Ilmastonmuutos lähenee peruuttamatonta pistettä
Nyt ollaan ylitetty kriittiseksi arvioitu 1,5c asteen raja.
Vaarana on ns. takaisinkytkennät, eli tarpeeksi pitkälle edennyt lämpeneminen lisää lämpenemistä
mm.
-ikiroudan sulaminen vapauttaa valtavat metaanipäästöt, mikä on vahva kasvihuonekaasu
-lämmennyt valtameri sitoo vähemmän hiilidioksidia
-kuivuuden lisäämät metsäpalot vapauttavat suuria määriä hiilidioksidia
Kommentit (719)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: "Eli suljetko nyt selaimesi ja puhelimesi/tietokoneesi lopullisesti ja lopetat kansainvälisten firmojen tukemisen?"
En ole tuo kommentoija, jolta kysyit, vaan tuon "Mistä tulee käsitys.." -alkavan kommentin kirjoittaja.
Itse ainakin käytän puhelimena suomalaista Nokiaa vuosimallia 1999, toimii edelleen hyvin. Tietokone on kansainvälisen firman, mutta se on käytettynä ostettu, joten en ole suoraan tukenut kyseistä firmaa.
Mullakin on 15 v vanha tietokone, hyvin pelittää.
Mutta tosiaan ei tartte mennä äärimmäisyyksiin, yksinkertaistakaa elämänne ja jättäkää kaukomatkat, syökää vähemmän lihaa, autoilkaa vähemmän. Se riittää.
Se riittää suomalaisen osalta, mutta valitettavasti maailman mittakaavassa sillä ei ole mitään merkitystä. Lähinnä hyvä omatunto heille, jotka kokevat toimivansa oikein.
"Ei elämän tarvitse pyöriä kävelysäteellä omasta kodista, kunhan liikkumiseen käytetään junaa eikä lentokonetta. Kukaan ei ole kai väittänytkään ihmistä kasvissyöjäksi, ihminen on sekasyöjä. Sekasyöjä tulee toimeen niin kasvis- kuin sekaravinnolla. B12-vitamiini on ainut, jota vegaani ei ruuasta saa, ja senkin saisi, jos söisi kasvikset multaisina suoraan maasta (ei tosin kannata ruokamyrkytysriskin vuoksi). B12-vitamiinia myös lisätään nykyisin tuotantoeläinten rehuunkin, koska maaperä on paikoin niin köyhtynyttä, että ei se vitamiini siellä lihassakaan mitenkään luontaisesti välttämättä ole. D-vitamiinia taas suositellaan näillä leveysasteilla ruokavaliosta riippumatta, eli ei se lihansyöjäkään ilman vitamiineja pärjää näillä leveysasteilla. Enkä siis ole itsekään vegaani, kun syön myös munia, kalaa ja maitotuotteita, mutta paljon myös kokonaan vegaanista ruokaa."
Kerro miten esimerkiksi Islantiin pääsee järkevässä aikataulussa junalla tai vaikka laivalla kun itse haluaisin nähdä ja kokea islannin luonnon? Vai tarkoitatko että pitäis palata ajassa niin paljon taakse päin että jos haluat nähdä ja kokea esimerkiksi tuon islannin niin siihen reissuun pitää varata useampi viikko tai kuukausi? Aikuisten ihmisten tarvii kuitenkin tehdä töitä itsensä elättääkseen. Ja harva haluaa käyttää lomansa pelkästään matkustamiseen ja siihen että käy vain nopeasti pyörähtämässä kohteessa ja äkkiä kotimatkalle kun lomat kestää korkeintaan kuukauden suomessa
Nuo vitamiini suositukset tuli samaan aikaan kun alkoi julkinen painostaminen ideologiseen kasvissruokavalioon. Onhan nämä nykyiset ruokasuosituksetkin tarkoitettu ilmastopolitiikan tekemiseen ja tämän ovat vahvistaneet niiden suositusten tekijätkin itse omilla kasvoillaan ja nimillään julkisissa haastatteluissa
Kyllähän nuo sinun sanomat tarkoittaa sitä että ihmiskunnan kehityksen pitäisi taantui takaisin vähintään victoriaaliseen aikaan jolloin ei ollut muita kuin junia ja höyrylaivoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: "Eli suljetko nyt selaimesi ja puhelimesi/tietokoneesi lopullisesti ja lopetat kansainvälisten firmojen tukemisen?"
En ole tuo kommentoija, jolta kysyit, vaan tuon "Mistä tulee käsitys.." -alkavan kommentin kirjoittaja.
Itse ainakin käytän puhelimena suomalaista Nokiaa vuosimallia 1999, toimii edelleen hyvin. Tietokone on kansainvälisen firman, mutta se on käytettynä ostettu, joten en ole suoraan tukenut kyseistä firmaa.
Mutta tosiaan ei tartte mennä äärimmäisyyksiin, yksinkertaistakaa elämänne ja jättäkää kaukomatkat, syökää vähemmän lihaa, autoilkaa vähemmän. Se riittää.
Se riittää suomalaisen osalta, mutt
No eipä nuo eteläisen pallonpuoliskon ihmiset paljoa kulutakkaan. Väestökin alkaa pallolla vähetä, hyvä homma. Eurooppa, osa Aasiaa (mm Kiina, Korea, Japani) ja Etelä-Amerikka vähenee jo vauhdilla.
Jos saisi Usan ja Euroopan kulutuksen vähemmälle niin auttaisi tosi paljon.
Vaikka kaikkemme olemme tehneet?? Höh... ihan turhaa säästelimme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vuotta 1300 Grönland oli Greenland oikeasti jonkin aikaa eikä vain nimenä. Sitten ilmasto kylmeni. 1600-luvulla Tanskan salmien yli ajettiin hevosilla talvella.
Ja sitten nykyihminen, vuonna 2024, väittää, että: this time is different. Luulee, että kaikki johtuu ihmisestä ja ihminen kaikkivoipaisena yliolentona kykenee hallitsemaan luonnonvoimia ja muuttamaan maapallon ilmaston.
Ihminen on jo muuttanut sitä, ahneuksissaan ja vahingossa. Ihmisellä olisi myös velvollisuus korjata tämä aiheuttamansa vahinko. Tottakai ilmasto on aina muuttunut, mutta muutokset ovat kestäneet miljoonia vuosia. Tieteilijät ovat yksimielisiä siitä, että nykyinen, nopea muutos on ihmisen aikaansaama.
<
"Yksittäisten ilmastodenialistitieteilijöiden sanoilla ei paljoa ole painoarvoa, kun 99,9 % tieteilijöistä on sitä mieltä, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttama."
Mistä lähteestä sinä luet noita tieteilijliden julkaisuja? Itse olen viimeisen parikymmentä vuotta lukenut niitä ihan kaikista mahdollisista lähteistä myös niistä missä julkaistaan pelkästään sinun ideologiaa tukevia julkaisuja ja vastakkaisen ideologian julkaisut jätetään järjestäen julkaisematta ja edes niistä lähteistä ei voi sanoa että 99,9% tieteilijöistä on tuota mieltä.
Niissäkään ei ole enää pitkään aikaan puhuttu että ihmiset on aiheuttaneet sen kun se on niin aukottomasto pystytty todistamaan että ilmasto on koko maapallon historian ajan toiminut sykleissä jossa on lämpöisempiä aikoja ja kylmempiä aikoja.
Sinun ideologiaa kannattavissa julkaisuissakin on muutettu mielipide ihmisten aiheuttamasta ihmisen nopeuttamaan kun sille ihmisen aiheuttamiselle ei löytynyt todisteita
Suomellehan tämän ilmaston muutoksen piti olla rahasampo. Missä ne yritykset on jotka niitä miljardeja tahkoaa? Olen kuullut vain ennätyksellisistä konkursseista ja suomen talouden alamäestä.
Venäjänkin väestö on menossa vauhdilla alas. 20v tästä ja sieläkin on taas 20 miljoonaa vähemmän ihan luonnollisen poistuman kautta. Vähemmän porukkaa, vähemmän kulutusta.
Vierailija kirjoitti: "Kerro miten esimerkiksi Islantiin pääsee järkevässä aikataulussa junalla tai vaikka laivalla kun itse haluaisin nähdä ja kokea islannin luonnon? Vai tarkoitatko että pitäis palata ajassa niin paljon taakse päin että jos haluat nähdä ja kokea esimerkiksi tuon islannin niin siihen reissuun pitää varata useampi viikko tai kuukausi? Aikuisten ihmisten tarvii kuitenkin tehdä töitä itsensä elättääkseen. Ja harva haluaa käyttää lomansa pelkästään matkustamiseen ja siihen että käy vain nopeasti pyörähtämässä kohteessa ja äkkiä kotimatkalle kun lomat kestää korkeintaan kuukauden suomessa
Nuo vitamiini suositukset tuli samaan aikaan kun alkoi julkinen painostaminen ideologiseen kasvissruokavalioon. Onhan nämä nykyiset ruokasuosituksetkin tarkoitettu ilmastopolitiikan tekemiseen ja tämän ovat vahvistaneet niiden suositusten tekijätkin itse omilla kasvoillaan ja nimillään julkisissa haastatteluissa
Kyllähän nuo sinun sanomat tarkoittaa sitä että ihmiskunnan kehityksen pitäisi taantui takaisin vähintään victoriaaliseen aikaan jolloin ei ollut muita kuin junia ja höyrylaivoja"
Ensiksi kysyisin, että tarvitseeko sellaisissa paikoissa käydä ollenkaan, mihin ei pääse kätevästi junalla? Jos on kuitenkin omasta mielestä välttämätöntä lentää, niin voisiko niitä lentomatkoja tehdä vain vaikka kerran vuosikymmenessä, eikä joka vuosi tai pahimmillaan useita kertoja vuodessa? Itse esim. olen kohta 40-vuotias, ja olen elämäni aikana käynyt kaksi kertaa lentokoneella ulkomailla, Saksassa ja Hollannissa. Lisäksi pari kertaa autolla Norjassa ja Ruotsissa. Olen mielestäni nähnyt ihan tarpeeksi maailmaa, enkä kaipaa matkustelua enää enempää, enkä ole 9 vuoteen ulkomailla enää käynytkään.
En kaipaa viktoriaaniseen aikaan. Ainoastaan hiilineutraaliin aikaan. Kulutus oli Suomessa kestävällä tasolla vielä joskus 70-luvulla.
Tällä palstalla aina kaipaillaan 60/70-luvulle eli luulisi kaikkien iloitsevan ideasta 😊
Ja matkustelu tuntuu nykyään olevan lähinnä statussymboli, jota esitellään somessa. Ei suomalaiset vielä muutama vuosikymmen sitten juuri lentomatkailleet, ja olivat silti ihan tyytyväisiä elämäänsä. Matkustelun haittana on myös tuholaisten leviäminen maasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja matkustelu tuntuu nykyään olevan lähinnä statussymboli, jota esitellään somessa. Ei suomalaiset vielä muutama vuosikymmen sitten juuri lentomatkailleet, ja olivat silti ihan tyytyväisiä elämäänsä. Matkustelun haittana on myös tuholaisten leviäminen maasta toiseen.
Mun lapsuudessa ei kukaan lennellyt mihinkään ja hyvin selvittiin. Mökillä kalasteltiin ja kerättiin marjoja. Leikittiin, pelattiin, urheiltiin. Ei ollut somea, ei tietokoneita. Kiva lapsuus oli. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti: "Mistä lähteestä sinä luet noita tieteilijliden julkaisuja? Itse olen viimeisen parikymmentä vuotta lukenut niitä ihan kaikista mahdollisista lähteistä myös niistä missä julkaistaan pelkästään sinun ideologiaa tukevia julkaisuja ja vastakkaisen ideologian julkaisut jätetään järjestäen julkaisematta ja edes niistä lähteistä ei voi sanoa että 99,9% tieteilijöistä on tuota mieltä.
Niissäkään ei ole enää pitkään aikaan puhuttu että ihmiset on aiheuttaneet sen kun se on niin aukottomasto pystytty todistamaan että ilmasto on koko maapallon historian ajan toiminut sykleissä jossa on lämpöisempiä aikoja ja kylmempiä aikoja.
Sinun ideologiaa kannattavissa julkaisuissakin on muutettu mielipide ihmisten aiheuttamasta ihmisen nopeuttamaan kun sille ihmisen aiheuttamiselle ei löytynyt todisteita"
Ei tieteessä ole mitään "minun ideologioita tai sinun ideologioita". On vain tutkimuksia, jotka vertaisarvioidaan ja näin ollen niitä voidaan pitää luotettavana. Vertaisarvioimattomat, yksittäiset tutkimukset taas eivät ole välttämättä luotettavia.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ysärillä kaikki matkustelivat etelään eli Välimerelle ja Kanarialle joka vuosi. No ei kaikki, mutta suosittua se oli, joilla oli varaa.
Muisstaako pelle vielä, kun joku vuos sitten väitti että Grönlannin jäätiköt sulavat hetkessä ja merenpinta nousee älyttömästi, ei oo Grönlannin jäätiköt sulaneet eikä palmut viel Grönlandissa kasva, mutta voihan ne kohta kasvaa, kun paikan nimikin on Vihreämaa. Trumppikin taitaa olla ilmastouskossa ja kuvittelee Grönlannin jäätiköiden hävinneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vuotta 1300 Grönland oli Greenland oikeasti jonkin aikaa eikä vain nimenä. Sitten ilmasto kylmeni. 1600-luvulla Tanskan salmien yli ajettiin hevosilla talvella.
Ja sitten nykyihminen, vuonna 2024, väittää, että: this time is different. Luulee, että kaikki johtuu ihmisestä ja ihminen kaikkivoipaisena yliolentona kykenee hallitsemaan luonnonvoimia ja muuttamaan maapallon ilmaston.
Ihminen on jo muuttanut sitä, ahneuksissaan ja vahingossa. Ihmisellä olisi myös velvollisuus korjata tämä aiheuttamansa vahinko. Tottakai ilmasto on aina muuttunut, mutta muutokset ovat kestäneet miljoonia vuosia. Tieteilijät ovat yksimielisiä siitä, että nykyinen, nopea muutos on ihmisen aikaansaama.
<
Yksittäisten ilmastodenialistitieteilijöiden sanoilla ei paljoa ole painoarvoa, kun 99,9 % tieteilijöistä on sitä mieltä, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttama.
99,99% oli myös aikanaan sitä mieltä että aurinko kiertää maata. Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha ja eläinrasva on ihmisen luontaista ravintoa eli lihan ja eläinrasvan syömistä pitää lisätä. Ilmasto sekä luonto kiittää kun vähennetään asukkaita väkirikkaissa ja liikakansoitetuissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Taudit ja tuholaiset leviää juuri matkailun takia tehokkaammin. Vähemmän ja lähemmäs matkailua niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä nuo eteläisen pallonpuoliskon ihmiset paljoa kulutakkaan. Väestökin alkaa pallolla vähetä, hyvä homma. Eurooppa, osa Aasiaa (mm Kiina, Korea, Japani) ja Etelä-Amerikka vähenee jo vauhdilla.
Jos saisi Usan ja Euroopan kulutuksen vähemmälle niin auttaisi tosi paljon.
Että ihan pyhällä hengellä elävät eikä tarvitse alati kasvaville ihmismassoille raivata lisää asuin-, viljelys- ja karjakasvastusmaita :D. Kyllä ihmispopulaation paisuminen on suurin syy luontokatoon ja päästöjen kasvuun erityisesti noissa köyhemmissä maissa. EU-alueen päästöt päinvastoin ovat laskeneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: "Kerro miten esimerkiksi Islantiin pääsee järkevässä aikataulussa junalla tai vaikka laivalla kun itse haluaisin nähdä ja kokea islannin luonnon? Vai tarkoitatko että pitäis palata ajassa niin paljon taakse päin että jos haluat nähdä ja kokea esimerkiksi tuon islannin niin siihen reissuun pitää varata useampi viikko tai kuukausi? Aikuisten ihmisten tarvii kuitenkin tehdä töitä itsensä elättääkseen. Ja harva haluaa käyttää lomansa pelkästään matkustamiseen ja siihen että käy vain nopeasti pyörähtämässä kohteessa ja äkkiä kotimatkalle kun lomat kestää korkeintaan kuukauden suomessa
Nuo vitamiini suositukset tuli samaan aikaan kun alkoi julkinen painostaminen ideologiseen kasvissruokavalioon. Onhan nämä nykyiset ruokasuosituksetkin tarkoitettu ilmastopolitiikan tekemiseen ja tämän ovat vahvistaneet niiden suositusten tekijätkin itse omilla kasvoillaan ja nimillään jul
"Ensiksi kysyisin, että tarvitseeko sellaisissa paikoissa käydä ollenkaan, mihin ei pääse kätevästi junalla? Jos on kuitenkin omasta mielestä välttämätöntä lentää, niin voisiko niitä lentomatkoja tehdä vain vaikka kerran vuosikymmenessä, eikä joka vuosi tai pahimmillaan useita kertoja vuodessa? Itse esim. olen kohta 40-vuotias, ja olen elämäni aikana käynyt kaksi kertaa lentokoneella ulkomailla, Saksassa ja Hollannissa. Lisäksi pari kertaa autolla Norjassa ja Ruotsissa. Olen mielestäni nähnyt ihan tarpeeksi maailmaa, enkä kaipaa matkustelua enää enempää, enkä ole 9 vuoteen ulkomailla enää käynytkään.
En kaipaa viktoriaaniseen aikaan. Ainoastaan hiilineutraaliin aikaan. Kulutus oli Suomessa kestävällä tasolla vielä joskus 70-luvulla."
Kyllä tarvitsee päästä itse kyllä ainakin haluan nähdä saarivaltioita. Itse olen 38 vuotias ja olen käynyt kymmenissä maissa ja en vieläkään pysty sanomaan että olen nähnyt ja kokenut tarpeeksi että pystyisin sanomaan tietäväni miten maapallo pyörii. Elämä on aivan liian lyhyt että jättäisin matkustelun tapahtuvaksi kerran vuosikymmenessä.
Ja juuri klikkailin karttapalveluita niin jos lähtöpaikaksi valitsi Helsingin niin sinä et ole käynyt siittä pisteestä edes 3000km päässä ja maapallo on iso niin minun mielestä sinä et ole edes maailmaa nähnyt etkä kokenut niin et ymmärrä mistä jäät paitsi tuon ideologian takia.
Olet nähnyt vain pohjois euroopastavain muutaman paikan. Etelä Euroopassakin on todella paljon nähtävää verrattuna pohjois eurooppaan ja kun siihen lisää sen että on muitakin mantereita. Ei voi ymmärtää maailmaa jos sitä ei näe eikä koe. Miten voit sanoa että olet nähnyt ja kokenut riittävästi kun et ole vielä oikeastaan mitään nähnyt etkä kokenut?
Suosittelen sinulle matkailua niin alat ymmärtämään maailmasta ja elämästä huomattavasti enemmän kun et tyydy tuohon hyvin pieneen elinympäristöön.
Kovasti sinäkin ilmastonmuutosta rummutat mutta sinulla ei ole kokemusta maailmasta ja et ole juuri missään käynyt niin sinä perustat oman mielipiteesi siittä puhtaasti muiden mielipiteeseen.
Me olemme siinä mielessä erilaisia ettämitse haluan nähdä ja kokea että pystyn muodostamaan omat mielipiteet.