Miten hemmetissä jotkut ihmiset ei osaa hoitaa omia raha-asioitaan? Iltasanomien uutinen on järkyttävä!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010952711.html
Rahat ovat lopussa yhä useammalla "Velkaa on kertynyt vuosia"
-
Siis miten tää voi olla mahdollista? Ainoa henkilökohtainen velka minkä ihminen tulee melko varmasti ottamaan on asuntolaina jos sen oman asunnon ostaa itselleen. Miten voi olla mahdollista että jotkut ottaa muitakin velkoja? Ihminen elää yli varojensa jos se ottaa velkaa.
Kommentit (158)
Voi tulla yllättäviä, vaikeita olosuhteita, johon vain pienituloinen ei ole voinut taloudellisesti varautua.
Silti ihmettelen monia tuntemiani keskituloisia, joiden täytyi ostaa se "vähän liian iso asunto", he wolttaavat jatkuvasti, hankkivat merkkilaukkuja, vaihtavat autoa, televisioita, puhelimia jopa alle parin vuoden välein, remontoivat keittiön 7-8 vuoden välein. Mutta pahan päivän varalle ei jätetä mitään, tili on tyhjä aina kuun lopussa, säästöissä tai sijoituksissa ei ole yhtään.
Meillä on mm. 17 v. vanha televisio, 20 v. vanhat keittiökoneet. Autokin ajettiin todella loppuun enenkuin ostettiin uusi käytetty. En häpeä niitä lainkaan, ne toimivat hyvin ja täyttävät tarpeen. Sähkölaskukin on maltillinen, jotan kulutuksen takia ei tarvitse vielä vaihtaa. Säästöissä ja sijoituksissa on nippa nappa keskituloisena, keski-ikäisenä useampi satatuhatta ja asunto tässäkin tilanteessa hyvin halutulta alueelta maksettuna, vaikka pahoja päiviäkin on tullut; mm. yllättävä monen tonnin hammasremontti. Ja kun vaikkapa ne kodonkoneet laukeavat, niin kuin ne tietysti jossain vaiheessa tekevät, ei tarvitse turvautua luottoon tai pikavippeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunari luulee elävänsä kuin akateeminen ja akateeminen luulee elävänsä kuin yritysjohtaja.
Mitähän tämäkin tarkoittaa? :D
Joku "akateemikko" luulee olevansa korkeapalkkainen. Todellisuudessa moni niistä on pienipalkkaisempi kuin vaikka joku sähkäri tai putkari
Ei ihme, että akateemikolle velkaa kertyy
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Todella moni ottaa pikavippejä ja kulutusluottoja. Talous voi kaatua myös opintolainaan, jos ei valmistumisen jälkeen työllistykään.
Opintolainaa ei kannata ottaa jos pärjää ilman eikä jos tutkinto ei suoraan varmista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin joidenkin on pakko ottaa esim. opintolainaa, että pystyy opiskelemaan ja maksamaan kulunsa.
Mikään pakko ei ole opintolainaa ottaa. Opiskelija saa 300e opintotukea ja siihen päälle asumislisää.
Kimppakämppä tai opiskelija asuntolaan asumoon niin pääsee halvemmalla.
Sitten voi myös tehdä töitä opiskelujen ohella.
Voi tehdä töitä jos saa töitä. Ilman jää aika moni.
Opintotukea sai ton 300 silloin kun itse opiskelin noin vuonna 2000. Sillä pärjäs moni sillon just ja just. Jos sai kesätöitä ja asui solussa. Asumislisä mulla tais olla 50 e. Eipä taida olla paljoa nytkään. Ja sehän on asumista varten.
Yksityishenkilöt elävät samalla tavalla yli varojensa, kuin valtiot...
Suurin osa noin toimii..
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten taloudellisuus on monelle niin vaikeaa. Se on ehkä yksi helpoimmista aikuisuuteen liittyvistä asioista.
Se johtuu siitä että et ymmärrä elämää. Et osaa itse elää hetkessä. Sinulla ei ole lapsia. Elät askeettista ja onnetonta elämää. Sinulla ei ole kokemusta. Olet syntynyt kultalusikka pepussa.
Asiat voi tehdä halvalla ja taloudellisesti mutta onko se oikeaa elämää. Kyllä tuhlaamalla ja hyviä riskejä ottamalla saa myös paljon enemmän sisältöä elämään. Elämä on tässä ja nyt. Kyllä tämä meidän oma valtio ajaa itse meidät ongelmiin. Ankara verotus, ei työpaikkoja jotka elättää, huono ostovoima, tulevaisuuden näköalattomuus, ihmisten kahtiajako, ja yms.
Näin kysyy AP joka asuu vielä kotona. Syö äidin tekemiä lihapullia ja muusia. Pukeutuu äidin pesemiin ja ostamiin vaatteisiin. Saa äidiltä vielä viikkorahaa. AP:lla ei ole tyttöystävää tai lapsia eikä tule koskaan edes olemaan. AP menee aina peppupesun jälkeen nukkumaan muumipyjama päällään.
Ongelma joka ei oikeen koskaan tule ilmi on että se velka otetaan kerskakulutukseen. Vaikka moni puolustelee jollain opinnoilla.
"Itse en saanut töitä opintojen oheen. Hain siivoojaksi, kassalle, henk.koht avustajaksi, tehtaalle, jne. Satoja hakemuksia. Opintolainaa on todella paljon. Samoin osamaksuja. sänky, pyykinpesukone, tietokone jne."
Tekisi mieli kysyä onko Tempur?
Itsellä ei ole osa-maksulla ostettu elämässä muuta kuin talo. Annetaan palstoilta ja kierrätyskeskuksesta ostamalla saa varmasti opiskelijana tarvittavat tavarat hankittua. Nykyihmiset ei osaa enää erottaa haluja tarpeista.
Rahan hallitseminen on helppoa vain niille joille se on. Monesti rahankäyttöön liittyy paljon tunnelatauksia. Itselleni taloudenhallinta on melko helppoa, puolisolleni taas ei.
Meillä on esimerkiksi suunnilleen samat nettotulot viimeisen 5v ajalta, mutta minulla on säästössä tonneja ja miehellä ei edes yhtä tonnia.
Se on outoa, vaikka ollaan moneen kertaan keskusteltu järkevästä kuluttamisesta ja ollaan puheissa samoilla linjoilla, on hän jumiutunut omaan huonoon talouskäyttäytymiseen. Ei osaa säästää jos ehdotan vaikka matkaa vuoden päähän, laitetaan nyt 50e/kk jemmaan. Menee aina niin päin että ottaa luotolle ja maksaa jälkikäteen.
Kokeili kerran sijoittamista, laittoi saman tien useamman tonnin yhden yhtiön osakkeisiin (oli saanut töistä bonusrahoja) ja joutui myymään kaikki muutaman kuukauden päästä rahan puutteessa. Olimme ennen tätä puhuneet, että on järkevää laittaa säännöllisesti sijoittamiseen pieniä summia ja hajauttaa. Itsellä on osakkeita edelleen, enkä ole joutunut myymään kertaakaan pois rahapulan takia. Puoliso ei ole edes viitsinyt aloittaa hommaa alusta kun kerran epäonnistui. No, katsokoon sivusta kun lastemme säästöt kasvaa vuosien kuluessa ja ihmetelköön miten rahaa kertyy hiljalleen jopa pikkusummista kun kaikkea ei polta heti.
Ei tarvitse osua kuin yksi väärä luonnehäiriöinen kohdalle, niin moni ihan tavan ihminen päätyy uhriksi. Häiriöisellä uhreja saattaa olla satoja elämän aikana. Esimerkkinä eräs Kuopiolainen hurmuri: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010926225.html
Ja kas, näin useammalta henkilöltä menee luottotiedot.
Vai on asuntolaina ainut? Minut pakotettiin ottamaan opintolainaa syödäkseni opiskeluaikana, jouduin työkyvyttömäksi ja nyt joudun maksamaan sitä opintolainaa takaisin pikkuruisesta takuueläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opintolainaa jäljellä noin 64 000 euroa. En todellakaan ikinä tule ottamaan jotain niin turhaa ja typerää lainaa kuin asuntolaina, varsinkaan Suomessa. Mielummin sijoitan ne rahat johonkin aivan muuhun kuin seiniin tai pilattuun maaperään.
Mutta on totta, että suurinosa elää aivan kipurajoilla taloutensa kanssa. Ei osata tai ymmärretä yhtään mitään taloudesta ja rahasta. Se, että joku antaa rahaa, ei tarkoita, että sulla on varaa siihen.
No opintolaina nyt on maailman typerin ja suurin kusetus, miten sitä on sinulla noin helvetisti? Asuntoa maksamalla sentään kasvatat omaisuuttasi, mutta sitten kun saat lopulta sen tutkinnon lesbojen tanssiteoriasta, sinulla ei ole muuta kuni arvoton paperi ja helvetisti velkaa.
Liian moni on niin yksinkertainen, ettei osaa tasapainottaa talouttaan tilanteen mukaan tai ei ole valmis karsimaan vähemmän kriittisiä asioita elämästään edes väliaikaisesti.
No tuohan se just onkin pyllystä, että tukien varassa elävä saa niiden päälle ilmaiseksi kaikenlaista harkinnanvaraista jne ja ihan vaan käyttörahaakin pitää jäädä x määrä euroja joilla humpata. Työssäkäyvä taas maksaa ihan itse ne hammaslääkärinsä ja silmälasinsa jne ja on vaikka syömättä että saa laskutkin maksetuksi eikä tosiaan humputtele yhtään.
Onneksi hallitus tähän epäkohtaan nyt puuttuukin.
Työssäkäyväkin voi saada toimeentulotukea samoin ehdoin kuin työtönkin. Lähdenpä tästä humputtelemaan ruokakauppaan. Vielä, kun voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä miten se on niin hirveän vaikeaa ymmärtää, että raha-asiat ja oman talouden hallinta ei vaan ole kaikille hirveän helppoa? Ihmiset on erilaisia. Ite olen enimmäkseen sellainen, että kaikki menee mitä tulee. En haluaisi olla. Haluisin saada säästöjä. Olen yrittänyt tehdä budjetteja ja osaan laskea kuinka paljon voin periaatteessa käyttää per päivä, mutta siihen se sitten jääkin.
Jos saat 1000e/kk rahaa kuukaudessa niin käytä 800e/kk ja pistä 200e/kk sukan varteen.
Jos saat 1000e/kk ja menot on1200e/kk niin silloin käytät liikaa rahaa.
Helppoa eikö?
Täällä on eri, se on vähän niin että jos on suklaata kaapissa niin joku syö sen kerralla mutta hän,johon itseni lasken kuuluvaksi,otan palan silloin ja joskus pari palaa muulloin. Toiset tarvitsee kaikkea ja toiset pärjää kun ei ole kaikkea. Mutta oikeasti rahankäyttö on kai ihan synnynnäisiä juttuja, luonnostaan tulee säästäväisyys tai tuhlaavaisuus.
eikö kouluissa opeteta talouden hallintaa miten on mahdollista että syö enemmän kuin tienaa. EI PITÄISI OLLA EPÄSELVÄÄ ETTÄ VELAT PITÄÄ MAKSAA TAKAISIN. vihdoinkin hallitus joka opettaa kun koulut eivät ole pystyneet ovat päinvastoin hehkuttaneet sinulla ei ole mitään vastuita istuskele kaduilla tai töhri eduskunta talo.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 120 000€ ulosotossa. Siinähän ihmettelette 😘
No ei näitä tavalliset ihmettele. Kyllähän tuollaisen tapauksen tietää tasan tarkkaan mitä on tullut tehtyä.
Ainut ihmetyksen aihe on se, miten ihmiset vihaavat itseään noin paljon, että kidutt avat itseään noin.
On heti sovittava miten maksaa rästit.