Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko kylailijän maksaa ruokakustannuksista?

Vierailija
12.01.2025 |

Siskoni on miehensä ja pienen lapsensa kanssa meillä kylässä. He asuvat Saksassa ja ovat viipyneet meillä nyt 2 viikkoa.

Asia mikä korpeaa, on että ovat olleet meillä kuin täyshoidossa. Me olemme ostaneet kaikki ruoat ja toki puolisoni kanssa myös valmistaneet kaikki yhteiet ateriat. Peni lapsi sitoo ja pidämme ruoanlaitosta, mutta tämä kustannusten lankeaminen yksin meidä harteillemme ottaa päähän. Olemme käyneet sekä ilman heitä että heidän kanssaan kaupassa. Jos ovat halunneet ostaa jotain selkeästi itselleen tai lapselle (vaate, kosteuspyyhkeitä, kakkipussi jne.) niin ovat ostaneet ne erikseen, mutta muutoin me olemme maksaneet ihan kaiken. Eivät ole tehneet elettäkään kustannusten tasaamiseksi. 

Lisäksi tulee tietysti kaikki muut kustannukset Ovat mm halunneet sauoa joka päivä, ovat käyttäneet autoa runsasti (tankkasivat kerran kyllä, mikä onkin ainoa rahllinen panostus). Nämä ovat itsestään selviä asioita, mutta huomaan näidenkin ortavan nyt tässä tilanteessa päähän.

He ovat lähdössä huomenna. Mietin otanko asian pheeksi vai annanko asian olla. Taloutemme kestää tämän kyllä, enkä tiedä viitsinkö tästä alkaa tehdä välejämme mahdollisesti hiertävää asiaa. Kuitenkin huomaan olevani aivan kireänä tämän asian kanssa ja mietin jääkö tämä kuitenkin hiertämää, jos ei puhuta asiaa halki.

Ja samanlainen vastaverailu ei onnistu, koska asuvat niin ahtaasti. Joten ei voida lähteä vastapalvluksena täyshoitoon heille.

Ollako hiljaa vai pitääkö nostaa kisu pöydälle?

Kommentit (277)

Vierailija
221/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä sinua vaivaa ensinkään niin jotain on vialla lähtökohtaisesti. 

Vierailija
222/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hiljaa, jos haluaisin pitää suhteen kunnossa sisareeni.

Ei se nyt niin paljon ole rahassa, kun itsekin syötte

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niillä vierailla on mitään häpyä tai tajua niin jossain vaiheessa kysyvät mitä ovat velkaa. Jolleivät edes kysy ovat tavallisia urpoja sikoja suomalaisia. Minä velottaisin seuraavaa kertaa etukäteen, seisova pöytä pitää maksaa siellä Juupajoen teboilillakin. 

Vierailija
224/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette vastavierailulle kirjanpidon kanssa. Teillähän on verovapaa optio. 

Vierailija
225/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta tää on tosi asia .oon huomannut saman , SAKSALAISET EI KOSKAAN  ANNA RAHAA MIHINKÄÄN KUN TULEVAT KYLÄÄN EIVÄTKÄ OSALLISTU MIHINKÄÄN KULUIHIN , olen koulumaiilmassa töissä ja meillä käy saksalaisia vieraita kerran vuodessa ,  HE SYÖVÄT KAIKKI MITÄ KAAPISTA TAI PÖYDÄSTÄ LÖYTYY SE ON VARMAAN HEIDÄ PERIMÄSSÄ . HITLERIHÄN PUHUI YLIMÖS KANSASTA MUTTA NE EI HUOMANNUT ETTÄ SE ON KUOLLUT NE ON AIKA RÖYHKEITÄ.  SUOMESTA KUN SINNEPÄIN MENEE KOULULAISIA NIIN AAMUPALAA EI ANNETA SE ON OMA KUSTENTAINEN JA EI LOUNASTA ILLALLINEN TARJOTAAN JUURI ENNEN NUKKUMAAN MENOA ,EI AAVISTUSTAKAAN MINKÄ TAKIA. HE ILMEISESTI EIVÄT OLE VIERAANVARAISIA . MUTTA HUOM SUOMEN HOTELLIT VAIKKA TIEDÄTTÄKIN SEN JOS SAKSALAISIA TULEE HOTELLIN AAMUPALALLE NIIN MAHDOLLISEMMAN KÖYHÄ AAMUPALA , SUOMALAINEN KAURAPUURO LEIPÄ VOI, JUUSTO SIIVU JA JOS ON VARA NIIN TUOREMEHU MIKÄ NYT EI KASVA SUOMESSA.  . SEURAAVAN KERRAN KUN TULEVAT  KYLÄÄN NIIN HIENOTUNTEISESTI VOIT KYSYÄ , ETTÄ JOS JAETTTAIS VIIKON RUOKARAHAT KOSKA EI SUOMIKAAN OLE NIIN RIKAS MAA PALKKOJEN SUHTEEN , EN PITÄIS PAHANA. TAI PIDÄ TARJOTTAVAT .TAVALLISINA SUOMALAISINA RUOKINA, JOS JOTAIN KAIPAAVAT NIIN VOIVAT HAKEA KAUPASTA KUN TUNTEVAT TUOTTEEN PAREMMIN. HIENO HUOMIO .

Vierailija
226/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pistäydyn ystävän tai sukulaisen luona kutsuttuna kahvilla tai aterialla, niin en osallistu kustannuksiin, mutta jos olen kutsuttuna yövieraana useammankin yön, niin osallistun aina ruokakustannuksiin. En anna rahaa, vaan ostan ruokaa. 

Vierailija
227/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään luona olla kahta viikkoa, saati nyt vielä jossain täysihoidossa. 

Meillä on usein vieraita kaksi viikkoa, ja jotkut voivat olla täysihoidossakin, mutta useimmiten vieraat osallistuvat ruokakustannuksiin ja kodin siistinä pitämiseen. Emme mene konkurssiin, jos tarjoamme vieraille ruokaa ja yösijan.  

Vierailija
228/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, meillä sisarukset vierailulla ja parin yö yökylässä saa sen mitä itsekin syömme, eli ilta ja aamupalat ja ruoan.

Jos tietävät että heidän muksut eivät syö tarjottua, tai haluavat ekstravälipalaa, niin ostavat itse. Kuten mekin kylään mentäessä ( meidän perheessä 5hlö)

Jos halutaan yhdessä illalla jotain herkkusnäksiä tai viiniä niin niitä ostetaan yhdessä..

Vierailija
229/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vastavierailulle tyhjin käsin.

Mulle tuli vieras, toi 4 kalanpalaa. Kaksi ehdin laittaa salaattiin, söi itse loput 2 omatoimisesti jääkaapista. Nälkäisenä tuli

Vierailija
230/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sisko luulee että ne joka iltaiset saunasuikkarit miehellesi ovat kuitanneet laskun.

Vierailija
231/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa lienee tässä avainsana. Onko sisaresi puoliso saksalainen, vai ovatko vain asuneet maassa jo niin pitkään, että tunnettu saksalainen pihiys on iskenyt heidänkin luuytimiinsä?

Vierailija
232/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mitä he toivat tuliaisiksi.

Mitä he toivat tuliaisiksi?

Vierailija
233/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysynyt kaupassa ollessasi ystävällisesti, että haluatko vuorostasi maksaa ruokakulut ja odottanut vastausta ihan hiljaa. Jos sanoo ettei ole rahaa tms, niin siihen olisin sanonut, että sitten meidän täytyy keskustella asiasta.

Kotona olisin tuonut esille miten kiva, että ovat vierailulla mutta odotan, että osallistuvat ruokakuluihin omalta osaltaan ja antanut ruokakuitin heille. 

ap:n käytös on huonoa sapetusta, kun ei uskalla puhua asiasta!!

Vierailija
234/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti siskosi ajattelee, että olette perhettä, ja että teillä ei ole rahasta puutetta, heillä on kuitenkin ollut menoja matkustaessa ainakin lentoliput ja eivät varmaankaan ihan joka vuosi tule käymään teillä. Luultavasti pieni hinta siitä, että saa edes joskus olla siskon ja hänen perheensä kanssa kunnolla, että läheisyys säilyy, eikä käy kuten monille käy, että vieraannutaan eikä serkut sitten edes tunne toisiaan, eikä edes vanhempansa sisarusta.

Jos ei teillä talous siihen kaadu, ole kiitollinen että sinulla on sisko, joka tulee käymään ja saatte nauttia toistenne seurasta.

Samaa mieltä.

Vierailija
235/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koleme päivää on raja jonka jälkeen vieraat alkavat "haisemaan" jos asiasta ei ole ennalta sovittu.

Vierailija
236/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vastavierailu. Voit huoletta jättää kulut heille koska se on heidän mielestään normaalia ja ok.

Vierailija
237/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ajattelemattomuutta. Epäilen, että ei ole tarkoituksellista. Sosiaaliset taidot on kummallakin osapuolella hakusessa. Nätisti vihjaamalla sisko varmaan osaisi osallistua menoihin. Hän voi jopa luulla, että te haluatte tarjota kaiken kun esiinnytty ystävällisenä edessäpäin ja kuitenkin hänen ymmärtämättään  sitä kannatte selän takana kaunaa.

Olisin voinut itsekkin aijemmin uskoa, että minulle halutaan tarjota ihan ystävällisyydestä ja sisarrakkaudesta kaikkea. Varsinkin kun olisin vastaavaan itse valmis.

Nykyisin tajuan, että harva haluaa antaa mitään ilman vastapalvelusta. Suku voi olla kaikkein itsekkäin ja kaiken laskevin..  liittyen esim. sekä tavaroihin, ruokiin että virheisiin...

Vierailija
238/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi minun on niin vaikea sanoa asiasta. Koko keskustelun avaaminen tuntuu ihan mahdottoman hankalalta.

-ap

Vaikea aihe. Fiksu vieras olisi ehdottanut että maksaa pari kertaa ostokset tai vie teidät illalliselle tms.

Jos oikeasti korpeaa niin mainitse kulujen määrä ja heidän osuutensa (vajaa puolet) ja kysy voisiko hän maksaa. Itse en kehtaisi vaikka harmittaisi.

Sisko voi olla ihan vaan sokea asialle koska maksoi matkat ym ja on teillä siis kutsuttuna (?) vieraana. Silloin ei makseta ellei erikseen sovita asiasta.

Vierailija
239/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koleme päivää on raja jonka jälkeen vieraat alkavat "haisemaan" jos asiasta ei ole ennalta sovittu.

Tuo on totta. Boomer-sukupolven äitini on tuota aina hokenut, ja keski-ikään tullessa olen ymmärtänyt ihan omakohtaisesti, että juuri noin on. Vieras alkaa haista kolmannen päivän jälkeen.

On tosi ikävää, että ap:lle yllätyksenä oma sisko osoittautuu pahimman luokan lokiksi. Oletettavasti mies on aiheuttanut tämän, ehkä pidemmän ajan kuluessa, eikä aiemmin ole ollut tilaisuutta, että tämä kävisi ilmi.

Itselleni kävi niin, että yksi rakkaimmista ystävistä otti aikoinaan itseään huomattavasti nuoremman miehen, joka oli ihan hauska ja mukava. Tulivat sitten luokseni kyläilemään useammaksi päiväksi Helsingin keskustaan. Asuivat luonani lähes viikon, ilmaiseksi tietenkin, ei olisi tullut mieleenikään pyytää rahaa. Ongelmat alkoivat käytännössä heti. Tämä ystäväni nuori poikakaveri käyttäytyi todella, todella törpösti, melkein kaikin mahdollisin tavoin. Esimerkiksi naureskeli työlleni, josta olin puhunut. Ja muun muassa halusi rahaa kun he ostivat ruokatavaroita ja laittoivat ruokaa, josta minäkin yhden kerran söin. Alkoi ihan laskea osuuttani kanasalaatista... Tuliaisiksi paketti Kulta Katriinaa (aikana, jolloin kahvi ei ollut kovin kallista ja Kulta Katriina sieltä halvimmasta päästä).

Ystäväni joko ei rakkautensa sokaisemana nähnyt poikakaverinsa käytöstä tai ei välittänyt siitä. Todettakoon, että ystäväni oli aina ollut hyvin antelias ja kotona opetettu vieraanvaraiseksi. Olimme siinä kohtaa asuneet 10 vuotta eri kaupungeissa ja vierailleet toistemme luona täysin ongelmitta, toisillemme tarjoten ja kauppakulut tasaisesti jakaen. Ei mitään ongelmaa koskaan, ei mitään lokkeiluja eikä pienintäkään epäilystä siitä, että toinen yrittäisi siipeillä tai käyttää hyväksi. Nyt sitten uusi mies ja uudet kuviot, selkeästi. 

Päivä toisensa jälkeen ahdistuin ja raivostuin lisää, ja lopulta välttelin kotiinmenoa. Taisin lukea useammankin kirjan puistonpenkillä sen viikon aikana. Kun lähtivät pois (en ollut paikalla), en enää pitänyt ystävääni yhteyttä. Raivo oli suurta vielä vuosienkin jälkeen. Ystävä ei ilmiselvästi ymmärtänyt, miten oli käyttäytynyt, yritti soitella ja lähetellä kortteja. Silloin ei tunnettu sanaa ghostaus, mutta sen tein ystävälleni. Minulla tuli raja vastaan niin totaalisesti, että vielä vuosienkin päästä olen sitä ihmetellyt. Sen nuoren juipin käytös olisi vielä mennyt iän piikkiin, mutta ystäväni käytös siinä olikin ongelmana. Vaikka en enää olekaan asiasta raivoissani, minulla ei myöskään ole tunnetta siitä, että katuisin välien katkaisemista hetkeäkään. Mutta nyt pystyn sentään miettimään asiaa siltä kannalta, että en ymmärrä, mitä tapahtui. Olinko heidän läsnäollessaan kynnysmatto, ja se raja tuli siinä vastaan, vai oliko kyse jostain muustakin?

Tuli tämän ketjun myötä tämä oman elämäni "mysteeri" mieleen. Jonka lähtökohta siis oli se, että läheinen ihminen muuttuu aivan toiseksi ja että kuvioon kuului liian pitkä ilmainen asuminen luonani ilman merkkiäkään mistään korvauksesta ja miten tämä oli uusi ja omituinen tilanne itselleni. 

Toivottavasti ap:lle ei käy sisarensa kanssa samalla tavoin kuin minulle kävi ystäväni kanssa aikoinaan.

Vierailija
240/277 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin hypistelymaksu.