Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätityyli 2025

Vierailija
12.01.2025 |

Vinkkejä jos saisi tähän, näitä on ollut antoisaa lukea. Asialliset vinkit otetaan siis ilolla vastaan. :)

Kommentit (271)

Vierailija
241/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenlasten kuvat lompakkoon liimattuna. Ja oletus, että kaupan kassaa tai myyjää kiinnostaa...

Joillakin näyttää menevän sekaisin tädit ja mummot.

Tädit ovat vanhempien siskoja. Heillä ei ole lapsenlapsia. Tai jos heillä on lapsenlapsia, niin silloin he ovat mummoja.

Mummot ovat ovat vanhempien äitejä. Heillä on lapsenlapsia.

Vierailija
242/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenlasten kuvat lompakkoon liimattuna. Ja oletus, että kaupan kassaa tai myyjää kiinnostaa...

Joillakin näyttää menevän sekaisin tädit ja mummot. Tädit ovat vanhempien siskoja. Heillä ei ole lapsenlapsia. Tai jos heillä on lapsenlapsia, niin silloin he ovat mummoja. Mummot ovat ovat vanhempien äitejä. Heillä on lapsenlapsia.

Kyllä, ja aika moni sekoittaa täysin tätityylin ja mummotyylin. Esimerkiksi kaikki tuo, että on Kuomat ja mukavat vaatteet, on mummotyyliä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Adidaksen trikoot, huppari, paljasjalkatalvilenkkarit ja The North Facen talvianorakki. Uskon näyttäväni sellaiselta ikäluokan 35-45 tädiltä. 

Paljasjalkakengillä ja lämpimällä, käytännöllisellä talvitakilla putoaa automaattisesti täti-kategoriaan. Tervetuloa! 

Kiitos, opin tosin ketjusta, että pääsin tätikategoriaan jo muutama talvi sitten Riekerin talvisaappailla :D

Nuo on klassista mummotyyliä. Grandmacore on maailmalla suosittua myös nuorten keskuudessa. 

Vierailija
244/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustat maiharit. Ne on kaikilla naisilla ikään katsomatta. Grathalaukku edelleen kovassa huudossa. Pitkä untuvatakki. Löytyy kaikilta naisilta ikään katsomatta. Kelien lämmittyä  heittää vain takin pois ja alta paljastuu mustat leggarit tai vastaavat mustat housut. Tunika kruunaa komeuden. Tai paitamekko. Maiharit ja Gratha pysyy.

En muista koskaan omistaneeni maihareita. Ikää minulla tosin on jo reilut 60 vuotta. 

Grathalaukusta en ole kuullutkaan. Minulla on nahkainen, musta käsilaukku. Merkkiä en edes itse ole huomioinut. Nätin näköinen ja kätevä se on. 

Pitkää untuvatakkiakaan en ole koskaan omistanut, joskus minulla oli villakangastakki, joka ulottui puoleen reiteen. Nykyisin on useita lyhyempiä takkeja eri keleihin. 

Minulla on yhdet mustat leggarit, mutta pidän

Ei minultakaan löydy tuosta kuvailusta kuin se pitkä musta toppatakki, mutta en silti loukkaantunut. Kyllä tuota kuvailtua tyyliä näkee niin paljon, että sen tunnistaa. 

Tiedän yhden tuohon kuvaukseen sopivan naisten. Viimeksi näin hänet pari vuotta sitten, joten en näe kyseistä tyyliä kivin usrin. En silti ole loukkaantunut tuosta kuvauksesta. Tälle tuntemalleni naiselle kyseinen tyyli sopii hyvin.

Grathalaukku piti googlata. En tiennyt mitä se tarkoittaa.

T. Täti 

Vierailija
245/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin tuntemani täri oli jo syntyessään täti. Ensimmäisinä tätivuosinaan hän pukeutui enimmäkseen vaippaan ja potkuhousuihin. 😄 

Siinä teille tätityyliä. 👶

Vierailija
246/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätityyliä: maiharit tai korkeakorkoiset nilkkurit tai saappaat, puolireiteen ulottuva ja vyötäröltä kurottu takki tai pitkä villakangastakki, minihame, minishortsit, legginsit, nahkarotsi, iso huivi, metallisankaiset pilottilasit, musta, valkoinen, vaaleansininen, beige

Mummotyyliä: Kuomat, nastakengät, paljasjalkakengät, iso toppatakki tai väljä villakangastakki ilman vyötä, mukavat, väljät vaatteet, neuleet, villasukat, neulominen, leipominen, itsetehdyt tai kierrätetyt vaatteet, värit

Vierailija
247/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tädit ovat vanhempien siskoja. Heillä ei ole lapsenlapsia. Tai jos heillä on lapsenlapsia, niin silloin he ovat mummoja.

Niin tässä ketjussa on nyt kuvailtu aika erilaisia ja eri ikäisille tyypillisiä "tätityylejä". Jotkut puhuu nelikymppisistä (jopa alle) tädeistä, toiset kuusikymppisistä (ja yli), onhan siinä eroa millaisiin vaatteisiin he on tottuneet pukeutumaan. Joistain kuvauksista tunnistan itseni, joistain äitini 😅

Vierailija
248/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti omistaa nastakengät!

Nuorisolle ei tulis mieleenkään vetää sellaisia jalkaansa julkisella paikalla. 

Vierailija
249/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mummotkin olla tätejä ja tädit mummoja. Moni tulee mummoksi vaikka 55-vuotiaana tai allekin, kyllä itse miellän sen ikäisen silti enemmän "täti-ikäiseksi" kuin mummoikäiseksi. Ja toisaalta jotkut on tosiaan tätejä jo syntyessään. 

Ei "tätityyli" varsinaisesti siis liity siihen onko sisaruksilla lapsia vai ei ja jos, niin minkä ikäisiä. 

Vierailija
250/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäni ekat riekerit ostettu. -ap

Itsellä leikattu jalat ja vaikea kulkea.Ostin Riekerin talvisaapikkaat, aivan ihanat!

Saapikkaat :D

Yleinen nimitys korkeavartisille kengille, jotka ovat kevyemmät kuin varsinaiset saappaat. Mikä tässä meni käsityskykysi yli?

Sopi vaan niin hyvin tähän ketjuun. Vain täti käyttää sanaa saapikkaat.

Niin, kieli köyhtyy ja lukutaidottomuus lisääntyy. Viimeksi nuori kassahenkilö ei tiennyt, mikä on puntti tulitikkuja. 

Täti, joka harmi kyllä ei omista saapikk

toivottavasti selitit nuorelle kassahenkilölle, mitä puntti tarkoittaa, etkä alkanut läksyttää ilkeästi! olen syntynyt -88, eikä meidänkään aikana ole käytetty sanaa "puntti" tulitikuista.

Siinäpä tuli oletusta. Minun ei tarvinnut tehdä mitään. Ilmeisesti sinäkään et tiedä, mitä puntti tässä yhteydessä tarkoittaa. 

Oma kassani kysyi minulta, haluanko rasian vai puntin. No puntin, kiitos. Hän joutui pyytämään naapurikassalta, joka yritti ojentaa rasiaa. Seurasi keskustelu puntti-termin merkityksestä, ja selvisi, ettei sellaista ollut nyt minulle myydä. Ostin siis muutaman rasian. 

Puntti on kokonainen pakkaus tulitikkurasioita. Termiä on käytetty niin kauan kuin olen käynyt tulitikkuostoksilla, ja varmasti kauemminkin. Kuten huomaat, se on käytössä edelleenkin. 

t. sama täti, vm. -79

Vierailija
251/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaatteet levennetty kiiloilla. "Huomaamattomasti" tottakai!

Ekologista ja eettistä. Arvostan. 

Tapaan itsekin ompelijan tällä viikolla, katsomme, mitä voisi tehdä hieman elämää nähneelle iltapuvulleni. Maksaa varmasti saman kuin uuden hankkiminen. Maksan mieluummin reilusta työstä kotimaassa kuin uudesta vaatteesta. 

Se on tätiydessä parasta, voi satsata kestävän kehityksen vaatekaappiin. 

Vierailija
252/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätityyliä: maiharit tai korkeakorkoiset nilkkurit tai saappaat, puolireiteen ulottuva ja vyötäröltä kurottu takki tai pitkä villakangastakki, minihame, minishortsit, legginsit, nahkarotsi, iso huivi, metallisankaiset pilottilasit, musta, valkoinen, vaaleansininen, beige

Mummotyyliä: Kuomat, nastakengät, paljasjalkakengät, iso toppatakki tai väljä villakangastakki ilman vyötä, mukavat, väljät vaatteet, neuleet, villasukat, neulominen, leipominen, itsetehdyt tai kierrätetyt vaatteet, värit

Olisipa huippua, jos näin moni mummo todella olisi löytänyt paljasjalkakengät! Itse käytän niitä tilanteen salliessa. Paras pito jäällä ilman nastoja, jos löytää hyvät pohjat. 

Oma äitini ei oikein pysty pj-kenkiä käyttämään, vaikka liikkuukin paljon. Nastakengät ovat talvisin hänellä käytössä. 

Minä virkkaan, hän ei neulo tai virkkaa, eikä myöskään leivo. Äitini oli työelämässä ollessaan talousalan uranainen, ja kaikki tuo mummocore oli enemmänkin hänen äitinsä valtakuntaa. Isoäitini olisi täyttänyt 102 v tänä vuonna. 

Muutenkin hieman hutiin ja tekemällä tehtyä tuo kategorisointi. 

Täti 40+

Vierailija
253/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa huippua, jos näin moni mummo todella olisi löytänyt paljasjalkakengät! Itse käytän niitä tilanteen salliessa. Paras pito jäällä ilman nastoja, jos löytää hyvät pohjat. Oma äitini ei oikein pysty pj-kenkiä käyttämään, vaikka liikkuukin paljon. Nastakengät ovat talvisin hänellä käytössä.  Minä virkkaan, hän ei neulo tai virkkaa, eikä myöskään leivo. Äitini oli työelämässä ollessaan talousalan uranainen, ja kaikki tuo mummocore oli enemmänkin hänen äitinsä valtakuntaa. Isoäitini olisi täyttänyt 102 v tänä vuonna. 

Muutenkin hieman hutiin ja tekemällä tehtyä tuo kategorisointi. 

Tuo on ihan yleismaailmallinen kategorisointi, nuo on oikeasti kaksi eri tyyliä, eikä liity mitenkään ikään tai siihen, mitä sinun tai minun äiti käyttää. Googlaa auntiecore ja grandmacore. Ne on maailmalla suosittuja, myös nuorten keskuudessa. 

Vierailija
254/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaatteet levennetty kiiloilla. "Huomaamattomasti" tottakai!

Ekologista ja eettistä. Arvostan. 

Tapaan itsekin ompelijan tällä viikolla, katsomme, mitä voisi tehdä hieman elämää nähneelle iltapuvulleni. Maksaa varmasti saman kuin uuden hankkiminen. Maksan mieluummin reilusta työstä kotimaassa kuin uudesta vaatteesta. 

Se on tätiydessä parasta, voi satsata kestävän kehityksen vaatekaappiin. 

Tuo on selkeästi mummotyyliä, että kierrättää ja korjaa vaatteita. Grandmacore. Eikä se tarkoita, että sinun pitäisi oikeasti olla mummo. Mummotyyliä voi käyttää vaikka olisi 20-vuotias, tai jopa teini. 

Vierailija
255/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillifarkut tai muutoin kapenevat housut, korkea vyötärö, löysähkö yläosa tungettu housunkaulukseen tai löysähkö neule housujen päällä. Kengät tennarit tai pyöreäpäiset korkkarit, saappaat tai nilkkurit. Kiharrettu tukka, microblanding kulmakarvat. 

kiharrettu tukka? Meillä asuu 17-vuotias  ja SIELLÄ sitä kiharaa on, aivan joka ikisellä. Tennarit samoin. Juuri lainasi mun saappaita. Ei nyt ehkä ihan osu

Olen eri. Luulenpa, että osuu hyvinkin. Teidän nuoriso on löytänyt tätityylin. 

Vierailija
256/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nastakengät on mummotyyliä. Tätityyliin kuuluu korkokengät ja maiharit. 

Vierailija
257/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen loukkaantumisista täällä höpistään? Itse kirjoitin tuohon aiemmin, etten tunnista itseäni noista kuvauksista ja sitten on ilmeisesti ajateltu, että loukkaannuin. En suinkaan. Minulla vaan ei ole tuollaisia härpäkkeitä, mitä kerrotaan, joten ei voi sanoa, että KAIKILLA olisi samat jutut. En usko, että kaikilla muillakaan täti-ikäisillä olisi joku pukeutumiskoodi. 

Vierailija
258/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on tyyliltään sellainen, että jos eksyisit vieraassa kaupungissa, niin kysyisit neuvoa siltä tädin näköiseltä. Eli naiselta, joka näyttää pätevältä, fiksulta, asialliselta ja ystävälliseltä. Tätiys on hyvä asia.

T. Täti, jonka viereen aina istutaan bussissa

Vierailija
259/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin näyttää menevän sekaisin tädit ja mummot. Tädit ovat vanhempien siskoja. Heillä ei ole lapsenlapsia. Tai jos heillä on lapsenlapsia, niin silloin he ovat mummoja. Mummot ovat ovat vanhempien äitejä. Heillä on lapsenlapsia.

Niin tässä ketjussa on nyt kuvailtu aika erilaisia ja eri ikäisille tyypillisiä "tätityylejä". Jotkut puhuu nelikymppisistä (jopa alle) tädeistä, toiset kuusikymppisistä (ja yli), onhan siinä eroa millaisiin vaatteisiin he on tottuneet pukeutumaan. Joistain kuvauksista tunnistan itseni, joistain äitini 😅

Tuo ei ole pointti. Ei tätityyli liity mitenkään siihen, onko pukeutuja itse täti. Joku täti voi pukeutua mummotyylisesti, joku tätityylisesti ja joku ballerinatyylisesti. Tai jollain muulla tyylillä. Toisaalta tätityylisesti voi pukeutua vaikka olisi teini. 

Vierailija
260/271 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Nuorisolla on varaa parannella viikkoja vaikka nyrjähtäntyttä nilkkaa. Vanhempana kunto laskee nopeampaan, ei huvita. Eikä huvita rajoittaa omaa kulkemistaan niinkin triviaalien asioiden kuin sään tai muiden mielipiteiden vuoksi, jälkimmäinen etenkin on monelle nuorelle valitettavan iso tekijä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä