Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yli kuuskymppinen ja sain keuhkoahtaumataudin

Vierailija
15.04.2026 |

Olen polttanut lapsesta asti. Nyt terveydenhuollossa painostetaan lopettamaan tupakointi. Musta se on vähän huvittavaa, mitä se enää hyödyttää yhtään. Mutta onhan niillä ohjeet miten toimia, tosin vois joskus käyttää järkeäkin.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu. En noista tiedä, mutta ehkä se tupakoinnin lopettaminen tai vähentäminen hidastaa taudin etenemistä? Ehkä siksi ehdottivat. Tai sitten on vaan protokolla. 

Vierailija
2/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu. En noista tiedä, mutta ehkä se tupakoinnin lopettaminen tai vähentäminen hidastaa taudin etenemistä? Ehkä siksi ehdottivat. Tai sitten on vaan protokolla. 

Todellakin hidastaa. Ja parantaa elämänlaatua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin lopetat jos haluat elää vielä muutaman vuoden siedettävästi. 

Vierailija
5/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa se hidastaa, mutta ei se elämänlaatua paranna. Loppuelämä elät tupakanhimossa. 

Vierailija
6/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikänsä polttanut lopettaa tupakoinnin ja elää siedettävästi?

Vierailija
7/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ainakaan ikää lisää, mutta loppuelämä tuntuu todella pitkälle ilman tupakkaa.

Vierailija
8/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, on tässä vuosia kuunneltu kun alakerran sairas käy öisin kellon neljä kakomassa limaa nielustaan, ei ole kivaa kuultavaa. Ja aamulla sama.

Vierailija
9/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ainakaan ikää lisää, mutta loppuelämä tuntuu todella pitkälle ilman tupakkaa.

Pidemmälle se tuntuu kun ei saa henkeä.

Vierailija
10/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoisä poltti 2,5 askia päivässä ja sai sydänkohtauksen alle viiskymppisenä. Lopetti täysin tupakanpolton. 

(Tästä on aikaa. Kuoli silti 5 vuoden kuluttua sydänkohtaukseen.)

Vierailija
11/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, on tässä vuosia kuunneltu kun alakerran sairas käy öisin kellon neljä kakomassa limaa nielustaan, ei ole kivaa kuultavaa. Ja aamulla sama.

Onnea matkaan! Äitini on vanha röökimuija, ja hänellä on keuhkoahtauma. Limaa nousee niin paljon että hän oksentaa monta kertaa päivässä.

Vierailija
12/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tauti tuo keukkoaftama.

Vierailija
13/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamarin tietokoneohjelma kun muuttaa sanat.

Vierailija
14/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Stumppaa tähän. Siellä käsitellään tätäkin. Vieroitusoireet ovat oikeasti lyhyt hetki elämässä ja savuttomuus parantaa aina oloa. 

Lopetin tammikuussa. Tulee toki mieleen vieläkin, mutta aika kaukaiselta koko ajatus nyt tuntuu. Olinko oikeasti se ihminen, joka aamulla ensimmäiseksi hinkui vain tupakalle. 

Vierailija
15/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et aio lopettaa tupakanpolttoa, miksi edes vaivauduit lääkäriin hakemaan apua? Ei sinun kaltaiseesi potilaaseen kannata tuhlata resursseja.

Vierailija
16/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen tupakoinnin lopettamiseen saa lääkkeet, joiden avulla on helppo lopettaa kunhan itse tekee ensin päätöksen siitä lopettamisesta. Minä poltin liki 40 vuotta ja onnistuin lopettamisessa lääkityksen avulla ja minua motivoi lopettamisessa rahan säästyminen (300 euroa/kk). Terveyden säilyminen tai jopa sairaudesta paraneminen voivat nekin motivoida lopettamiseen. Nikotiini häviää elimistöstä nopeasti lopettamisen jälkeen ja tupakan himokin laantuu viikko viikolta ja loppuu kokonaan muutamassa kuukaudessa eikä tupakan polttaminen enää tule sen jälkeen mieleenkään.

Vierailija
17/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikänsä polttanut lopettaa tupakoinnin ja elää siedettävästi?

Niin, hae lääkitys.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01067

Vierailija
18/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin lopetat. Ja lue tuo Stumppaa tähän-kirja. Silmäsi avautuvat.

- Ex-röökaaja

Vierailija
19/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et aio lopettaa tupakanpolttoa, miksi edes vaivauduit lääkäriin hakemaan apua? Ei sinun kaltaiseesi potilaaseen kannata tuhlata resursseja.

Menin lääkäriin saadakseni tiedon vaivoista. Saan lääkettä, johon en saa korvausta. En hae enempää apua lääkäreiltä.

Säästän muuten sinunkin verorahoja kun en joudu hoitokotiin vuosikausiksi.

Vierailija
20/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen tupakoinnin lopettamiseen saa lääkkeet, joiden avulla on helppo lopettaa kunhan itse tekee ensin päätöksen siitä lopettamisesta. Minä poltin liki 40 vuotta ja onnistuin lopettamisessa lääkityksen avulla ja minua motivoi lopettamisessa rahan säästyminen (300 euroa/kk). Terveyden säilyminen tai jopa sairaudesta paraneminen voivat nekin motivoida lopettamiseen. Nikotiini häviää elimistöstä nopeasti lopettamisen jälkeen ja tupakan himokin laantuu viikko viikolta ja loppuu kokonaan muutamassa kuukaudessa eikä tupakan polttaminen enää tule sen jälkeen mieleenkään.

Keuhkoahtaumatauti ei parane, vaikka tupakoinnin lopettaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän