Kuinka heikkoon fyysiseen kuntoon vaihdevuodet voivat romahduttaa? Niin heikoksi ettei jaksa kävellä kuin pari sataa metriä?
Moni sanoo ettei "jaksanut vaihdevuosissa mitään" mutta mitä se tarkoittaa ihan konkreettisesti? Miten heikoksi vaihdevuodet voivat tehdä ihmisen? Niin heikoksiko ettei ihminen jaksa kävellä kuin pari sataa metriä ja päivät kuluvat suurimmaksi osaksi leväten ja normaalit arkirutiinit kuten ruoanlaitto ja suihkussa käynti vaativat ponnistelua? Liittyykö vaihdevuosiin tyypillisesti lihasten hapotus vähäisestäkin fyysisestä rasituksesta? Entä kuuluuko vaihdevuosiin monta kuukautta jatkuvat flunssaoireet (nuha, yskä, päänsärky, kurkkukipu, kolotukset)?
Kommentit (84)
Nykyään on joku trendi pistää kaikki vaihdevuosien piikkiin, mutta sanoisin että 99% varmasti sulla on nyt joku muu tuon nuhan ja yskän perusteella. Ehkä korona? Kotona hometta?
En ole lääkäri, enkä tiedä vaihdevuosista mitään, mutta muutamille tutuille miehille on tehty pallolaajennus kun eivät ole paria sataa metriä jaksaneet kävellä. Kaikki ei oo menneet lääkäriin ja sitten rytköyttänyt pumpusta.
Voi olla muuta/kin taustalla, esim. matalat ferritiinit jne.
Mitä vaihdevuodet on noin ajallisesti? Kestääkö ne menkkojen loputtua koko loppuelämän? Vai onko sekin yksilöllistä?
Johtuu monesti huonoista yöunista ei ainoastaan vaihdevuosista.
Riippuu paljon siitä miten pahat uniongelmat tulee, vai tuleeko ollenkaan. Tosin univelkaisenakin ja muissa oireissa voi kyllä olla ihan ok kunnossa, monella vaan menee voimat täysin työhön ym. ja eivät jaksa pitää kunnostaan sitten huolta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaihdevuodet on noin ajallisesti? Kestääkö ne menkkojen loputtua koko loppuelämän? Vai onko sekin yksilöllistä?
Mitä sä horiset? Eikö sulla ole mitään käsitystä biologiasta? Vaihdevuodet on se aika kun hormonitoiminta loppuu, eihän se nyt hyvä ihminen kenelläkään loppuikää kestä.
Mä oon ainakin muuttunut niin laiskaksi ja saamattomaksi vaihdevuosien myötä. Pakolliset hoidan muuten makaan sohvalla. Viikonloppu ei riitä työviikosta palautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut Googlesta?
Sairastin syksyllä koronan ja tämä alkoi pari viikkoa sen jälkeen. Arvelen itsekin että todennäköisemmin kyse saattaisi olla pitkittyneestä koronaviruksesta juuri tuon ajallisen yhteyden takia mutta lääkärin mukaan kyseessä on vaihdevuodet. Long covidia ei ollut lääkärin mielestä olemassakaan.
Olen sen ikäinen että vaihdevuodetkin ovat periaatteessa mahdolliset mutta ihmettelen alkavatko vaihdevuosioireet yhdessä päivässä ja kuuluuko niihin näin julmetun kova väsymys ja flunssaoireet? Nenän tukkoisuutta voi kai olla vaihdevuosissakin mutta että ihan kurkkukipu, nuha, päänsärky ja flunssamaiset kolotukset ja kivut ympäri kehonko myös?
Ap
Talvella kai pahempi. Ja riippuu mitä vaivoja kullakin on.
Ferritiinit olivat 50 eli suhteellisen hyvät. Hemppa oli muistaakseni 124.
Ehkä voisin kuitenkin popsia rautakuurin. Tuskin nämä arvot yhdestä rautapurkista vielä liian korkealle nousevat.
Ap
Ei ne vaihdevuosioireet yhdessä yössä tule, vaan pikkuhiljaa. Vaikuttavat kyllä jaksamiseen, mutta joillekin taas ei tule mitään oireita. Veikkaan että kyseessä on tässä tapauksessa pitkittynyt korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä horiset? Eikö sulla ole mitään käsitystä biologiasta? Vaihdevuodet on se aika kun hormonitoiminta loppuu, eihän se nyt hyvä ihminen kenelläkään loppuikää kestä.
Mutta oireet voi kestää loppuiän.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin syksyllä koronan ja tämä alkoi pari viikkoa sen jälkeen. Arvelen itsekin että todennäköisemmin kyse saattaisi olla pitkittyneestä koronaviruksesta juuri tuon ajallisen yhteyden takia mutta lääkärin mukaan kyseessä on vaihdevuodet. Long covidia ei ollut lääkärin mielestä olemassakaan.
Olen sen ikäinen että vaihdevuodetkin ovat periaatteessa mahdolliset mutta ihmettelen alkavatko vaihdevuosioireet yhdessä päivässä ja kuuluuko niihin näin julmetun kova väsymys ja flunssaoireet? Nenän tukkoisuutta voi kai olla vaihdevuosissakin mutta että ihan kurkkukipu, nuha, päänsärky ja flunssamaiset kolotukset ja kivut ympäri kehonko myös?
Ap
Ongelmasi taitaakin olla se, että tapaamasi lääkäri oli ennemminkin puoskari, jonka laukoo itse valitsemiaan "totuuksia" kansainvälisen tiedeyhteisön todisteisiin perustuvan konsensuksen ulkopuolelta.
Väsymys tulee iän myötä, elimistö vanhenee ja rappeutuu. Vaihdevuosia ei yksistään voi syyttää kaikesta. Itse pääsin helpolla ei oikeastaan mitään muita oireita kuin menkat jäi pois ja sen seurauksena hemoglobiini nousi joten plussapuolelle meni. Rypistyyhän sitä aikaa myöten, liikkua jaksaa ja paino pysynyt ennallaan. Näinkin voi mennä.
Vaihdevuosissa eletään normaalia elämää yleensä. Ei ne ole sairaus, oireita voi olla erilaisia, mutta niitä voi helpottaa monin tavoin. Käy lääkärissä, vaikka gynekologilla ja saat apua.
Vierailija kirjoitti:
En ole lääkäri, enkä tiedä vaihdevuosista mitään, mutta muutamille tutuille miehille on tehty pallolaajennus kun eivät ole paria sataa metriä jaksaneet kävellä. Kaikki ei oo menneet lääkäriin ja sitten rytköyttänyt pumpusta.
Minä en ole vuosiin jaksanut kävellä sataa metriä levähtämättä. On otettu EKG ja vuorokausiseuranta. Yskinyt limaa kuukausia. Nyt menee näkö kun kävelee rauhallisesti. Aina syy on jossain muussa kuin sydämessä. Verenpainetauti ollut kymmenen vuotta. Kyllä meitä nyt karsitaan, viivyttelemällä. Ihan tietoisesti meitä karsitaan, etenkin jos ei ole vakituista työpaikkaa. Hyödyttömät pois.
Mulla tuli uskomaton väsymys! Tuntui, etten jaksa mitään. Ennen kävelin reippaasti 10km lenkin. Nyt tekee vitonen tiukkaa. Niveliin koskee. Paino meinaa väkisellä nousta. Viimeisen pari kuukautta ollut vähän valoa tunnelissa laastarin myötä, mutta vaikea vuosi oli takana.