Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lapsi menettää, jos ei ole varhaiskasvatuksessa?

Vierailija
10.01.2025 |

Usein kuulee sanottavan, että lapsi menettää jotain, jos ei ole varhaiskasvatuksessa. Mitä lapsi sitten menettää? Yleisin kommentti on toisen lasten seura ja sosiaalisten taitojen oppiminen. Mutta entä jos lapsi näkee muita lapsia muualla, kerhoissa ym.? Mitä lapsi silloin menettää? 

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mtn muuta kuin sen kasvatuksen

Vierailija
2/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse kokemaan kurahousupakkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mtn muuta kuin sen kasvatuksen

Mitä tarkoitat tällä? Sarkasmia?

Vierailija
4/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, lapsen paras paikka on kotona rakastavien ja välittävien vanhempiensa kanssa!

Vierailija
5/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, jos vanhemmat on täysijärkisiä ja antaa lapselle hyvät kasvuolosuhteet. 

Liian monelle lapselle varhaiskasvatus on ainoa tasapainoinen kasvuympäristö.

Vierailija
6/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, välillä tuntuu, että joissain perheissä lasten kanssa ei puuhastella mitään... Työnnetään käteen tabletti tai laitetaan Ryhmä Hau pyörimään. Ulkoilu on vanhemman mielestä pakkopullaa ja/tai kytätään kännykkää. Ruokailu on jopa huonompaa kuin päiväkodin tarjoamat. Päiväkodeissa on virikkeitä ja siellä on myös rutiinit. 

Vierailija
7/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, välillä tuntuu, että joissain perheissä lasten kanssa ei puuhastella mitään... Työnnetään käteen tabletti tai laitetaan Ryhmä Hau pyörimään. Ulkoilu on vanhemman mielestä pakkopullaa ja/tai kytätään kännykkää. Ruokailu on jopa huonompaa kuin päiväkodin tarjoamat. Päiväkodeissa on virikkeitä ja siellä on myös rutiinit. 

Ja siis tiedän juuri tällaisia perheitä, joissa toinen vanhempi on kotona lasten kanssa!

Vierailija
8/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikasvatettuna lapsena olen kärsinyt koko ikäni siitä, että olen sosiaalisilta taidoillani suunnilleen sammakon tasolla. Uskon, että päiväkodissa olisin saanut oppia kädentaidoissa kuten askartelussa. Samoin liikunnallisuus jäi, kun ulkoilu oli lähinnä seisoskelua. 

Vierailija
9/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä säästyy melulta ja pakkopäiväunilta vielä 4-6 vuotiaana.. jos olet täysjärkinen ja opetat lapselle ryhmätaitoja, sosiaalisiataitoja, tunnetaitoja,  kädentaitoja, liikuntaa, niin hyvin selviää ilman vakaa. 

Vierailija
10/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikasvatettuna lapsena olen kärsinyt koko ikäni siitä, että olen sosiaalisilta taidoillani suunnilleen sammakon tasolla. Uskon, että päiväkodissa olisin saanut oppia kädentaidoissa kuten askartelussa. Samoin liikunnallisuus jäi, kun ulkoilu oli lähinnä seisoskelua. 

HV! BullShit!

Vierailija
11/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Kuinka moni vanhempi OIKEASTI muuttaa keittiön esimerkiksi askarteluhuoneeksi? Kyllä monet tekemiset tehdään olkkarissa ruudun äärellä...

Vierailija
12/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kolmevuotiaaksi ei mitään. Sen jälkeen menettää jo sosiaalisia taitoja ja ikäseuraa sekä laadukasta varhaiskasvatusta, jota joissain päiväkodeissa on tarjolla. Siinä kohden kannattaa kyllä lapsi sosiaalistaa jo yhteisen tekemisen pariin ainakin osapäiväisesti. 

Vierailija
13/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi sitä varten kotihoidossa, koska vanhempi haluaa itse olla kotona? 

Vierailija
14/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole sama!  Vai onko sulle sama nähdä samat tyypit töissä joka pvä., kun kerran viikossa jumpassa tai salilla.

Kerhossa hävinnyt tuskin tutustuu, jos ei asu muutenkin lähekkäin. Lähinnä sellasta rinnakkaisleikkiä. Toisekseen, kuka jaksaa olla vain kotona kolme neljä vuotta?

Vierailija
15/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opi huutamaan kurkku suorana joka asiaa.

Vierailija
16/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kolmevuotiaaksi ei mitään. Sen jälkeen menettää jo sosiaalisia taitoja ja ikäseuraa sekä laadukasta varhaiskasvatusta, jota joissain päiväkodeissa on tarjolla. Siinä kohden kannattaa kyllä lapsi sosiaalistaa jo yhteisen tekemisen pariin ainakin osapäiväisesti. 

Nykyisin ns varhaiskasvatus ei ole laadukasta missään päiväkodissa. 

Vierailija
17/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että meillä on. Kunhan tämä pieni päiväkoti saisi säilyä tällaisenaan. Vähän lapsia, tutut hoitajat, selkeät ryhmät. Kyseessä siis oikeasti pieni päiväkoti pikkukunnassa. 

Vierailija
18/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tapa liikkua ja harrastaa opitaan enimmäkseen vanhemmilta. Ja liikunnallinen lahjakkuus on paljon myös geneettistä. Sosiaalisia taitoja päiväkodissa toki oppii etenkin, kun nykyään harvempi perhe enää kovin aktiivisesti kyläilee/näkee muita lapsiperheitä.

Vierailija
19/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan päinvastaisia kokemuksia täällä. Olen myös itse näissä asiantuntija, joten taidan tietää useamman lapsen äitinä mistä puhun. Et taida tuntea jokaista Suomen päiväkotia. 

Vierailija
20/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tapa liikkua ja harrastaa opitaan enimmäkseen vanhemmilta. Ja liikunnallinen lahjakkuus on paljon myös geneettistä. Sosiaalisia taitoja päiväkodissa toki oppii etenkin, kun nykyään harvempi perhe enää kovin aktiivisesti kyläilee/näkee muita lapsiperheitä.

Niin? Sitä nyt vaan tekee aika harvat vanhemmat. Oikeasti. Ei haluta ulkoilla, ei haluta opettaa lapselle mitään liikunnallista... Ja kyllä olen nähnyt juuri tällaisia perheitä, joissa lapset ovat vanhemman kanssa kotona. Täytyy kyllä sanoa omastakin lapsuudesta, että ei äiti tai isä meidän kanssa ulkona leikkinyt ysärillä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi