Työnhaku: jos et edennyt rekrytoinnissa, kysytkö parannusehdotuksia hakemukseen?
Olet saanut palautetta, jos, niin millaista? Miten esität toiveesi saada palautetta?
Mietin tässä, että kun ensimmäistä kertaa oikeasti korpesi etten päässyt edes haastatteluun, niin kysyisin miten voisin parantaa hakemustani jatkossa..
Kommentit (140)
Palautteenpenääjille kysymys: Kuinka pitkälle se minkäänlainen pelkkä "jee jee jeppe palaute" elättää ja lämmittää?
Minö kysyin puutteitani ja sain jotain ehdotuksia, kuinka paikata ne. Sen jälkeen sain määräaikaisen työn, mutta vakinainen työ vielä odotuttaa itseään.
En ole itse vielä kysynyt, mutta minulta on muutama kysellyt palautetta, kun on hakenut tiimiini töihin. Oli ihan mukava antaa palautetta ja yritin mainita kaiken, missä hakijat olisivat voineet erottua edukseen. Mainitsin myös, mitkä asiat olivat erityisen hyviä hakemuksessa, etteivät niitä alkaisi muuttamaan.
Kysyin kerran palautetta sellaisesta paikasta, jota ei ollut kovin moni hakenut ja en saanut vastausta. Vastaamattomuus kertoi itselle, että työpaikan esimies (nainen kyseessä) on itseään täynnä oleva pikkupomo.
Vaikee kysyy ku saat automaattiviestin jos sitäkää
Kysyin kerran ja en saanut mitään vastausta. En ole sen jälkeen kysellyt mitään palautetta hakemuksista.
Rekrytoin itse myös paljon ja hakemukseen ei palautetta kysymällä ja sitä hinkkaamalla saa puuttuva osaamista tai kokemusta. CV:n ja hakemuksen merkitystä mielestäni liioitellan kun annetaan ymmärtää että työpaikka olisi jotenkin niistä kiinni.
Aamen tälle.
Ellei hakemus ole viiden vuoden takaa johonkin ihan toiseen tehtävään kirjoitettu ja vain firman nimi vaihdettu otsikkoon niin työnsaanti ei ole siitä kiinni jos HR on edes etäisesti tehtäviensä tasolla.
On vain niin helppo tekosyy selittää miten se fontti oli väärä ja marginaalit liian kapeita eikä kieliasukaan ollut huoliteltu et tästä se jäi kiinni niin petraapa kurssilla sitä CV:n tekoa. (Ellet nyt jotain tiedottajan tai äikänopettajan paikkaa hakenut)
Ei jäänyt vaan työnsaanti jäi kiinni siitä että sadan hakijan joukossa oli kymmenen kaikin tavoin pätevämpää ja epätoivoisempaa jotka olivat valmiita aloittamaan vaikka heti ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse vielä kysynyt, mutta minulta on muutama kysellyt palautetta, kun on hakenut tiimiini töihin. Oli ihan mukava antaa palautetta ja yritin mainita kaiken, missä hakijat olisivat voineet erottua edukseen. Mainitsin myös, mitkä asiat olivat erityisen hyviä hakemuksessa, etteivät niitä alkaisi muuttamaan.
Aivottomin vastaus aikoihin.
Jos sinä löysit hakijan koulutuksesta ja aiemmasta työkokemusta sellaisia asioita joita sen olisi kannattanut mainita CV:ssä niin silloin kaikki nämä olivat tiedossasi kun päätit olla valitsematta sitä.
Se olisi voinut mitenkään "erottua edukseen" vaikka olisi hieronut CV:tä maailman tappiin.
Pidä CV ja hakemus lyhyenä ja asiallisena sekä vastaa niihin asioihin joita ilmoituksessa korostettiin.
Ellei kelpaa niin sitten ei kelpaa. Uskomatonta omahyväisyyttä HR:n kanoilta uskotella että joku heitä miellyttävä CV:n ulkoasu ratkaisisi valinnan hakijan pätevyyden tai sopivuuden sijaan.
En, niillä hakemuksia vastaanottaville yrityksillä on ihan riittävästi hommia niiden hakemusten seulonnassa, ilman mitään tarvetta kouluttaa hakemuksen tekijää parempaan hakemukseen.
Ainoat parannusehdotukset hakemukseen jotka muuttaisivat tilannetta mihinkään ovat mallia:
1) pidä 20v työkokemus ja osaaminen mutta laske ikääsi 20 vuotta.
2) Vaihda myös tutkinnon suorituspäivä viime vuoteen ja lisää sivuaineeksi jotain AI-hypetystä. Pyydä vain vastavalmistineen alkupalkkaa.
Näillä pienillä parannusehdotuksilla työllistyt helposti.
kysyin kerran enkä saanut mitään vastausta. laitoin sen hakemuksen lukijan esimiehele viestiä, mutta tuskin edes kertoi alaiselleen siitä vaikka pahoitteli asiaa.
näin jälkikäteen ajateltuna tuskin oli kummoinen työpaikka kyseessä. oli vielä sellainen työpaikka joka olevinaan pitää heikompi osaisten puolta.
Taisin kysyä kerran. Vastaukseni olivat kuulemma liian tylsiä, eivätkä tarpeeksi omaperäisiä rekrytoijan mielestä.
(kyseessä oli varastotyö)
Jos työnantaja ei vaivaudu edes vastaamaan, niin miksi minä kysyisin häneltä mitään?
Minulle sitä firmaa ei ole enää olemassa. En osta palveluja tai tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkaisin ulista hakemuksesta kun työntekijä valitaan työssä osaamisen ei hakemuksen tekemisen osaamisen perusteella?
Kyllä minä ainakin haluaisin palautetta siitä, että miten olisin voinut tehdä hakemuksen paremmin, jotta olisi edes haastatteluun päästä. Voi kai sen kysyä sillä tapaa, että ei ole ulinaa?
ap
Satoja hakijoita ja jokainen soittaisi, että miten parannan työhakemustani?
En. Koska... vastaus voi olla se, että no, tämä jonka valitsimme vain oli haastattelussa paremman tuntuinen.
en mene kyselemään. En luota myöskään näihin ammattirekrytoijiin, niin vuokratyöfirmojen ja muiden henkilöstöyritysten työntekijöihin. Mitä ihmeen guruja ne mukamas ovat, kun ei heillä ole välttämättä mitään tietoa siitä työtehtävästä johon ovat väkeä etsimässä jonkun toimeksiannosta. Menisinkö kysymään mikä meni hakemuksen suhteen pieleen, jos tuo tyyppi on minulta kysellyt vaikka mitä yksityiskohtia siihen työtehtävään liittyen... Hän ei itse tiedä yhtään mitään tehtäväst ja käytännöistä.
No?
Ja toisaalta, jos hän vaikka oliskin minua sinne varsinaisella työpaikan tarjoajalle ehdottanut yhtenä vaihtoehtona, niin mun pitäs kysyä sitten sieltä työpaikalta se parannusehdotus, ja vastaus oli, no, tämä jonka valitisimme on parempi!
Mun mielestä parempia ovat sellaiset julkisuuten kerrotut vinkit joita työhakemuksensa kanssa onnistuneilta ovat peräisin.
Yksikin kertoi, että hän kuvasi kamerallaan videon itsestään... ja heti tärppäs... Ja niin edespäin...
Ja just oli toinen vinkki Hesarissa yhdeltä onnistuneesti hakemuksensa uudistaneelta.
Mutta näissäkin tulee sitten helposti sellainen eteen, että nää rekrytoijat lueskelevat samoja lehtijuttuja, joten ... ahaa, matkitaan!
Vierailija kirjoitti:
Taisin kysyä kerran. Vastaukseni olivat kuulemma liian tylsiä, eivätkä tarpeeksi omaperäisiä rekrytoijan mielestä.
(kyseessä oli varastotyö)
Olisi kuvitellut että tylsyys ja varastotyö olisivat olleet perfect match. 😌
Aika monessa työssä on perusosaamisen taso, joka vaaditaan, että työn pystyy tekemään, ja sen täyttää sitten useakin hakija. Työssä ei ehkä koskaan pysty käyttämään ylimääräisiä tietoja tai taitoja, joita hakijoilla saattaa olla työnkuvan ulkopuolelta. Hieman vaikea siinä on perustella kaikille mitenkään erityisesti, mikseivät tulleet valituiksi tai olisiko parempi hakemus tuonut paikan.
En kysy, koska osaan kirjoittaa hyviä hakemuksia. Kyse on iästäni, jota en voi "parantaa".
Ei ole ollenkaan tavatonta, että sitä samaa osaamista on kymmenillä muillakin ainutlaatuisuniikkilumihiutaleilla, joten erottumiseen ei ehkä vain yhdellä tusinatärpillä ylletä.