Mitkä ovat ylemmän keskiluokan statussymbolit?
Olisi mielenkiintoista kuulla, onko ihmisillä erilaisia käsityksiä siitä, mitkä ovat nimenomaan ylemmän keskiluokan statussymboleita. Itse sanoisin niiden olevan esimerkiksi Artekin huonekalusteita ja huoliteltu muttei överi ulkonäkö.
Kommentit (444)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä asiat ovat niitä ylemmän keskiluokan status-asioita?
Tuttavien tekemät taideteokset seinillä.
Pitää heti lähteä piilottamaan Gallen-Kallelan teokset, liian noloja kun en ikävä kyllä tunne herraa henkilökohtaisesti.
Sitten ostan sen Makita-poran.
Jos sinulla on Gallen-Kalleloita monikossa, olet perinyt ne ja näin ollen olet joko ekonomista tai kulttuurista yläluokkaa useammassa polvessa. Ajattelepa mitä esi-isäsi tuumaavat siitä, että uhriudut vauvapalstalla siitä, ettei sinua hyväksytä keskiluokkaan.
Uhriudun siitä ettei minua hyväksytä alempaan sosiaaliluokkaan kuin mihin kuulun? Enpä kovin pahasti. Nauroin vain makeasti tuolle, mutta ehkä se tosissaan on niin, että keskiluokka ei osaa eikä kyke
Trolli alkoi peruutella. Vitsillä juu, niinhän me kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä avioliitto saman nuoruuden puolison kanssa.
Tämä! Ja hyvin kasvatetut lapset.
Kuinka noissa valinnoissa onnistutaan?
3ea eri leikkelettä. Mies toimari.
Ihmiset supisee ja kadehtii. 😌
En ole ikinä nähnyt tohtoripromootioissa lapsia, mutta ehkä tosiaan sellaisen lapsen erottaa, joka niissä on pienestä pitäen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä tuo siivouksen vertaus oli huono. Moni keskiluokkainenkin käyttää säännöllisen epäsäännöllisesti siivoojaa.
Mutta ylempi keskiluokka joutuu Suomessa pohtimaan, kuten sanoit, mihin rahansa käyttää. Amerikkalainen ylempi keskiluokka ei missään tapauksessa siivoaisi itse. Suomessa iso osa niin tekee.
Amerikkalainen ylempi keskiluokka on kovaa vauhtia alkamassa siivota itse. Siellä keskiluokka on köyhtynyt enemmän kuin täällä.
Lähinnä siksi että meillä keskiluokka on ollut aina niin persaukista että se on joutunut tekemään kaiken itse.
Aivokirurgin palkallakin on ollut kannattavampaa ottaa virkavapaata ja rakentaa kesämökki itse kuin palkata ketään tekemään sitä.
Meillä keskiluokan köyhtyminen näkyy siinä että ihan tavallinen suomalainen keskiluokkainen elämä eli omakotitalo, kesämökki ja auto tai pari on alle 30-vuotiaille jo täysin utopistinen unelma johon voi olla varaa vain jollain ökyrikkaalla .
45 vuotiaat joutuvat ylläpitämään tätä kulissia kestämättömällä velkataakalla jota monet joutuvat hoitamaan jo työssä vielä käydessään salaa pikavipeillä ja kulutusluotoilla. Kun yt:t alkavat velkapetteri putoaa suoraan syvään päätyyn ellei hamppukravatti pelasta.
"Kylläpäs tuohduit. Onko sinulle oikeasti keskiluokkaisuus noin kovasti tavoittelemisen arvoinen asia?
Mutta lepo vaan. Varmasti galleristiystäväsi tuntee myös nykytaiteilijoita."
Ei vaan nauran. Olen ikävystynyt, odotan työmailia Kaliforniasta ja jotenkin pitää kuluttaa aikaa. Luulin muidenkin pelkästään vitsailevan tässä keskustelussa. Itse ainakin nauroin ihan ääneen näille jutuille.
Mutta ilmeisesti siis oikeasti olette tosissanne ja "keskiluokkaisuus" on teille jotain tavoiteltavaa. Joten enköhän poistu keskustelusta, olemme niin eri planeetoilta.
Joten jatkakaa, minua tämä naurattaa liikaa.
Oman kokemuksen mukaan ylemmällä keskiluokalla ei enää ole samalla tavalla statusesineitä kuin keskimmäisellä tai alemmalla keskiluokalla. Ne Artekit on hankittu opiskelijakämppään ja ne annetaan eteenpäin lapsille, kun muuttavat omilleen. Rahaa kyllä käytetään jos jotain hankitaan, mutta harvemmin mitään selvästi tunnistettavaa, vaan enemmänkin jotain uniikkia tai räätälöityä ja ennen kaikkea laadukasta. Materiaalisella puolella status saattaa näkyä perittynä antiikkina, taiteena tai arvosoittimina, mutta monessa asiassa halutaan ulkoisesti vaikuttaa ihan tavallisilta.
Sivistys ja mahdollinen hyvä tulotaso näkyy enemmän harrastuksissa ja vapaa-ajan vietossa: harrastukset liittyvät usein kulttuuriin, fyysisestä kunnosta pidetään huolta, mutta varsinainen kilpaurheilu on vähän junttia, pois lukien jotkut perinteiset lajit kuten ratsastus, purjehdus tai tennis. Matkat eivät ole mitään pakettimatkoja, vaan kymppitonnin räätälöityjä ekomatkoja johonkin eksoottiseen kohteeseen. Vähemmillä tuloilla taas kulttuuri- tai kaupunkilomia, mutta ei koskaan pakettimatkoja turistirysiin. Jos lähdetään vaikka Kanarialle, niin sinne mennään kaupunkilomalle tai patikoimaan vuoristoon, ei mihinkään rantakohteeseen bilettämään.
"Trolli alkoi peruutella. Vitsillä juu, niinhän me kaikki."
No tietysti. Siis oletteko te muut ihan oikeasti tosissanne tässä ketjussa? Siis for real? Nyt veti hiljaiseksi. Paitsi että vieläkin naurattaa. Joo, tosiaan, ei ole minulle tämä keskustelu jos ihmiset kirjoittelevat tällaisia ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon perheen nettotulot, että on ylempää keskiluokkaa?
100 000€ / vuosi molemmilla tulot niin on ylempää keskiluokkaa.
Ylempään keskiluokkaan ei päädy tietyllä tulotasolla, vaan sivistys ja sosiaalinen pääoma on avainasemassa.
Vierailija kirjoitti:
"Kylläpäs tuohduit. Onko sinulle oikeasti keskiluokkaisuus noin kovasti tavoittelemisen arvoinen asia?
Ei vaan nauran. Olen ikävystynyt, odotan työmailia Kaliforniasta ja jotenkin pitää kuluttaa aikaa. Luulin muidenkin pelkästään vitsailevan tässä keskustelussa. Itse ainakin nauroin ihan ääneen näille jutuille.
Mutta ilmeisesti siis oikeasti olette tosissanne ja "keskiluokkaisuus" on teille jotain tavoiteltavaa. Joten enköhän poistu keskustelusta, olemme niin eri planeetoilta.
Trolli peruuttaa mielikuvitus-Teslallaan ulos keskustelusta. Kännissä ja läpällä, eikös vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein äveriäs on, eikä halua osoitella rahojaan muille, ostaa Corollan sijasta uuden RAV nelosen kaikilla herkuilla. Maksaa enempi kuin Mersu mutta pääasia on ettei herätä huomiota.
Suomessa todelliset rahamiehet tunnisti siitä että ne ostivat S-mersun hintaisen kalleimman Citroenin kaikilla varusteilla ja ilmastoinnilla vaikka jälleenmyyntiarvosta katosi 50% kun sen ajoi ulos kaupasta.
Ne kun ostivat auton itselleen nautittavaksi, eivät niille seuraaville omistajille.
Persaukiset joutuivat itkemään jälleenmyyntiarvon perään ja hankkimaan mersun veivi-ikkunoilla ja punaisilla vinyylipenkeillä kun ne seuraavat omistajat vierastavat kaikkia lisävarusteita eivätkä halua maksaa niistä ja jälleenmyyntiarvo laskee, yhyy.
Mutta meilläpä on peritty Makitan porakone kahdella 8 v:n akulla. Kyllä tämä varmaan riittää todisteeksi ylemmästä keskiluokkaisuudesta.
"Uhriudun siitä ettei minua hyväksytä alempaan sosiaaliluokkaan kuin mihin kuulun?"
Alempaan sosiaaliluokkan kuin mihin sinä kuulut? Missä kohtaa saa nauraa? Onko sellaista edes olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Ylempään keskiluokkaan, ellei peräti yläluokkaan näyttää vuoden 2025 Suomessa kuuluvan jos
1) omistaa (todella omistaa) omakotitalon vähemmän rikastuneella pientaloalueella jonka lähikouluun uskaltaa laittaa lapsensa
2) lapsia on varaa pitää jossain joukkueurheilussa kuten voimistelu, jääkiekko tai jalkapallot jotka ovat nykyään kalliimpia kuin offshore-kilpaveneily tai formulatallin ylläpitäminen
3) tämän lisäksi on varaa pitää jopa *gasp* henkilöautoa ja tärkeimpänä se ...
...että kaikkeen tähän on oikeasti varaa eikä kulisseja pidetä yllä pikavipeillä ja kulutusluotoilla joilla kuitataan asunto- ja autolainoja.
Meidän perhe täyttää kaikki nämä (ja vielä Helsingissä asutaan eli velaton talo on arvokas) eikä todellakaan olla yläluokkaa. Me olemme perineet rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen erottaa, kuka on oppinut jo lapsena käymään tohtoripromootioissa ja kuka ei.
Olen käynyt useammassa tohtoripromootiossa, mutta en ole koskaan nähnyt niissä yhtään lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli peruuttaa mielikuvitus-Teslallaan ulos keskustelusta. Kännissä ja läpällä, eikös vaan.
Keskustelusta? Joku oikeasti ottaa tosissaan ja "keskusteluna" av:n provoilun? You can't make this up.
Vähän käy sääliksi jos noin oikeasti on. Kannattaisikohan sunkin hankkia elämä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta meilläpä on peritty Makitan porakone kahdella 8 v:n akulla. Kyllä tämä varmaan riittää todisteeksi ylemmästä keskiluokkaisuudesta.
Meilläpä on niitä kaksi! Nih.
Voi masennus kun minulla eikä lapsillani tule koskaan olemaan pääsyä tuohon ylempään keskiluokkaan.
Nyt tunnen itseni juntiksi kun en tiedä taiteesta mitään. Siis yläluokkaisesta kuvataiteesta tai klassisesta musiikista. Taide tulee tässä kokoajan esille.
Varmaan vaikuttaa sekin, etten ole opiskeluiltani työnteoltani ehtinyt taiteeseen tutustua. En ole kyllä erityisen kiinnostunutkaan. Vaikka toisaalta varmaan kiinnostuisin paljonkin jos olisi paljon vapaa-aikaa..eikä pitäsi olla tuottava. Ehkä työväenluokkaisesta taustastani johtuen koen erityistä tarvetta olla tuottava.
Mielenkiinnosta kysyn: jos ei ole taideihmisiä voiko kuulua ylempään keskiluokkaan vaikka oma perhetausta olisi ylempää keskiluokkaa? Mitä jos tälläisen perhetaustan omaava ihminen haluaakin ryhtyä jääkiekkoilijaksi? Aleneeko status?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon perheen nettotulot, että on ylempää keskiluokkaa?
100 000€ / vuosi molemmilla tulot niin on ylempää keskiluokkaa.
Sitten takaisin reaalimaailmaan. Suomessa pääsee ylimpään tulodesiiliin (kovapalkkaisin 10% koko väestöstä) noin 5600€ bruttotuloilla kuukaudessa.
Jos ylempi keskiluokka määriteltäisiin 8000€/kk bruttotulojen mukaan kuten ehdotit niin meillä olisi ylempää keskiluokkaa noin 2% koko väestöstä koska exponenttikäyrän viimeinen 3-4% on jo ihan rehellisesti niitä rikkaita joilla poliittisessa liturgiassa on aina "varaa maksaa" jotta lammakset huutavat kuorossa hoosiannaa eivätkä tajua että todellisuudessa juuri heidän verojaan tässä ollaan nostamassa.
Onko todellakin noin alhainen raja ylimm
Alaraja kertoo sen tosiasian joka löytyy Akavan julkaisemista ostovoimavertailuista.
Suomessa on ostovoimaltaan koko läntisen Euroopan köyhin korkeasti koulutettu valkokaulustyövoima.
Viimeisen vuoden, parin sisällä ollaan jo päästy siihen että parhaissa ex-itäblokin maissa kuten Puolassa ja Baltiassa talous on kasvanut niin että DI/FM-tasolla elintaso ohitti Suomen mihin ei toki juuri mitään vaadittu. Suomessahan elintaso on jämähtänyt vuoden 2008 tasolle.
Korkeimman tulodesiilin sisältä löytyy tietenkin eksponenttikäyrä jonka huipulla ollaan miljoonatuloissa mutta 90% suomalaista on ostovoimaltaan norjalaisen tai sveitsiläisen kodinkonemyyjän alapuolella.
Uhriudun siitä ettei minua hyväksytä alempaan sosiaaliluokkaan kuin mihin kuulun? Enpä kovin pahasti. Nauroin vain makeasti tuolle, mutta ehkä se tosissaan on niin, että keskiluokka ei osaa eikä kykene sijoittamaan taiteeseen. Eihän se tosin yllätä. Itselleni se on niin itsestäänselvää, että luulin muidenkin täällä vitsailevan. Mutta olittekin siis tosissanne näiden juttujen kanssa.