Saako mielestäsi antiikkisen puisen huonekalun maalata mieleisekseen?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Saa, mutta on erittäin mautonta tehdä niin.
Me täällä kansallisten sisutusnaisten iltapäiväkahvikerhossa paheksumme. Ei ole sitä tiettyä tasokkuutta josta tunnistamme toisemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyt harkitsen tämän tyyppisen lipaston ostamista
Jopa ihan valkoisenakin pinta ja kuviot tulee ihan eri lailla syvempänä esiin kun varjot näkyvät selkeämmin.
Tuohan ei edes ole oikeasti vanha vaan myöhempien aikojen koneellista uustuotantoa. Ne hienot ja säilyttämisen arvoiset antiikkikalut on käsityötä.
No tuo oli vain netistä löytynyt esimerkki kuvioidusta, koristeellisesta huonekalusta. Se jonka aion ostaa, on vanha. Eikä siitä todellakaan tule valkoista, se ehkä olisi mielestäni huonekalun pelaamista 😂
Saa tietenkin. Monilla antiikkiesineillä ei ole oikeasti paljon muuta arvoa kuin käyttö- ja tunnearvo. Jos on todella arvokas antiikkihuonekalu, niin sitä en lähtisi maalaamaan.
Riippuu kuka sen omistaa. Mutta tosiaan maalattujahan ne aidot vanhat esineet ovat olleet, joten toki tyyliinkin sopii maalata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo kauan ollut pelkästään vanhoja puuhuonekaluja. Olen maalannut vain sellaisia, jotka ovat aiemminkin olleet maalattuja. esim. kesällä aion maalata vanhan arkun, joka on kauan sitten maalattu siniseksi. Maalaan sen vanhanvihreäksi.
Mutta nyt harkitsen tämän tyyppisen lipaston ostamista https://kuvat.huutokaupat.com/lmyqwr1DXqLtVejc7jaHbJqV28V5XB6_QHen_UaNG…
ja sen maalaamista värilliseksi, koska olen nähnyt tuollaisia maalattuna ja niissä tulee kaikki hienot kuviot aivan eri tavalla esille!
Tuo ei ole lipasto, tuo on senkki. Todennäköisesti se ei edes ole antiikkia, vaan Hollannissa teollisesti tuotettu noin 50 v sitten. Värilliseksi maalaaminen on haastavaa, koska ensin sinun tulee hioa nuo kuviot kokonaan puhtaiksi eikä se onnistu kovin nopeasti. Lopputulos tulee olemaan uskomattoman mauton.
Meillä on pari tuolia 1700-luvulta. Ei ole käynyt edes mielessä, että voisin maalata ne mieleisekseni.
Vierailija kirjoitti:
Saat tehdä ihan mitä vain omalle omisuudelle. Jos sinulla olisi vaikka mona lisa taulu niin sen voit vaikka maalata uudelleen.
Minä maalasin huudon päälle, tuli paljon parempi kuin alkuperäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat tehdä ihan mitä vain omalle omisuudelle. Jos sinulla olisi vaikka mona lisa taulu niin sen voit vaikka maalata uudelleen.
Minä maalasin huudon päälle, tuli paljon parempi kuin alkuperäinen.
Yksi keino olisi leikata koko kangas pois ja laittaa tilalle juliste.
Mr. Bean
Maalaamalla peität eletyn elämän jäljet - sanovat - vai oletko sittenkin osa tätä jatkumoa...
Toiset sanoo joo ja toiset ei.
Mutta et voi miellyttää kaikkia.
Eikä sillä ole väliä mitä muut lopulta ajattelee.
Eli saat maalata ja tehdä just niinku ihan itse haluat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo kauan ollut pelkästään vanhoja puuhuonekaluja. Olen maalannut vain sellaisia, jotka ovat aiemminkin olleet maalattuja. esim. kesällä aion maalata vanhan arkun, joka on kauan sitten maalattu siniseksi. Maalaan sen vanhanvihreäksi.
Mutta nyt harkitsen tämän tyyppisen lipaston ostamista https://kuvat.huutokaupat.com/lmyqwr1DXqLtVejc7jaHbJqV28V5XB6_QHen_UaNG…
ja sen maalaamista värilliseksi, koska olen nähnyt tuollaisia maalattuna ja niissä tulee kaikki hienot kuviot aivan eri tavalla esille!
Tuo ei ole lipasto, tuo on senkki. Todennäköisesti se ei edes ole antiikkia, vaan Hollannissa teollisesti tuotettu noin 50 v sitten. Värilliseksi maalaaminen on haastavaa, koska ensin sinu
Sulle kuule ihan sama kommentti kuin toiselle aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaisesta antiikista on kyse? Joku 50 - 60 vuotta vanha puutuoli on eri asia kuin 1700-luvun jakkara. Ja oikeesti jos tavara on sun niin voit työntää sen vaikka takkaan.
Antiikkia on tavara tai huonekalu, joka on 100 vuotta tai sitä vanhempi. Kaikki nk. antiikki myöskään ei ole arvokasta joten kyllä niitä maalata voi.
No, olen nähnyt myytävän 70-luvun kapistuksia "antiikkina", mistä tiedän mitä ap. ajattelee antiikista.
On monenlaista "antiikkia", joten jos kyse ei ole keräilyharvinaisuudesta ja kansallisaarteesta on oma päätöksesi mitä teet omaisuudellesi. Tärkeää, että itse viihdyt. Kyllä joku sinulle sitten joku päivä sanoo, jos teit elämäsi typeryyden.
Aasiassa satoja vuosia vanhoja esineitä ja rakennuksia maalataan, lakataan ja korjataan säännöllisesti. Sillä tavalla ne säilyvät seuraavankin sata vuotta.
Suomessa moni ajattelee, että ne "elämän jäljet" jotenkin lisäävät arvoa, eikä niitä saa korjata. Mitäpä luulet iso-iso-iso-isän tykkäävän, kun hänen omin käsin tekemänsä tuoli seisoo huoneen nurkassa harmaana ja kuluneena vailla käyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on suosittua maalata erilaisia vääränvärisiä huonekaluja vaikka kalkkimaalilla. Joskus kyllä surettaa kun näkee uusiomaalattuna kauniin jalopuisen kaapin, joka olisi tullut pienellä hionnalla ja lakkauksella loistokuntoon.
Mutta jokainen toimii makunsa mukaan.Ei kalkkinaalit enää missään suosiossa ole. Se aika oli ja meni.
Ei kalkkimaalia kuulu huonekaluihin laittaa. kalkkimaali on navettojen seinämaali
Kyllä se huonekalu on kauniimpi, kun se ei ole kulunut, liasta tummunut tai homeessa
Siksi niitä restauroidaan, pöljä vaan ei edes erota restauroitua huonekalua hyvin säilyneestä
No ei ole kamala ollenkaan. Mutta maalata sen voi varsin hyvin ja siitä tulee varmasti mielenkiintoinen huonekalu!