Tätityyli 2025
Vinkkejä jos saisi tähän, näitä on ollut antoisaa lukea. Asialliset vinkit otetaan siis ilolla vastaan. :)
Kommentit (271)
Täti on kiva sana minusta. Se herättää mukavia mielleyhtymiä. Se on vähän kuin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Tätityyliä: maiharit tai korkeakorkoiset nilkkurit tai saappaat, puolireiteen ulottuva ja vyötäröltä kurottu takki tai pitkä villakangastakki, minihame, minishortsit, legginsit, nahkarotsi, iso huivi, metallisankaiset pilottilasit, musta, valkoinen, vaaleansininen, beige
Mummotyyliä: Kuomat, nastakengät, paljasjalkakengät, iso toppatakki tai väljä villakangastakki ilman vyötä, mukavat, väljät vaatteet, neuleet, villasukat, neulominen, leipominen, itsetehdyt tai kierrätetyt vaatteet, värit
Näinpä. Eikä liity siihen, kuka on kenenkin äiti, tai minkä ikäinen. Nämä on vain pukeutumistyylejä.
Mä olen tälleen nelikymppisenä nyt huomannut, että olen alkanut olla puketumiseltani vähän täti. Toki tähän vaikuttaa ammattikin, teen sellaista asiakastyötä jossa ei saa olla liian erikoinen. Yksittäisenä suurimpana tätitekijänä nostan esiin jännät kaulukset takeissa, jakuissa ja tunikoissa. Eli on vähän erikoisempi leikkaus, hivenen röyhelöä/laskosta ja näyttävämpi pääntie, mutta muuten vaate on neutraalia väriä ja ns. tavallinen.
Tätityylejäkin on kyllä erilaisia. Mulla on työkaveri, jolla on räväkkätätityyli, eli näyttävät ja rohkeat silmälasit, lyhyt punainen tukka ja useita jakkuja (usein ns. bikermallia), joissa on rohkeat väriyhdistelmät (musta&punainen, kirkas vihreä, pinkki jne).
Täytyy sanoa, että pukeutumisen suhteen tuntuu, että keski-ikäinen nainen ei voi voittaa. Ei saa olla liian nuorekas, mutta ei sitten saisi olla liian mummokaan. Jonkun mielestä on joka tapauksessa tyylitön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillifarkut tai muutoin kapenevat housut, korkea vyötärö, löysähkö yläosa tungettu housunkaulukseen tai löysähkö neule housujen päällä. Kengät tennarit tai pyöreäpäiset korkkarit, saappaat tai nilkkurit. Kiharrettu tukka, microblanding kulmakarvat.
kiharrettu tukka? Meillä asuu 17-vuotias ja SIELLÄ sitä kiharaa on, aivan joka ikisellä. Tennarit samoin. Juuri lainasi mun saappaita. Ei nyt ehkä ihan osu
Teinien pitkissä hiuksissa ne onkin semmoset megabeibe-kiharat, mutta kun täti kihartaa lyhyttä, ohenevaa kuontaloaan aataminaikaisella kihartimellaan, onkin efekti vaan vähän eri..
Vierailija kirjoitti:
TÄTI TYYLIÄ EI OLE YKSI, KAKSI EIKÄ EDES KOLME VAATEKAPPALETTA SELLAISENAAN. SIIHEN VAADITAAN MYÖS TÄTIULKONÄKÖ. MINÄ VOIN PUKEA MITÄ TAHANSA (EN PUE) PÄÄLLENI OLEMATTA TIPPAAKAAN TÄDIN NÄKÖINEN, KOSKA MINULLA ON PITKÄ TUKKA JA BABYFACE. TÄMÄ KOMMENTTI TULEE SAAMAAN LÄJÄPÄIN ALANUOLIA, KOSKA TÄNÄKÄÄN PÄIVÄNÄ VUONNA 2025 IHMISET EIVÄT YMMÄRRÄ, ETTÄ BABYFACEJA ON OLEMASSA. Minulle siitä on sanottu monesti ja näen itsekin tosiaan peiliin. Aivan sama mitä te sanotte.
LOL XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaatteet levennetty kiiloilla. "Huomaamattomasti" tottakai!
Ekologista ja eettistä. Arvostan.
Tapaan itsekin ompelijan tällä viikolla, katsomme, mitä voisi tehdä hieman elämää nähneelle iltapuvulleni. Maksaa varmasti saman kuin uuden hankkiminen. Maksan mieluummin reilusta työstä kotimaassa kuin uudesta vaatteesta.
Se on tätiydessä parasta, voi satsata kestävän kehityksen vaatekaappiin.
Tuo on selkeästi mummotyyliä, että kierrättää ja korjaa vaatteita. Grandmacore. Eikä se tarkoita, että sinun pitäisi oikeasti olla mummo. Mummotyyliä voi käyttää vaikka olisi 20-vuotias, tai jopa teini.
Mummot ja tädit eivät liene kovin kiinnostuneita siitä, mikä englanninkielinen termi kuvaa eri teinityylejä tiktokissa tai pinterestissä. Minua ainakaan ei kiinnosta.
Toivoisin, että vaatteiden korjaaminen olisi normaali perusasia, mukavaa toki, jos se on muotia.
Kävelin tänään neljän aikaan vilkasta katua Helsingin keskustan tuntumassa, matkalla töistä kotiin, kuten moni muukin.
90% kaikista ihmisistä oli valinnut ylleen toppatakin. Täti-ikäisillä se oli useimmiten polvi- tai reisimittainen, kuten suurimmalla osalla muistakin naisista. Miehillä takki jäi useimmiten lantiolle.
Tyköistuvaa takkia ei ollut kenelläkään, villakangastakki ja vyö yhdellä ulkomaalaisella naisella. Makuupussimittainen toppis oli muutamalla kolmikymppisellä naisella - oletan että he vievät perheen pieniä lapsia ulkoilemaan. Polven yli ulottuvia takkeja oli jonkin verran naisilla kaikissa ikäluokissa.
En usko, että Suomen talvessa voidaan lausua mitään kovin tarkkaa ainakaan eri talvitakkien esiintymisestä eri-ikäisillä naisilla.
Vaihdan itse käytettynä Ninyesiltä ostetun untsikkani villakangastakkiin, kun suuntaan iltamenoja kohti myöhemmin tänään.
Täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätityyliä: maiharit tai korkeakorkoiset nilkkurit tai saappaat, puolireiteen ulottuva ja vyötäröltä kurottu takki tai pitkä villakangastakki, minihame, minishortsit, legginsit, nahkarotsi, iso huivi, metallisankaiset pilottilasit, musta, valkoinen, vaaleansininen, beige
Mummotyyliä: Kuomat, nastakengät, paljasjalkakengät, iso toppatakki tai väljä villakangastakki ilman vyötä, mukavat, väljät vaatteet, neuleet, villasukat, neulominen, leipominen, itsetehdyt tai kierrätetyt vaatteet, värit
Olisipa huippua, jos näin moni mummo todella olisi löytänyt paljasjalkakengät! Itse käytän niitä tilanteen salliessa. Paras pito jäällä ilman nastoja, jos löytää hyvät pohjat.
Oma äitini ei oikein pysty pj-kenkiä käyttämään, vaikka liikkuukin paljon. Nastakengät ovat talvisin hänellä käytössä.
Minä virkkaan, h
Paljasjalkakengät on minusta kyllä eniten sellaisten kolme-nelikymppisten perheellisten juttu, ovat ensin hommanneet sellaisia lapsilleen ja sitten innostuneet hankkimaan itsellekin. Lastentapahtumissa ja päiväkodin eteisessä niitä näkee paljon. Muita käyttäjiä on sitten ekohipit ja jotkut semmoiset erä/sporttihenkiset tyypit jotka tykkää tuntea maan jalkojensa alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa huippua, jos näin moni mummo todella olisi löytänyt paljasjalkakengät! Itse käytän niitä tilanteen salliessa. Paras pito jäällä ilman nastoja, jos löytää hyvät pohjat.
Oma äitini ei oikein pysty pj-kenkiä käyttämään, vaikka liikkuukin paljon. Nastakengät ovat talvisin hänellä käytös
Samaa mieltä. Mummoilla on holvikaarta tukevat ja paksupohjaiset kengät, usein Eccot tai Riekerit. Paljasjalkakenkiä taas harrastavat juuri pienten lasten vanhemmat tai sitten hippihenkiset ja tietynlaiset urheilijat.
Tädin aura tekee tätimäistä kaikesta, mikä on tädin päällä. Ikä ja olemus muuttaa vaatteen kuin vaatteen.
Tämä ei liity ikään. Tässä puhutaan vain tyylistä. Et ehkä ole tätityylinen?