Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku: jos et edennyt rekrytoinnissa, kysytkö parannusehdotuksia hakemukseen?

Vierailija
10.01.2025 |

Olet saanut palautetta, jos, niin millaista? Miten esität toiveesi saada palautetta?

Mietin tässä, että kun ensimmäistä kertaa oikeasti korpesi etten päässyt edes haastatteluun, niin kysyisin miten voisin parantaa hakemustani jatkossa..

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen kysynyt: valtion virkaan valittiin mies, jolla koulutusta, työkokemusta ja osaamista oli selvästi vähemmän kuin minulla. Rekrytointifirman poika sai paniikin kun kysyin, väitti että hakemustani ei koskaan ole tullut perille, mutta kerroin, että minulla on tallessa "kiitos hakemuksestasi" - viesti. Rekryfirman poika kysyi ikääni, sanoin 48 v, jolloin poika kertoi, että hakemukseni oli AUTOMAATTISESTI HYLÄTTY IKÄNI PERUSTEELLA. Duunin sai 36v mies, tuttavani. Varmaan sekin ajan kanssa oppi homman.

Joopajoo trollaa paremmin.

Valtion virkoihin hakiessa ei saa kysyä ikää, tuossa kuulostaa tapahtuneen monia mahdollisesti rikollisia asioita. Kannattaa nostaa kanne ja saada huippukorvaykset.

Vierailija
42/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja valitsee mielestään pätevimmän henkilön, ei pätevintä hakemusta. Vähemmän ansioitunutta hakijaa ei valita, oli hakemus millainen vain.

Jos hakemusten teko tuottaa kysymyksiä, voi pyytää parannusehdotuksia työvoimapalvelujen asiantuntijoilta tai keneltä tahansa rekryasiantuntijalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen kysynyt: valtion virkaan valittiin mies, jolla koulutusta, työkokemusta ja osaamista oli selvästi vähemmän kuin minulla. Rekrytointifirman poika sai paniikin kun kysyin, väitti että hakemustani ei koskaan ole tullut perille, mutta kerroin, että minulla on tallessa "kiitos hakemuksestasi" - viesti. Rekryfirman poika kysyi ikääni, sanoin 48 v, jolloin poika kertoi, että hakemukseni oli AUTOMAATTISESTI HYLÄTTY IKÄNI PERUSTEELLA. Duunin sai 36v mies, tuttavani. Varmaan sekin ajan kanssa oppi homman.

Valtion virkoihin hakiessa ei saa kysyä ikää, tuossa kuulostaa tapahtuneen monia mahdollisesti rikollisia asioita. Kannattaa nostaa kanne ja saada huippukorvaykset.

Valtio ei käytä rekryfirmoja, niillä on oma valtiolle.fi -portaali, jonka kautta hakemusten käsittely tehdään. Eri toimialojen HR käyttää sitä eikä hakukriteereihin saa laittaa ikää, mutta yllättäen sukupuoli, äidinkieli tai joku muu monimuotoisuuden perusteella luvallinen kriteeri saa olla ratkaiseva tekijä.

Vierailija
44/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se rekrytoija sille mitään mahda jos hakemuksessasi ei ole substanssia eli siis riittävää osaamista ja muuta ei löydy. Jos ne ovat kunnossa ja selkeästi kerrottu niin ei sen hakemuksen ulkoasulla ole mitään merkitystä.

Vaikka kuinka olisi sitä substanssiakin niin silti todennäköisempää on jäädä ilman paikkaa ihan vain koska toisella/muilla vaikuttaa (potentiaalinen virherekrytointi) olevan jotain enemmän. Ja niitä hakijoita jonnekin Tokmannin suorittavaksi rivikeilaksi = Tokmannin Todella Tärkeä Henkilöoletettumannekiini rivimuurahaiseksi satoja. Järkevämpiä työpaikkoja ei liene tarpeeksi.

Vierailija
45/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljän vaatimus olisi lopetettu ajat sitten, jos jokainen olisi pyytänyt aina palautetta hakemuksestaan.

Se olisi lopetettu vasta sitten kun jokaiselle palautteennurkujalle olisi sakkouhallinen velvoite henkilökohtaisesti lohtulässyttää jotain "kivaa".

Vierailija
46/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän vaatimus paljastaa: itse pelkkä hakeminen symboliarvolla tärkeämpää kuin tärppääminen (palkkatyön saaminen).

Vierailija
47/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljän vaatimus paljastaa: itse pelkkä hakeminen symboliarvolla tärkeämpää kuin tärppääminen (palkkatyön saaminen).

Joku sen paikan saa ja aika vähän työnantajat tulee kotoa töihin hakemaan.

Vierailija
48/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantajan tulisi neuvoa sinua hakemuksenteossa? Jos tuollaista vaadit, niin työnantajan kannattaa antaa linkki vaikka oikotielle ja ohjeistaa, että katso tuolta.

Vierailija
49/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio ei käytä rekryfirmoja.

Kyllä käytti 14 v sitten. Tai metsähallitus, onkos se nyt valtion....

Vierailija
50/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä, joiden ikä ja koulutus ja muut tekemiset selviää, kun laittaa nimen kuukkeliin. Jo ennen LinkedIniä.

Vierailija
51/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sen paikan saa ja aika vähän työnantajat tulee kotoa töihin hakemaan.

No silti siihen vain yhteen paikkaan ei työllisty esim. 100 työtöntä hakijaa eli näille lopuille on kuitenkin virkaa pupukurssipakkokävijöinä (työnhaun symboliarvon verukkeella), jotka sitten puolestaan osaltaan työllistävät paljon "tyhjää" vaikka itse eivät töitä saa. 

Vierailija
52/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekryfirmat kalastelevat mahd. paljon henkilötietoja "vaihtopenkille" ja ilmoittelevat haamutyöpaikkoja. Siinä 1 totuus.

Vierailija
53/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä kysyn aina. Eka kysyn, mikä oli syy siihen etten tullut valituksi tai päässyt haastatteluun ja sitten vastauksesta riippuen, miten olisin voinut parantaa.

Ja ihan hyvin ne vastaa ja saa vinkkejä, miten voi parantaa.

Ja kun sitkeästi vaan hakee ja yrittää niin lopulta sit tärppää.

Vierailija
54/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä kysyn aina. Eka kysyn, mikä oli syy siihen etten tullut valituksi tai päässyt haastatteluun ja sitten vastauksesta riippuen, miten olisin voinut parantaa.

Juu ihan varmasti varsinkin kun olet omaksunut noin hienosti ja kritiikittä kaikki indoktrinoimamme "totuudet".

Vierailija
55/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päässyt edes haastetteluun, vaikka täytin kaikki toiveet, mitä ilmoitukseen oli laitettu. Ihmettelin, kun en edes haastatteluun saanut kutsua. Niinpä vastaisin siihen Valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun- viestiin näin: Harmin paikka. Uskon edelleen, että minulla olisi ollut paljon annettavaa tähän tehtävään. Sopiiko kysyä, millaisen hakijan te päädyitte valitsemaan tehtävään. 

En saanut edes vastausta.Lehdestä sitten luin, että minua 15v. nuorempi ja kokemattomampi, sen osaston entinen harjoittelija oli valittu siihen. Lähti kuulemma jo koeaikana, eikä tehtävää laitettu enää uudelleen julkisesti auki. Tekivät sisäisen rekryn. 

Toisella kertaa, kun olin jälleen kaikki ilmoituksen toiveet täyttänyt hakija ilman haastattelupaikkana, sain tällaisen Kiitos mielenkiinnosta viestin: Lautakunta on juuri YKSIMIELISESTI päätynyt valitsemaan tehtävään x:n. 

Kyllä. Sana yksimielisesti oli kapiteeleilla.

Kai siinä haluttiin rivien välistä sanoa, että älä vain ala heiluttamaan venettä ja pyytämään ansiovertaulua näytille. Siinäkin tehtävään  oli valittu nuorehko ihminen, vaikka toivottiin ns. vankkaa ja monipuolista kokemusta siitä tästä ja tuosta. Sitä ei yleensä alle 30v akateemisella tahdo olla kertynyt.

Enpä viitsinyt kysellä enempää siitä. Jos ne eivät minua sinne halua, niin miksi minä haluaisin sinne väkisin töihin?

Vierailija
56/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niihin hakemuksiin yleensä laitetaan syntymäaika. Sähköisessä hakemuksessa taitaa olla pakollinen tieto. Niin kunnalla kuin Valtiolla. 

Vierailija
57/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan siirryn arvoani ymmärtämättömästä salamannopeasti seuraavaan potentiaaliseen työpaikkaehdokkaaseen.

Vierailija
58/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai vaihtoehtoisesti idiotismin määritelmä: tekee jatkuvasti samaa tekemästä päästyään ja odottaa eri lopputulosta.

Vierailija
59/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Eikä noita hakemuksia kukaan edes lue, tekoäly korkeintaan filtteröi tietyt kohdat ja siihen profiiliin sopivat kutsutaan haastatteluun. Ei noihin kannata energiaa tuhlata eikä ottaa henkilökohtaisesti. 

Vierailija
60/140 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantajan tulisi neuvoa sinua hakemuksenteossa? Jos tuollaista vaadit, niin työnantajan kannattaa antaa linkki vaikka oikotielle ja ohjeistaa, että katso tuolta.

Yhtä hyvin voisi kysyä mikä olisi paremmin menestyvä kilpaileva yritys, jonne kannattaisi hakea. Tosin reilu, ei-mulkku työnantaja kyllä vinkkaisi vaikeuksitta tämänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan