Onko oikeasti olemassa sellaisia ihmisiä, joilla ei ole edes vähän rahaa säästötilillä pahan päivän varalle? Edes 500 euroa?
Miten tällaiset ihmiset pärjää, jos joutuu elämään kuukaudesta toiseen, palkasta toiseen kädestä suuhun ja joku yllättävä meno suistaa talouden heti raiteiltaan?
Kommentit (122)
Joo, kun se paha päivä on jo tullut, moneen kertaan. Oli säästöjä sairastumisen ja työttömyyden varalle. Molemmat osuivat kohdalle. Siihen päälle sitten vuokran nousu parin vuoden aikana 150 eurolla ja kaiken muun kallistuminen, niin enää ei surkeista kuukausituloista jää tilille mitään.
Varallisuutta ei ollut ehtinyt kertyä mitään eikä sitä ole koskaan perintönäkään tulossa.
Mulla ei ole. Ainoastaan muutama kymppi käteistä kotivarassa, välillä joudun tosin niitäkin käyttämään, jos rahat loppuu kesken kuukautta. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan välillä myös toimeentulotukea, ja sitä saadakseenhan ei edes saa olla tilillä mitään varoja.
Mulla ei oo yhtään säästössä. Olen vakituisessa työssä, mutta ulosotossa. Pieni liksa, ja dokaan minkä pystyn, että on jotain iloa elämässä.
Tästä on ollut juttua maailman sivu ja käytännössä juuri kenelläkään suomalaisella ei ole mitään rahaa säästössä. Ehkä puolella on jotain, ja tilastolliset tunnusluvut ovat päätä pökerryttäviä, mutta eivät sitä mitä random kadunmiehellä on tilillään.
Niin se on että kaikki maksaa ja kaikki huijaa. Mut totuus on että varalla pitää olla käteistä toki niin että voi ostaa ruokaa ja maksaa bussin tai kuljetuksen tai ostaa vettä tai varata vettä tai kuivaruokaa. Käteistä sä tarvit poikkeus oloissa ja kriisissä kuin lakkojen aikana on kaikki kiinni. Parasta pitää varalla viikon varastoa sillä 2-7 päivää yleensä kestää . Purkki ja säilyke nehän kestää pari vuotta avaamatta. Nyt kun kauppojen hyllyihin on tullut reunaan mikrosiru niin kaukosäädöllä sun selän takaa voi joku nostaa hintoja jos ei pidä sun naamasta. 3 lihapullaa yli 7 € Prisma kun myyjää v...tti. OOT ihan armoilla mitä sulta kynitään. Arabiasta tullut sairaanhoitaja melkein ehkä voi sanoo sulle ettei oo aikoja. Vaikka on. Tai voi sanoa ettei nää lääkärit määrää lääkkeitä turha tulla. Tai voi vetää hampaan pois koska ei osaa juuri hoitaa. Eikä paikata. Oikeasti. Kleptomaanit käy asunnoista varastamassa vaikka tietää että se on syntiä ja pahuutta. Pidä siis pieni vara ja käteistä piilossa. Otat ne mukaan tai käytät kun on tilanne. Käteistä tarvii silloin kun kaupat on kiinni. Kassat ei toimi. Automaatit ei toimi.
Jaahas, taasen tällainen "yhteiskunnallinen " aloitus. Onko muuten oikeasti ihmisiä, jotka tienaavat näillä aloituksilla?
Vierailija kirjoitti:
Jos saat toimeentulotukea, se tarkoittaa, ettei ole pennin latia missään. Onko tämä yllätys jollekin?
Toimeentulotuen voisi lopettaa, niin köyhät voi jatkossa säästää
Jos ei ole säästöjä, onko budjettia? Meillä elää 2 ihmistä mun palkalla ja pienellä asumistuella, tulot n 2300 eur kk. Asunto on kallis etenkin nykyään, puolet menee siihen. Joskus ennen koronaa meni vielä 250-300 eur syrjään, nyt saan 150 eur säästöön. Kohta taas yhden vuokrankorotuksen ja tukileikkauksen myötä n 100 eur.
Jos ei olisi mitään laskelmia, ei onnistuisi ainakaan kivuttomasti. Nyt voidaan silti tehdä pari kertaa vuodessa jotain hotellireissujakin tai syödä ulkona, ravintolat tosin jäänyt pitkälti kun pieni ilo ja kallis hinta.
Budjetoikaa edes 5 eur säästöön.
ei ole yhtään säästöjä eikä myöskään omaisuutta. tilillä 8 e (palkkapäivä ensi viikolla) ja käteistä n. 10 e. palkka 1900 e/kk netto enkä tosiaan saa mitään säästöön vaan tili tuhlattu jo ekalla viikolla. luottokorttivelkaa tällä hetkellä 850 e ja tuntuu etten saa tuotakaan koskaan maksettua kun melkein joka kk tulee lisää. Oishan se kiva jos säästössä olisi vaikkapa 5000 e mutta ei näillä tuloilla onnistu. N36
Osakkeissa "pelitilillä" noin 30 000 eur. Sieltä saa parilla hiiren klikkauksella rahaa käyttöön.
Tein satunnaisia hommia tai elin työttömyyskorvauksilla vuodet 1976-93. Koskaan ei ollut säästössä mitään. Sitten sain vakituisemmin töitä ja jotain alkoi jäädä säästöönkin. 2023 jäin eläkkeelle ja säästöjä on noin 70000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
ei ole yhtään säästöjä eikä myöskään omaisuutta. tilillä 8 e (palkkapäivä ensi viikolla) ja käteistä n. 10 e. palkka 1900 e/kk netto enkä tosiaan saa mitään säästöön vaan tili tuhlattu jo ekalla viikolla. luottokorttivelkaa tällä hetkellä 850 e ja tuntuu etten saa tuotakaan koskaan maksettua kun melkein joka kk tulee lisää. Oishan se kiva jos säästössä olisi vaikkapa 5000 e mutta ei näillä tuloilla onnistu. N36
1900 €/netto ei ole edes huonoimmasta päästä. Laita luvut paperille ja laskin kouraan. Tee raatorehellinen laskelma elämästäsi. Mihin tuhlaat?
Vierailija kirjoitti:
On. Enskari Jykä. Tai on sillä nyt pieni pesämuna. Ehkä.
Just tuli minullekin Jyrki mieleen!
Vierailija kirjoitti:
Minä säästin ansiosidonnaisestanikin 500 € joka kuukausi.
Lienee ansiosidonnainen vähän eri luokkaa kuin toimeentulotuki. Vai mitä luulet ja painotus sanalla, luulet.
Toimeentulotuen kohtuuttomat rajoitukset ovat täysin hyväksyttävä syy, että Suomea moititaan liian alhaisesta perusturvasta. Tonni vähintään pitäisi saada olla tilillä yllättävien menojen varalle kun niiden tukihakemusten käsittelykin kestää niin pitkään että sillä välillä kerkeää tapahtua jo vaikka mitä negatiivista.
Suomessa kertakaikkiaan pärjääminen omilla tuloilla on kohtuuttoman vaikeaa todella monelle liian vähäisten työpaikkojen määrän vuoksi, sekä liian alhaisten palkkojen vuoksi verrattuna tämän maan elinkustannuksiin.
Tästä on jauhettu jo vuosikymmeniä, mutta poliitikot eivät ole tehneet yhtään mitään ongelmien korjaamiseksi, pikemminkin vaikea tilanne on vain vaikeutunut entisestään kun tulot senkun tippuvat, palkankorotukset ovat mitättömiä murusia elinkustannusten kallistumisvauhtiin nähden ja valtio itsekin korottelee veroja ja maksuja ongelmien lisäämiseksi.
Yksinkertainen esimerkki että poliitikotkin tajuaisivat, jos tulot on 1e, menot 2e, miten tässä maassa pitäisi tulla toimeen? Menoista ei voi karsia kun tässä maassa on oltava katto pään päällä selvitäkseen hengissä.
Asuminen vie valtaosan ihmisten tuloista, joten ei jää sitten rahaa ostella sitä helvetin kallista ruokaa ja liikkuakin pitäisi jotenkin jos on töissä, liikkuminenkin tehty tässä maassa kohtuuttoman kalliiksi kaikenmaailman viherutopioiden takia!
Poliitikot eivät ole onnistuneet ollenkaan aivan perustehtävässään luoda elinkelpoiset olosuhteet tähän yhteiskuntaan KAIKILLE kansalaisille, eikä vain rikkaimmille!!
Suomen talous nousisi kun ihmisillä olisi turvallisempi olo riittävän perusturvan muodossa. Ihmiset ovat ihmisiä ja ihmisyyteen kuuluu PERUSTARVE turvallisuuteen, se on ensimmäinen askel, ennenkuin uskalletaan ottaa mitään riskejä, kuten yrittää jotain, mikä voi myös epäonnistua. Nythän kun palkat on poljettu suohon, työntekokaan ei tarjoa minkäänlaista turvallisuuden lisääntymistä, varsinkin kun vielä työsuhdeturvaa on heikennetty, eikä palkalla pärjää ilman lisätukia, ihmisten olo on mennyt yhä turvattomammaksi tässä yhteiskunnassa ja se näkyy esim. sillä että ei osteta mitään vaikka olisi vähän rahaakin. Kaikki vain säästetään pahan päivän varalle, toki elämme nykyään joka päivä pahoja päiviä.
Tämä siitä tulee kun poliitikot eivät pidä kansalaisia ihmisinä vaan jonain elottomina numeroina ja pelinappuloina. Poliitikoilla ei ole mitään käsitystä miten ihmisiä tulee kohdella. Enemmän ovat huolissaan jostain suonpersesilmässä elävästä rotikaisesta jonka yli yhdessä paikassa on menty metsäkoneella...
Jos on koko aikuisikänsä ollut kansaneläkkeellä, ja nyt muutaman viime vuoden ajan siihen lisätyllä takuueläkkeellä, ei säästöjä välttämättä kerry ollenkaan. Lisäksi säästäminen on heiltä kielletty tietyn rajan jälkeen.
En voi säästää pankkitilille, koska olen toimeentulotuella. Käteistä on onneksi muutama tonni säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti paljon, ihan töissä käyviäkin ihmisiä. Aika monelle ei tule ylipäätään mieleen että rahaa voisi laittaa senttiäkään sivuun, kun ei sellaista mallia ole mistään oppinut.
Tämä on minusta todella omituista. Mä oon köyhistä oloista ja opetettiin kotona, et kaikista tuloista (oli se palkka tai tuki) pitää vähän säästää pahan päivän varalle.
Minäkin olen taloudesta, jossa oli aina rahat loppu. Minulle ei ikinä opetettu mitään rahakäyttäytymistä, ainoa malli jonka sain oli tili tuli, tili meni - malli. Nyttemmin itse aikuisena olen yrittänyt opetella ja saanutkin säästöön jonkinverran pesämunaa. Ikinä ei vanhemmat puhuneet säästämisen merkityksestä tulevaisuuden kannalta, tai ylipäätään siitä että pitäisi säästää, kannattaa ostaa oma asunto mahdollisimman pian yms.
Tietysti o monia. Mä oon yks niist köyhyysrajan ALAPUOLELLA oleva ihminen. Ja NS Ed. valvojani pitää huolen, et mä saan vk-rahaaa vain 20 €. Mihin n se riittää ? Ei mihinkään !!! Eikä sitte muuta voi ostaa. Laskut kerääntyy koko ajan, lisää vain tulee..........ja jos mun etukksii o taas menty tyhmästi leikkaan pienemmäksi.........olen todella pahassa velassa ties kenelle...........ja ties kuinka paljon..........kaikki ei vaan VOI OLLA NS normaalissa työssä, vaik ovatkin opiskelleet ja saaneet siitä todistuksenkin ja valmistuneet. Ei kukaan palkkaa vammaisia töihin oikealla kunnon palkalla. Vai olenko väärässä ?