Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko kylailijän maksaa ruokakustannuksista?

Vierailija
12.01.2025 |

Siskoni on miehensä ja pienen lapsensa kanssa meillä kylässä. He asuvat Saksassa ja ovat viipyneet meillä nyt 2 viikkoa.

Asia mikä korpeaa, on että ovat olleet meillä kuin täyshoidossa. Me olemme ostaneet kaikki ruoat ja toki puolisoni kanssa myös valmistaneet kaikki yhteiet ateriat. Peni lapsi sitoo ja pidämme ruoanlaitosta, mutta tämä kustannusten lankeaminen yksin meidä harteillemme ottaa päähän. Olemme käyneet sekä ilman heitä että heidän kanssaan kaupassa. Jos ovat halunneet ostaa jotain selkeästi itselleen tai lapselle (vaate, kosteuspyyhkeitä, kakkipussi jne.) niin ovat ostaneet ne erikseen, mutta muutoin me olemme maksaneet ihan kaiken. Eivät ole tehneet elettäkään kustannusten tasaamiseksi. 

Lisäksi tulee tietysti kaikki muut kustannukset Ovat mm halunneet sauoa joka päivä, ovat käyttäneet autoa runsasti (tankkasivat kerran kyllä, mikä onkin ainoa rahllinen panostus). Nämä ovat itsestään selviä asioita, mutta huomaan näidenkin ortavan nyt tässä tilanteessa päähän.

He ovat lähdössä huomenna. Mietin otanko asian pheeksi vai annanko asian olla. Taloutemme kestää tämän kyllä, enkä tiedä viitsinkö tästä alkaa tehdä välejämme mahdollisesti hiertävää asiaa. Kuitenkin huomaan olevani aivan kireänä tämän asian kanssa ja mietin jääkö tämä kuitenkin hiertämää, jos ei puhuta asiaa halki.

Ja samanlainen vastaverailu ei onnistu, koska asuvat niin ahtaasti. Joten ei voida lähteä vastapalvluksena täyshoitoon heille.

Ollako hiljaa vai pitääkö nostaa kisu pöydälle?

Kommentit (277)

Vierailija
1/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin kauniiseen käteen ja näytät kirjoituksesi heille, jos et puhua uskalla.

Vierailija
2/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee kyläilemään toisen luokse pitkäksi ajaksi, kuuluu tapoihin osallistua ruokakustannuksiin. Jos on kylässä yön tai kaksi kutsuttuna, silloin voi mielestäni olla maksamatta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole siskosi kanssa puhunut tästä jo siinä vaiheessa, kun sovitte heidän tulostaan teille? Tai viimeistään ensimmäisenä (tai toisena) päivänä olisitte voineet pyytää, että seuraavan kauppareissun (ja ruoanlaitot tai noutoruoat) hoitaa siskosi perhe. 

Vierailija
4/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi minun on niin vaikea sanoa asiasta. Koko keskustelun avaaminen tuntuu ihan mahdottoman hankalalta.

-ap

Vierailija
5/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten siskon kanssa ei voi tuosta asiasta puhua? Miksi ette käyneet yhdessä kaupassa? 

Vierailija
6/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi minun on niin vaikea sanoa asiasta. Koko keskustelun avaaminen tuntuu ihan mahdottoman hankalalta.

-ap

Se on sun sisko. Osaatteko siskosi kanssa puhua muuten avoimesti?

Vierailija
7/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroin vieraissa, ja jos ollaan aina vain toisen luona, niin kohteliasta on osallistua kustannuksiin. Kaksi viikkoa on aika pitkä aika olla täysihoidossa. Viikonloppuvierailta en odota mitään rahallista osallistumista, ainoastaan jos ulkona syödään tai muuta niin vieraat saa maksaa oman osuutensa. Jos oma talous ei asiasta kärsi ja sisko on silloin tällöin kylässä, niin en itse sanoisi muuta kuin että odotan vastavuoroista kyläkutsua heille.

Vierailija
8/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sulla on huonot välit siskoon, mutta silti olet ottanut kaheksi viikoksi asumaan luoksesi? Miten ei voi siskolle puhua asioista suoraan?

Vierailija
9/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista asioista pitää puhua etukäteen eikä jälkikäteen. 

Vierailija
10/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti siskosi ajattelee, että olette perhettä, ja että teillä ei ole rahasta puutetta, heillä on kuitenkin ollut menoja matkustaessa ainakin lentoliput ja eivät varmaankaan ihan joka vuosi tule käymään teillä. Luultavasti pieni hinta siitä, että saa edes joskus olla siskon ja hänen perheensä kanssa kunnolla, että läheisyys säilyy, eikä käy kuten monille käy, että vieraannutaan eikä serkut sitten edes tunne toisiaan, eikä edes vanhempansa sisarusta.

Jos ei teillä talous siihen kaadu, ole kiitollinen että sinulla on sisko, joka tulee käymään ja saatte nauttia toistenne seurasta.

Vierailija
11/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole siskosi kanssa puhunut tästä jo siinä vaiheessa, kun sovitte heidän tulostaan teille? Tai viimeistään ensimmäisenä (tai toisena) päivänä olisitte voineet pyytää, että seuraavan kauppareissun (ja ruoanlaitot tai noutoruoat) hoitaa siskosi perhe. 

Eipä tullut pieneen mieleen että näin voisi käydä.  Eka yhteinen kauppareissu meni niin, että ottivat kaupassa korin, johon ottivat omat pienet ostoksensa ja erottivat kassalla ne selkeästi erikseen.

Minä ajattelin tuolloin, että ehkä maksavat seuraavat, mutta ei siinä niin käynyt.

Vierailija
12/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossa tilanteessa tietenkin kuuluu osallistua ruokakuluihin.

Minä menin ihan ensimmäistä kertaa taannoin yhdeksi yöksi uuden ystäväni luokse kylään toiselle paikkakunnalle. Kyse oli tyyliin ilta kuuudesta seuraavaan puoleenpäivään. Ensimmäiseksi tämä ystäväni marssitti meidät ruokakauppaan, ostosten määräksi tuli n. 50e ja se jaettiin puoliksi. Tämä tuntui mielestäni vähintäänkin erikoiselta, että yhden yön vieras maksaa illan grilliruoka-annoksestaan ja seuraavan aamun aamupalastaan 25e ja lisäksi kaikki jäljelle jääneet ruoat kuten leipä, juusto jne. toki jäivät ystävälleni vierailun jälkeen. Minulle jos tulee vieras 1-2 päiväksi, olen käynyt kaupassa ennakkoon todellakin enkä odota hänen maksavan ruoastaan mitään.

Vierailija
13/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan edes viitsii majailla toisen nurkissa pari viikkoa? Pitkä aika. Ruuat, vedet, sähkö kaikki maksaa ja muutenkin on äärimmäisen raskasta pitää nurkissa vierasta ihmistä vaikka on oma siskokin 

Vierailija
14/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olet heidät kutsunut kotiisi, niin yleensä kutsuja myös maksaa. Siskosi voi itse ostaa kaupasta mitä tarvitsee, mitä ei muut tarvitse. Kai nyt sen verran olet siskosi kanssa väleissä että voit sanoa suoraan 

Vierailija
15/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on mennyt rahat matkakuluihin eikä enää rahaa ruokaan. 

Vierailija
16/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taloutenne kestää, en puhuisi mitään. Olisi noloa molemmille osapuolille. 

Vierailija
17/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hiljaa ja JOS yrittävät tulla uudestaan niin sanot että ruokakuluihin osallistuttava. Helppoa. 

Vierailija
18/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuitko heidät kylään? Ehkä he tulivat velvollisuuden tunteesta kylään. 

Vierailija
19/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sulla on huonot välit siskoon, mutta silti olet ottanut kaheksi viikoksi asumaan luoksesi? Miten ei voi siskolle puhua asioista suoraan?

Ei huonot, mutta jo välimatkan vuoksi ei ihan tavattoman läheiset. Hän on asunut yli 10 vuotta ulkomailla.

Vierailija
20/277 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppu menee tarjotessa mutta kyllä kaksi viikkoa on niin pitkä aika että siskoltasi on törkeää käytöstä olla itse ehdottamatta että osallistuvat kustannuksiin. Onko ollut pidempään jo tapana että kustannatte kaiken kun tulevat? Jos nyt et kehtaa sanoa enää mitään niin ainakin seuraavalla kerralla kun ovat tulossa niin sanot suoraan että ei ole enää varaa tarjota kaikkea. Kyllä he itsekin tietävät että Suomessa on kallista ihan perusruokakin ja kaikki hinnat ovat nousseet. Ei siinä ole mitään hävettävää sanoa ettei ole varaa tarjota kun tuossahan puhutaan satojen eurojen ylimääräisestä kulusta teidän perheelle. Siskosi säästää tuhat euroa jo siinä, ettei heidän tarvitse majoituksesta maksaa mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi