Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveydenhuoltoon halutaan alkoholin kulutuksen paljastavaa laboratoriotutkimusta, mitä mieltä olet asiasta?

Vierailija
10.01.2025 |

"Ensiksi alkoholin käyttöä seulova tarkka laboratoriotutkimus kannattaisi liittää työterveyshuollon määräaikaistarkastuksiin. Alkoholin liikakäyttäjä voi käydä pitkäänkin tunnollisesti töissä ennen uupumistaan. Laboratoriokokeen tulos on lahjomaton ja monelle potilaalle itselleenkin silmiä avaava, mikä jo yksin se voi toimia kimmokkeena elämäntapamuutokselle"

Mikähän testi on kyseessä?

https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoterveydenhuoltoon-ehdotetaan-alkoholi…

Kommentit (323)

Vierailija
261/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, suomalaiset juo liikaa mielenterveyden ongelmiin. Ja syö myös. Liikunta itse asiassa auttaisi paremmin.

Mutta mitä sillä tuloksella sitten tehtäisiin? Ei kai työnantaja voi puuttua vapaa-ajalla tehtyihin asioihin.

Liiallinen alkoholinkäyttö kyllä vaikuttaa vireystilaan ja henkisiin kykyihin vielä kauan sen jälkeen kun vapaa-aika on loppunut. Kai tiedät, mistä termi "maanantaikappale" tulee?

Tiedät varmaan että firmoista saa monoa aika äkkiä jos alkaa tulla "pitkiä viikonloppuja" sun muuta selkäsärkyä aina perjantaisin ja maanantaisin.

Vierailija
262/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, suomalaiset juo liikaa mielenterveyden ongelmiin. Ja syö myös. Liikunta itse asiassa auttaisi paremmin.

Mutta mitä sillä tuloksella sitten tehtäisiin? Ei kai työnantaja voi puuttua vapaa-ajalla tehtyihin asioihin.

Liiallinen alkoholinkäyttö kyllä vaikuttaa vireystilaan ja henkisiin kykyihin vielä kauan sen jälkeen kun vapaa-aika on loppunut. Kai tiedät, mistä termi "maanantaikappale" tulee?

Niin vaikuttaa kaikki muutkin epäterveelliset elämäntavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CDT, Pe-th

kyllähän noita jo liitetään osaksi tarkastuksia jo nyt esim. Kuljetusalalla

t. Työterkkari

Siis ihan normaali verikokeella tehty jo ja nähty "taipumukset" jo kymmeniä vuosia. Ehkä tässä on lähinnä ajatuksena et kerrotaan hieman "selvemmin tulokset" myös henkilölle itselleen. Tai jopa työnantajalle. Ei tässä mitään uusia "tutkimuksia" tarvita kyllä labran väki on jo nähnyt et toi on alkoholisti.

Ei pelkät maksaongelmat vielä todista että vika olisi just alkoholissa.

Vierailija
264/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sairasta, että jos käytät yhtään kannabista, sinut luokitellaan rikolliseksi ongelmatapaukseksi ja irtisanotaan / pakotetaan hoitoon. Ja samaan aikaan huomattavasti vahvempaa päihdettä, alkoholia, saa käyttää vapaa-ajallaan niin paljon kuin lystää.

On jo aikakin, että tähän epäkohtaan puututaan.

No on siinä pieni ero käytätkö laillista vai laitonta päihdettä. Sinänsä olen kyllä samaa mieltä, että alkoholi voisi hyvin mennä samaan laariin.

Miksi alkoholi on laillinen päihde ja kannabis laiton?

Kulttuurillinen syy. Täällä on juotu iät ajat alkoholia. Jossain m

Ajatellaanpa esim viinin käyttöä, tarkoitus oli ruokailun yhteydessä huuhdella se ruoka siitä suusta ja sammutella janoa. Joskus se jano sammutetaan myös ruokailun ulkopuolella tahi ennen/jälkeen ruokailun. Vettä ei voitu juoda koska usein se tarjosi juojalleen ankaran vatsataudin.  Kannabiksen ainut käyttötarkoitus lienee pään sekoittaminen? Alkoholin kaa se tulee siinä sivussa. 

Vierailija
265/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole mitään määräaikaistarkastuksia ja käynnitkin on työajan ulkopuolista aikaa, joten en minä/muut työkaverit siellä käy eli tuskin vaikuttaa mihinkään. Lisäksi ei ole alkoholiongelmaakaan eikä ne, joille tuo olisi tarpeen mene sinne kuitenkaan.

Vierailija
266/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla otettiin kyseinen testi muiden verikokeiden ohella. Takana oli kesäloma (aika paljon tissuttelua) ja yksi rankempi poikien reissu. Olin 3viikkoa tipatta ennen koetta ja silti arvo oli 0,14. Hälyraja 0,3.

Vierailija
267/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurkulutus ja alkoholismi ei ole aina sama asia. Jos ei töissä ole humalassa tai krapulassa niin ei kuulu työnantajalle vaikka jois kuinka paljon. Terveyshaittoja toki, mutta niin on moni muukin asia nykyihmisillä. 

Minusta taas olisi hyvä jos tällaisten testien myötä työnantajalle tulisi velvollisuus ohjata hoitoon tai vaikkapa elämäntapavalmennukseen. Ihan hyvin voidaan minun puolestani alkaa mitata myös kolesterolia ja verenpainetta sekä tehdä sokerirasituksia, jos alkoholin suurkuluttajia tosiaan vaivaa se että tässä skenaariossa vain alkoholinkäyttöä testattaisiin. 

Vierailija
268/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkulutus ja alkoholismi ei ole aina sama asia. Jos ei töissä ole humalassa tai krapulassa niin ei kuulu työnantajalle vaikka jois kuinka paljon. Terveyshaittoja toki, mutta niin on moni muukin asia nykyihmisillä. 

Minusta taas olisi hyvä jos tällaisten testien myötä työnantajalle tulisi velvollisuus ohjata hoitoon tai vaikkapa elämäntapavalmennukseen. Ihan hyvin voidaan minun puolestani alkaa mitata myös kolesterolia ja verenpainetta sekä tehdä sokerirasituksia, jos alkoholin suurkuluttajia tosiaan vaivaa se että tässä skenaariossa vain alkoholinkäyttöä testattaisiin. 

Tarjoan työnantajalleni työpanokseni ja hän maksaa siitä palkkaa. Vereni ei kuulu diiliin.

eri

Vierailija
269/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko s-alat tai vastaava maksatesti. Maksastahan sen tissuttelun näkee.

Maksa-arvot voi olla muistakin syistä koholla.

Niinpä ja ne ei aina ole koholla vaikka joisi miten paljon.

Vierailija
270/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoan työnantajalleni työpanokseni ja hän maksaa siitä palkkaa. Vereni ei kuulu diiliin.

eri

Rehellisesti sanottuna en käsitä tällaista asennetta, ellei ole jotain salattavaa tai hävettävää. 

Vierailija
271/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla otettiin kyseinen testi muiden verikokeiden ohella. Takana oli kesäloma (aika paljon tissuttelua) ja yksi rankempi poikien reissu. Olin 3viikkoa tipatta ennen koetta ja silti arvo oli 0,14. Hälyraja 0,3.

Joo 3 viikon tipaton takaa ok tuloksen, paitsi tietty jos on ihan deekisasteen meno ollut jo pitkään. 

Vierailija
272/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulos 0,4. Uusintakokeen jälkeen tietysti normaalin rajoissa kun tietää pitää pari viikkoa tipatonta. Testi kustantaa työnantajalle tuon n.100e per kerta, lisäksi kontrollikäynti  työterveyslääkärillä varmaan 150e kerta. 

Eli 500e kustantaa firmalle tämä pelleily. Mikä hyöty saadaan? 

Vierailija
273/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hoitoon pitää mennä jos ei ole alkoholismia? Ja jos oikein olen ymmärtänyt,  hoitoa ei tahdo saada edes ne jotka sitä haluaa ja tarvitsee. 

Vierailija
274/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain työnantajille tällainen oikeus? Esim. taloyhtiöillä pitäisi myös olla oikeus päästä ostaja-/vuokralaisehdokkaiden terveystietoihin sekä vaatia erilaisia testejä ja mittauksia, ettei tule mitään juoppoja, mielenterveysongelmaisia tai erityislapsia, joiden mahdollisesti aiheuttamista häiriöistä muut asukkaat joutuvat kärsimään. Suomi Nousuun!

Vierailija
275/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä taitaisi hirveästi jäädä enää työvoimaa jäljelle 😅

Vierailija
276/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se toimi. Itse menin opiskeludokaamisten jälkeen työhöntulotarkastikseen, niin maksa-arvot ihan normaalit. Ei näkynyt vuosien deekis millään lailla. Toisilla heti arvot koholla, jos syö jonkun sokeripalan, hah.

Vierailija
277/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se toimi. Itse menin opiskeludokaamisten jälkeen työhöntulotarkastikseen, niin maksa-arvot ihan normaalit. Ei näkynyt vuosien deekis millään lailla. Toisilla heti arvot koholla, jos syö jonkun sokeripalan, hah.

Tuossa ei mitata maksa-arvoja. 

Vierailija
278/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulos 0,4. Uusintakokeen jälkeen tietysti normaalin rajoissa kun tietää pitää pari viikkoa tipatonta. Testi kustantaa työnantajalle tuon n.100e per kerta, lisäksi kontrollikäynti  työterveyslääkärillä varmaan 150e kerta. 

Eli 500e kustantaa firmalle tämä pelleily. Mikä hyöty saadaan? 

Kaikkea ei mitata hyödyillä. Suomessa on kova into kytätä ihmisiä ja siihen tuo testi antaa mahdollisuuden. Kun suunnilleen kaikkea päihteiden käyttöä pidetään ongelmakäyttönä niin tietenkin ihmiset alkavat valehtelemaan käytöstään. Edes vapaa-aikaa ei saisi käyttää kuten itse haluaa. 

Vierailija
279/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni joskus 20v sitten, kun olin vielä nuori mies, lääkäri kysyi työhöntulotarkastuksessa, että onko kalja viime aikoina hyvin maistunut. Näki kuulemma verikokeista ja kehoitti kiinnittämään asiaan huomiota. No olihan sitä tullut tuolloin aika hyvin viihteellä oltua. Että ei tuo mikään uusi asia ole. Eikä tuosta työnantajalle tainnut mitään raporttia mennä, vaan asia jäi minun ja lääkärin väliseksi.

Vierailija
280/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä taitaisi hirveästi jäädä enää työvoimaa jäljelle 😅

Miten niin? Tuskin kaikki ovat niin lapsellisia että testien vuoksi irtisanoutuvat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi