Ilmastonmuutos lähenee peruuttamatonta pistettä
Nyt ollaan ylitetty kriittiseksi arvioitu 1,5c asteen raja.
Vaarana on ns. takaisinkytkennät, eli tarpeeksi pitkälle edennyt lämpeneminen lisää lämpenemistä
mm.
-ikiroudan sulaminen vapauttaa valtavat metaanipäästöt, mikä on vahva kasvihuonekaasu
-lämmennyt valtameri sitoo vähemmän hiilidioksidia
-kuivuuden lisäämät metsäpalot vapauttavat suuria määriä hiilidioksidia
Kommentit (719)
Vierailija kirjoitti:
Vuorotellen huudellaan ilmastonmuutosta ja alhaista syntyvyyttä.
Koittakaa jo päättää, että kumpaa halutaan, syntyvyyttä ylemmäs vai ilmastonmuutosta kuriin, ei ole mahdollista saada molempia.
Minä olen kirjoittanut jo aiemmissa kommenteissa, että jokainen syntymättä jäänyt lapsi on ilmastoteko, myös Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vuotta 1300 Grönland oli Greenland oikeasti jonkin aikaa eikä vain nimenä. Sitten ilmasto kylmeni. 1600-luvulla Tanskan salmien yli ajettiin hevosilla talvella.
Ja sitten nykyihminen, vuonna 2024, väittää, että: this time is different. Luulee, että kaikki johtuu ihmisestä ja ihminen kaikkivoipaisena yliolentona kykenee hallitsemaan luonnonvoimia ja muuttamaan maapallon ilmaston.
Ihminen on jo muuttanut sitä, ahneuksissaan ja vahingossa. Ihmisellä olisi myös velvollisuus korjata tämä aiheuttamansa vahinko. Tottakai ilmasto on aina muuttunut, mutta muutokset ovat kestäneet miljoonia vuosia. Tieteilijät ovat yksimielisiä siitä, että nykyinen, nopea muutos on ihmisen aikaansaama.
Ihan yhtä pätevät tieteilijät
Yksittäisten ilmastodenialistitieteilijöiden sanoilla ei paljoa ole painoarvoa, kun 99,9 % tieteilijöistä on sitä mieltä, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi hyötyy ilmaston lämpenemisestä. Stanfordin yliopisto tutki, että Pohjoiset maat hyötyvät, erityisesti Suomi ja Islanti.
Itsekin haluaisin kauniin Etelä-Ruotsin viljavat pellot ja leudon ilmaston.
Ollaan jo hyödytty merkittävästi ja tulaan hyötymään vielä lisää. Meidän jos keiden pitäisi tehdä asian suhteen jotain kaikkein viimeiseksi. Antaa etelän ukkoloiden säästää päästöissä jos meinaavat pitää perskarvansa.
Ongelmanne on siinä, että kuvittelette Suomen olevan joku muusta maailmasta erillinen linnake, mihin ei vaikuta muun maailman olot millään tavalla. Ensinnäkin, mitä ajattelit tehdä niille miljardeille ilmastopakolaisille, jotka tulevat Suomeen, kun elämä omassa maassa muuttuu mahdottomaksi? Ruokaa
Luuletko tosiaan, että Suomella olisi jotain resursseja estää MILJARDEJA ihmisiä tulemasta maahamme?
Ilmasto on tälläkin hetkellä huomattavasti viileämpää kuin mitä se oli esimerkiksi viikinkien aikaan. Vai kuvittelitko että ne Grönlannin jääpeitteen alta paljastuvat viikinkien asumukset on rakennettu sen jään päälle ja ne on jotenkin mennyt sen jään alle ja siellä vielä maan alle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukotus. Suomalaisia pitäsi verottaa ja kurittaa vielä hieman enemmän, niin sitten maapallo varmasti pelastuu.
Näin on. T: demarit ja vihervasemmisto
Oikeistohallitushan tässä suomalaisia verottaa ja kurittaa, eikä edes ilmaston, vaan oman etunsa vuoksi!
Vierailija kirjoitti:
Jätetäänkö nyt elämä elämättä ja sulkeudutaan mökkiin.
Mistä tulee käsitys, että vähäpäästöinen elämä olisi "elämän elämättä jättämistä?" Itse ainakin nautin kovasti elämästäni, vaikka en syö lihaa, juo kahvia tai alkoholia, matkustele, shoppaile jne. Minulle elämänlaatua on, kun voin syödä hyvää kasvis- (tai joskus kala-)ruokaa, tarkkailla luonnon kiertokulkua ja luonnon elämiä, uida luonnonvesissä, saunoa rantasaunassa, käydä oman tai naapuripaikkakunnan näyttelyissä, teattereissa tms. kulttuuripalveluissa ja viettää aikaa läheisteni kanssa. Ei siihen sen kummepia krumeluureja tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee käsitys, että vähäpäästöinen elämä olisi "elämän elämättä jättämistä?" Itse ainakin nautin kovasti elämästäni, vaikka en syö lihaa, juo kahvia tai alkoholia, matkustele, shoppaile jne. Minulle elämänlaatua on, kun voin syödä hyvää kasvis- (tai joskus kala-)ruokaa, tarkkailla luonnon kiertokulkua ja luonnon elämiä, uida luonnonvesissä, saunoa rantasaunassa, käydä oman tai naapuripaikkakunnan näyttelyissä, teattereissa tms. kulttuuripalveluissa ja viettää aikaa läheisteni kanssa. Ei siihen sen kummepia krumeluureja tarvita.
Tee ihan mitä haluat. Se on sinun elämäsi. Ei kuulu meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama!! Aitoa suomalaista elämää. Syödään yksinkertaisesti, ei lennetä, ei ostella mitään turhaa. Lopettakaa noiden kansainvälisten firmojen tukeminen.
Keskittykää oleelliseen. Kotimaan matkailua, suomalaista lähiruokaa, vähennä lihansyöntiä. Perheen kanssa ulkoilua ja yhdessäoloa. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto on tälläkin hetkellä huomattavasti viileämpää kuin mitä se oli esimerkiksi viikinkien aikaan. Vai kuvittelitko että ne Grönlannin jääpeitteen alta paljastuvat viikinkien asumukset on rakennettu sen jään päälle ja ne on jotenkin mennyt sen jään alle ja siellä vielä maan alle?
Ilmaston vaihtelusta kautta aikain on paljon tietoa. Tiedetään myös että hiilen määrä ilmakehässä on kulkenut käsi kädessä lämpimien jaksojen kanssa.
Lisäksi tiedetään että luonnolliseen hiilen kiertoon on nyt reilussa sadassa vuodessa lisätty käsittämätön määrä vuosimiljoonien mittaan fossilisoitunutta hiiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama!! Aitoa suomalaista elämää. Syödään yksinkertaisesti, ei lennetä, ei ostella mitään turhaa. Lopettakaa noiden kansainvälisten firmojen tukeminen.
Keskittykää oleelliseen. Kotimaan matkailua, suomalaista lähiruokaa, vähennä lihansyöntiä. Perheen kanssa ulkoilua ja yhdessäoloa. Siinäpä se.
Eli suljetko nyt selaimesi ja puhelimesi/tietokoneesi lopullisesti ja lopetat kansainvälisten firmojen tukemisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaston vaihtelusta kautta aikain on paljon tietoa. Tiedetään myös että hiilen määrä ilmakehässä on kulkenut käsi kädessä lämpimien jaksojen kanssa.
Lisäksi tiedetään että luonnolliseen hiilen kiertoon on nyt reilussa sadassa vuodessa lisätty käsittämätön määrä vuosimiljoonien mittaan fossilisoitunutta hiiltä.
Ymmärrän kyllä mitä yrität sanoa mutta ei ole mitään järkeä tukia maapalloa vain reilun parin sadan vuoden ajalta kun maapallo on kuitenkin 4.3 miljardia vuotta vanha. Haastan sinun lukemaan tieteellisiä julkaisuja jotka ei tue sinun ideologiaa arvostetuilta ja kunnioitetuilta yliopistoilta niin saattaa tieteellinen maailma aueta paremmin sinullekin. Itse luen niitä paljon siis myös niitä jotka tukee sinun ideologiaa. Se on vain ikävä huomata että kun katsotaan huomattavasti pidemmälle kuin juuri siihen tarkkaan valittuun esiteolliseen aikaan niin nämä sinun ideologiaa tukevien ilmastonmuutos tutkijoiden tutkimukset on järjestäen kumottu aukottomilla faktoilla ja todisteilla
Vierailija kirjoitti: "Eli suljetko nyt selaimesi ja puhelimesi/tietokoneesi lopullisesti ja lopetat kansainvälisten firmojen tukemisen?"
En ole tuo kommentoija, jolta kysyit, vaan tuon "Mistä tulee käsitys.." -alkavan kommentin kirjoittaja.
Itse ainakin käytän puhelimena suomalaista Nokiaa vuosimallia 1999, toimii edelleen hyvin. Tietokone on kansainvälisen firman, mutta se on käytettynä ostettu, joten en ole suoraan tukenut kyseistä firmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskittykää oleelliseen. Ko
Se on nyt vai tyhmää maksaa liikaa ihan joka asiasta niin ei ole mitään järkeä tukea suomalaisia yrityksiä.
Itseä ahdistaa jo ajatus että pitäisi palata kivikaudelle jossa koko elämä pyörii kävelysäteellä omasta kodista. Ja ihan suoraan sanottuna suomen Luonto on lopulta aika pirun tylsä kun ei täällä voi kehittyä mitään jännää kun puolet vuodesta luonto on käytännössä kuollut kun on jäässä ja joka kevät kehitys alkaa alusta. Olen kuitenkin pyörinyt suomen luonnossa reilun kolmekymmentä vuotta. Ulkomailla on huomattavasti mukavampi liikkua luonnossa kun on paljon enemmän nähtävää ja koettavaa ja siellä on huomattavasti enemmän elämää siellä luonnossa
Jos ihminen olisi kasvissyöjä niin evoluutio olisi rakentanut meillä aivan erilaiset hampaat ja ruuansulatus järjestelmän eikä silloin kasvissyöjän tarvitsisi syödä lisäravinteita mitä keho vaatii kun ei niitä ruuasta saa. Ihminen on sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: "Eli suljetko nyt selaimesi ja puhelimesi/tietokoneesi lopullisesti ja lopetat kansainvälisten firmojen tukemisen?"
En ole tuo kommentoija, jolta kysyit, vaan tuon "Mistä tulee käsitys.." -alkavan kommentin kirjoittaja.
Itse ainakin käytän puhelimena suomalaista Nokiaa vuosimallia 1999, toimii edelleen hyvin. Tietokone on kansainvälisen firman, mutta se on käytettynä ostettu, joten en ole suoraan tukenut kyseistä firmaa.
Kai silti ymmärrät, että olet harvinainen poikkeus 26 vuotta vanhoine puheliminesi? Onnea valintasi johdosta, mutta ei kannata luulla, että moni tekisi samoin.
Vatut lähestyy. Hiilidioksidin lisääntyminen ja ilmaston lämpeneminen on ihan hyvä asia. Maapallo on itse asiassa historiallisessa perspektiivissä kylmä tällä hetkellä. Olemme jääkausien välisessä lämpimässä periodissa, mutta teknisesti yhä jääkaudessa. Maapallo lämpenisi ihmisestä huolimatta, hitaammin, mutta lämpenisi kuitenkin. Lopeta panikointi, ei maailma tähän lopu ja ihminen on yksi sopeutuvaisimmista eläimistä, joka on koskaan elänyt tällä planeetalla. Harva muu eläin on valloittanut koko maailman tropiikista arktikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai silti ymmärrät, että olet harvinainen poikkeus 26 vuotta vanhoine puheliminesi? Onnea valintasi johdosta, mutta ei kannata luulla, että moni tekisi samoin.
Ymmärrän. Mutta muidenkin kannattaisi tehdä samoin, jos ilmastonmuutos aiotaan pysäyttää. Älypuhelimista on muutakin haittaa kuin vain niiden vaatima kaivosteollisuus, mm. se että ne ovat niin koukuttavia, että vievät kaiken ajan ja aiheuttavat masennusta ja ahdistusta käyttäjilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Mutta muidenkin kannattaisi tehdä samoin, jos ilmastonmuutos aiotaan pysäyttää. Älypuhelimista on muutakin haittaa kuin vain niiden vaatima kaivosteollisuus, mm. se että ne ovat niin koukuttavia, että vievät kaiken ajan ja aiheuttavat masennusta ja ahdistusta käyttäjilleen.
Tuollaiset utopiat ei vaan ole järkeviä edes miettiä. Kaikki toimii nykyään kännykän ja tietokoneen varassa. Nykynuoret ovat kasvaneet käytännössä niihin kiinni ja koko työelämäkin toimii niillä. Ei ole mitään järkeä kehitellä jotain unelmaa, jossa yhtäkkiä kaikki muuttuu päälaelleen. Se ei ole realistista. Asiat muuttuvat hitaasti ja yleensä vielä eri suuntaan kuin itse toivoo.
Vierailija kirjoitti: "Se on nyt vai tyhmää maksaa liikaa ihan joka asiasta niin ei ole mitään järkeä tukea suomalaisia yrityksiä.
Itseä ahdistaa jo ajatus että pitäisi palata kivikaudelle jossa koko elämä pyörii kävelysäteellä omasta kodista. Ja ihan suoraan sanottuna suomen Luonto on lopulta aika pirun tylsä kun ei täällä voi kehittyä mitään jännää kun puolet vuodesta luonto on käytännössä kuollut kun on jäässä ja joka kevät kehitys alkaa alusta. Olen kuitenkin pyörinyt suomen luonnossa reilun kolmekymmentä vuotta. Ulkomailla on huomattavasti mukavampi liikkua luonnossa kun on paljon enemmän nähtävää ja koettavaa ja siellä on huomattavasti enemmän elämää siellä luonnossa
Jos ihminen olisi kasvissyöjä niin evoluutio olisi rakentanut meillä aivan erilaiset hampaat ja ruuansulatus järjestelmän eikä silloin kasvissyöjän tarvitsisi syödä lisäravinteita mitä keho vaatii kun ei niitä ruuasta saa. Ihminen on sekasyöjä"
Ei elämän tarvitse pyöriä kävelysäteellä omasta kodista, kunhan liikkumiseen käytetään junaa eikä lentokonetta. Kukaan ei ole kai väittänytkään ihmistä kasvissyöjäksi, ihminen on sekasyöjä. Sekasyöjä tulee toimeen niin kasvis- kuin sekaravinnolla. B12-vitamiini on ainut, jota vegaani ei ruuasta saa, ja senkin saisi, jos söisi kasvikset multaisina suoraan maasta (ei tosin kannata ruokamyrkytysriskin vuoksi). B12-vitamiinia myös lisätään nykyisin tuotantoeläinten rehuunkin, koska maaperä on paikoin niin köyhtynyttä, että ei se vitamiini siellä lihassakaan mitenkään luontaisesti välttämättä ole. D-vitamiinia taas suositellaan näillä leveysasteilla ruokavaliosta riippumatta, eli ei se lihansyöjäkään ilman vitamiineja pärjää näillä leveysasteilla. Enkä siis ole itsekään vegaani, kun syön myös munia, kalaa ja maitotuotteita, mutta paljon myös kokonaan vegaanista ruokaa.
Vierailija kirjoitti: "Tuollaiset utopiat ei vaan ole järkeviä edes miettiä. Kaikki toimii nykyään kännykän ja tietokoneen varassa. Nykynuoret ovat kasvaneet käytännössä niihin kiinni ja koko työelämäkin toimii niillä. Ei ole mitään järkeä kehitellä jotain unelmaa, jossa yhtäkkiä kaikki muuttuu päälaelleen. Se ei ole realistista. Asiat muuttuvat hitaasti ja yleensä vielä eri suuntaan kuin itse toivoo."
Kyllä ymmärrän senkin, että ei tule koskaan tapahtumaan. Ihmiset voisi ostaa ne älylaitteensa edes käytettyinä, vähentäisi uusien kaivosten kaivamisen tarvetta.
En ole sanonutkaan, että tietokoneista pitäisi luopua. Ainoastaan älylaitteista. Se onkin äärimmäisen surullista, että nykynuoret ovat kasvaneet älypuhelimiin kiinni, ja oikea elämä jää elämättä. Itse olen onneksi saanut viettää analogisen lapsuuden. Kirjoitinkin jo aeimmin päivällä kommentin, että mielestäni maailma oli teknologian osalta valmis joskus vuoden 2005 tienoilla. Siihen asti uusi teknologia helpotti ihmisten elämää, siitä eteenpäin se on taas luonut enemmän ongelmia kuin ratkaissut niitä.
Kyllä, ja niihin aiempiin ilmastonmuutoksiin on myös liittynyt joukkosukupuuttoja, koska elinolosuhteet silloisille lajeille ovat käyneet liian tukaliksi. Niin on käymässä nytkin, mutta ihmisen "ansioista", eikä luontaisista syistä. Ihminen tulee häviämään tältä planeetalta omaa tyhmyyttään.