Työterveydenhuoltoon halutaan alkoholin kulutuksen paljastavaa laboratoriotutkimusta, mitä mieltä olet asiasta?
"Ensiksi alkoholin käyttöä seulova tarkka laboratoriotutkimus kannattaisi liittää työterveyshuollon määräaikaistarkastuksiin. Alkoholin liikakäyttäjä voi käydä pitkäänkin tunnollisesti töissä ennen uupumistaan. Laboratoriokokeen tulos on lahjomaton ja monelle potilaalle itselleenkin silmiä avaava, mikä jo yksin se voi toimia kimmokkeena elämäntapamuutokselle"
Mikähän testi on kyseessä?
https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoterveydenhuoltoon-ehdotetaan-alkoholi…
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Se peth on niin herkkä, että sillä pääsee suurkuluttajan kirjoihin useampi kuin arvaisikaan.
Sehän palautuu 2-4 viikossa jos on juomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se peth on niin herkkä, että sillä pääsee suurkuluttajan kirjoihin useampi kuin arvaisikaan.
Toisaalta, miksi pitäisi olla kokonaan juomatta? Alkoholi on laillinen päihde ja sitä pystyy käyttämään niin, että se näkyy testissä mutta ei työkyvyssä. On täysin kohtuutonta ajatella, että yksityiselämän elintapoja pitäisi muuttaa tilapäisesti että läpäisisi testin, millä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti pitäisi alkaa tutkia tarkemmin. Juopottelun takia poissa töistä olevien työt rasittavat heitä, jotka eivät alkoholia käytä, vaan ovat töissä. Ei ole mitään syytä mahdollistaa työterveydessä juomista viikosta toiseen,vaan jos epäilys on,niin verikokeisiin pitää toimittaa
Minä juopottelen aina viikonloppuisin ja lomilla. Työni hoidan kunnolla. Saikulla viimeksi 2020 koronan takia ja sitä ennen 2004 työtapaturman takia. Kyllä, yli kahteenkymmeneen vuoteen olen ollut saikulla 2 kertaa, eikä kumpikaan kerta johtunut alkoholista. Kollegat hyppää saikulla jatkuvasti milloin minkäkin takia, pahimpia saikuttajia ovat himourheilijat ja muut terveysihmiset. Kyllä ne työterveydessäkin tietävät elintapani koska avoimesti kerron juomaharrastuksestani. Minkä he siellä sille voi, kun terveys on muuten kunnossa ja työasiat hoidan ilman perseilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, miksi pitäisi olla kokonaan juomatta? Alkoholi on laillinen päihde ja sitä pystyy käyttämään niin, että se näkyy testissä mutta ei työkyvyssä. On täysin kohtuutonta ajatella, että yksityiselämän elintapoja pitäisi muuttaa tilapäisesti että läpäisisi testin, millä ei ole mitään merkitystä.
Minä kuulin näppärästä tavasta jonka pitäisi estää kannabiksen näkyminen virtsanäytteessä. En tietenkään kerro mikä se on. Pitäisi ostaa apteekin testeri ja kokeilla vasiten pitääkö keino paikkansa. Eräs ihan ruokakaupan tuote keitettynä teeksi hoitaa homman. Mahtava juttu jos se toimii. Ei kuulu muille jos ja kun pajauttelen omalla ajallani.
Vierailija kirjoitti:
En kannata. Alkoholin käyttö ja määrät on työntekijän yksityisasia niin kauan, kun se ei vaikuta työntekoon.
Tottakai vaikuttaa. Alkoholi on myrkky. Vaikka myrkytystila ei näkyisi päällepäin, niin kyllä se koko ajan vaikuttaa elimistössä ja tekee vaurioita. Alkoholi aiheuttaa masennusta, sydän- ja verisuonitauteja, syöpiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty jo sellainen, terveyskeskuksen labrakokeissa. Testitulos oli suurkulutuksen alarajalla. En ehkä haluaisi, että sellainen olisi tehty työterveydessä. En ole koskaan humalassa, en juo väkeviä, en olutta, en siideriä, enkä juo arkisin koskaan mitään. Juon viikonloppuisin pe ja la-iltoina muutaman lasin punaviiniä, mutta tarvittaessa voin myös olla juomatta. Tällä kulutuksella testi heilahti tuollaisiin lukemiin.
Monet viinilasit ovat ison tuopin (0,5l) kokoisia tilavuudeltaan. Tuollaisen "lasin" kun täyttää piripintaan muutaman kerran pe- ja la-iltoina, niin jopa on humppakuution verran (3 litraa) viiniä tissuteltu viikonlopun aikana. Eli neljä pulloa viiniä, joten ei mikään
Miten voi olla sokea juomisensa määrälle? Itse kuulun siihen joukkoon, joka juo muutaman lasillisen viiniä viikonlopun aikana. Koska ostan vain yhden litran, ei sitä vahingossa voi mitenkään juoda kolmea litraa.
Ai siis terveydenhuollon henkilöstölle, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty jo sellainen, terveyskeskuksen labrakokeissa. Testitulos oli suurkulutuksen alarajalla. En ehkä haluaisi, että sellainen olisi tehty työterveydessä. En ole koskaan humalassa, en juo väkeviä, en olutta, en siideriä, enkä juo arkisin koskaan mitään. Juon viikonloppuisin pe ja la-iltoina muutaman lasin punaviiniä, mutta tarvittaessa voin myös olla juomatta. Tällä kulutuksella testi heilahti tuollaisiin lukemiin.
Monet viinilasit ovat ison tuopin (0,5l) kokoisia tilavuudeltaan. Tuollaisen "lasin" kun täyttää piripintaan muutaman kerran pe- ja la-iltoina, niin jopa on humppakuution verran (3 litraa) viiniä tissuteltu viikonlopun aMiten voi olla sokea juomisensa määrälle? Itse kuulun siihen joukkoon, joka juo muutaman lasillisen viiniä viikonlopun aikana. Koska ostan vain yhden litran, ei sitä vahingossa voi mitenkään juoda kolmea litraa.
Myydäänkö nykyään litran viinipulloja? Eivätkö pullot yleensä ole 0,75 l? En ole asiantuntija, siksi kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitataanko siis maksan toimintaa vai viinanjuontia? Monet lääkkeet vaikuttaa maksaann, minäkin sain absolutistina lääkärin vallan huoletuneeksi maksa-arvoista kunnes huomautin, että katsopa lääkkeet, joita olen joutunut syömään 6 kk ajan.
Alkoholin käyttöä, maksatestit ovat eri testejä.
Tuota... kun se alkoholinkäytön testikin itse asiassa testaa maksa-arvoja, meillä ei ole elimistössä mitään erillistä alkoholientsyymiä
Fosfatidyylietanolia syntyy vain, mikäli elimistössä on etanolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kannata. Alkoholin käyttö ja määrät on työntekijän yksityisasia niin kauan, kun se ei vaikuta työntekoon.
Tottakai vaikuttaa. Alkoholi on myrkky. Vaikka myrkytystila ei näkyisi päällepäin, niin kyllä se koko ajan vaikuttaa elimistössä ja tekee vaurioita. Alkoholi aiheuttaa masennusta, sydän- ja verisuonitauteja, syöpiä jne.
Kuten myös tupakointi, ylipaino, istumatyö, liikkumattomuus, lihansyönti jne jne
Paöjonhan B-peth ja Cdt-labroja otetaan jo nyt työterveydessä. Ja hyvä tietysti niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulin näppärästä tavasta jonka pitäisi estää kannabiksen näkyminen virtsanäytteessä. En tietenkään kerro mikä se on. Pitäisi ostaa apteekin testeri ja kokeilla vasiten pitääkö keino paikkansa. Eräs ihan ruokakaupan tuote keitettynä teeksi hoitaa h
Laillisen alkoholin haitallisuuspisteet ovat 23 ja laittoman kannabiksen pisteet ovat 8. Kun laittomuuden haitat saisi pois niin jäisi tosi vähän haitallisuuspisteitä. Ei ole mitään oikeaa syytä kannabiksen laittomuudelle.
Täällä jo kokemusta testistä. Työterveyslääkäri oli määrännyt tuon muiden verikokeiden lisäksi enkä tietenkään edes tajunnut mitä testataan. Osui vielä kolmet pikkujoulut sen tästä edeltävän kuukauden ajalle, edelliset oli ollut lauantaina kun verikoe otettiin seuraavana tiistaina. Muuten sitten ihan ns normaalit saunasiiderit muutaman kerran. Ja yli rajojen heilahti, tulos 0.4.
Saa nähdä mitä seuraa, jotenkin käsittämätöntä että yksi testi voisi nyt viedä johonkin päihdekuntoutukseen tai työpaikan alta (ihan siis normi toimistoduuni, ei ammattiautoilija tai liikennelentäjä...).
Eikö vapaa-ajalla saa tehdä mitä haluaa? Jos joku haluaa juoda vapaa-ajalla niin tuskin se työnantajalle kuuluu kunhan töissä ei olla humalassa tai krapulassa ja työt hoituu. Pian tulee varmaan ajatustesti. Jos ajattelee että paska pomo ja paska firma niin potkut vaikka työt hoituisi hyvin.
Tämä juuri, tunnen työterveyshuoltoa jonkin verran, mutta tiedossani ei ole että mihin toimenpiteisiin ryhdytään, kun heilahtaa jonkin rajan yli. Meinaan veikkaan että niin monella suomalaisella kyllä ylittyy, että jos kaikki sitten ohjataan "päihdekuntoutukseen" niin taitaa nykyiset hyvin niukatkin resurssit aika haipakkaasti ylikuormittua.
Alkoholia on laillista juoda. Töissä ei tietenkään saa olla humalassa mutta sehän onkin ihan eri asia. Suomalaisia holhotaan jo ihan liikaa muutenkin. Kuinka aikuiset ihmiset suostuu holhottavaksi? Minulla ainakin oma järki pelaa enkä tarvitse holhousta tai neuvoja/apua. Onneksi on oma elämä ja omat rahat niin oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti pitäisi alkaa tutkia tarkemmin. Juopottelun takia poissa töistä olevien työt rasittavat heitä, jotka eivät alkoholia käytä, vaan ovat töissä. Ei ole mitään syytä mahdollistaa työterveydessä juomista viikosta toiseen,vaan jos epäilys on,niin verikokeisiin pitää toimittaa
Minä juopottelen aina viikonloppuisin ja lomilla. Työni hoidan kunnolla. Saikulla viimeksi 2020 koronan takia ja sitä ennen 2004 työtapaturman takia. Kyllä, yli kahteenkymmeneen vuoteen olen ollut saikulla 2 kertaa, eikä kumpikaan kerta johtunut alkoholista. Kollegat hyppää saikulla jatkuvasti milloin minkäkin takia, pahimpia saikuttajia ovat himourheilijat ja muut terveysihmiset. Kyllä ne työterveydessäkin tietävät elintapani koska avoimesti kerron juomaharrastuksestani. Minkä he siellä sille voi, kun terveys on muuten kunnossa ja työasiat hoidan ilman perseilyä.
Ihan hyvä olisi jo tuolla alkoholin käytöllä saada selville mahdollinen vaarallinen tauti. Joillakin on herkemmät elimet viinalle.
Mitä sitten? Ei sillä ole mitään merkitystä. Alkoholi on laillista.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia on laillista juoda. Töissä ei tietenkään saa olla humalassa mutta sehän onkin ihan eri asia. Suomalaisia holhotaan jo ihan liikaa muutenkin. Kuinka aikuiset ihmiset suostuu holhottavaksi? Minulla ainakin oma järki pelaa enkä tarvitse holhousta tai neuvoja/apua. Onneksi on oma elämä ja omat rahat niin oma lupa.
Holhousta on liikaa ja alkoholi on ainoa laillinen päihde. Se että se tappaa yliannoksina ja vieroitusoireetkin voivat olla hengenvaarallisia. Samaan aikaan kannabis on laitonta vaikka siihen ei ole kuollut yhtään eikä se edes aiheuta fyysistä riippuvuutta. Laitonta koska porttiteoria ja piip huonot tekosyyt.
Lue itse tuosta niin ei tarvitse arvailla. https://www.duodecimlehti.fi/duo16131