Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveydenhuoltoon halutaan alkoholin kulutuksen paljastavaa laboratoriotutkimusta, mitä mieltä olet asiasta?

Vierailija
10.01.2025 |

"Ensiksi alkoholin käyttöä seulova tarkka laboratoriotutkimus kannattaisi liittää työterveyshuollon määräaikaistarkastuksiin. Alkoholin liikakäyttäjä voi käydä pitkäänkin tunnollisesti töissä ennen uupumistaan. Laboratoriokokeen tulos on lahjomaton ja monelle potilaalle itselleenkin silmiä avaava, mikä jo yksin se voi toimia kimmokkeena elämäntapamuutokselle"

Mikähän testi on kyseessä?

https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoterveydenhuoltoon-ehdotetaan-alkoholi…

Kommentit (323)

Vierailija
81/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii hyvin, samoin huumetestit käyttöön.

Vierailija
82/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko s-alat tai vastaava maksatesti. Maksastahan sen tissuttelun näkee.

Mulla oli aikoinaan joku maksa-arvo testi 3x isompi kuin normaaliarvo. Lääkäri haukkui juopoksi puhelimessa. Myöhemmin kävi ilmi että mun käyttämä lääke nosti maksa-arvoja. Yllättäen arvot oli normaalit kun lääke lopetettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo b peth on ilkeä testi. Se mittaa ainetta joka syntyy ainoastaan alkoholin palamisen seurauksena, myöskään aineen häviäminen elimistöstä ei ole yksilöllistä. Eli ns vääriä tuloksia ei pitäisi tuolla tulla.. Itsehän omassa työssä saan trafin määräyksellä noissa käydä kolmen vuoden välein. Raja-arvo on muistaakseni 0.3 ja siihen ei ihan pelkällä viikonloppu tissuttelulla pääse. Pitää joko juoda joka viikko kerran pari ihan kunnolla tai sitten joka päivä muutamat.

Vierailija
84/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä homma. Jotai rajaa juopottelulle. Yksikään asia ei ole ikinä tullut paremmaksi viinaa juomalla.

Vierailija
85/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tarvitsee näköjään lisää holhousta. Eivät kasva itsenäisiksi koskaan. Täälläkin mammat pöksyt märkinä haluaa lisää testejä ja kieltoja ja kyttäämistä. Isipappa, aviomies, poliisi, pappi, pomo ja naapurin Pirjo määrää ja vahtii ja pressa. Ihanaa ihanaa! Ei tarvitse käyttää omaa järkeä eikä ottaa vastuuta eikä päättää itse. 

Vierailija
86/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienee B- PEth, joku uusi testi. Näyttää olevan testi noin satasen tienoilla per testi.

Olisi terveydenhoitofirmoille aika mukava tilipussin lihottaja, jos tulisi laajasti ja säännöllisesti testattavaksi. Jos asiakkaana on esimerkiksi 1000 hengen yritys, tuosta tulisi liikevaihtoa noin 100 000 euroa pelkistä verikokeista.

Taitaa jäädä haaveeksi. Muutaman artikkelin perusteella tämä yhdiste tosiaan liittyy alkoholin kulutukseen ja kertoo siitä, että alkoholia on kulutettu. Sen sijaan siitä on vaikea päätellä, onko alkoholin kulutus normaalin rajoissa vaiko onko kyseessä suurkuluttaja. Yhdisteen määrät ovat yksilöllisiä. Samoin se, miten se hajoa kropassa.

Huumetestiä siitä ei tule, koska alkoholin käyttö ei ole kiellettyä laissa eikä vapaa-ajalla. Varsinaiset alkoholitestit ovat erikseen, eikä puhalluttaminen maksa maltaita.

Vierailija
87/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii hyvin, samoin huumetestit käyttöön.

Ne on jo käytössä. 

Vierailija
88/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kuulu työnantalle vapaa-ajanviettotavat. Sitten voisaan keskustella miten edetään, jos töissä herää epäilys.

Vierailija
89/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia on laillista juoda. Töissä ei tietenkään saa olla humalassa mutta sehän onkin ihan eri asia. Suomalaisia holhotaan jo ihan liikaa muutenkin. Kuinka aikuiset ihmiset suostuu holhottavaksi? Minulla ainakin oma järki pelaa enkä tarvitse holhousta tai neuvoja/apua. Onneksi on oma elämä ja omat rahat niin oma lupa. 

Holhousta on liikaa ja alkoholi on ainoa laillinen päihde. Se että se tappaa yliannoksina ja vieroitusoireetkin voivat olla hengenvaarallisia. Samaan aikaan kannabis on laitonta vaikka siihen ei ole kuollut yhtään eikä se edes aiheuta fyysistä riippuvuutta. Laitonta koska porttiteoria ja piip huonot tekosyyt.

Kannabiksen vastustajat voi alanuolittaa mutta mitään oikeaa syytä tai perustelua eivät osaa sanoa sille miksi sen kannabiksen pitää olla laitonta.

Vierailija
90/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan pitää nousta reilusti, jos TA odottaa että olen ympäri vuorokauden päivystyskunnossa. Vapaa-aika on omaa palkatonta aikaa ja käytän silloin ainoaa laillista päihdettä jos haluan.

Vierailija
91/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi olen ollut noin 30 vuotta työelämässä, suurimman osan ajasta samalla isolla ja tunnetulla työnantajalla. Minulla on ollut yksi tarkastus, 40-vuotiaana. 50-vuotiaana pyysin tarkastusta itse. (Kuten vapaapäivääkin) En siis usko tällaisella testillä olevan kovinkaan paljon merkitystä.

Vierailija
92/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyyköhän imppaamalla (hengittämällä) nautittu alkoholi testissä samalla tavalla? Sehän menee maksan ohi, jolloin paljon pienempi määrä riittää humaltumiseen.

Alkoholin hengittämiseen tekniikka on, että vaikka 1,5 litran limsapulloon laitetaan hieman vodkaa (0,5 dl). Sitten pumpataan pulloon ilmaa vaikka pyöränpumpulla. Ilma päästetään nopeasti pois, jolloin alkoholi muuttuu sumuksi, joka hengitetään.

Menee kyllä päähän nopeasti.

Vierailija
93/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan en ymmärtänyt tämän tarkoitusta. Kai nyt jokainen tietää ihan itse juoko yli suositusten. Ja jos se tapahtuu vapaa-ajalla, mitä ihmettä kuuluu työnantajalle tai työterveyslääkärille? 

Kuulostaa siltä että firmoilta rahat pois ja työntekijöille leima otsaan. Varmaan menee suoraan työnantajalle nimilista "kärynneistä" testattavista 😂 Mutta mitäs sen jälkeen? Ei kai ketään voi pakottaa antabuskuurille? Irtisanomisperusteetkaan ei voi täyttyä sillä että joku vapaa-aikanaan tissuttelee viiniä. 

Vierailija
94/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, suomalaiset juo liikaa mielenterveyden ongelmiin. Ja syö myös. Liikunta itse asiassa auttaisi paremmin.

Miten juomisen testaaminen tähän vaikuttaisi? Saako antaa  potkut sen perusteella mitä työntekijä tekee vapaa ajallaan omassa kodissaan, vaikka kys toiminta ei olisi laitonta?

Vierailija
95/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tehty  B-PEth testi. Se näyttää pitkäaikaisen alkoholinkäytön luotettavasti. 

Töissä tehdään alkoholi- ja huumetestit kaikille. Ja vähän muutakin testejä. Työn luonne on sellainen ettei mitään riskejä voida ottaa. 

Ei kait noista testeistä haittaa olisi muillakaan työpaikoilla jos niiden tarkoitus on seuloa ne jotka tarvitsevat terveyssyistä apua tilanteeseensa.

Vetää sanattomaksi, mulla on kauhea työtilanne ja juon iltaisin kun en muuten pääse työasioista eroon tai saa nuluttua. Uskokaakaa tai älkää mutta lomien aikaan en juo. Olen yrittänyt hakea muita töitä tuloksetta.

Vierailija
96/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset tarvitsee näköjään lisää holhousta. Eivät kasva itsenäisiksi koskaan. Täälläkin mammat pöksyt märkinä haluaa lisää testejä ja kieltoja ja kyttäämistä. Isipappa, aviomies, poliisi, pappi, pomo ja naapurin Pirjo määrää ja vahtii ja pressa. Ihanaa ihanaa! Ei tarvitse käyttää omaa järkeä eikä ottaa vastuuta eikä päättää itse. 

Tämä kyllä jaksaa ärsyttää suomalaisissa. Joka asiaa pitää kytätä ja valvoa kustannuksista välittämättä. Jos henkilö suoriutuu töistään eikä alkoholi ole ongelma, niin miksi sen käyttöä pitäisi kytätä ihan varmuuden vuoksi? Ja kuka tämän lystin haluaa maksaa?

Vierailija
97/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia on laillista juoda. Töissä ei tietenkään saa olla humalassa mutta sehän onkin ihan eri asia. Suomalaisia holhotaan jo ihan liikaa muutenkin. Kuinka aikuiset ihmiset suostuu holhottavaksi? Minulla ainakin oma järki pelaa enkä tarvitse holhousta tai neuvoja/apua. Onneksi on oma elämä ja omat rahat niin oma lupa. 

Holhousta on liikaa ja alkoholi on ainoa laillinen päihde. Se että se tappaa yliannoksina ja vieroitusoireetkin voivat olla hengenvaarallisia. Samaan aikaan kannabis on laitonta vaikka siihen ei ole kuollut yhtään eikä se edes aiheuta fyysistä riippuvuutta. Laitonta koska porttiteoria ja piip huonot tekosyyt.

Kannabiksen vastustajat voi alanuolittaa mutta mitään oikeaa syytä tai perustelua eivät osaa sanoa sille miksi sen kannabiksen pitää olla laitonta.

Hah, hah sieltä niitä nuolia tulee. Onko vähän vaikeaa kun ei löydy perusteita kieltämiselle?

Vierailija
98/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan jo olemassa verikokeita mitkä kertovat pitkäaikaisesta juomisesta. Määrää se ei kerro. Eikö terveydenhuollolla olisi tärkeämpiä asioita kuin aloittaa tällainen sanoisinko jopa syrjivä seuranta. Olisiko se edes laillista.

Vierailija
99/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi hyvää tsekata vaikka pääministeriltä maksa-arvot.

Vierailija
100/323 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kyllä jaksaa ärsyttää suomalaisissa. Joka asiaa pitää kytätä ja valvoa kustannuksista välittämättä. Jos henkilö suoriutuu töistään eikä alkoholi ole ongelma, niin miksi sen käyttöä pitäisi kytätä ihan varmuuden vuoksi? Ja kuka tämän lystin haluaa maksaa?

Miksi vapaa ajan tekemisiä pitää kytätä jos tekee työnsä kunnolla? Oli se aine sitten alkoholia tai jotain muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi