Ero tuli ja on pirun tiukkaa pyörittää palettia yksin
Ex muutti suoraan uuden naisen luo, helppo ratkaisu, itse en todellakaan muuta kenenkään kanssa, mutta myönnetään, on tiukkaa. Toinen lapsi armeijassa ja toinen täyttää juuri 18, mutta kotona asuvat. Teen oman työni lisäksi satunnaisia keikkoja mutta sekin tarvitaan elämiseen.
Kai tämä tästä joskus helpottuu? Vinkit ja kokemukset kehiin!
Ja nuorten työnteko ei nyt ole varsinainen ratkaisu tässä kohtaa vaikka toivonkin siitä joskus jotain apua tulevan.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 v voi hakea toimeentulotukea itselleen
Ei kyllä saa, oma palkkani pitäisi olla TODELLA huono. ap
Ei sun palkka vaikuta täysi-ikäisen toimeentulotukeen. Hän on oma ruokakuntansa etkä sinä ole elatusvelvollinen. Paljonko se sun palkka sitten on ja asumiskulut jne?
Ennen kuin jatkat soopaasi, käyppä tarkistamassa Kelan sivuilta, miten asia menee. Kotona asuva täysi-ikäinen lapsi luetaan samaan ruokakuntaan.
Miksei nuorempi voi mennä töihin? Mun kolme poikaa on olleet töissä jo 15 -vuotiaasta asti. Yksi opiskeli oppisopimuksella peruskoulun jälkeen ammattitutkinnon ja asui toisella paikkakunnalla maksaen itse elämisensä, kaksi siivosi (kyllä, siivosi) lukion ja opiskelujensa ohella.
No aikuiset lapset tai melkein aikuiset lapset voi ihan isänsä kanssa itse keskustella miten se isä voisi heitä vielä auttaa ja tukea kun opiskelevat ja intissäkään ei raha riitä mihinkään. Sinä kun kuitenkin annat ja maksat katon pään päälle ja ruokit ym arjen kulut maksat. Toivottavsti se uusi pimpero ei määrää rahoista ja isän ja lasten väleistä. Että "mulle vaan kaikki".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 v voi hakea toimeentulotukea itselleen
Ei kyllä saa, oma palkkani pitäisi olla TODELLA huono. ap
Ei sun palkka vaikuta täysi-ikäisen toimeentulotukeen. Hän on oma ruokakuntansa etkä sinä ole elatusvelvollinen. Paljonko se sun palkka sitten on ja asumiskulut jne?
Ennen kuin jatkat soopaasi, käyppä tarkistamassa Kelan sivuilta, miten asia menee. Kotona asuva täysi-ikäinen lapsi luetaan samaan ruokakuntaan.
"Täysi-ikäistä lasta ei katsota toimeentulotuessa samaksi perheeksi vanhempiensa kanssa, vaikka he asuisivat samassa asunnossa. Täysi-ikäinen lapsi hakee toimeentulotukea omalla hakemuksellaan. Hänen tulonsa, varansa ja menonsa eivät vaikuta muiden perheenjäsenten toimeentulotukeen."
Moni mies/isä uuden huumassa unohtaa täysin lapsensa ja isän velvollisuudet. Ja antaa sen uuden naisen määrätä kaikesta. Ja sitten myöhemmin itketään ja uhriudutaan kun lapset ei isästä välitä eikä auta vanhaa isää ja lasten äiti exäkin on hullu ja paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se 18v tekee? Sehän on jo täysi-ikäinen, eli sen pitäisi itse alkaa kantamaan vastuuta elämästään ja elannostaan.
No varmaan on lukiossa tai ammattikoulussa vielä. Näistä yleensä valmistutaan sinä vuonna, jolloin täyttää 19, ellei jostain syystä käy kouluaan 4 vuodessa.
Sitten pitää mennä viikonloppuisin Prisman kassalle töihin, että voi auttaa äitiään.
Siellä ollutkin, mutta nyt on sellaiset ajat että nekin vuorot ovat todella tiukassa.
Minä aloitin Prismassa, sieltä pääsin myös heidän ravintoloihin, siellä tapasin taksikuskin ja näin päädyin tekemään kolmea työtä...Ravintojan ja taksivuorojen aikana ehtii hiljaisena hetkinä
Sellainen pointti, että ennen ei katsottu pitkään opiskelemista pahalla, nykyään enemmän. Työnteon ei pitäisi kauheasti jarruttaa opintoja.
Onneksi ap lapset ovat noin vanhoja koska jos olisivat jotain 13v vasta niin silloin vasta kallista olisi. Siis pelkät harrastusmenot oli meillä jo suuria siihen aikaan. Teinien kanssa ei voi asua missään kaksiossa. Ruokaa menee hurjat määrät. Vaatteet ja kengät ym kun kasvupyrähdyksiä. Pitää olla puhelin ja tietokone.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ap lapset ovat noin vanhoja koska jos olisivat jotain 13v vasta niin silloin vasta kallista olisi. Siis pelkät harrastusmenot oli meillä jo suuria siihen aikaan. Teinien kanssa ei voi asua missään kaksiossa. Ruokaa menee hurjat määrät. Vaatteet ja kengät ym kun kasvupyrähdyksiä. Pitää olla puhelin ja tietokone.
Noista ei tarvitse olla kalliita harrastuksia, eikä puhelinta, eikä tietokonetta.
Ihan mielenkiinnosta, mikä on tuo raja että vanhempien tulot ei vaikuta? Eli todella huono palkka?