Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanamunakastike ja perunat

Vierailija
09.01.2025 |

Kasariin voita ja vehnäjauhoja. Anna sulaa kosteaksi mössöksi mutta varo ettei ala ruskistumaan.

Sekoita joukkoon maito.

Anna kiehahtaa. Lisää muskottipähkinää, suolaa ja valkopippuria. Paloittele joukkoon kypsiä kanamunia.

Anna kiehua hiljalleen 10 minuuttia.

Tarjoile keitettyjen perunoiden kanssa. Lisukkeena punajuurta.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apetitin pinaattikeittoa ja munanpuolikkaat tai tuo valkokastike lasagneen.

Vierailija
42/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munista kastiketta. 🤮

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee oma 70/80-luvun lapsuus mieleen. Äiti teki silloin tällöin, kun muuta ei kaapista löytynyt. Ja mummolla oli myös. Hyvää oli. Pari muuta ruokaa oli perunavelli ja perunakeitto. Voin ja ruisleivän kanssa oikein hyviä nekin!

Tuo oli sitä aikaa, kun kaupassa ainut pasta oli makaroni ja spagetti. Spagettia sai harvoin, kun se oli kilohinnaltaan niin paljon kalliimpaa kuin makaroni.

Vierailija
44/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana jos sais jostain ravintolasta kokin tekemänä 🙂

Mikset tee itse?

Teen kyllä itsekin mutta ois tosiaan kiva maistaa kokin versiota

Ei se perus-bechamel ole sen kummempaa kokinkaan tekemänä. Tässä vaan lisätään keitettyä kananmunaa joukkoon.

Ettekö ole koskaan tehneet lasagnea itse? Tai mitään gratiineja?

Ei tuo nyt ole mikään ihmeellinen asia?

Vierailija
45/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan lisäksi vähän kinkkua sekä ruokakermaa.

Vierailija
46/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni mummo teki tätä usein kalan kastikkeeksi, itekin tein sitten muutaman kerran.

Äitini teki lapsuudessani maitokastiketta (valkokastiketta) kesäisin uusienperunoiden ja pihvin kanssa, ruohosipulilla maustettuna. Siinä ei siis kananmunaa, mutta tuli mieleen tästä kuitenkin.

Itse tykkään tehdä uunilohta, jossa fileen päällä kuorrutteena paksu bechamelkastike, mutta Aurajuustolla.

On hyvä ja helppo. 

Vierailija
47/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri syötiin. Keitetyt perunat ja porkkanat. Kananmunakastike, sipulilla, mausteena suola ja valkopippuri.

Vierailija
48/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munakastike on kyllä tyhjänpäiväisimpiä ruokia. Ei mitään makua. Se yhdistettynä perunan tyhjänpäiväiseen makuun tekee yhdessä maailman tyhjänpäiväisimmän ruoan. Miksi ihmeessä nähdä vaivaa tyhjänpäiväisyyksien takia? Minä tein tänään egg fried riceä, jossa on sentään makua, vaikka yksinkertainen ruoka onkin.

Vierailija
49/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisempaa on tehdä maitokastike ja keittää kananmunat erikseen jokaiselle syöjälle. Turha niitä on kastikkeen sekaan sotkea.

Ei maistu samalle. Kananmunat pitää olla silputtuna kastikkeessa, jolloin ne antavat makua kastikkeelle

Vierailija
50/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan lisäksi vähän kinkkua sekä ruokakermaa.

Ei se silloin ole kananmunakastiketta.

Vierailija
51/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon eri, mutta noinhan se yleensä tehdään. Eihän ne kananmunat tietenkään kylmiä ole, kun ne laitetaan kuumaan kastikkeeseen, eikä bechamel-kastiketta ole tarpeen maustaa ennenkuin lopuksi, kun ei sillä ole mitään vaikutusta makuun laittaa siihen suolaa aiemmin. 

Bechamel?

Hei ihan suomessa ollaan, että sano reippaasti valkokastike vaan.

Bechamel on kyllä ihan yleinen ja kansainvälinen nimi tälle. Tuskin kutsut lasagneakaan kerrospastajauhelihakastikevalkokastikejuustovuoaksi tai pizzaa tomaattijuustovehhnälättyseksi?

Vierailija
52/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi saatana! Pahinta koskaan!

Aivan ihanaa. Mukaan vielä hiukan paistettua kalaa.

Vierailija
53/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi saatana! Pahinta koskaan!

Aivan ihanaa. Mukaan vielä hiukan paistettua kalaa.

Höyrytä se kala. Saat sopivan mautonta mauttoman kastikkeen sekaan.

Vierailija
54/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi vielä pannulla rapeaksi paistettuja kalapuikkoja, nam nam.

Kalapuikot käyvät kyllä hyvin tähän. Kuten muukin paistettu kala. 

Vierailija
55/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lempiruoka kanamunakastike ja perunamuusi. Se on kyllä sellaista vauvamössöä, etten itse välitä niinkään, mutta teen kun pyytää. Rakkaudella.

Itse suosin keitinperunoita, kanamunakastiketta ja jotain kalaa. Tänään tulee silakkapihvejä.. ja kun mies ei niistä taas välitä, niin teen sitten muusia.

Toisinaan oikaisen koko sapuskan ja teen jotain ihan muuta:  laitan pakkasesta seitä uunivuokaan, kaksi pakettia pinaattikeittoa ja 2 pussia mummon muusia kuorrutteeksi. Siinä ne sitten muhii uunissa ja pysyy kerroksina. Ei pahasti mössöönny. Joskus loppuvaiheessa lisään juustoraastetta. Keitän munia kylkeen. Salaattia ja/tai höyrytettyjä kasviksia kylkeen. Yllättävän pidetty arkiruoka ollut meilä ja naapurin mukuloilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän