Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipainoinen ei vaan syö vähemmän jotta se laihtuisi?

Vierailija
12.01.2025 |

Usein ihmettelen tätä koska ylipaino ei ole terveellistä eikä kaunista, miksi siis ylipainoinen ei syö vaan vähemmän jotta laihtuu? Laihduttaminen on todella helppoa. Meillä töissä eräs ylipainoinen joka syö lounaaksi aina ihan liikaa, sen annokset on saman kokoisia kuin miehillä joten eikö ihme että hän on ylipainoinen? 

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavilla on vikaa näläntunteessa. Ozempic toimii korjaamalla sen tunteen, mutta itse sille ei voi mitään.

Vierailija
202/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa kun on aina nälkä, niin sen haluaa edes vähäksi aikaa pois kun pääsee syömään.

Mikä siinä normaalissa näläntunteessa pelottaa?

Ei siinä mikään pelota. Se vain tuntuu epämiellyttävältä. Ihan kuin se, että nukuttaa eikä pääse nukkumaan, tai kutiaa eikä voi raapia.

Ei-laihduttaneet ei ymmärrä sitä millainen voimakas näläntunne laihduttaessa tulee pidemmällä aikavälillä. Itse heräilin välillä aamuyöstäkin nälkään ja oli vaikea nukkua, vaikka iltapalakin oli syötynä.

Tai itseasiassa laihduttajat eivät ymmärrä, että ilman jatkuvaa nälkää pystyy laihduttamaan.

Ruuan sisällöllä on merkitys.

Miinuskaloreilla on oltava= näläntunne.

Älä nyt viitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun monelle ylipainoiselle, joka haluaisi laihtua, laihduttaminen ei ole helppoa. Ihan vain siksi.

Ja sitten toisekseen vaikka ylipaino sinun silmääsi ei ole kaunista ja objektiivisesti se ei ole terveellistä, niin toisaalta myös ruoka on hyvää. Jos syö vähemmän, saa vähemmän sitä ruoan tuomaa nautintoa. Se painaa vaakakupissa myös. Tietysti jos olet niitä, joille ruoka on pelkkää polttoainetta, et tätä asiaa pysty ymmärtämään.

Vierailija
204/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haukkujat eivät suitsi ilkeyttään ja ala puhumaan ystävällisesti?

Kun kerran muuttuminen on niiin helppoa!

Hyvä kysymys. Lopettaa vain sen muiden ihmisten kyttäämisen. Sillä selvä. 

Vierailija
205/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla on vikaa näläntunteessa. Ozempic toimii korjaamalla sen tunteen, mutta itse sille ei voi mitään.

Ovat itse sen vian aiheuttaneet huonolla ravinnolla. Oikealla syömisellä se myös korjaantuu. Ei siihen lääkkeitä tarvita.

Vierailija
206/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä. Ei saa käyttää lääkkeitä, ei lihavuusleikkausta, eikä edes painonvartijoita laihtumisen apuna. Senkun vaan syö vähemmän.

Kiitos. En tiennyt ennen tätä tietoiskua. Onneksi neuvoit :/

Lihavuusleikkauksen teho perustuu siihen, että sen jälkeen syödään vähemmän. Tätä ei kaikki tule ajatelleeksi. Toimii myös ilman leikkausta, mutta vaatiihan se motivaatiota ja itsekuria.

Vierailija
207/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pysynyt koko elämäni normaalipainoisena. Tykkäisin syödä enemmänkin ja herkkuja kyllä, mutta tämä on valintakysymys, varsinkin näin ikääntyessä. Vanhempani ja heidän vanhempansa olivat ylipainoisia, joten herkästi lihova olen. Jos kova nälkä ennen ruokailua, en ota suuhuni suklaata vaan taltutan nälkääni esim. ruisleivän palalla tai näkkileivällä ihan ilman mitään päälle.  Vuosien karttuessa olen myös pienentänyt ruoka-annoksia. 

Vierailija
208/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lisäksi halua luopua herkuttelusta enkä halua nähdä vaivaa että liikkuisin joten haluan lääkkeitä tai leikkauksia muiden maksamana että laihtuisin

Vierailija
209/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee kauhea nälkä jos koitan vähentää syömisiäni maltillisesti. Lisäksi keskittymiskyky kärsii, musta tulee tosi kiukkuinen yms. eli käytännön realiteetit tulee vastaan. Fiilikset pysyy hyvinä jos vähennän kalorit n. 500-600 kcal/vrk tasolle, mutta siihen liittyy pidemmän päälle paljon isompia terveydellisiä riskejä kuin ylipainoon. Lyhyistä kuureistakaan ei ole hyötyä, kun kilot palaa niiden jälkeen nopeasti takaisin. 

Vierailija
210/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa yksinkertaisuudessaan se varmaan olisikin noin, mutta moni ei ymmärrä että ylipainoonkin vaikuttaa todella useasti korvien välissä olevat asiat, mihin on totuttu, omat tavat ja kaikki mitkä juontaa juurensa yleensä todella pitkälle ja syvälle. Voihan masentuneellekkin vaan sanoa että ajattele positiivisemmin, mutta kaikki sen tietää että ei se ihan noin yksinkertaisesti toimi. Sit se tietämys on toinen asia kanssa mikä ratkasee paljon, kuinka paljon ihminen tietää asioista. Esim yks tuttu ei osaa edes laittaa ruokaa itse, eikä oikeasti osaa ollenkaan hahmottaa mitä erilaiset tuotteet pitää sisällään, paljon pitäisi saada mitäkin, miten edes ylipäätään kannattaisi syödä, koska ei hän ole koskaan mihinkään tollasiin asioihin perehtynyt. Toki siinäkin tullaan siihen että kaiken voi opetella, mutta sitte mennää taas sinne korvien väliin miksi näin ei tapahdu. Itsellekki kaikki oppi on tullut pikku hiljaa vuosien aikana ja tietosuus tavallaan ravinnosta on lisääntynyt jatkuvasti omasta tahdosta johtuen. Ei kaikkia ne kiinnosta, sellasen ihmisen kuka on siellä ihan 0 tasolla tietämyksen kanssa, on vaikea alottaa mitään. 

Vierailija
211/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä. Ei saa käyttää lääkkeitä, ei lihavuusleikkausta, eikä edes painonvartijoita laihtumisen apuna. Senkun vaan syö vähemmän.

Kiitos. En tiennyt ennen tätä tietoiskua. Onneksi neuvoit :/

Olen itse miettinyt tätä. Kun olin vähän ylipainoinen mies ja olen nyt syksystä tähän päivään laihtunut 8 kiloa pelkästään alkamalla syödä terveellisesti ja lenkkeilen säännöllisesti 100km/noin 20h kuukaudessa. Suurimman eron huomaa omassa olossa ja liikunnan tuoman hyvän kunnon myötä. Vaimo on reilusti ylipainoinen ja hänessä huomaa jatkuvasti väsymystä, mitään ei jaksa tehdä, eikä tee sen eteen mitään. Olen miettinyt lääkkeillä laihduttavia että paraneeko se oma olo ja jaksaminen ollenkaan vai onko yhtä laiska ja väsynyt kuin se pullero joka ei käy välttämättä ulkona ollenkaan, haukottelee ja valittaa vain sisällä?

Jospa vaikka tukisit sitä vaimoa laihdutuksessa. Olisko mahdollista kokeilla vaikka nykyaikaisia laihdutuslääkkeitä? 

Yksi tuttavani aloitti laihdutuslääkkeet viime syksynä, ohjelmaan kuuluu myös ravintoterapeutin palvelut ja on ollut paljon energisempi ja onnellisempi, kun vaakalukema laskee joka viikko.  Tuttavani on entinen jojoilija ja se jojoilu on vienyt myös itsetunnon ja uskon laihtumiseen, joka siis nyt on palautunut. 

Joutuu varmaan käyttämään lääkettä koko loppuikänsä , mutta on siihen myös varautunut 

Vierailija
212/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaatii itsekuria, ja juuri sen puuttumisen vuoksihan henkilö on lihava. 

Kumma kun lihavalla voi sitten jossakin muussa asiassa kyllä olla itsekuria. Ja hoikalla välttämättä ei. 

Mikä itse kullakin tuottaa niin paljon mielihyvää, ettei siitä mitenkään pysty pysyttelemään erossa, vaikka pitäisi. 

Siksi en ihan usko pelkkään itsekuri-selitykseen. Taustalla on pakko olla myös sitä, että ruoasta saa ihan erityisesti kiksejä. Joku muu saa niitä pelaamisesta tai shoppailusta.

Vierailija
213/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat itse sen vian aiheuttaneet huonolla ravinnolla. Oikealla syömisellä se myös korjaantuu. Ei siihen lääkkeitä tarvita.

Lihavuuteen liittyviä geenejä on löydetty tähän mennessä yli 100. Väitätkö, että lihavat ovat itse aiheuttaneet sen että heidän geeninsä ovat mitä ovat?

Vierailija
214/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee kauhea nälkä jos koitan vähentää syömisiäni maltillisesti. Lisäksi keskittymiskyky kärsii, musta tulee tosi kiukkuinen yms. eli käytännön realiteetit tulee vastaan. Fiilikset pysyy hyvinä jos vähennän kalorit n. 500-600 kcal/vrk tasolle, mutta siihen liittyy pidemmän päälle paljon isompia terveydellisiä riskejä kuin ylipainoon. Lyhyistä kuureistakaan ei ole hyötyä, kun kilot palaa niiden jälkeen nopeasti takaisin. 

Mulle tuli tupakasta samanlaiset oireet. Jos mietin lopettamista meni tupakkaa kaksinverroin ja kun olin hetken ilman tulin ärtyneeksi. 

Moni unohtaa, että syöminen voi olla myös addiktio ja koska syöminen on perustarve on siitä eroon pääseminen huomattavasti vaikeampaa kuin tupakasta, jonka voit vaan hävittää elämästäsi 

Vierailija
215/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olin jo kaksivuotiaana lihava? Ei minulle sen huonompaa ravintoa annettu kuin muillekaan.

Enkä nyt ihan tuonikäistä tenavaa vastuullisena omasta lihavuudestaan pitäisi.

Vierailija
216/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi krapulainen ei vain juo enemmän, että ei tulisi krapulaa?

Vierailija
217/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuuteen liittyviä geenejä on löydetty tähän mennessä yli 100. Väitätkö, että lihavat ovat itse aiheuttaneet sen että heidän geeninsä ovat mitä ovat?

Geenien aktiivisuuteen vaikuttaa syöty ravinto.

Vierailija
218/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lisäksi halua luopua herkuttelusta enkä halua nähdä vaivaa että liikkuisin joten haluan lääkkeitä tai leikkauksia muiden maksamana että laihtuisin

Muuten hyvä yritys provosoida, mutta niitä hoitoja ei maksa kukaan lihavan puolesta, vaikka oikeasti yhteiskunnalle edullisinta olisi korvata edes osittain hoidot 

Vierailija
219/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenien aktiivisuuteen vaikuttaa syöty ravinto.

Yleensä vanhempien syömä ravinto. On hyvin todennäköistä, että anorektikon lapsi on liikalihava, koska geenit määrittelevät käyttämään ravinnosta saatavan energian mahdollisimman tarkkaan 

Vierailija
220/238 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en ole ylipainoinen, vaikka syön enemmän kuin moni ylipainoinen?

Laskepa viikon kalorisi ja mieti sitten uudelleen. Olen kuullut tämän väitteen nimittäin useita kertoja. Aina lopulta on käynyt ilmi, että väitteen esittäjä ei sitten kuitenkaan syö esim. aamupalaa koskaan, tai että syö bik mäk-aterian, mutta seuraavana päivänäkin on vielä niin täysi olo, että juo vain mustaa kahvia ja syö yhden omenan. Alipainoiset ihmiset liioittelee syömisiään ja ylipainoiset vähättelee, näin se vain menee. 

Totta varmaan tuokin, mutta geeniperimästä johtuen ihmisten kyky käyttää ravinto hyödyksi vaihtelee. Kaloritarve on siten yksilöllinen, eikä riipu ainoastaan ihmisen koosta tai liikunnan määrästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan