Kissanomistajat väittää aina että HEIDÄN lemmikkiä ei edes kiinnosta mennä ulos vaikka kissa on ULKOELÄIN!
Kissan luontainen vaisto ja geenit ohjaa luontoon saalistamaan ja tapaamaan muita katteja, ei tylsistymään kotinurkissa ja katselemaan kaihoisasti ulos ikkunasta.
Kommentit (19)
Minä olisin vienyt kissan pihalle, mutta perkuleen katti ei halunnut, juoksi heti takaisin kotiovelle. Kaksi muuta kissaa on sieltä luonnosta otettu talteen ja kumpikaan ei ole halunnut sen jälkeen ulos.
Provohan tämä on, mutta miksi kissa kuuluu luontoon ja koira tai hevonen ei, eläimiä ne kaikki ovat eikä muut vaeltele pitkin maita ja mantuja valvomatta, miksi kissa kuuluisi luontoon, mutta gerbiili ei?
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin vienyt kissan pihalle, mutta perkuleen katti ei halunnut, juoksi heti takaisin kotiovelle. Kaksi muuta kissaa on sieltä luonnosta otettu talteen ja kumpikaan ei ole halunnut sen jälkeen ulos.
Provohan tämä on, mutta miksi kissa kuuluu luontoon ja koira tai hevonen ei, eläimiä ne kaikki ovat eikä muut vaeltele pitkin maita ja mantuja valvomatta, miksi kissa kuuluisi luontoon, mutta gerbiili ei?
harvinaisen sekava viesti, whats the point here??
Kuka niin väittää? Mä kävin kissoineni mökillä tänään.
Meillä oli kissa 18 vuotta ja suurimman osan ajasta asusti kukkapenkissä ulkona. Talvella kovilla pakkasilla pidettiin sisällä.
Kissalla on kriteerinsä mistä tykkää. Oikeanlainen maasto hiirineen. Valjaissa ei pääse etsimään itselleen mieluista paikkaa, miksipä ei pysyisi kotona sitten jos koti on hyvä.
Mun kissat ei halunneet ulos koska olivat arkoja. Parvekkeelta katselivat lintuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harvinaisen sekava viesti, whats the point here??
Sekava olet itse, survot vääränkielisiä sanontoja suomenkieliselle palstalle. Ei toimi hyvin sinullakaan aivotoimintasi. Kommentoimastasi viestistä sai oikein hyvin selvän, ehkäpä oikeat suomenkielen ymmärtämiskoulutukset olisivat sinulle paikallaan.
Ihminen ei kuulu Suomen luontoon/ Lehmä ei kuulu Suomen luontoon/ Koira ei kuulu Suomen luontoon
/ Kissa ei kuulu Suomen luontoon
Naurettavin "eläinsuojelijoiden" (kiduttajien) iskulause ikinä! TIETENKÄÄN EI KUULU! Ei se poista silti lajityypillisiä tarpeita. Kissan historia ihmisen rinnalla on AIVAN ERILAINEN kuin koiran tai lehmän: kissa on tuhansia vuosia seurannut ihmisten leirejä ja asutuksia ja asunut ihmisen kanssa, mutta käynyt silti ulkosalla vapaasti metsästämässä hiiriä peltomyyriä ja vähentänyt myös lintukantaa. Tämä on kissalle lajityypillistä käyttäytymistä; kissa tarvitsee vapaata ulkoilua yhtä paljon kuin lehmäkin, tai sinä itse. On kidutusta pitää kissaa kesäkuumalla pienessä yksiössä ja itse mennä rannalle! Meillä maalla kissat leikataan, rokotetaan, syötetään hyvin. Niille annetaan rakkautta ja ne nukkuvat yönsä emännän vieressä, yhtä hyvin kuin talvella pysyttelevät pirtissä. Yhtä hyvin kuin kesällä ULKOILEVAT VAPAASTI NIINKUIN VAPAAT KANAMMEKIN
Minulla on ollut 30 vuotta kissoja, jotka pääsevät halutessaan vapaasti ulos. Kissa tarvitsee vapaata ulkoilua voidakseen saalistaa. Se on lajityypillistä käyttäytymistä ja sitä ei saa estää. Kattokaa muita Euroopan maita; ihmiset ymmärtävät tätä kissan tarvetta. Kissalla on koti, oma ihmisensä ja perheensä, se on rakas perheenjäsen, ja yhtä itsenäinenkin se on kuin ihminen; yhtä viisaskin. Kissa taluttaa itse itsensä, kissa tulee ihmisen syliin kun huomaa että tällä on paha olla, kissa on kiitollinen kun ovi aukeaa eikä sitä jätetä kitumaan sisälle asuntoon. Mielestäni on hirveää että kissoja otetaan kaupunkeihin. Kissan paikka on maalla, rakastavassa perheessä. Siellä asuvat onnellisimmat kissat. (Joissakin onnellisissa naapurustoissa myös kaupunkien taajamissa olen nähnyt kissojen annetun liikkua vapaina. Onnellisia, sydämellisiä, nauravia ihmisiä. Onnellisia lapsia. Onnellisia mummoja. Onnellisia vapaasti liikkuvia kissoja.)
Kissat eivät kyllä tapa ap toisiaan!
Käyn kisun kanssa pihalla kun ei sada. Jaksaa aikansa, sitten haluaa sisälle.
Meillä oli sisäkissa joka kaupungissa ei ulkoillut eikä edes halunnut. Eikä se olisi halunnut ulkoilla mökilläkään mutta lopulta kun ovi oli auki niin uteliasuus voitta ja se meni ulos. Ei se kauan ollut kun kantoi kuistille jonkun metsähiiren jolta puuttui pää. Sitä katsoi sekä kissa että minä yhtä kummissaan ja kissa paineli takaisin sisälle ja hiiri jäi siihen kuistin portaille mulle pois siivottavaksi. Tuon jälkeen kissa ei mennyt ulos mökilläkään.
Se vissiin ajatteli, että on velvollisuus käydä metsästämässä yksi hiiri kun kerran mökillä ollaan.
Meidän kissat ovat nähtävästi saaneet ulkoilusta tarpeekseen, kun jäivät selviytymään omin nokkineen ulos edellisen omistajan kuoltua äkillisesti. Muutama kuukausi ulkoelämää, sitten tulivat löytökissalan loukuttajat ja sieltä pojat adoptoitiin sitten meille. Ulko-oven voi jättää auki ihan vapaasti, kissat pysyttelevät sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sisäkissa joka kaupungissa ei ulkoillut eikä edes halunnut. Eikä se olisi halunnut ulkoilla mökilläkään mutta lopulta kun ovi oli auki niin uteliasuus voitta ja se meni ulos. Ei se kauan ollut kun kantoi kuistille jonkun metsähiiren jolta puuttui pää. Sitä katsoi sekä kissa että minä yhtä kummissaan ja kissa paineli takaisin sisälle ja hiiri jäi siihen kuistin portaille mulle pois siivottavaksi. Tuon jälkeen kissa ei mennyt ulos mökilläkään.
Se vissiin ajatteli, että on velvollisuus käydä metsästämässä yksi hiiri kun kerran mökillä ollaan.
Jos teillä oli kaupungissa sisäkissa, niin se ei oppinut olemaan ulkona ja saalistamaan. Minusta on rääkkäystä pitää niitä kaupungissa sisäkissoina
Mielestäni kissa ei ole ulkoeläin eikä sisäeläin, sitä ei voi omistaa ja sen voi omistaa.
Kissa on arvoitus. Ihmeellisen kaunis olento, joka on kerran lähtenyt seuraamaan ihmistä, ja päättänyt itse kesyyntyä. Se on käsittämättömintä. Muut eläimet on ihminen kesyttänyt.
Kissa poikkeaa ratkaisevasti kaikista muista ihmisen lemmikki- tai karjaeläimistä itsenäisyytensä puolesta. Siksi sille pitää suoda vapaa ulkoilu - turvallisuus edellä toki, mutta myös lämmin ja turvallinen koti. Vain maaseudulla ei missään missä on valtateitä lähellä. Täälläkin meillä, missä kissoillani on hehtaarikaupalla tilaa metsästää, otan ne silti sisään iltasella ja pidän yön yli, ehkä 12 tuntia. Päiväaikaan saalistetaan. Tiedän tekeväni kissaa kohti väärin, mutta en halua ottaa mitään riskejä metsän petojen kanssa. Ja pääsevät ne
Ei halua. Syntyi pentuna ulos ja meinasi nääntyä nälkään siellä. Yritän viedä joskus ulos, mutta haluaa heti takaisin sisään. Ulkona on meluisaa, likaista ja pelottavaa sen mielestä. Hui, lintuja! Hui, pyörä! Hui, ihmisiä! Ei halua edes kävellä, kiipeää syliin kannettavaksi. Vain kotona pystyy rentoutumaan. Paitsi jos ulkoa tulee jotain tuntematonta sisään, ötökkä tai postimies. Sekin on pelottavaa.
Kas kummaa, ihminen ei ole ainoa eläinlaji joissa on poikkeuksia lajityypilliseen käyttäytymiseen.
Sama koirilla, eivät halua olla narunpäässä
Oman kissani luontainen vaisto ja geenit on ohjannut sen puutarhasta salamana sisälle syistä esim. pelottava pikkulintu ja aggressiivisesti ritisevä puunlehti. Tykkää toki tapella naapureiden kissojen kanssa mutta tekevät sen ikkunan läpi (=etuikkunan nurkassa lähmäinen kolmionmuotoinen alue sekä sisä- ja ulkopuolella).
Ne ei halua ulos sateella, muuten kyllä.