"9-luokkalaisten ruotsin taidot vastasivat kouluarvosanaa 6. 2/3 oppilaista sai ruotsin kirjoitustaidostaan korkeintaan arvosanan 5."
Hupaisaa, että mitä enemmän pakkoruotsitusta lisätään sitä surkeammin sitä osataan. Ja politiikkojen mielestä pitää vaan entisestään lisätä pakkoruotsitusta.
Oikeasti, voiko poliitikot olla niin tyhmiä, että eivät tajua, että turhaa, tarpeetonta ja rumaa kieltä ei opita, koska sitä EI HALUTA OPPIA? Siihen ei vaikuta mikään määrä pakkkotuputusta. Tuokin aika kannattaisi käyttää jonkin itse valitun kielen opiskeluun, koska nyt aika menee täysin hukkaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kotus-englanti-syrjayttanyt-suomea-…
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Miksei puhuta pakkoenglannista? Kun suomenkielinen lapsi aloittaa kolmannen luokan ja periaatteessa pitäisi olla oikeus itse valita kieli jota alkaa opiskella (ruotsi, englanti, saksa, ranska, venäjä, espanja) niin käytännössä useimmissa kouluissa ei ole muuta vaihtoehtoa tarjolla kuin englanti,
Koska se ei ole pakkoenglanti. Aina voit alkaa kuskata lastasi kouluun, jossa on tarjolla se vaihtoehto. Tosin maksat sen itse.
Mitä yhteistä on keliaakikolla ja ruotsinkielisillä?
Molempien tuloon pitää varautua joka paikassa mutta sitten kun se keliaakikko saapuu, pakasteesta löytyy se vuosia lojunut gluteeniton pulla ja ruotsinkielisen saapuessa mieleen muistuu vain seiskaluokalla opittu "Luffe, kom hit"
Vierailija kirjoitti:
Miksei puhuta pakkoenglannista? Kun suomenkielinen lapsi aloittaa kolmannen luokan ja periaatteessa pitäisi olla oikeus itse valita kieli jota alkaa opiskella (ruotsi, englanti, saksa, ranska, venäjä, espanja) niin käytännössä useimmissa kouluissa ei ole muuta vaihtoehtoa tarjolla kuin englanti,
Kumpaa kieltä mielestäsi tarvitaan elämässä enemmän a) ruotsia vai b) englantia?
Ja kuten joku jo ehti kommentoimaan, pakkoenglantia ei edes ole. Laki määrää suomenkielisen oppilaan opiskelemaan pakkoruotsia ja jotain toista vierasta kieltä (ei ole laissa määritetty, että sen pitäisi olla juuri englanti).
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut kenenkään sanovan sanaa "pakkoenglanti"? Mieti nyt hiukan oman kommenttasi ja onko siinä yhtään järkeä.
Tässä on vuosia tehty manipulointia ruotsin kieltä vastaan. Kyllä sellainen tuottaa tulosta. Siltä se on minun silmin näyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka se on ainoa vaihtoehto, se ei ole silti pakollinen.
Toki jokainen järkevä vanhempi valitsee sen lapselleen A1 tai A2 kieleksi, koska se on oikeasti tärkeä ja tarpeellinen. Tässä maailmassa ei enää pärjää ilman englantia.
Useimmat opiskelevat vain kaksi kieltä. Pakkoruotsin vuoksi kielet ovat englanti ja ruotsi. Saksa-ruotsi tai ranska-ruotsi yhdistelmillä ei oikein pärjää. Sen sijaan englanti-saksa ja englanti-ranska olisivat hyödyllisiä yhdistelmiä. Aina kun valitetaan suomalaisten kielitaidon kapenemisesta sivuutetaan pakkoruotsi ja syytetään lapsia ja vanhempia.
Nyt joku ruotsinkielinen tulee kertomaan kuinka lapsensa on oppinut helposti seitsemän kieltä. Sorry, mutta me suomenkieliset ollaan niin tyhmiä, että opitaan vain kaksi kieltä. Tosin itse olen opiskellut englannin ja ruotsin lisäksi myös saksaa ja venäjää mutta oikeasti tarvitsen vain englantia.
Missä olisi se rohkea toimittaja, joka uskaltaisi kysyä poliitikolta, joka puolustelee pakkoruotsia ruotsinkielisten palveluiden turvaamisella, että onko 19 palvelijaa jokaista ruotsinkielistä kohti varmasti riittävä määrä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vuosia tehty manipulointia ruotsin kieltä vastaan. Kyllä sellainen tuottaa tulosta. Siltä se on minun silmin näyttänyt.
Ruotsin kieli on etuoikeutetussa asemassa Suomessa. Ainoastaan sairas pää näkee ansaitsemattomien etuoikeuksien poistamisen jonkinlaisena vastustuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kieli on etuoikeutetussa asemassa Suomessa. Ainoastaan sairas pää näkee ansaitsemattomien etuoikeuksien poistamisen jonkinlaisena vastustuksena.
Se on erityisen sairasta, että suomenkielisten pakkoruotsin katsotaan olevan ruotsinkielisten OIKEUS!
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on toinen kotimainen kieli. Sitä on puhuttu Suomessa vuosisatojen ajan, paljon paljon kauemmin kuin iänikuista englantia jota tuputetaan joka raossa. Ruotsin kieli on osa suomalaista kulttuuria. Aikoinaan se uhkasi suomen kieltä mutta tänä päivänä se ei uhkaa mitään eikä ketään. Ihmettelen miten kieli voi herättää noin suurta vihaa. Helsingissä 12% väestöstä puhuu sitä äidinkielenään. Suomen ruotsinkieliset osaavat suomea erinomaisesti eikä heillä ole vihamielistä asennetta suomen kieltä kohtaan. Viha on täysin yksipuolista. Se on surullinen ilmiö.
Entä venäjä, saami ja keskiajan kieli?
Nythän ruotsin kielestä tulee jälleen tärkeä, kun joudumme taas pian sotimaan rinta rinnan.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki haluavat oppia englantia, koska kaikki tietävät että sitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Nythän ruotsin kielestä tulee jälleen tärkeä, kun joudumme taas pian sotimaan rinta rinnan.
Ai, siis kun Suomi jälleen kerran puolustaa Ruotsia, niin meidän pitäisi vielä sen lisäksi opiskella ruotsin kieltä!
Totuus on että nykyisessä globaalissa maailmassa nykynuoret eivät tarvitse ruotsia missään. Ei opinnoissa, ei työelämässä, ei vapaa-ajalla. Kun oma äidinkieli on yksi maailman pienistä kielistä, miksi opiskella toista pientä kieltä, josta ei ole mitään hyötyä?
Tärkeämpää olisi opiskella todella hyvä englanti ja ehkä lisäksi jotain maailman suurista kielistä kuten espanja tai kiina.
Vierailija kirjoitti:
Missä olisi se rohkea toimittaja, joka uskaltaisi kysyä poliitikolta, joka puolustelee pakkoruotsia ruotsinkielisten palveluiden turvaamisella, että onko 19 palvelijaa jokaista ruotsinkielistä kohti varmasti riittävä määrä?
Meidän pitää tuoda ulkomailta lisää palvelijoita
Kuulkaa kaverit skål! Täällä Kämpin kabinett skåålataan suåmelle! Suåmenruåtsi hyvä. Meillä on täällä kiva olla! Hip hip huraa!
Ulkomailta tuodaan hoitajia, jotka eivät osaa edes suomea. Samaan aikaan suomenkielinen ei voi valmistua hoitajaksi ennen kuin suorittanut pakkoruotsin kurssit ja kokeet.
Eikö tämäkin ole ihan järjetön tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta tuodaan hoitajia, jotka eivät osaa edes suomea. Samaan aikaan suomenkielinen ei voi valmistua hoitajaksi ennen kuin suorittanut pakkoruotsin kurssit ja kokeet.
Eikö tämäkin ole ihan järjetön tilanne?
On.
Lisäksi ulkomaalaiset pääsee Hankeniin pelkällä englannilla, mutta suomenkielisten suomalaisten pitää läpäistä ensin ruotsinkielen testi.
Eikö tämä ole jo syrjintää?
Vierailija kirjoitti:
Hakkapeliitat ratsastaa taas Baijeriin?