Onko oikeasti olemassa sellaisia ihmisiä, joilla ei ole edes vähän rahaa säästötilillä pahan päivän varalle? Edes 500 euroa?
Miten tällaiset ihmiset pärjää, jos joutuu elämään kuukaudesta toiseen, palkasta toiseen kädestä suuhun ja joku yllättävä meno suistaa talouden heti raiteiltaan?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten ei kannattaisi elää äärirajoilla.
Juurikin näin. Joidenkin on vaan pakko, vaikkei haluaiskaan.
Elin vuosia yksinhuoltajana kädestä suuhun, rahat oli aina finito ennen palkkapäivää. Onneksi oli lapsilisät ja elatustuki, nekin meni aina elämiseen. Maksoin kyllä asuntolainaa, eli tavallaan säästin. En tajunnut, että olisi pitänyt jäädä rahaa tilille. Sama meno jatkui sittenkin, kun asunto oli maksettu, taidettiin vain elää vähän leveämmin ja matkusteltiinkin. Vasta nyt kun olen jo eläkkeellä, on tilillä säästöjä ja osa sijoitettu.
Ei ole, velkaa siitäkin edestä. Elämä on kallista. Eipä tosin ole koskaan ollut maksuhäiriömerkintöjä.
Itekin vasta eläkkeellä olen säästellyt. Aiemmin työelämässä oltua tuli aina tuhlattua rahat johonkin typerää ja olihan se silloin ihan mukavaa. Hyvät pelit ja vehkeet löytyi eikä ollut velkoja. Nytkin velaton vuokra.asuja ja säästöjä jo jonkun verran.
Mitä luulisit. Monella on ollut paha päivä jo aika pitkään.
Onpa masentava ketju. :(
Kannattaa yrittää säästää vaikka 5e kuussa jos ei muuta pysty.
Vierailija kirjoitti:
Minä säästin ansiosidonnaisestanikin 500 € joka kuukausi.
Oi voi. Mä säästin tonnin kuussa vaikka ansiosidonnainen oli vain reilun 3000.
tuo 500 on joillekin kahdenviikon palkka.
Tämä ketju saa minut häpeämään omaa rahankäyttöäni. Minulla on 90-100k+ vuositulot ja silti tuntuu että pitäisi olla lisää. Miehellä on 60k+
Muistan kuinka köyhänä nuorena tuntui utopistiselta edes 3000k kk-palkka ja oli jaloja aikeita. Tuhlaamiseksi se vain meni, ihan tyhmään.
Säästöjä sentäs 50k mutta eihän ne pitkälle auta
Monilla on talous rutkasti miinuksella velkavedolla edetään. Jos tulee yllättävä meno niin ei hättää, pikavippi tulee viimeistään aamulla tilille.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole minkäänlaisia säästöjä.
Tämä on ihan todellisuutta. Kaikki eivät tajua sitä.
Etkö ole kuullut että käärinliinoissa ei ole taskuja? Jos vaikka sähkölasku tulee poikkeuksellisesti kahden eikä yhden kuukauden laskutusjaksona eihän sitä millään voi jättää säästöön sitä ensimmäiseltä kuukaudelta säästynyttä rahaa vaan pitää tuhlata se heti kun se kuukauden lasku jää tulematta.Sitten reilun kuukauden päästä pitää ulista maksuaikaa kahden kuukauden sähkölaskuun...
Tässä keskustelussa tunnen itteni rikkaaksi, kun mulla on 18 tuhatta euroa säästössä. Niissä keskusteluissa missä porukka kertoilee sijoituksistaan, mä olen köyhäpaskaluuseri, joka makuuttaa tilillä rahojaan ja olen idiootti.
Täällä! Säästötilillä nyt 170e.
Olen työssäkäyvä keski-ikäinen naisihminen. Mitään tukia en saa, että kaikki maksan omasta pussista. Koti on suht pieni ja vaatimaton, hyvällä alueella kuitenkin. Oma, kuten pieni autokin. Palkka ok.
Jouduin onnettomuuteen parisen vuotta sitten. En vielä liiku kunnolla, jos koskaan. Kaikki silloiset säästöt valui onnettomuuteen ja siitä tulleeseen avioeroon. vaikka vakuutuksista sain hyvän summa, niin paljon on vielä tehtävää kuntoutuksen suhteen ja kodin rempassa yms.
Että kylä ketuttaa kitkuttaa huono vointisena.
Vierailija kirjoitti:
Tt-tukea saavilla ei saa olla useita satasia säästössä.
Kyllä voi olla ns. patjan alla.
Itselläni 32 000 euroa käteisenä. Ja saan kaikkia tukia.
Joku voisi kysyä miten rahat siirretään tilille? Se on helppoa kun tuttu pankissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä säästin ansiosidonnaisestanikin 500 € joka kuukausi.
Oi voi. Mä säästin tonnin kuussa vaikka ansiosidonnainen oli vain reilun 3000.
Heikkoa
Mä säästin 2500 euroa kun ansiosidonnainen oli 2900 euroa.
Jos saat toimeentulotukea, se tarkoittaa, ettei ole pennin latia missään. Onko tämä yllätys jollekin?
Kannattaisi olla oma asunto, niin elämä olisi helpompaa.
Huomattavasti helpompaa.
Ainakin valtavaa putkiremonttiin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat toimeentulotukea, se tarkoittaa, ettei ole pennin latia missään. Onko tämä yllätys jollekin?
Älä valehtele.
Kela ei näe patjan alle.
Ihmisten ei kannattaisi elää äärirajoilla.