Onko oikeasti olemassa sellaisia ihmisiä, joilla ei ole edes vähän rahaa säästötilillä pahan päivän varalle? Edes 500 euroa?
Miten tällaiset ihmiset pärjää, jos joutuu elämään kuukaudesta toiseen, palkasta toiseen kädestä suuhun ja joku yllättävä meno suistaa talouden heti raiteiltaan?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään. Ulosotto ja osuuspankki ulosmittaa rahani välittömästi viimeiatä senttiä myöten jos saan säästettyä yhtään. Ja kaikki johtuu siittä että osuuspankki irtisanoi osan asuntolainastani niin joudun maksamaan normaalit lainan lyhennykset vaikka ulosottovies suurimman osan tuloistani. Sen mitä ulosotto jättää pankki ulosmittaa viimeistä senttiä myöten ja pankilla on oikeus ulosmitata viimeinen senttikin sinun tililtä tämän on vahvistanut pirkanmaan kärjäjäoikeus
pitkästi selitetty se että "olen kussut omat raha-asiani". Pankit eivät KOSKAAN irtisano lainojaan ilman että niitä olisi hoidettu päin persettä.
Asuntolainen ehtona oli avata myös säästötili/-rahasto. Sen menee jokunen euro kuussa. Ja olemme huomanneet että meille sopii (minä ja puoliso) säästäminen käteisenä. Molemmat nostaa käteisenä 50-100 euroo kun budjetti antaa periksi ja ne pidetään kotona pahan päivän varalle ja nyt vuoden vaihteessa kun säästössä on yli tonni niin ne laitetaan tilille takaisin ja niillä maksetaan ensi kesän matkan varausmaksu.
Vierailija kirjoitti:
ei ole yhtään säästöjä eikä myöskään omaisuutta. tilillä 8 e (palkkapäivä ensi viikolla) ja käteistä n. 10 e. palkka 1900 e/kk netto enkä tosiaan saa mitään säästöön vaan tili tuhlattu jo ekalla viikolla. luottokorttivelkaa tällä hetkellä 850 e ja tuntuu etten saa tuotakaan koskaan maksettua kun melkein joka kk tulee lisää. Oishan se kiva jos säästössä olisi vaikkapa 5000 e mutta ei näillä tuloilla onnistu. N36
Asunto sis vesi sähkö 900 eur (reilusti pitäisi riittää) jää tonni käyttöön
Puhelin netti vakuutukset jne 100 eur
Ruoka 250 eur
Lainanlyhennys 150
Kulkeminen 100 eur
Humputtelu/kulutus 300 eur (n 80 eur/viikko)
Säästöön 200 eur
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti paljon, ihan töissä käyviäkin ihmisiä. Aika monelle ei tule ylipäätään mieleen että rahaa voisi laittaa senttiäkään sivuun, kun ei sellaista mallia ole mistään oppinut.
Tämä on minusta todella omituista. Mä oon köyhistä oloista ja opetettiin kotona, et kaikista tuloista (oli se palkka tai tuki) pitää vähän säästää pahan päivän varalle.
Varmasti jokainen täysjärkinen tuon ymmärtää. Mutta mistä säästät, kun mitään ei pakollisten kulujen jälkeen jää. Ja töissä olen ollut jo yli 30 vuotta.
No sitten pitää katsoa niitä "pakollisia" kuluja. Ovatko ne oikeasti pakollisia ja jos on niin että miten niitä voi pienentää. Ja järjestyskin on väärä. Ei ENSIN makseta kuluja vaan järjestys on aina "maksa ensin itsellesi (sijoita), sitten muille (eli hoida laskut ja asumisen kulut), lopuilla voit elää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tukea saavilla ei saa olla useita satasia säästössä.
Kyllä voi olla ns. patjan alla.
Itselläni 32 000 euroa käteisenä. Ja saan kaikkia tukia.
Joku voisi kysyä miten rahat siirretään tilille? Se on helppoa kun tuttu pankissa töissä.
Ei käteisennostoon ja jemmaamiseen pankkia tarvita. Riittää että nostaa vaikka ruokakaupassa kassalta yhteydessä muutamia kymppejä käteistä viikottaisten ruokaostosten yms yhteydessä. Tokmannilta ainakin onnistuu, ja K-kaupoissa. Eikä kysellä että mihin käteinen on tarkoitettu, kun se näy käteisnostona. Fiksu tietysti järkeilee summat siten etteivät ole pyöristetty tasasumiksi :D
Kiitos paljon vinkistä!! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole yhtään säästöjä eikä myöskään omaisuutta. tilillä 8 e (palkkapäivä ensi viikolla) ja käteistä n. 10 e. palkka 1900 e/kk netto enkä tosiaan saa mitään säästöön vaan tili tuhlattu jo ekalla viikolla. luottokorttivelkaa tällä hetkellä 850 e ja tuntuu etten saa tuotakaan koskaan maksettua kun melkein joka kk tulee lisää. Oishan se kiva jos säästössä olisi vaikkapa 5000 e mutta ei näillä tuloilla onnistu. N36
Asunto sis vesi sähkö 900 eur (reilusti pitäisi riittää) jää tonni käyttöön
Puhelin netti vakuutukset jne 100 eur
Ruoka 250 eur
Lainanlyhennys 150
Kulkeminen 100 eur
Humputtelu/kulutus 300 eur (n 80 eur/viikko)
Säästöön 200 eur
Tai siis sästöön noilla laskelmilla satanen (kahvi ei ole noussut päähän asti näköjään) mutta you get my point. Laitat tietyt rahat ensin säästötilille ja velanmaksuun ja sitten vasta kulutat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vaikkapa 500 euroa kuluu säästötililtä todella nopeasti jos esim. autoon tulee korjattavaa tai pesukone hajoaa. Olen yrittänyt kerryttää tonnin hätävaraa mutta vaikeaa on kun ihan peruseläminen on nykyään niin kallista.
No ei oikeasti Köyhällä ole autoa ja useimmissa kerrostaloissa on pesutupa joten nuo eivät ole todellisia uhkia köyhälle.
Joo mutta nyt ei puhutakaan köyhistä vaan ihan keskiluokka elää kädestä suuhun ainakin pk-seudulla. Asumisen hinta!
No ei minulla asumisen hinta täällä pk-seudulla ole mitekään älytön. noin 4,5 €/m2/kk. Voisihan se toki olla halvempikin mutta ei älytön.
No sellaisia on, jotka joskus saavat minimisairauseläkkeestä tuon säästettyä, mutta sitten tulee joku yllättävä meno ja säästöt menee eikä riitä. Lähisuvussa on tällainen tapaus, autan aika paljon omiin tuloihini nähden mutta ei mullakaan pohjaton kukkaro ole ja omista säästöistäni en kerro ettei ole vailla liikaa. Mt-ongelmaa, adhd ja kaksi fyysistä perussairautta.
Meillä oli vaikeuksia saada kovin isoja säästöön silloin kun oli kaksi lasta lukiossa ja minä kokopäiväinen opiskelija. Jos olisi tienattu kumpikin erikseen saman verran kuin mies yksin, olisi nettotulot olleet isommat.
Vierailija kirjoitti:
En voi säästää pankkitilille, koska olen toimeentulotuella. Käteistä on onneksi muutama tonni säästössä.
ne käteisetkin pitää ilmoittaa toimeentulotukea haettaessa. Taidat siis olla tukihuijari. Eli rikollinen paska.
No 3000€ on sukanvarressa. Joskus vippaan sieltä mutta pian maksan takaisin.
Sen takia monet onkin sitten ihan pulassa, jos jotain tapahtuu. Kyllä joka palkasta kannattaisi laitttaa sivuun edes jotain, jos vaan pystyy mitenkään. Moni pystyisi, mutta kuluttaa mielummin. Itse en ikinä uskaltaisi olla ilman puskuria. Ihan oman kokemuksen vuoksi.
Me ostimme asunnon juuri ennen kuin korona alkoi. Minä olin juuri valmistumassa ja miehellä oli hyvä työ, vaikkakin keikkaluontoinen, mutta keikkaa oli säännöllisesti ja paljon. Meillä oli pieni lapsi. Sitten tuli korona. Miehen työt meni kokonaan kiinni eikä keikkaa tullut. Minä en saanut töitä. Oli tuore asuntolaina. Tämä maaliskuussa. Syyskuussa minä sain töitä. Mies joulukuussa. Tuet alkoi juoksemaan jossain vaiheessa, mutta niiden haku oli silloin niin ruuhkautunutta, että siinä meni kuukausia. Ilman säästöjä me olisimme olleet ihan pulassa. säästöjen ansioista selvisimme tästä ajasta ihan kohtuullisesti ilman hirveää ahdistusta ja stressiä. Ei sillon toki missään yltäkylläisyydessä kylvetty, mutta pärjättiin, saatiin ruoat ja muut välttämättömät.
tilitulitilimenisekösharmittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä säästin ansiosidonnaisestanikin 500 € joka kuukausi.
Oi voi. Mä säästin tonnin kuussa vaikka ansiosidonnainen oli vain reilun 3000.
Tuollaisten voi hyvin kuvitella olevan avainasemissa tunnottoman säälimättä lakoilla kiristäjiä, itsellä ei palkkakaan ollut kuin netto noin 1500 - 1700, taisi kerran pari olla vähän yli 2000 kun kaikkia lisiä oli kertynyt samalle kuulle. - Se pomoporras tietysti vähän erikseen joka itse määritellen voivat itselleen ja kavereillleen määritellä rohmuttavat määrät.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju saa minut häpeämään omaa rahankäyttöäni. Minulla on 90-100k+ vuositulot ja silti tuntuu että pitäisi olla lisää. Miehellä on 60k+
Muistan kuinka köyhänä nuorena tuntui utopistiselta edes 3000k kk-palkka ja oli jaloja aikeita. Tuhlaamiseksi se vain meni, ihan tyhmään.
Säästöjä sentäs 50k mutta eihän ne pitkälle auta
Pientä plussaa kun osaa tunnustaen edes vähän hävetä, mikä häpeäminen noissa porukoissa taitaa olla aika tuntematon käsite.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa tunnen itteni rikkaaksi, kun mulla on 18 tuhatta euroa säästössä. Niissä keskusteluissa missä porukka kertoilee sijoituksistaan, mä olen köyhäpaskaluuseri, joka makuuttaa tilillä rahojaan ja olen idiootti.
Mitenkähän moni noista sijoituksistaan kertojista on pistänyt sitä hynää asuntorahastoihin...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vain monelle on täyttä todellisuutta, niin kamalalta kuin se tuntuukin.
Matalapalkkaisen alan työntekijänä, koko ikäni työtä tehneenä on minulla sentään velaton asunto ja ehkä kymppitonni säästössä ja rahastoissa vanhuuden turvaksi, mutta käytännön arjessa rahaa ei kyllä paljon yli jää; palkka on pieni ja kaikki elinkustannukset nousseet. Ilman hyvin pienikuluista asuntoa ei varmaan pärjäisi mitenkään, pitää vain toivoa, ettei remontteja tule eteen lähivuosina ja että pysyy terveenä.
Aina olen kuitenkin säästänyt sen minkä voinut, ja kun on niitä yllättäviä menoja tullut, on pitänyt taas alkaa säästäminen alusta. Mutta huonomminkin voisi olla.
Jos olisin työtön, todellakin koettaisin tienata käteistä rahaa jemmaan pahan päivän varalle, vaikka muuten vastustankin harmaata taloutta. En vain voi kuvitella tilannetta, että ei olisi penniäkään hätävaraa. Ei sellaiseen pitäisi ketään ihmistä
Valitettavasti noista hätävarattomista jotkut ovat ihan itse saattaneet itsensä sellaiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Minulla ei edes ole mitään säästötiliä. Useampi käyttötili tosin on eri tarkoituksia varten. Säästöt ovat tuottamassa sijoituksissa eikä laiskana tilillä. Sijoituksissa siitten onkin 6 numeroinen summa.
"Sijoittaminen": enimmäkseen eri keinoin keplotella itselleen työtä tekevien ihmisten ponnistusten tuloksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1900 €/netto ei ole edes huonoimmasta päästä. Laita luvut paperille ja laskin kouraan. Tee raatorehellinen laskelma elämästäsi. Mihin tuhlaat?
Ehkä tuo 1900 e/kk netto on tosiasiassa sellainen suurituloinen joka on ajatellut myös osallistua keskusteluun mutta on sen taannoisen kokomusta- ministerin tapaan ollut ulalla ja tietämätön vähätuloisten elämänpiireistä ja kuvitellut että tuo arviosta pistämänsä summa on sitä köyhyyttä.
Tässä taas huomataan ettei tajuta mikä on käteinen joka laitetaan ns sukanvarteen. Jos on toimeentulotuella.