Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero tuli ja on pirun tiukkaa pyörittää palettia yksin

Vierailija
10.01.2025 |

Ex muutti suoraan uuden naisen luo, helppo ratkaisu, itse en todellakaan muuta kenenkään kanssa, mutta myönnetään, on tiukkaa. Toinen lapsi armeijassa ja toinen täyttää juuri 18, mutta kotona asuvat. Teen oman työni lisäksi satunnaisia keikkoja mutta sekin tarvitaan elämiseen. 

Kai tämä tästä joskus helpottuu? Vinkit ja kokemukset kehiin! 

Ja nuorten työnteko ei nyt ole varsinainen ratkaisu tässä kohtaa vaikka toivonkin siitä joskus jotain apua tulevan.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis sulla vaikeaa pyörittää arkea vai taloudellisesti haastavaa? Vai sekä että?

Vierailija
2/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset lapset vaan isän matkaan. Mies erosi sinusta, ei lapsista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, elämä on sekoitus sattumaa ja omia päätöksiä, sulla nyt noin, kyllä se siitä.

Toki tähän voi itsekin vaikuttaa, itse en halunnut itse aiheutettuja ongelmia, joten tietoisesti valitsin toisin.

t: sinkku vela

Vierailija
4/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että kyse on taloudesta, koska tuon ikäiset joutavat kyllä itse hoitamaan asiansa. Armeija maksaa päivärahaa, armeijassa olevan on nyt pärjättävä sillä. Ja se toinen voinee hakea teiltä vanhemmilta koulutusavustusta, mutta sen vahvistamisessa kyllä sitten harkitaan myös nuoren omat mahdollisuudet vastata omista kustannuksistaan esim. opintorahalla tai -lainalla tai kyllä, tekemällä töitä. 

Vierailija
5/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se 18v tekee? Sehän on jo täysi-ikäinen, eli sen pitäisi itse alkaa kantamaan vastuuta  elämästään ja elannostaan.

Vierailija
6/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin lasten, muutaman vaatepussin, lusikan, haarukan ja veitsen kanssa reilu 6v sitten. Voin sanoa, että kun uuteen elämään herää Saton ylihintaisesta mörskästä patjalta lattialta, on aika uuden edessä. Mutta se kannatti. Nykyään kaksi lapsista jo täysi-ikäisiä ja juniorikin täyttää 10v. Olen vaihtanut pari kertaa parempipalkkaiseen työhön, on kiva koti, on kotona rauha; en vaihtaisi ikinä enää takaisin entiseen elämään, jossa oli upeat kulissit ja kotona täysi helvetti. Tsemppiä!

Vierailija
7/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se 18v tekee? Sehän on jo täysi-ikäinen, eli sen pitäisi itse alkaa kantamaan vastuuta  elämästään ja elannostaan.

No varmaan on lukiossa tai ammattikoulussa vielä. Näistä yleensä valmistutaan sinä vuonna, jolloin täyttää 19, ellei jostain syystä käy kouluaan 4 vuodessa.

Vierailija
8/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimaantumisen lupaukset eivät yleensä täyty, vaan elämä onkin raskasta yksin.

Vierailija
9/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin lasten, muutaman vaatepussin, lusikan, haarukan ja veitsen kanssa reilu 6v sitten. Voin sanoa, että kun uuteen elämään herää Saton ylihintaisesta mörskästä patjalta lattialta, on aika uuden edessä. Mutta se kannatti. Nykyään kaksi lapsista jo täysi-ikäisiä ja juniorikin täyttää 10v. Olen vaihtanut pari kertaa parempipalkkaiseen työhön, on kiva koti, on kotona rauha; en vaihtaisi ikinä enää takaisin entiseen elämään, jossa oli upeat kulissit ja kotona täysi helvetti. Tsemppiä!

Minäkin lähdin kun toinen oli vielä kohdussani. Elämäni paras päätös. Kaikki oli helvetin paljon yksinkertaisempaa kun ei ole sitä parisuhdetta imemässä voimavaroja. Lapset ovat olleet osa sitä arkea ja huushollin pyörittämistä ikätasonsa mukaisesti. 

Vierailija
10/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt hyvä ihminen millä tavalla sinulla on tiukkaa kahden aikuisen lapsen kanssa? 

Vierailija
11/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan on lukiossa tai ammattikoulussa vielä. Näistä yleensä valmistutaan sinä vuonna, jolloin täyttää 19, ellei jostain syystä käy kouluaan 4 vuodessa.

Sitten pitää mennä viikonloppuisin Prisman kassalle töihin, että voi auttaa äitiään.

Vierailija
12/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se huokailemalla mihinkään parane, elämä.

Mutta kun joutuu selkä seinää vasten, niin mielikuvitus paranee ja uskallus. Pakko tehdä asioita, jotka vievät eteenpäin. 

Muistan, miten ihanalta tuntui, kun uudessa kodissa oli vain vähimmäismäärä tavaraa ja ulko-ovi, josta ei tullut kukaan eikä mitään kynnyksen yli mitä en olisi halunnut sisälle päästää. 

Raha oli tiukalla, mutta aina se venyi kaikkeen, mikä oli tarpeen.

Vierailija
13/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 v voi hakea toimeentulotukea itselleen

Vierailija
14/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea kesätöitä jo nyt. Ja vanhempien kannattaa olla myös aktiivisia ja kysellä ohimennen tutuilta että pääsiskö teille töihin?

Vierailija
15/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt hyvä ihminen millä tavalla sinulla on tiukkaa kahden aikuisen lapsen kanssa? 

Valtion ihmeellisestä taikaseinästä ei saanutkaan jotain mystisiä yksinhuoltajatukia vaan omasta taloudestaan joutuukin vastaamaan itse yksi aikuinen ja kaksi täysi-ikäistä lasta.

Vierailija
16/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nämä aikuiset lapset varmaan muuttavat piakkoin omilleen ja siirtyvöt joko työelämään tai opiskelemaan.

Vierailija
17/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 v voi hakea toimeentulotukea itselleen

Ei voi, sillä tuon ikäinen on vielä toisen asteen oppilaitoksessa. Pitäisi ensin nostaa maksimimäärä opintotukea (ja vanhemman tulot vaikuttavat siihen, koska hän asuu kotona) sekä opintolainaa ennen kuin voisi olla oikeutettu toimeentulotukeen. Tai ainakin näiden määrä lasketaan sen 18-vuotiaan tuloiksi, vaikka ei opintolainaa nostaisikaan. Ja ap kertoi, että lapsi ei ole vielä 18, vaan täyttämässä 18.

Vierailija
18/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimaantumisen lupaukset eivät yleensä täyty, vaan elämä onkin raskasta yksin.

Onhan uuden edessä usein aluksi hankalaa, mutta siitä se pikkuhiljaa lähtee.

Olen asunut lapseni kanssa kaksin jo useamman vuoden, ja miljoona kertaa helpompaa kuin se kyräily yhdessäasuessa. Itsellänikin ex löysi sen tosirakkautensa ja sen perään lähdettiin (erosivat tosin jo aika alkuunsa). 

Eipä se elämä enää tunnu raskaalta. Normaalia arkea. Yhteen en tosin kenenkään kanssa enää muuttaisi, en enää jaksaisi lähteä muuttorumbaan siksi, että toiselle osuikin nyt se elämän suurin rakkaus eteen ja eikun muuttoautoa tilaamaan.

Vierailija
19/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis sulla vaikeaa pyörittää arkea vai taloudellisesti haastavaa? Vai sekä että?

Taloudellisesti. Ei mikään muu ole haastavaa. ap

Vierailija
20/69 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Minä rakastan lapsiani ja tottakai saavat olla luonani kunnes muuttavat. Tähän en lähde, olen iloinen että minun kanssa ovat mieluummin. Tätä en halua rahalla mitata. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi