyllä, jos isomman lapsen huonetta halutaan kunnioittaa silloin, kun lapsi ei ole itse kotona mutta olisi kyllä vieraanvaraista varata sitten sieltä " Maikin" huoneesta muutama 4,5vuotiaalle vieraalle sopiva lelu. Ihme asenteita täällä siihen suuntaan, että lapsivieraiden pitäisi viihtyä ilman leluja tai tuoda omat mukanaan....Mistä te olette kotoisin? Missä Suomessa vieraanvaraisuus on tuota luokkaa??? Minä ainakin haluan vieraiden, sekä lasten että aikuisten viihtyvän meillä...