Joo, olipa tarkkaa. Oltiin kylassa, niin meidan lapsi ei saanut menna niiden lapsen huoneeseen, kun tama ei ollut kotona. Olkkarissa sai leikkia muutamilla leluilla,
pieni koppa nurkassa jotain vauvojen leluja. Äiti vielä selitti että kuule me ei voida nyt ottaa Maikin huoneesta leluja ilman Maikin lupaa kun se ei ole kotona. Tässä on sulle tämmöisiä pehmoleluja, leiki näillä. Huh huu...
Kommentit (133)
ota ensi kerralla omat lelut mukaan. Ehkä tämä tiukkapipo ymmärtää sitten yskän.
tarjolle vain jos leikeistä poistuneet lelut. Tuttavaperheen lapsi ei ole enää vauva ja nämä lelut ovat siten muidenkin leikittävissä.
Säälittävää toimintaa.
Tuu ap meille leikkimään. Meillä saa aivan vapaasti leikkiä KAIKILLA leluilla.
1. Jos lapselle annetaan oma huone, se merkitsee sitä että hänellä on lupa ja oikeus yksityisyyteen omassa tilassaan. Sinne ei pidä päästää ketä tahansa, etenkään lupaa kysymättä.
2. Olohuoneen kori täynnä " vauvaleluja" on saattanut koostua niistä leluista, joita Maikki on itse lahjoittanut yhteiseen käyttöön kokoelmastaan.
3. Eikö vieraita voi viihdyttää ilman että pitää sallia kaikki, mm. makuuhuoneen tonkiminen ja riehuminen mahdollisesti vieraankin lapsen huoneessa? Mihin jäivät kahvipöytä yms.?
4. Pienen lapsen olisi voinut istuttaa esim. videoiden ääreen- näin hän olisi ollut koko ajan vahdittavissa ja silti viihtynyt itse.
5. Vanhempien tulisi itse älytä pitää vierailuajankohta & -aika sellaisena, ettei heidän lapsestaan olisi tolkutonta vaivaa toiselle perheelle.
Tosiaan ne leikit voi olla siellä isomman tytön huoneessa tarkkaan järkätty ja ei olis kovin kiva, jos joku käy niitä vähän uudelleen järjestelemässä, kun tämä itse ei ole paikalla.
Mutta: Miksei vois viedä sieltä huoneesta joitain leluja olohuoneeseen? Ja miksi tämä ei taas kelpaisi vieraalle? Päätavoite ei liene ole päästä toisen huonetta tonkimaan..
Ei kai kukaan oikeesti loukkaannu siitä, jos ei kylässä saakaan kaikkea?
Varmaan vaikeaa miellyttää sellaista tuttavaa.
Ei siis just sillä minuutilla, mutta mentiin kun oli kerta yleisesti kutsuttu. Nelivuotiaani odotti isompaa leikkikaveria ja tietenkin sitä että minkälainen huone kautta leluvarasto sillä on. Itsellään on vaan leikkinurkkaus, ei omaa huonetta.
Olkkarissa oli leluina pehmoeläimiä, nukke, nukenvaatteita, palapelejä, vauvojen katselukirjoja, rakennuspalikoita ja tavallisia puisia pikkuautoja.
Ei olla koskaan rikottu mitään eikä olla mitään ihan vieraita, vaan meidän lapsi on ollut siellä ennenkin leikkimässä ja sai silloin olla ihan vapaasti koko talossa. Joten ei siellä " maikin" huoneessa mitään supersalaista ole, koska meidänkin lapsi on siellä jo käynyt ja varmaan aika hyvin kaiken nähnyt.
ap
Siinä ensin puoli tuntia katsellaan ja jutustellaan. Sitten emäntä laittaa kahvipöydän ja kaikki syövät kakkua ja keksejä. Lapset poistuu pöydästä vähän aikaisemmin, vaikka sinne olkkarin lelukorille. Sitten äiditkin menee sohvalle jutteleen ja toisella silmällä valvoo ettei nicojeminat hakkaat toisiiaan tai huonekaluja. Kun pari tuntia tulee täyteen on aika lähteä. Jos perheen lapsi on kotona hän voi viedä vieraan omaan huoneeseensa leikkimään. Kun pari tuntia tulee täyteen on aika lähteä.
Näitä äiti mitä mä tekisin tulee silloin kun äiti haluaisi että lapsi olisi itsekseen jossain ja antaisi aikuisten juoruta rauhassa tuntikausia.
Ap huomaatko, että eri käytäntö perustuu juuri siihen, että maikki ei ole kotona. Te menitte sattumalta, muuten olisi varmaan ollut odottamassa leikkikaveria. Kun huoneen omistaja on kotona, oli ihan eri säännöt. vaikka lapsenne ovat leikkineet aiemminkin, ei se tee sinun lapsestasi toisen huoneen osaomistajaa, vaikka onkin saanut paikkoja katsella.
Rajansa yksityisyydelläkin. Annatte varmaan 6-vuotiaan istua yksin tietokoneenkin ääressä ties millä sivuilla, koska lapsen yksityisyyttä täytyy varjella?! On täysin selvää, minkälaisia lapsia näistä " minä minä-lapsista" tulee.
Meillä ainakin lapsen huoneesta kerättäisiin talteen pikku sälä, jota ei haluttaisi antaa muiden lasten leikkeihin. Lapsillemme opetetaan, että muutkin saavat leikkiä hänen leluillaan silloin, kun hän ei niitä itse tarvitse. Kerromme lapselle, että hän tekee toisen lapsen iloiseksi lainatessaan leluja. Vastaavasti hän saa itse joskus lainata toisen lapsen leluja. Toisaalta kerromme myös, että on olemassa sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät aina ole kilttejä ja lainaa leluja toisille...
ja sitten ei saanutkaan mennä.
Vierailija:
Ei olla koskaan rikottu mitään eikä olla mitään ihan vieraita, vaan meidän lapsi on ollut siellä ennenkin leikkimässä ja sai silloin olla ihan vapaasti koko talossa. Joten ei siellä " maikin" huoneessa mitään supersalaista ole, koska meidänkin lapsi on siellä jo käynyt ja varmaan aika hyvin kaiken nähnyt.ap
Ihan samoin kuin meidän tytön huone on hänen huoneensa, on kyläpaikan tytön huone hänen omansa, jonne ei ilman lupaa mennä!
Meillä tyttö on esittänyt toiveen ettei huoneeseen päästetä vieraita jos hän ei ole paikalla ja näin olemme yhdessä sopineet. Ei se tarkoita ettei hän osaa jakaa tai ota muita huomioon! Hän nimenomaan ottaa vieraat lapset hyvin huomioon, leikittää heitä ja antaa lelujansa leikkeihin, jos on itse silloin paikalla. Jos tietää että vieraita on tulossa kun hän on esim. koulussa, hän laittaa leluja heitä varten! Mutta se sillä hetkellä tärkein lelu jää kaappiin, koska hän ei halua, enkä minä, että se menee rikki. Jos leluja ei ole valmiina, haen niitä hänen huoneestaan, tiedän mitä leluja sillä hetkellä saa ottaa ja mitä ei. Ei niitä asioita tarvitse joka kerta erikseen sopia! Huoneessaan hänellä on päiväkirjat, laulujen sanoja kirjoitettuna ym. mitä hän ei halua muitten näkevän, joten huone on rauhoitettu vierailta.
Kyllähän nuo vieraat muksut on aina meillä viihtyneet, vaikkeivat sinne huoneeseen saa mennä! Meillä saa leikkiä tytön leluilla, mutta vain niillä jotka annetaan leikkiin (niitäkin on paljon), eikä huoneeseen ole mitään asiaa! Siltikin vanhemmat joutuvat yleensä houkuttelemaan lapsiaan pois, joten ei ne lelut ja tämä systeemi voi ihan perseestä olla!
Vierailija:
Vierailija:
Meillä on nyt 8v tyttö, mutta jo 6 vuotiaana hänen oma huoneensa oli hänen aluettaan. Hän on kovin tarkka tavaroistaan ja kaikilla on tietyt paikat. Joten vieraat lapset eivät saa mennä hänen huoneeseensa leikkimään eikä ottaa sieltä mitään. Eikä tyttö meillä määrää, vaan minusta on väärin antaa muiden lasten mennä sorkkimaan hänen tavaroitaan, kirjoituksiaan, ym. mitä hän ei halua muiden näkevän!
Tämä ei tarkoita sitä ettenkö minä äitinä sinne saisi mennä tai menisi. Tottakai minä valvon ettei siellä ole mitään hurjia salaisuuksia tmv. Mutta äitinä myös ymmärrän että se huone on tärkeä lapselleni ja että kaikki siellä on kuten hän haluaa. Äitinä tietysti puutun sitten jos on jotain sanottavaa tai huomautettavaa, mutta sehän ei ollut nyt tämän keskustelun aihe.
Saatan hakea kyläilevälle lapselle jonkun lelun, josta tiedän ettei ole niin tärkeä meidän tytölle.
Vierailija:
Rajansa yksityisyydelläkin. Annatte varmaan 6-vuotiaan istua yksin tietokoneenkin ääressä ties millä sivuilla, koska lapsen yksityisyyttä täytyy varjella?! On täysin selvää, minkälaisia lapsia näistä " minä minä-lapsista" tulee.Meillä ainakin lapsen huoneesta kerättäisiin talteen pikku sälä, jota ei haluttaisi antaa muiden lasten leikkeihin. Lapsillemme opetetaan, että muutkin saavat leikkiä hänen leluillaan silloin, kun hän ei niitä itse tarvitse. Kerromme lapselle, että hän tekee toisen lapsen iloiseksi lainatessaan leluja. Vastaavasti hän saa itse joskus lainata toisen lapsen leluja. Toisaalta kerromme myös, että on olemassa sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät aina ole kilttejä ja lainaa leluja toisille...
Tai sitten liioittelet rankasti.
Muuten, etkö sinä suo lapsellesi yhtään yksityisyyttä?
Eli siis menitte kylään lyhyellä varoitusajalla ja odotitte, että siellä on varmasti leikkikaveri odottamassa ja esittelemässä pikku-kullallesi leluja. Ja siellä olohuoneessahan oli siis ilmeisesti vaikka mitä lelua. Mutta 4 vuotiaasi on opetettu niin nirsoksi ja ahneaksi, että ne eivät kelvanneet, vaan halusi mennä toisen yksityisalueelle hakemaan vielä enemmän leluja... Jos teille on sanottu, että tulkaa joskus kylään, niin se ei varmastikaan tarkoita sitä, ett' ä he ovat aina varautuneita siihen, että pamahdatte paikalle ja teillä on siellä sitten yllinkyllin virikkeitä ja huoneita käytössänne. Tämä kylläkin on varmaan provo... Aika vaikea uskoa, että TÄSSÄKÄÄN maassa olisi noin itsekkäitä ja ajattelemattomia ihmisiä... :)
Kouluiässä (ehkä lähempänä 10-vuoden ikää) lapsen huone voi ollakin jo hänen yksityisaluettaan, mutta ei vielä 6-vuotiaana!
Vierailija:
Tai sitten liioittelet rankasti.Muuten, etkö sinä suo lapsellesi yhtään yksityisyyttä?
omaa rauhaa niin ettei hänen lelujaan saa lainata.
että ap tarkastelee tilannetta " vääryytenä" joka kohdistui hänen lapseensa.
Monesti perheillä on toisistaan poikkeavia sääntöjä ja arvoja. Tämä ei vielä tarkoita, ettei heidän kanssaan voisi olla tekemisissä, tai että nuo säännöt olisivat laadittu jotenkin vihamielisyydessä vierailijoita kohtaan.
Ole tarkkana nyt ap, ettet itse opeta lapsillesi, että vain ja ainoastaan teidän tapa tehdä asioita olisi se oikea.
Suvaitsevaisuus lähtee kyvystä sallia toisenkaltaisia arvoja ja toimitapoja kuin mitä itsellä on.
Lapset voi opettaa ymmärtämään, että erilaisuus on rikkaus ja erilaisuuden kanssa tulee täällä maailmassa kyetä elämään. Jopa ap sinun.
Meillä on kolme lasta ja kyllä leluilla ja huoneessa saa leikkiä vaikka eivät ole paikalla. Jännää huomata kuinka erilailla kasvatamme.
Minun lapseni antavat leluja lainaksi ja lahjaksi mielellään. Isoin ilo on kun saa leikkiä ja jakaa lelut. Tavara ei ole niin tärkeää heille.
Itse olen ainoa lapsi ja ihan varmasti en olisi päästänyt ketään leikkimään mun poissaollessa. Nyt aikuisena minusta on ihanaa kun tupa täynnä muksuja, leikkivät ja mekastavat. Omassa lapsuudessani minulla oli kyllä kaikki tavarat, mutta ei ketään kenen kanssa leikkiä:(
Vierailija:
Tietenkin, jos kylään tulee 4-vuotias niin hänelle kehitetään leluja leikittäväksi. Jos tiedetään, että tulee niin etukäteen pyydetään vanhempaa lasta valitsemaan mukavia leluja pienelle, että viihtyisi. Jos ei olisi kotona niin haetaan leluja hänen huoneestaan leikittäväksi (eiköhän kaikilla lapsilla ole jotain yleisleluja hyllyllä mitä voi ottaa ilman " yksityisyyden menetyksen pelkoa" ) ja kerrotaan jälkeenpäin omalle lapselle kuinka iloiseksi pieni tuli hänen leluistaan.
Hyvä systeemi ja kehittää myös isomman lapsen empatiakykyä! Meillä tosin 4,5-vuotias keskimmäinen ei ole koskaan edes älynnyt pyytää pääsevänsä leikkimään lastenhuoneisiin, jos kyläpaikan lapset eivät ole paikalla. Hän viihtyy ihan hyvin jutteluun osallistuen tai omilla tavaroilla leikkien, kirjoja lukien tai palapelejä tehden. Käymme usein myös sellaisissa kyläpaikoissa, joissa ei ole ollenkaan lapsia, eikä silti lapset ole pitkästyneet koskaan :)
Vierailija: