Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveydenhuoltoon halutaan alkoholin kulutuksen paljastavaa laboratoriotutkimusta, mitä mieltä olet asiasta?

Vierailija
10.01.2025 |

"Ensiksi alkoholin käyttöä seulova tarkka laboratoriotutkimus kannattaisi liittää työterveyshuollon määräaikaistarkastuksiin. Alkoholin liikakäyttäjä voi käydä pitkäänkin tunnollisesti töissä ennen uupumistaan. Laboratoriokokeen tulos on lahjomaton ja monelle potilaalle itselleenkin silmiä avaava, mikä jo yksin se voi toimia kimmokkeena elämäntapamuutokselle"

Mikähän testi on kyseessä?

https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoterveydenhuoltoon-ehdotetaan-alkoholi…

Kommentit (323)

Vierailija
301/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista tarkalleen yhdisteen nimeä, mutta verikokeessa näkyy entsyymi jota maksa erittää alkoholia polttaessaan pitkään juomisen jälkeenkin.

Ihan hyvä ajatus mun mielestä, alkoholin suurkulutukseen on ihan mahdoton saada matalankynnyksen apua. Itse kun olin börniksen partaalla ilmaisin työterveydessä huoleni siitä, että en pääse tissuttelusta eroon ja koin olevani matkalla riippuvuuteen. Pisti vain täyttämään sen testin jossa kysyttiin asioita jotka koskevat vain niitä jo syvässä päässä olevia ja koska mun juominen ei johtanut muistinmenetyksiin, rahantuhlaamiseen, oksenteluun, töissä humalassa/krapulassa olemiseen, ihmissuhteiden kariutumiseen ym äärimmäisyyksiin, niin todettiin vain että ei tässä mitään ongelmaa ole. 

Ei riittänyt se, että olin itse huolissani siitä, että en pystynyt hallitsemaan juomistani vaikka määrät oli vielä pieniä.

Onneksi oli varaa käydä yksityisellä asian tiimoilta ja sai

En kuitenkaan usko, että sun tissuttelu olisi näkynyt ko. verikokeessa. Mutta millaista tukea siis sait?

Vierailija
302/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinameininkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä mielenkiintoinen avaus. Esim. itse voin ihan sanoa, että alle 30v olin radalla lähes joka viikonloppu ja en osaa edes sanoa, paljonko join illassa. Mutta varmaan nyt 12 annosta ainakin. Tämä oli aika tyypillistä käytöstä sekä kaveripiirissäni, että työporukassa. Myös työporukalla saattoi olla illanviettoja keskellä viikkoakin ja meni myöhäänkin.

Toki sitten lasten tultua kuvioon meno on rauhoittunut, mutta ihan vaan mietin, että mitenkähän tuollaisen porukan kävisi tällaisissa testeissä. Kyseessä kuitenkin porukka, jossa moni menee kategoriaan korkeakoulutetut uratykit, että aikamoinen menetys työnantajalle olisi, jos kaikki olisi pitänyt potkia pihalle tuossa vaiheessa.

Vierailija
304/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen avaus. Esim. itse voin ihan sanoa, että alle 30v olin radalla lähes joka viikonloppu ja en osaa edes sanoa, paljonko join illassa. Mutta varmaan nyt 12 annosta ainakin. Tämä oli aika tyypillistä käytöstä sekä kaveripiirissäni, että työporukassa. Myös työporukalla saattoi olla illanviettoja keskellä viikkoakin ja meni myöhäänkin.

Toki sitten lasten tultua kuvioon meno on rauhoittunut, mutta ihan vaan mietin, että mitenkähän tuollaisen porukan kävisi tällaisissa testeissä. Kyseessä kuitenkin porukka, jossa moni menee kategoriaan korkeakoulutetut uratykit, että aikamoinen menetys työnantajalle olisi, jos kaikki olisi pitänyt potkia pihalle tuossa vaiheessa.

Meillä noita kosteita iltoja vietetään ihan firman piikkiin kun asiakkaita kestitään. On siinä työterveyslääkärillä mietittävää. 

Vierailija
305/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli olet funktionaalinen alkoholisti. Niin minäkin olin vuosia, kunnes juominen yhtäkkiä riistäytyi käsistä. Määrät kasvoi ja iltaakaan en voinut olla ilman. En siis koskaan juonut mitään tasoittavia. Nyt olen ollut pari vuotta raittiina. Vaihdoin myös työpaikkaa ja -alaa.

Minä en ole sinä. 

Tämä oli vastauksena it-tyypille, joka joi työstressiin. On kyllä upea tämä lainaistoiminto!

Vierailija
306/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi myös saada kaikki maksukorttien ja kauppojen etukorttien/appien tiedot, jotta voidaan seurata ruokavalion terveellisyyttä sekä muita vapaa-ajan tekemisiä. Samoin kaikki aktiivisuusrannekeiden, älykellojen yms. tiedot. Itse asiassa työnantajan tulisi voida vaatia työntekijöitä käyttämään aktiivisuusranneketta jatkuvasti, jotta voidaan seurata liikkumista, unen määrää ja laatua jne. Näillä kun on merkittävä vaikutus työkykyyn ja poissaoloihin. 

Ei työnantaja, mutta vakuutusyhtiö. Halvemmat maksut terveellisesti eläville. 

Vierailija
307/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki päihteet mukaan testattavaksi. huumausaineet, lääkeaineet. Miksi alkoholi yksistään?  

Vierailija
308/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olisi. Muutama johtaja jolla hiukkasen ongelmaa saisivat potkut. 

Vierailija
309/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-Peth, eli maksa-arvo joka nousee alkoholin käytön myötä ja näyttää muutaman viikon takaisen käytön perusteella tuloksen. Ainakin päihdeklinikalla tuo on jo käytössä ja hyvä että tulisi laajemminkin käyttöön, tuo on puolueeton ja hyvä tapa saada ongelma selville ennenkuin sitä itse käsittää ongelmaksi.

Vierailija
310/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki päihteet mukaan testattavaksi. huumausaineet, lääkeaineet. Miksi alkoholi yksistään?  

Huumetestit on jo ja niissä näkyy myös huumaavat lääkkeet.

Vierailija
311/323 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä on siis erityinen tietty arvo joka hyppäsee nimenomaan alkon käytöstä ylöspäin, parin viikon viiveellä alkaa laskea juomisen loppumisesta yms. Tiedän tämän josssin jo olevan käytössä ja tuttuni AA ryhmästä kertoi työnantajan antaneen kenkää kun tulos oli yli 1, 0,3 on raja jonka yläpuolella on jo asiat huonosti.

Vierailija
312/323 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on siis erityinen tietty arvo joka hyppäsee nimenomaan alkon käytöstä ylöspäin, parin viikon viiveellä alkaa laskea juomisen loppumisesta yms. Tiedän tämän josssin jo olevan käytössä ja tuttuni AA ryhmästä kertoi työnantajan antaneen kenkää kun tulos oli yli 1, 0,3 on raja jonka yläpuolella on jo asiat huonosti.

No tuskin tuli vain yhden testin perusteella kenkää. Eiköhän ole ollut joku pidempi seuranta koska ihan AA-kerhoon päädytty. 

Vierailija
313/323 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä noita kosteita iltoja vietetään ihan firman piikkiin kun asiakkaita kestitään. On siinä työterveyslääkärillä mietittävää. 

😂

Vierailija
314/323 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko, että yrityksesi työntekijä tai sinua palveleva lääkäri, hoitaja, poliisi tai lentäjä käyttää vapaa-ajallaan amfetamiinia tai kokaiinia?

Miksi alkoholi olisi jotenkin parempi?

Minua ei haittaisi. Mitä pahaa on amfetamiinissa tai kokaiinissa? Terveellisempiä ja hyödyllisempiä kuin viina. Minulla amfetamiinin käyttö ei rajoitu vapaa-ajalle ja tiedän että minuakin on palveltu sen vaikutuksen alaisena. No problem.

Vierailija
315/323 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuten joku jo kirjoitti. Kunnolla juovat pitävät testiä edeltävän tauon tai vähentävät hetkellisesti ja sitten juominen jatkuu taas entiseen malliin."

Ongelmakäyttäjälle 2-4 viikon juomattomuus tuottaa hankaluuksia. Lisäksi testi voidaan määrätä paljon lyhyemmälläkin varoitusajalla.

Kun puhutaan työterveyshuollon kautta tehtävästä testistä niin mulle tuli vaan pörriäisen sovelluksessa linkki, josta voin itse mennä varaamaan ajan labraan eli sain päättää testiajankohdastani ihan itse. Mulla on joskus arkivapaita ja joskus työvuoroja niin olisi kohtuuton tilanne, että sieltä saneltaisiin minulle ajankohta. Kun minä halusin labra-ajan vapaapäivälleni.

Vierailija
316/323 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei enää yhtään lisää mitään holhoavaa ihmisten yksityiselämään puuttuvaa byrokratiaa. Olen sen verran liberaali, että jokainen käyttäköön mitä aineita vaan haluaa, jos ei töistään suoriudu normaalisti niin työnantajalla pitää olla mahdollisuus irtisanoa. Millekään viranomaisille ei pidä antaa enää yhtään lisää valtaa puuttua kansalaisten elämään. Tietoturvaloukkauksia ja urkintatapauksia on jo nyt liikaa terveydenhuoltohenkilöstön toimesta.

Vierailija
317/323 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CDT, Pe-th

kyllähän noita jo liitetään osaksi tarkastuksia jo nyt esim. Kuljetusalalla

t. Työterkkari

Entä huumetesti vaikka hiuksista. Olsii tarpeen. 

Vierailija
318/323 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti hyvä juttu ja huumetesti myös. Yrittäkään nyt ymmärtää, että alkoholin kohtuukäyttäjillä tai edes joka viikko yhtenä päivänä juhlivilla ei ole mitään hätää. Nämä on tarkoitettu ääritapauksille, jotka mahdollisesti vaarantavat vapaa-ajan käytöksensä vuoksi asiakkaat (mm.hoitoala tai kuljettajat). 

Vierailija
319/323 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata. Alkoholin käyttö ja määrät on työntekijän yksityisasia niin kauan, kun se ei vaikuta työntekoon.

Niinpä. Ja kokemukseni mukaan ei millään työpaikalla ole edes ollut mitään määräaikaisia terveystarkastuksia. Suosituksia toki, esim. vuoden tai kahden välein mutta asia on jätetty työntekijän aktiivisuuden varaan. Hyvähän se olisi jos terveydentila tarkistettaisi säännöllisesti mutta se aiheuttaa kustannuksia työnantajille, siksi asiasta ei juuri muistuteta.

Vierailija
320/323 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti hyvä juttu ja huumetesti myös. Yrittäkään nyt ymmärtää, että alkoholin kohtuukäyttäjillä tai edes joka viikko yhtenä päivänä juhlivilla ei ole mitään hätää. Nämä on tarkoitettu ääritapauksille, jotka mahdollisesti vaarantavat vapaa-ajan käytöksensä vuoksi asiakkaat (mm.hoitoala tai kuljettajat). 

Noilla aloilla ymmärrettävää että testataan, mutta vaikka toimistotyötä tekevillä ei mitään järkeä kytätä vapaa-ajan juomisia. Tuo 0.3 tosiaan voi ylittyä vaikkei alkkis oliskaan eikä tissuttelisi edes joka päivä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan