Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikeasti olemassa sellaisia ihmisiä, joilla ei ole edes vähän rahaa säästötilillä pahan päivän varalle? Edes 500 euroa?

Vierailija
10.01.2025 |

Miten tällaiset ihmiset pärjää, jos joutuu elämään kuukaudesta toiseen, palkasta toiseen kädestä suuhun ja joku yllättävä meno suistaa talouden heti raiteiltaan?

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, pienistä tuloista vaikea säästää pahan päivän varalle. Pienipalkkaisessa työssä pitää hakea toimeentulotukea koska palkalla ei pärjää ja toimeentulotukea hakiessa ei saa olla säästöjä tilillä.

Vierailija
22/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti paljon, ihan töissä käyviäkin ihmisiä. Aika monelle ei tule ylipäätään mieleen että rahaa voisi laittaa senttiäkään sivuun, kun ei sellaista mallia ole mistään oppinut.

Tämä on minusta todella omituista. Mä oon köyhistä oloista ja opetettiin kotona, et kaikista tuloista (oli se palkka tai tuki) pitää vähän säästää pahan päivän varalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla, kun joka päivä on paha päivä.

Vierailija
24/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kurkusta alas, joka sentti.

T:Skäbä

Vierailija
25/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkaa tekee pienestä eläkkeestä saada mitään säästöön.50€ on sellainen raha jota yritän pitää varalla kotona.

Vierailija
26/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä säästin ansiosidonnaisestanikin 500 € joka kuukausi.

Niin mäki, 500-800 euroa. Ja työmarkkinatuestakin säästin ehkä satasen kuussa. 

Olen perheellinen ja lainaton, omistusasunnossa (okt) asuva, joten kuluja on vähän. 

Elät puolison palkalla suurimmaksi osaksi?

Vierailija
27/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti paljon, ihan töissä käyviäkin ihmisiä. Aika monelle ei tule ylipäätään mieleen että rahaa voisi laittaa senttiäkään sivuun, kun ei sellaista mallia ole mistään oppinut.

Tämä on minusta todella omituista. Mä oon köyhistä oloista ja opetettiin kotona, et kaikista tuloista (oli se palkka tai tuki) pitää vähän säästää pahan päivän varalle. 

Entä kun tulot on niin pienet, että juuri ja juuri riittää pakollisiin tai sitten ei riitä niihinkään?

Vierailija
28/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä säästin ansiosidonnaisestanikin 500 € joka kuukausi.

Niin mäki, 500-800 euroa. Ja työmarkkinatuestakin säästin ehkä satasen kuussa. 

Olen perheellinen ja lainaton, omistusasunnossa (okt) asuva, joten kuluja on vähän. 

Elät puolison palkalla suurimmaksi osaksi?

Ei se käy töissä. Taloustilille josta maksetaan kaikki yhteiset menot, laitetaan saman verran rahaa. Meillä vaan on pienet menot. 

Vierailija
29/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se säästötili on? 

Rinnakkainen tili, josta voi esim siirtää rahaa käyttötilille, kun paha päivä iskee. 

Me ollaan sitten onnekkaassa asemassa, kun yritetään pitää huoli, että aina olisi 5000 euroa säästötilillä.

Välillä joutuu sieltä siirtämään omalle tilille tarpeen tullen, mutta sitten seuraavassa kuussa saadaan sitten säästettyä nuo rahat takaisin. Ap

Vierailija
30/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tähän näemmä tottuu vaikka jatkuva stressi onkin päällä. Itsellä siis tämä tilanne on ollut edellisen kerran nuorena, mutta sitten tietenkin töissä ollessa keräsin puskurirahaa yllättävien menojen varalle. Sen säästäminen on hidasta pienestä palkasta ja toisaalta niitä säästöjä myös joutuu käyttämään (esim uudet silmälasit, hammaslääkäri, uusi sänky jne) eli tietyllä tapaa samat rahat saa säästää moneen kertaan.

Ja nyt on taas sama tilanne kun nuo säästetyt puskurirahat on huvenneet kun työt ensin väheni koronatoimien takia ja lopulta firma meni kokonaan nurin. Uusi työ on haussa, mutta vapaiden työpaikkojen määrä vaan laskee laskemistaan. Lisäksi itselle tulee koko ajan lisää ikää eli ikäsyrjinnästä on jo päässyt osalliseksi.

Ei käynyt nuorena (eli ysärillä) edes mielessä, että tilanne tällaiseksi voi mennä. 

Vierailija
31/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli muutama tonni säästössä. Sitten jäin työttömäksi, opiskelin, olin töissä ja töiden loputtua taas työttömänä. Säästöt hupeni itsestään. Elämä on.

Vierailija
32/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari tuttua, jotka käyttää kaiken mikä tulee, vaikka olisi varaa säästää. Varmaan pari sataa saisivat säästöön kuussa. Joillakin vaan se raha niin polttelee taskun pohjalla. 

Vierailija
33/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on rahattomia tilastokeskuksen mukaan, yli puolet. 500e ei edes paljon auta pahan päivän varalla.

No tottakai se sillä hetkellä auttaa, jos esim pyykinpesukone tai astisnpesukone tai kännykkä menee rikki. Saa heti ostettua uuden, eikä tartte ottaa velkaa sen takia. 

Vierailija
34/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli paljon rahaa tilillä ja kasvoi vain kun olin töissä. Sitten alkoi "tasapeli" kun tuli opiskelu, asuntolaina ja lapset. Sinkkuna saa helposti säästöön rahaa.

Vierailija
35/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukkaa tekee pienestä eläkkeestä saada mitään säästöön.50€ on sellainen raha jota yritän pitää varalla kotona.

Vierailija
36/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teistä muista, mutta minulla ainakin on 10 000 euron vakaustili, 4000 lisärahasto  sekä 1000 euron hätärahasto.

Ok, uusia termejä minulle nuo tilisi. Itselläni on käyttö- ja säästötili, jolle siirrän käyttötililtä ylimääräisiä. Sitten on ihan etuliitteetön rahasto ja vapaaehtoinen eläkerahasto. Eläkerahastoon ei ole vuosikausiin mennyt rahaa, mutta tulipa sellainenkin joskus aukaistua. Puskurina muutaman vuoden bruttotulot.

Vierailija
37/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten ihminen pystyy edes nukkumaan jos ei ole edes pientä varakassaa?

Vierailija
38/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 2 euroa tammikuuta varten ja kärsin pahasta krapulasta. Voinko tilata ambulanssin viemään minut sossuun hakemaan rahaa loiventaviin? Sannan aikana ei ollut näin pahoja krapuloita. Milloin hallitus kaatuu?

Persu joka oikeasti osaa olla sarkastinen. Maailma on oikeasti sekaisin.

Vierailija
39/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen. Sama työpaikka ollut jo vuosia. Palkka on aina ollut pieni. Vuosien varrella kyllä noussut, mutta niin vähän, ettei riitä kattamaan kunnolla kustannuksia. Ennen oli aina pari tonnia säästötilillä. Nyt on elämisen kustannukset nousseet niin paljon, ettei säästöön jää enää mitään. 

Kyllä, tämä ahdistaa. 

Työtäni en silti haluaisi jättää, koska pidän siitä eikä muutakaan työtä ole tarjolla. 

Vierailija
40/122 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleen lapsen säästötilillä on 10 000 + eikä sitä saa auki ennen kuin prosessi on ohi. Omistan osuuden tuottamattomasta metsätili-kuolinpesästä. Saan vain päivärahaa, n.750 käteen. Vuokra on 570.

Mites tuosta säästät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan