Ero tuli ja on pirun tiukkaa pyörittää palettia yksin
Ex muutti suoraan uuden naisen luo, helppo ratkaisu, itse en todellakaan muuta kenenkään kanssa, mutta myönnetään, on tiukkaa. Toinen lapsi armeijassa ja toinen täyttää juuri 18, mutta kotona asuvat. Teen oman työni lisäksi satunnaisia keikkoja mutta sekin tarvitaan elämiseen.
Kai tämä tästä joskus helpottuu? Vinkit ja kokemukset kehiin!
Ja nuorten työnteko ei nyt ole varsinainen ratkaisu tässä kohtaa vaikka toivonkin siitä joskus jotain apua tulevan.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mitä se 18v tekee? Sehän on jo täysi-ikäinen, eli sen pitäisi itse alkaa kantamaan vastuuta elämästään ja elannostaan.
No on siellä armeijassa. Ja hakee sitten opiskelemaan, treenaa ohessa täysipainoisesti urheilua, joten on ollut haaste tehdä aiemmin töitä treenien ja opiskelun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähdin lasten, muutaman vaatepussin, lusikan, haarukan ja veitsen kanssa reilu 6v sitten. Voin sanoa, että kun uuteen elämään herää Saton ylihintaisesta mörskästä patjalta lattialta, on aika uuden edessä. Mutta se kannatti. Nykyään kaksi lapsista jo täysi-ikäisiä ja juniorikin täyttää 10v. Olen vaihtanut pari kertaa parempipalkkaiseen työhön, on kiva koti, on kotona rauha; en vaihtaisi ikinä enää takaisin entiseen elämään, jossa oli upeat kulissit ja kotona täysi helvetti. Tsemppiä!
Kiitos tsempistä, en minäkään palaisi vanhaan :) Uskon kyllä että tämä helpottaa. ap
Isänä joka juuri maksoi viimeisen elatusmaksun annan sellaisen vinkin, että lapset keskustelevat itse isänsä kanssa mahdollisesta rahallisesta tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Voimaantumisen lupaukset eivät yleensä täyty, vaan elämä onkin raskasta yksin.
Onko sitten hienompi olla huonossa suhteessa vain rahan takia??? Aika moni onkin, eivät vaikuta voimaantuneilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se 18v tekee? Sehän on jo täysi-ikäinen, eli sen pitäisi itse alkaa kantamaan vastuuta elämästään ja elannostaan.
No on siellä armeijassa. Ja hakee sitten opiskelemaan, treenaa ohessa täysipainoisesti urheilua, joten on ollut haaste tehdä aiemmin töitä treenien ja opiskelun vuoksi.
HAKEE opiskelemaan. Jos on pystynyt opiskelemaan ja treenaamaan kuitenkin ubtä aikaa, pystynee tekemään töitä ja treenaamaan yhtä aikaa sitä opintopaikkaa odotellessa/hakiessa. Tervetuloa aikuisuuteen hänellekin!
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt hyvä ihminen millä tavalla sinulla on tiukkaa kahden aikuisen lapsen kanssa?
Taloudellisesti. Pakko olla vielä isohko asunto, autot opintojen/työn vuoksi jne. En ole mikään suuripalkkainen, keikkaa lisänä mutta ei liikaa tarjolla. ap
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, mikään ei ole niin ihanaa kun nakata kelvoton ukko mäkeen, rauha elämään tulee heti. Meilläkin ukko kuoli viinaan, minä vietän ihania eläkepäiviä upouudessa velattomassa rivarikolmiossa ja lapsilla on talot, perheet ja hyvät työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan on lukiossa tai ammattikoulussa vielä. Näistä yleensä valmistutaan sinä vuonna, jolloin täyttää 19, ellei jostain syystä käy kouluaan 4 vuodessa.
Sitten pitää mennä viikonloppuisin Prisman kassalle töihin, että voi auttaa äitiään.
Siellä ollutkin, mutta nyt on sellaiset ajat että nekin vuorot ovat todella tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
18 v voi hakea toimeentulotukea itselleen
Ei kyllä saa, oma palkkani pitäisi olla TODELLA huono. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAKEE opiskelemaan. Jos on pystynyt opiskelemaan ja treenaamaan kuitenkin ubtä aikaa, pystynee tekemään töitä ja treenaamaan yhtä aikaa sitä opintopaikkaa odotellessa/hakiessa. Tervetuloa aikuisuuteen hänellekin!
Olin juuri sanomassa samaa. Treenaaminen on harrastus, mutta töissäkäynti selviytymistä senhetkisessä tilanteessa. Nuorten aikuisten on valitettavasti myös mukauduttava uuteen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhannet nuoret urheilijat opiskelevat ja käyvät töissä vaikka se on haasteellista. Myös itse tein näin. Se on karhunpalvelus sille lapselle pyrkiä sinne työelämään vasta opiskelujen ja ns urheilu-uran ollessa ohi, kun muilla on hirvittävä etumatka työkokemuksessa.
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt hyvä ihminen millä tavalla sinulla on tiukkaa kahden aikuisen lapsen kanssa?
Valtion ihmeellisestä taikaseinästä ei saanutkaan jotain mystisiä yksinhuoltajatukia vaan omasta taloudestaan joutuukin vastaamaan itse yksi aikuinen ja kaksi täysi-ikäistä lasta.
En ole koskaan saanut tukia mistään taikaseinästä, olen aina tehnyt työtä, mies vaan lähti ja jätti tähän tilanteeseen, sinne toisen naisen luo ei lapset halua mennä. Teen kahta työtä, mutta keikkaa ei ole niin hirveästi tarjolla. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset lapset vaan isän matkaan. Mies erosi sinusta, ei lapsista.
nämä aikuiset lapset varmaan muuttavat piakkoin omilleen ja siirtyvöt joko työelämään tai opiskelemaan.
Juuri näin. Siihen asti pitää tämä paletti pystyä pitämään pystyssä ja minusta on hienoa, että haluavat olla minun luona, ja tottakai teen kaikkeni että se on mahdollista, kunnes lähtevät. Ei tätä varmastikaan monta vuotta jatku :) ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan uuden edessä usein aluksi hankalaa, mutta siitä se pikkuhiljaa lähtee.
Olen asunut lapseni kanssa kaksin jo useamman vuoden, ja miljoona kertaa helpompaa kuin se kyräily yhdessäasuessa. Itsellänikin ex löysi sen tosirakkautensa ja sen perään lähdettiin (erosivat tosin jo aika alkuunsa).
Eipä se elämä enää tunnu raskaalta. Normaalia arkea. Yhteen en tosin kenenkään kanssa enää muuttaisi, en enää jaksaisi lähteä muuttorumbaan siksi, että toiselle osuikin nyt se elämän suurin rakkaus eteen ja eikun muuttoautoa tilaamaan.
Sama homma, yhteen en aio muuttaa kenenkään kanssa, nautin hyvin paljon yksinolosta. Mutta lapset toki saavat asua luonani niin kauan kuin haluavat ja pyrin tukemaan heitä sen minkä pystyn, ja se talouspuoli tässä on vähän raskasta. ap
Tässä on selvä elämänohje pojillesi. Kouluttaudu ja tee hyväpalkkaista työtä. Etsi itsellesi samanlainen kumppani. Älä anna kumppanisi jäädä kotiin makaamaan tai tekemään pienipalkkaista työtä. Eli etsii sellaisen naisen, joka on kunnianhimoinen, ettei vaan käy niin kuin äidille.
Vierailija kirjoitti:
No, elämä on sekoitus sattumaa ja omia päätöksiä, sulla nyt noin, kyllä se siitä.
Toki tähän voi itsekin vaikuttaa, itse en halunnut itse aiheutettuja ongelmia, joten tietoisesti valitsin toisin.
t: sinkku vela
Minä toivoin ja pääsin valitsemaan puolison ja lapset. Koen sen olevien sitä elämää, jota haluan elää. Elämänmakuista. En ole ajatellut, etttä elämäni olisi hyvää elämää, kun se on mahdollisimman helppoa.
Sinkkuelämä oli itselle tavallaan aika raskasta. En näköjään niin paljon viihdy vain itsekseni. Keksin niitä ongelmia sitten omassa päässä. Minun on helpompi ratkoa käytännön ongelmia kuin elää aristokraatin elämää. Tykkään käytännön ongelmien ratkomisesta. Sitä perhe-elämä paljolti on. Tykkään kasvattaa lapsia, ja seurata lasten kehittymistä ja henkistä kasvua.
Aapee kyllä selvittää propleeminsa elämällä ne läpi. Kuulostaa ryhdikkäältä tyypiltä, sellaiselta asenteella elämä kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on selvä elämänohje pojillesi. Kouluttaudu ja tee hyväpalkkaista työtä. Etsi itsellesi samanlainen kumppani. Älä anna kumppanisi jäädä kotiin makaamaan tai tekemään pienipalkkaista työtä. Eli etsii sellaisen naisen, joka on kunnianhimoinen, ettei vaan käy niin kuin äidille.
Oliko jossain mainittu lasten sukupuolet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sitten hienompi olla huonossa suhteessa vain rahan takia??? Aika moni onkin, eivät vaikuta voimaantuneilta.
Oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu. Nämä kannattaa hoitaa kuntoon ennen kuin perustaa sitä perhettä. Elämässä kun ei ole sitä ennustettavuutta, sitä voi sairastua, jäädä työttämäksi, tulla ero, jne. ja se oma selusta kannattaa turvata ennen kuin kilpavarustelee itselleen sellaista elämämää johon ei ole varaa, jos esim jää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan on lukiossa tai ammattikoulussa vielä. Näistä yleensä valmistutaan sinä vuonna, jolloin täyttää 19, ellei jostain syystä käy kouluaan 4 vuodessa.
Sitten pitää mennä viikonloppuisin Prisman kassalle töihin, että voi auttaa äitiään.
Siellä ollutkin, mutta nyt on sellaiset ajat että nekin vuorot ovat todella tiukassa.
Minä aloitin Prismassa, sieltä pääsin myös heidän ravintoloihin, siellä tapasin taksikuskin ja näin päädyin tekemään kolmea työtä...Ravintojan ja taksivuorojen aikana ehtii hiljaisena hetkinä esim lukeemaan.
Kannattaa miettiä olisiko yksin eläessä pienempi ja kevyemmin pyöritettävä paletti fiksumpi vaihtoehto. Vanha parisuhteen aikainen paletti voi myös olla syytä puhdistaa painavista maalijäämistä.