Onko oikeasti olemassa sellaisia ihmisiä, joilla ei ole edes vähän rahaa säästötilillä pahan päivän varalle? Edes 500 euroa?
Miten tällaiset ihmiset pärjää, jos joutuu elämään kuukaudesta toiseen, palkasta toiseen kädestä suuhun ja joku yllättävä meno suistaa talouden heti raiteiltaan?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Jos saat toimeentulotukea, se tarkoittaa, ettei ole pennin latia missään. Onko tämä yllätys jollekin?
Käteispiilot ei niitä kuulemma kiinnosta,eihän sitä setelirahaa juuri muuhun tarvitakaan.
On. esim. Minä. Ulosoton suojaosuus ei jätä varaa yllättäville menoilla joten niitä ei ole eikä tule. Varmaankin kuolo korjaa jos joku niin suuri meno tulee ettei siitä ilman isoja summia selviä.
Ei ole yhtään. Ulosotto ja osuuspankki ulosmittaa rahani välittömästi viimeiatä senttiä myöten jos saan säästettyä yhtään. Ja kaikki johtuu siittä että osuuspankki irtisanoi osan asuntolainastani niin joudun maksamaan normaalit lainan lyhennykset vaikka ulosottovies suurimman osan tuloistani. Sen mitä ulosotto jättää pankki ulosmittaa viimeistä senttiä myöten ja pankilla on oikeus ulosmitata viimeinen senttikin sinun tililtä tämän on vahvistanut pirkanmaan kärjäjäoikeus
Kyllä se vain monelle on täyttä todellisuutta, niin kamalalta kuin se tuntuukin.
Matalapalkkaisen alan työntekijänä, koko ikäni työtä tehneenä on minulla sentään velaton asunto ja ehkä kymppitonni säästössä ja rahastoissa vanhuuden turvaksi, mutta käytännön arjessa rahaa ei kyllä paljon yli jää; palkka on pieni ja kaikki elinkustannukset nousseet. Ilman hyvin pienikuluista asuntoa ei varmaan pärjäisi mitenkään, pitää vain toivoa, ettei remontteja tule eteen lähivuosina ja että pysyy terveenä.
Aina olen kuitenkin säästänyt sen minkä voinut, ja kun on niitä yllättäviä menoja tullut, on pitänyt taas alkaa säästäminen alusta. Mutta huonomminkin voisi olla.
Jos olisin työtön, todellakin koettaisin tienata käteistä rahaa jemmaan pahan päivän varalle, vaikka muuten vastustankin harmaata taloutta. En vain voi kuvitella tilannetta, että ei olisi penniäkään hätävaraa. Ei sellaiseen pitäisi ketään ihmistä altistaa.
No ei tuosta nyt kaukana olla. Ihan tavallinen työssäkäyvä 5hlö ydinperhe, molemmat vanhemmat töissä. Omakotitalo, lainaa, remppalainaa, opintolainaa. Toinen duunari, toinen ei, käytännössä lisineen samat tulot. Lapset teinejä.
On meillä nyt lähes tonni säästötilillä, mutta ei sen enempää. Jos joku isompi juttu kuten hella tai ilmalämpöpumppu hajois, niin sitten ois varmaan alle 500 hetkellisesti. Mut aina sitä pientä jemmaa pikkuhiljaa takaisin kerrytetään, vaikka käytännössä arjessa oikeestaan kaikki menee mitä kuukaudessa tulee. Jos tulisi monta katastrofia putkeen, eletään niukemmin ja onhan visat olemassa, siellä monta tonnia mahdollista vinguttaa hätätilassa. Sitten taas voi pikkuhiljaa maksaa ne pois. Työttömyys ei uhkaa, molemmilla hyvä vakaa työtilanne ja myös muita mahdollisia työllistäviä ammatteja ja kokemusta niistä. Sairauden tai kuoleman varalta on vakuutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti paljon, ihan töissä käyviäkin ihmisiä. Aika monelle ei tule ylipäätään mieleen että rahaa voisi laittaa senttiäkään sivuun, kun ei sellaista mallia ole mistään oppinut.
Tämä on minusta todella omituista. Mä oon köyhistä oloista ja opetettiin kotona, et kaikista tuloista (oli se palkka tai tuki) pitää vähän säästää pahan päivän varalle.
Varmasti jokainen täysjärkinen tuon ymmärtää. Mutta mistä säästät, kun mitään ei pakollisten kulujen jälkeen jää. Ja töissä olen ollut jo yli 30 vuotta.
Onko tämä sama rahasta jankkaaja joka "oikeasti"-aloituksessa. Oli tai ei, niin rasittavia tyyppejä, oikeasti.
Niin vaikkapa 500 euroa kuluu säästötililtä todella nopeasti jos esim. autoon tulee korjattavaa tai pesukone hajoaa. Olen yrittänyt kerryttää tonnin hätävaraa mutta vaikeaa on kun ihan peruseläminen on nykyään niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Niin vaikkapa 500 euroa kuluu säästötililtä todella nopeasti jos esim. autoon tulee korjattavaa tai pesukone hajoaa. Olen yrittänyt kerryttää tonnin hätävaraa mutta vaikeaa on kun ihan peruseläminen on nykyään niin kallista.
No ei oikeasti Köyhällä ole autoa ja useimmissa kerrostaloissa on pesutupa joten nuo eivät ole todellisia uhkia köyhälle.
Minä. Minulla ei edes ole mitään säästötiliä. Useampi käyttötili tosin on eri tarkoituksia varten. Säästöt ovat tuottamassa sijoituksissa eikä laiskana tilillä. Sijoituksissa siitten onkin 6 numeroinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään. Ulosotto ja osuuspankki ulosmittaa rahani välittömästi viimeiatä senttiä myöten jos saan säästettyä yhtään. Ja kaikki johtuu siittä että osuuspankki irtisanoi osan asuntolainastani niin joudun maksamaan normaalit lainan lyhennykset vaikka ulosottovies suurimman osan tuloistani. Sen mitä ulosotto jättää pankki ulosmittaa viimeistä senttiä myöten ja pankilla on oikeus ulosmitata viimeinen senttikin sinun tililtä tämän on vahvistanut pirkanmaan kärjäjäoikeus
Kauanko olet elänyt noin ja kauanko jatkuu? Itselläni 15 vuoden velkavankeus loppusuoralla. Olen elossa ja kulissit on pysynyneet. Välillä olisi tehnyt mieli pudottaa sääliä kerjääviä "köyhiä eläkeläisiä" maan pinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei oikeasti Köyhällä ole autoa ja useimmissa kerrostaloissa on pesutupa joten nuo eivät ole todellisia uhkia köyhälle.
Nykyisillä perusarjen kustannuksilla ei edes tarvii olla "köyhä", että kaikki menee, mitä tulee. Ihan on työssäkäyvien arkea. Ja töissäkäyntiin tarvitsee useassa tapauksessa auton.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen edellytys on, ettei ole säästöjä, joten ainakaan heillä ei ole.
Heitä on 7 % suomen väestöstä. Voi joillain toki käteistä sukan varressa olla, mutta tuskin viittäsataa.
Maksoin juuri vuokran ja kuukauden laskut. Tilille jäi 15 €, jolla pitää pärjätä kuukausi loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta nyt ei puhutakaan köyhistä vaan ihan keskiluokka elää kädestä suuhun ainakin pk-seudulla. Asumisen hinta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tukea saavilla ei saa olla useita satasia säästössä.
Kyllä voi olla ns. patjan alla.
Itselläni 32 000 euroa käteisenä. Ja saan kaikkia tukia.
Joku voisi kysyä miten rahat siirretään tilille? Se on helppoa kun tuttu pankissa töissä.
Ei käteisennostoon ja jemmaamiseen pankkia tarvita. Riittää että nostaa vaikka ruokakaupassa kassalta yhteydessä muutamia kymppejä käteistä viikottaisten ruokaostosten yms yhteydessä. Tokmannilta ainakin onnistuu, ja K-kaupoissa. Eikä kysellä että mihin käteinen on tarkoitettu, kun se näy käteisnostona. Fiksu tietysti järkeilee summat siten etteivät ole pyöristetty tasasumiksi :D
Kaksi luottokorttia on 10 000 euron liimiiteillä varana. Tilillä ei ylimääräistä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin juuri vuokran ja kuukauden laskut. Tilille jäi 15 €, jolla pitää pärjätä kuukausi loppuun.
Mitä laskuja?
🙈🙈 Ei tietenkään,kaikki kansalaiset ovat hyvin järkeviä ja tarkasti harkitsevia rahankäyttäjiä 😆😆