Mitä lapsi menettää, jos ei ole varhaiskasvatuksessa?
Usein kuulee sanottavan, että lapsi menettää jotain, jos ei ole varhaiskasvatuksessa. Mitä lapsi sitten menettää? Yleisin kommentti on toisen lasten seura ja sosiaalisten taitojen oppiminen. Mutta entä jos lapsi näkee muita lapsia muualla, kerhoissa ym.? Mitä lapsi silloin menettää?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Hyvin pärjää ilmankin. Mun esikoinen ei ollut päiväkodissa, kuopus oli 3v lähtien. En ole huomannut, että varhaiskasvatus olisi tehnyt mitään eroa. Molemmat nyt aikuisia.
Jos ovat aikuisia niin ovat käyneet päiväkodin ennen varhaiskasvatuksen aikaa. Varhaiskasvatuslaki tuli vasta 2018. Sitä ennen oli päivähoito joka oli periaatteessa vain lasten säilömistä vanhempien työpäivän ajan.
Kyllä kakru tarvitsee oppia lapsesta lähtien siitä, että pitää totella. Minä vihaan auktoriteetteja, enkä uskalla miettiä missä tilanteessa olisin, jos minua ei olisi kasvatettu kotona ja laitettu päiväkotiin oppimaan sitä, että joku vieras aikuinen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Hyvin pärjää ilmankin. Mun esikoinen ei ollut päiväkodissa, kuopus oli 3v lähtien. En ole huomannut, että varhaiskasvatus olisi tehnyt mitään eroa. Molemmat nyt aikuisia.
Jos ovat aikuisia niin ovat käyneet päiväkodin ennen varhaiskasvatuksen aikaa. Varhaiskasvatuslaki tuli vasta 2018. Sitä ennen oli päivähoito joka oli periaatteessa vain lasten säilömistä vanhempien työpäivän ajan.
Kyllä päiväkodissa on aina opeteltu tulemaan toimeen toisten kanssa, kuuntelemaan ohjeita esim. retkillä, opeteltu siihen että on rytmi, eikä asioita tehdä ihan milloin sattuu. Lisäksi on ollut leikkimistä ja vapaampaa oleilua, mutta ei kukaan ole saanut päiväkodissa perseillä vapaasti koskaan.
Minulla ei ollur yhtään ystäviä eikä tuttuja kun menin eskariin kuten muilla. Lisäksi olen hyvin introverti. Sosiaaliset taidot eivät olleet kehittyneet riittävästi ja jäivät varmaan koko iäksi kehittymättä kun siitä alkoi kierre ja pidin itseäni muita huonompana. Olin paitsi introvertti myös ujo ja helppo kiusaamisen kohde.
Varmaan johtui myös siitä että äitini huusi minulle paljon. Ja tietysti oma syrjäänvetäytyvä perusluonteeni. Mutta mielestäni sitä suuremmalla syyllä varhaiskasvatuksesta olisi ollut hyötyä. Olsiin päässyt tutustumaan myös muihin aikuisiin kuin omiin vanhempiini sekä muihin lapsiin ja olisi ollut eskarissa jo valmiiksi kavereita kuten muilla.
Mä en ollut koskaan hoidossa vaan kotona eskariin asti. Koulumenesrys oli aina hyvää. Mä en osannut sellaisia tyttöjen "kaverisuhdepelejä" koulussa ja jäin suosittjjen tyttöjen porukan ulkopuolelle. Mulla oli kyllä kavereita, mutta olimme vähän ulkopuolisia. En tiedä, johtuiko siitä, etten ollut tarhassa vai mistä. Mulla oli myös aika huonot kotiolot eli voi johtua siitäkin. Koulun jälkeen olen saanut aina ihan hyvin kavereita kyllä, esim opiskellessa.
Jos pystyt olemaan kotona lapsen kanssa, älä välitä muiden puheista, vaan nauti siitä ajasta, kun saat touhuta itse lapsesi kanssa. Alle 5-vuotiaalle riittää, että tapaa leikkipuistoissa ja harrastuskerhoissa ja kyläilyissä.
Lapsi ehtii kyllä ryhmäytymään ja olemaan isoissa lapsiryhmissä. Tasapainoinen varhaislapsuus on lahja.
Alle 3 vuotias ei hyödy päiväkodista, ellei ole ongelmia esim. Puheen kehityksessä.
Sitten taas 5-6 vuotiaana voidaan löytää ne lapsuuden parhaat kaverit ja monesti se eskariluokka jatkaa samoilla tyypeillä ekaluokalle. Toisin sanoen jos lapsi menee vasta eskariin niin voi olla että siellä on jo kaveripiirit muodostuneet, parhaat kaverit katsottu ja mukaan meneminen ja pääseminen voi olla hankalaa.
Meillä on 2 lasta mennyt päiväkotiin 2 vuotiaana ja ovat silti introvertteja ja yksinäisiä koululaisia. Ei olla muutettu. Olisiko pitänyt laittaa nuorempana päiväkotiin?
Olen antikvaxxerihörhöille kirjoittanut lukemattomia kertoja, että useimmat lapset oppivat viimeistään esikoulussa, ettei helposti tarkastettavista olevista asioista kannata valehdella edes eskarin tädeille.
- Vitsit vitsinä, mutta uskon, että ikäistensä joukossa oppii ainakin sen, miten eletään ja ollaan porukoissa.
Haja-asutusalueen iltatähtenä voin tuon lausua syvällä rintaäänellä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2 lasta mennyt päiväkotiin 2 vuotiaana ja ovat silti introvertteja ja yksinäisiä koululaisia. Ei olla muutettu. Olisiko pitänyt laittaa nuorempana päiväkotiin?
No ei. Ehkä olet hieman yksinkertainen ja se on vaikuttanut myös lastesi sosiaaliseen kehitykseen.
Mielestäni siinä 3 vuotiaana olisi erittäin hyvä viedä lapsi päiväkotiin, jotta tutustuu muihin lapsiin eikä ole vielä sosiaalisesti epävarma vaan suhtautuu avoimesti uusiin ihmisiin.
Alle 2 vuotias on käytännössä vielä vauva ja kaipaa äitiä. Sen ikäinen ei vielä hyödy päiväkodista.
Eskari-ikäinen on jo menettänyt paljon jos ei ole saanut elää riittävän hyvässä vuorovaikutteisessa ympäristössä ja saanut muita läheisiä ihmissuhteita perhesuhteiden lisäksi.
Se ei tietenkään mene niin että mitä aikaisemmin ja mitä pidempiä päiviä päiväkodissa, sen parempi.
Alle 2 vuotiaat kaipaavat äitiä ja turvaa päiväkodissa. Eivät ole vielä leikki-ikäisiä. Pitkät päivät ovat sen ikäiselle haitallisia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Ehkä olet hieman yksinkertainen ja se on vaikuttanut myös lastesi sosiaaliseen kehitykseen.
Mielestäni siinä 3 vuotiaana olisi erittäin hyvä viedä lapsi päiväkotiin, jotta tutustuu muihin lapsiin eikä ole vielä sosiaalisesti epävarma vaan suhtautuu avoimesti uusiin ihmisiin.
Alle 2 vuotias on käytännössä vielä vauva ja kaipaa äitiä. Sen ikäinen ei vielä hyödy päiväkodista.
Eskari-ikäinen on jo menettänyt paljon jos ei ole saanut elää riittävän hyvässä vuorovaikutteisessa ympäristössä ja saanut muita läheisiä ihmissuhteita perhesuhteiden lisäksi.
Se ei tietenkään mene niin että mitä aikaisemmin ja mitä pidempiä päiviä
Jos ihminen on introvertti ei turvalliset ja läheiset sosiaaliset suhteet sitä poista ihmisestä.
Toinen asia on, että lapsi on jostain syystä epävarma, surullinen tai pelokas. Ihmisillä on erilaisia elämänkokemuksia, myös lapsilla, kokemukset muokkaavat käyttäytymistä ja luonnetta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi menettää kaikki päiväkodeissa jatkuvasti kiertävät tartuntataudit meillä on kolme lasta, jotka olivat AINA terveinä niin pitkään kun kävivät päivittäin ainostaan kerhossa. Heti kun aloittivat päiväkodin niin siitähän se sairastelurumba alkoi. Veikkaan, että vaikka olivat aiemminkin lapsiryhmässä päivittäin, siellä käyvät lapset olivat kotihoidossa, ja saivat rauhassa tervehtyä sairauksista eivätkä vanhemmat joutuneet tuomaan lapsia toipilaina ryhmään.
Lapseni on pian 3 vuotias ja pian vuoden ollut päiväkodissa. Ehkä 3 päivää ollut yhteensä pois sairastelun vuoksi, mutta nekin olivat parin tunnin kuumeita ja pientä nuhaa. Kotona lapsi on leikkinyt kuin terve silloinkin.
Annoin hänen kontata junan lattialla ym. enkä ole pöpöjä pelännyt sen jälkeen kun olen ylipäätään hänet vauvana lattialle laittanut parin kk ikäisestä alkaen. Vastustuskyky kehittyi siinä vauvana kontatessa. Olen sitä mieltä. Nykyään hirveästi pelätään niitä pöpöjä ja pestään käsiä ja sitten ihmetellään kun ei ole vastustuskykyä.
Yllättävän laajalle mielipiteet jakautuvat. Osan mielestä on täysin ok olla eskariin asti kotona, osa taas pitää sitä todella huonona ideana.
Vierailija kirjoitti:
Koti on paras paikka pienelle!
Ei aina. Niin paljon on laiskoja vanhempia, jotka kasvattavat ruudulla. Ainakin meidän päikyssä on vielä ns. perinteisiä laululeikkejä, askartelua, leipomista, ulkoilua jne., joita ei älypuhelimen kanssa kasvattava mamma osaa.
Vierailija kirjoitti:
No, välillä tuntuu, että joissain perheissä lasten kanssa ei puuhastella mitään... Työnnetään käteen tabletti tai laitetaan Ryhmä Hau pyörimään. Ulkoilu on vanhemman mielestä pakkopullaa ja/tai kytätään kännykkää. Ruokailu on jopa huonompaa kuin päiväkodin tarjoamat. Päiväkodeissa on virikkeitä ja siellä on myös rutiinit.
Ulkoilla saatetaan kyllä, mutta lenkillä ollessa en ollut uskoa silmiä kun alle 5v kiipeilee naruilla yli Metrin korkeudessa ja maa täynnä jäätä.
molemmat vanhemmat siinä 3 metrin päässä tuijottivat niska mutkalla omaa kännykkää.
Itse aion palata hissukseen tekemään osa-aikaisena työtä nyt kun lapsi tulee 1v3kk ja voin jatkaa kunnes lapsi täyttää 3v. Syynä on se, että asutaan maalla eikä täällä ole kavereita eikä kylillä edes perhekerhojakaan enää. Ei siis yhtään ole "lapsiverkostoa", eikä lapsellamme ole sisaruksiakaan. Kuvittelisin, että tekee ihan hyvää päästä jo oman ikäisten joukkoon?