Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mielestäsi antiikkisen puisen huonekalun maalata mieleisekseen?

Vierailija
12.01.2025 |

?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on suosittua maalata erilaisia vääränvärisiä huonekaluja vaikka kalkkimaalilla. Joskus kyllä surettaa kun näkee uusiomaalattuna kauniin jalopuisen kaapin, joka olisi tullut pienellä hionnalla ja lakkauksella loistokuntoon. 

Mutta jokainen toimii makunsa mukaan. 

Ei kalkkinaalit enää missään suosiossa ole. Se aika oli ja meni.

Mitä sitten jos menikin, ei tarvi seurata muotitrendejä jos tykkää kalkkimaalatusta. 

Näinhän se on. Ite viittaan kintaalla kaikille trendeille. Ei voisi trendit vähempää kiinnostaa.

Vierailija
82/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako 1800-luvun puolivälissä rakennettua tölliä meillä on edelleen asuinkäytössä? Eipä taida olla ainuttakaan. Vastaavanikäisiä kartanoita on satakunta ellei enemmän. Nekin ovat kunnossa vain siksi, että niistä on huolehdittu oikeaoppisesti eikä ole vedetty hirsiseiniin lateksimaalia ja umpioitu koko taloa.

Sama vanhojen huonekalujen kanssa. Voit alunperin tehdä kertakäyttöistä ja huoleti pilata sen tai sitten teet kunnollista ja pidät siitä huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siitä n. 10 vuotta, kun kaikki kalusteet piti maalata valkoiseksi?

Olen aina pitänyt 50-luvun sellakkapintaisista koivukalusteista. Muutamaa tuttavaa varoitin sellaisia kalusteita maalaamasta, mutta ei ollut apua. Valkoiseksi vetivät. Eikä noista osin viilutetuista pinnoista voi maalia hioa pois.

Koska miten kävikään? Kokovalkoinen muoti muuttui arvostamaan 50-60 -luvun sellakkapintaisia koivuhuonekaluja.

Yksi tuttavani itki maalaamaansa liinavaatekaappia. Kaappi on nyt autotallissa katseilta piilossa.

Siitä on jo melkein parikymmentä vuotta kun tuo muoti oli huipussaan. Muistan hyvin siitä kun maalasin sukulaiselta tulleen ruman tiikkilipaston valkoiseksi. Samoin huonokuntoisen puulipaston. Jälkimmäinen palveli viime kesään asti jolloin myin sen pois, tiikkinen vietiin mökille kun muutettiin pois silloises

Mulla sama, en yhtään tykkää tiikkikalusteista. Ne on jotenkin niin 60 - 70-lukulaisia. Mun lapsuudessa lähes kaikissa kodeissa oli tiikkinen sohvapöytä ja olohuoneessa tiikkinen kirjahylly. Myös tv-taso ja eteisen puhelinpöytä olivat tiikkiset. Mulla oli jopa tiikkinen sänky ja kirjoituspöytä.  Mulla on kaikesta siitä lapsuuden tiikistä traumat, enkä siedä sitä yhtään. 😞

Joo, en pidä myöskään. En välitä sen ajan muotoilustakaan. 

Vierailija
84/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako 1800-luvun puolivälissä rakennettua tölliä meillä on edelleen asuinkäytössä? Eipä taida olla ainuttakaan. Vastaavanikäisiä kartanoita on satakunta ellei enemmän. Nekin ovat kunnossa vain siksi, että niistä on huolehdittu oikeaoppisesti eikä ole vedetty hirsiseiniin lateksimaalia ja umpioitu koko taloa.

Sama vanhojen huonekalujen kanssa. Voit alunperin tehdä kertakäyttöistä ja huoleti pilata sen tai sitten teet kunnollista ja pidät siitä huolta.

Ootko sä kännissä? 

Vierailija
85/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa aika monta.

Vierailija
86/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalilla on aika vaikea saada puuhuonekalua ns pilalle. Makuasiat on eri juttu kuin se että on käyttökelvoton. 

Vierailija
87/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti vanhoissa kalusteissa on usein lukemattomat vanhat maalipinnat päällekkäin. Kuuluu asiaan. 

Ehkä joissain isoisosedän veistämissä ruokailuryhmissä ja mäntypuisissa kiikkutuoleissa, mutta laadukkaasta puusta tehdyissä ei ole.

Miten niin ei ole?

Ennen kaikki huonekalut oli jonkun itse veistämiä, käsityönä tehtyjä. Ei 1700- ja 1800-luvun ihmisillä ollut varaa tilata jotain tehdasvalmisteista jostain Britannaista.

No juuri ne "jonkun itse" kotimaassa väsäämät talonpoikaismööpelit ovat täysin arvottomia ja voi tosiaan sutia vaikka sitä kökkölateksia pintaan. Näitä on Suomi pullollaan.

Jalopuiset ja/tai puusepän tekemät antiikkiset mestarityöt erikseen.

Vierailija
88/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti vanhoissa kalusteissa on usein lukemattomat vanhat maalipinnat päällekkäin. Kuuluu asiaan. 

Ehkä joissain isoisosedän veistämissä ruokailuryhmissä ja mäntypuisissa kiikkutuoleissa, mutta laadukkaasta puusta tehdyissä ei ole.

Miten niin ei ole?

Ennen kaikki huonekalut oli jonkun itse veistämiä, käsityönä tehtyjä. Ei 1700- ja 1800-luvun ihmisillä ollut varaa tilata jotain tehdasvalmisteista jostain Britannaista.

No juuri ne "jonkun itse" kotimaassa väsäämät talonpoikaismööpelit ovat täysin arvottomia ja voi tosiaan sutia vaikka sitä kökkölateksia pintaan. Näitä on Suomi pullollaan.

Ai sä ootkin trolli👎

Vierailija
89/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole?

Keitä luulet niiden puuseppien olleen? Ennen puusepät, jotka oli muuten näitä ihan tavallisia työläisiä, teki pääasiassa ihan tavallisia huonekaluja tavallisille ihmisille. Ehkä koristeellisempaa jos erikseen toivottiin.

Vierailija
90/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen aniharva huonekalu ei ollut käyttöesine.

Vierailija
91/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalasin 70 luvun matalan "tiikki kaapin" (se on viilua) harmaaksi. On ollut kauan käytössä nyt. Ihan kiva kaappi ja jos muoti muuttuu, niin sitten maalaan sen eri väriseksi 

Vierailija
92/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako 1800-luvun puolivälissä rakennettua tölliä meillä on edelleen asuinkäytössä? Eipä taida olla ainuttakaan. Vastaavanikäisiä kartanoita on satakunta ellei enemmän.

Anteeksi mitä?? 😂 Suosittelen vierailua vanhoihin puutalokaupunkeihin, esim. Porvoo, Rauma, Naantali, Kristiinankaupunki. Käy tutustumassa. Paljon, paljon 1850-luvun TÖLLEJÄ vieri vieressä, eikä yhtään kartanoa.

Vierailija
93/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no jos sinulla ei ole varaa ostaa uutta, niin eikun hommiin. meillä on käytössä isoisoisän tekemiä: keittiön pöytä ja tuolit, vaatekaappi, arkkuja on kaksi ja saunan penkit. ovat siis 1800 luvun puolelta ja edelleen parempia, kuin mikään nykyaikana tuotettu. aika hassua, että kaikki on pelkkää sitä itseään nykyaikana.

Ei sullakaan sitten ole varaa ostaa uutta, kun noin paljon isoisoisäsi tekemiä rojuja pyörii nurkissa. Jos kerran vanhojen huonekalujen käyttö on köyhyyttä 😄

Vierailija
94/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan Suomessa tehtyjä yli sata vuotta vanhoja huonekaluja ei saa viedä maasta, joten kai sama laki jotenkin suojelee näitä esineitä innokkaimpien instasisustajien maalisudeilta. 

Kukaan ei tutki autoa tai kassia jos et lennä maasta pois. Tullia kiinnostaa vain tänne tuotavat viinat ja tupakat.

Vierailija
95/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina pitänyt 50-luvun sellakkapintaisista koivukalusteista. Muutamaa tuttavaa varoitin sellaisia kalusteita maalaamasta, mutta ei ollut apua. Valkoiseksi vetivät. Eikä noista osin viilutetuista pinnoista voi maalia hioa pois.

Koska miten kävikään? Kokovalkoinen muoti muuttui arvostamaan 50-60 -luvun sellakkapintaisia koivuhuonekaluja.

Yksi tuttavani itki maalaamaansa liinavaatekaappia. Kaappi on nyt autotallissa katseilta piilossa.

Siitä on jo melkein parikymmentä vuotta kun tuo muoti oli huipussaan. Muistan hyvin siitä kun maalasin sukulaiselta tulleen ruman tiikkilipaston valkoiseksi. Samoin huonokuntoisen puulipaston. Jälkimmäinen palveli viime kesään asti jolloin myin sen pois, tiikkinen vietiin mökille kun muutettiin pois silloises

Mulla sama, en yhtään tykkää tiikkikalusteista. Ne on jotenkin niin 60 - 70-lukulaisia. Mun lapsuudessa lähes kaikissa kodeissa oli tiikkinen sohvapöytä ja olohuoneessa tiikkinen kirjahylly. Myös tv-taso ja eteisen puhelinpöytä olivat tiikkiset. Mulla oli jopa tiikkinen sänky ja kirjoituspöytä. Mulla on kaikesta siitä lapsuuden tiikistä traumat, enkä siedä sitä yhtään. 😞

Kauhistuisit, jos tulisit meille 😄 Eteisessä on tiikkinen senkki. Keittiössä tiikkiset ruokapöytä ja astiakaappi. Olohuoneessa tiikkinen kirjahylly, kukkapöytä ja lipasto, jonka päällä tv. Makkarissa tiikkinen pieni kirjahylly.

Nämä kaikki oon hankkinut viimeisen 7 vuoden aikana, koska halusin painavista talonpoikaishuonekaluista eroon. Myin ne pois ja ostin tilalle tiikkiä 😍 Kevyitä mutta nättejä, pidän väristä, kun sen yhdistää luonnollisiin väreihin seinissä/verhoissa ym ja paljon viherkasveja ja pieniä valaisimia. Sopivat hyvin yhteen. Nyt on etsinnässä tiikkinen työpöytä, etsin kunnes löydän sen!

Niin ja varastossa on kolmekin tiikkistä pöytää, 2 sohvapöytää ja pieni sivupöytä, ne on olleet meillä jo kauan mutta nyt niille ei valitettavasti ole paikkaa.

Vierailija
96/100 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähänlaisesta antiikista on kyse? Joku 50 - 60 vuotta vanha puutuoli on eri asia kuin 1700-luvun jakkara. Ja oikeesti jos tavara on sun niin voit työntää sen vaikka takkaan.

Antiikkia on tavara tai huonekalu, joka on 100 vuotta tai sitä vanhempi. Kaikki nk. antiikki myöskään ei ole arvokasta joten kyllä niitä maalata voi. 

1800 luvun kertaustyylit eivät ole minkään arvoisia. Aikakauden rokokoo, kustavilaisia tai empire kalusteita ei kannata lähteä tuhoamaan. Esineen arvo romahtaa välittömästi. Kaikki hienovarainen korjaaminenkin pitää tehdä samoilla aineilla, joita alun perin käytettiin. Esimerkiksi liimauksia voi vahvistaa kaatamalla löystyneeseen liitokseen kuumaa luuliimaa, samaa kamaa, jolla tuoli alunperin liimattiin. Myöhemmillä kertaustyylihuonekaluilla ei ole juuri arvoa, eli niiden raiskaus ei ole yhtä paha kulttuurihistoriallinen rikos, mutta en niitäkään lähtisi tuhoamaan.

Vierailija
97/100 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähänlaisesta antiikista on kyse? Joku 50 - 60 vuotta vanha puutuoli on eri asia kuin 1700-luvun jakkara. Ja oikeesti jos tavara on sun niin voit työntää sen vaikka takkaan.

Antiikkia on tavara tai huonekalu, joka on 100 vuotta tai sitä vanhempi. Kaikki nk. antiikki myöskään ei ole arvokasta joten kyllä niitä maalata voi. 

1800 luvun kertaustyylit eivät ole minkään arvoisia. Aikakauden rokokoo, kustavilaisia tai empire kalusteita ei kannata lähteä tuhoamaan. Esineen arvo romahtaa välittömästi. Kaikki hienovarainen korjaaminenkin pitää tehdä samoilla aineilla, joita alun perin käytettiin. Esimerkiksi liimauksia voi vahvistaa kaatamalla löystyneeseen liitokseen kuumaa luuliimaa, samaa kamaa, jolla tuoli alunperin liimattiin. Myöhemmillä kertaustyylihuonekaluilla ei ole juuri arvoa, e

Kaikki ei mieti kaikkia asioita aina ARVO edellä. Jos kaappi on varastossa pölyyntymässä, tai sen laittaa mieleisekseen ja se tulee sisälle käyttöön, niin kyllä jälkimmäinen on parempi.

Vierailija
98/100 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä on jo melkein parikymmentä vuotta kun tuo muoti oli huipussaan. Muistan hyvin siitä kun maalasin sukulaiselta tulleen ruman tiikkilipaston valkoiseksi. Samoin huonokuntoisen puulipaston. Jälkimmäinen palveli viime kesään asti jolloin myin sen pois, tiik

Oma valinta. Tiikki huonekalut eivät ole kestäviä Suomen ilmastossa. Halkeaa helposti.

Vierailija
99/100 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Totta, jos niitä ulkona kosteassa pitää niin kyllä halkeilee. Mutta sisällä kyllä kestävät.

Vierailija
100/100 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä on jo melkein parikymmentä vuotta kun tuo muoti oli huipussaan. Muistan hyvin siitä kun maalasin sukulaiselta tulleen ruman tiikkilipaston valkoiseksi. Samoin huonokuntoisen puulipaston. Jälkimmäinen palveli viime kesään asti jolloin myin sen pois, tiik....

Kauhistuisit, jos tulisit meille 😄 Eteisessä on tiikkinen senkki. Keittiössä tiikkiset ruokapöytä ja astiakaappi. Olohuoneessa tiikkinen kirjahylly, kukkapöytä ja lipasto, jonka päällä tv. Makkarissa tiikkinen pieni kirjahylly.

Nämä kaikki oon hankkinut viimeisen 7 vuoden aikana, koska halusin painavista talonpoikaishuonekaluista eroon. Myin ne pois ja ostin tilalle tiikkiä 😍 Kevyitä mutta nättejä, pidän väristä, kun sen yhdistää luonnollisiin väreihin seinissä/verhoissa ym ja paljon viherkasveja ja pieniä valaisimia. Sopivat hyvin yhteen. Nyt on etsinnässä tiikkinen työpöytä, etsin kunnes löydän sen!

Pakko vielä lisätä, nyt löysin tiikkisen työpöydän/kirjoituspöydän ja vielä todella hyväkuntoisen 😊 Nyt alkaa olla kaikki tarvittava. Olen tyytyväinen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme