Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanamunakastike ja perunat

Vierailija
09.01.2025 |

Kasariin voita ja vehnäjauhoja. Anna sulaa kosteaksi mössöksi mutta varo ettei ala ruskistumaan.

Sekoita joukkoon maito.

Anna kiehahtaa. Lisää muskottipähkinää, suolaa ja valkopippuria. Paloittele joukkoon kypsiä kanamunia.

Anna kiehua hiljalleen 10 minuuttia.

Tarjoile keitettyjen perunoiden kanssa. Lisukkeena punajuurta.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KANANMUNAKASTIKE (Martat)

60 g margariinia tai voita

0,75 dl vehnäjauhoja

5 dl maitoa

3 keitettyä kananmunaa

suolaa, valkopippuria

0,5 dl ruohosipulia tai kesäsipulin varsia pieneksi hakattuna

1. Sulata rasva paksupohjaisessa kattilassa ja imeytä siihen jauhot. Hauduta miedolla lämmöllä pieni hetki, jauhot eivät saa ruskistua.

2. Lisää maito vähitellen koko ajan sekoittaen, kunnes kastike on sopivan paksuista.

3. Anna kiehua hiljaa hymyillen noin 5 minuuttia. Palaa herkästi pohjaan.

4. Murskaa kananmunat esim. haarukalla ja sekoita kastikkeeseen.

5. Lisää myös ruohosipuli tai kesäsipulia.

6. Mausta kastike suolalla ja valkopippurilla. Maista.

Tarjoa uusien perunoiden tai paistetun kalan kanssa.

Testattu Marttakeittiössä

Vierailija
22/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa, että ap keitää niitä keitettyjä kananmunia vielä siinä kastikkeessakin 10 minuuttia. Itse lisään keitetyt kananmunat vasta, kun kastike on valmis. Ja yleensä maitoruoka juoksetuu, jos siihen lisää suolaa ja sitten vielä keitää?

Itse keitän kastikkeen valmiikisi, sitten siirrän pois levyltä ja maustan, lisään suolan ja kananamunat. 

Sama, minäkin keitän kastikkeen valmiiksi ja lisää lopuksi munat. Tuollainen suurustettu maitokastike ei  tietääkseni juoksetu suolasta samallalailla kuin riisipuuron tms. kanssa voi käydä, mutta toisaalta eipä sitä suolaa siihen tarvitse aiemmin laittaa

Mutta tosiaan oudolta kuulostaa keittää sitä kananmunasilppua siellä kastikkeessa. 

Eihän sitä kukaan keitäkkään hyvänen aika. Jonkun verran voisi olla ymmärrystä lu

Kyllähän tuossa aloitusviestissä lisätään ensin keitetyt kananmunat kastikkeeseen, ja sitten keitetään vielä 10 minuuttia? Siinä missä perinteisesti kastike keitetään ensin valmiiksi, ja lopuksi lisätään kananmunat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola ei juokseta maitokastiketta, jollei maito ole vanhaa

T: kokki

Vierailija
24/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisempaa on tehdä maitokastike ja keittää kananmunat erikseen jokaiselle syöjälle. Turha niitä on kastikkeen sekaan sotkea.

Vierailija
25/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mausteita tai yrttejä laitatte kastikkeeseen? Itse laitan usein suolan lisäksi tilliä. Varsinkin silloin, jos lisänä on kalaa.

Itse suosin ruohosipulia ja valkopippuria ja tietenkin suolaa.

Vierailija
26/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa, että ap keitää niitä keitettyjä kananmunia vielä siinä kastikkeessakin 10 minuuttia. Itse lisään keitetyt kananmunat vasta, kun kastike on valmis. Ja yleensä maitoruoka juoksetuu, jos siihen lisää suolaa ja sitten vielä keitää?

Itse keitän kastikkeen valmiikisi, sitten siirrän pois levyltä ja maustan, lisään suolan ja kananamunat. 

Miksi maustat noin myöhäisessä vaiheessa? Sinun ruokasi tuskin on maittavaa. Kylmiä kananmunia kastikkeen joukossa mm. 

Oon eri, mutta noinhan se yleensä tehdään. Eihän ne kananmunat tietenkään kylmiä ole, kun ne laitetaan kuumaan kastikkeeseen, eikä bechamel-kastiketta ole tarpeen maustaa ennenkuin lopuksi, kun ei sillä ole mitään vaikutusta makuun laittaa siihen suolaa aiemmin. 

Vierailija
27/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mausteita tai yrttejä laitatte kastikkeeseen? Itse laitan usein suolan lisäksi tilliä. Varsinkin silloin, jos lisänä on kalaa.

Persiljaa ja/tai ruohosipulia jos on tuoretta. Muskottipähkinän lisäksi hyvin sopii valkopippuri, viherpippuri ja maustepippuri. 

Vierailija
28/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo saapi munasta kastiketta vaikka joka päivä . Perunoitten päälle tai vaikka suoraan suuhun .

Vierailija
29/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni mummo teki tätä usein kalan kastikkeeksi, itekin tein sitten muutaman kerran.

Äitini teki lapsuudessani maitokastiketta (valkokastiketta) kesäisin uusienperunoiden ja pihvin kanssa, ruohosipulilla maustettuna. Siinä ei siis kananmunaa, mutta tuli mieleen tästä kuitenkin.

Vierailija
30/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet perunat, kananmunakastile ja silli, nam

Vierailija
31/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan OK ruoka, siihen voi keksiä mitä vain lisukkeita.

Ruohosipulia oli usein silloin 70 luvulla siinä. Joo ihan ok

Vierailija
32/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi saatana! Pahinta koskaan!

Älä ikinä pentu sano hyi saatana ruuasta joka ei ole liattu tms. Voitko sanoa asiallisesti- Ei ole minun makuuni- Se kuule riittää. Sitäkään ei voi ymmärtää että hyvästä ruuasta joka ei ole just makuunne sanotaan -paskaaaa- Kiitos Jeesus ruuasta aamen! Monilla ei paljon mitään tai oikeasti ala-arvoista ruokaa.

Vierailija
33/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin! Ja meillä on lisätty ruohosipulia, mites onko sulle tuttu osanen?

Vierailija
34/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi saatana! Pahinta koskaan!

Älä ikinä pentu sano hyi saatana ruuasta joka ei ole liattu tms. Voitko sanoa asiallisesti- Ei ole minun makuuni- Se kuule riittää. Sitäkään ei voi ymmärtää että hyvästä ruuasta joka ei ole just makuunne sanotaan -paskaaaa- Kiitos Jeesus ruuasta aamen! Monilla ei paljon mitään tai oikeasti ala-arvoista ruokaa.

Pentu? Vtun jeesustelija, suksi vtuun! Sinä et mua määräile! 

Vierailija
35/55 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon eri, mutta noinhan se yleensä tehdään. Eihän ne kananmunat tietenkään kylmiä ole, kun ne laitetaan kuumaan kastikkeeseen, eikä bechamel-kastiketta ole tarpeen maustaa ennenkuin lopuksi, kun ei sillä ole mitään vaikutusta makuun laittaa siihen suolaa aiemmin. 

Bechamel?

Hei ihan suomessa ollaan, että sano reippaasti valkokastike vaan.

Vierailija
36/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bechamel :D

Vierailija
37/55 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka, mistä en ole koskaan pitänyt.

Vierailija
38/55 |