Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hemmetissä jotkut ihmiset ei osaa hoitaa omia raha-asioitaan? Iltasanomien uutinen on järkyttävä!

Vierailija
09.01.2025 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010952711.html

Rahat ovat lopussa yhä useammalla "Velkaa on kertynyt vuosia"

-

Siis miten tää voi olla mahdollista? Ainoa henkilökohtainen velka minkä ihminen tulee melko varmasti ottamaan on asuntolaina jos sen oman asunnon ostaa itselleen. Miten voi olla mahdollista että jotkut ottaa muitakin velkoja? Ihminen elää yli varojensa jos se ottaa velkaa.

Kommentit (158)

Vierailija
141/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainan lisäksi nykyään opintotuki on niin lainapainotteinen, että jos ei ole varakkaat vanhemmat tai hyvä työ jo opiskeluaikana, johon voi sovittaa opinnot ja jaksaa, niin suurimmalla osalla on jo kymmenien tuhansien velat opiskelusta.

Joissakin paikoissa auto on välttämätön ja jos joutuu ajamaan paljon, ei ihan parin sadan euron ruppana ole vaihtoehto. Myös auton korjaukseen humahtaa huonolla tuurilla kerralla pari tonnia.

En kannusta tällä viestillä ketään ylikuluttamaan, mutta ymmärrän kyllä että työssäkäyvän tavallisen ihmisen velkaantuminen voi tapahtua ihan tavallisessa arjessa. Aika moni elää yhdellä palkalla vain sen kuukauden kerrallaan, ja jos jotain yllättävää tapahtuu, ei tietenkään ole säästöjä tai varaa maksaa ja arjen pyörittämiseen tarvitsee monta asiaa josta kuluja voi tulla.

Siis kuinka paljon sä ajattelet että sitä lainaa

Mulle kertyi 23 000€. 650€/kk. Myös kesäkuukausia, kun tein silloinkin opintoja. Minulla oli opiskeluaikana suurin osa ajasta myös osa-aikatyö, tein töitä opiskeluiden lisäksi 15-20h/viikko. 

Minulla on kaksi lasta ja olen talouden ainoa tienaaja, joten en kyllä olisi ilman lainaa pärjännyt. Onneksi sain tuosta 23 000:sta eurosta reilu 4000€ opintolainahyvitystä, kun valmistuin tavoiteajassa. 

Ainoa mitä ehkä oisin voinut tehdä toisin, olisi ollut yrittää saada joku halvempi opiskelijasäätiön kämppä vuokralle, mutta olisi vaatinut muuttoa toiselle alueelle ja opiskeluiden jälkeen taas pois, mikä olisi vaikuttanut omien lasten koulunkäyntiin. 

Opiskelemaan oli pakko lähteä, kun hinnat lähti sellaiseen nousuun, ettei sillä vanhan työn/ammatin palkalla enää elättänyt perhettä. Opiskelu nosti omaa ansiotasoa n. 500€/kk. 

Vierailija
142/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ite ihan samaa, mutta samaan aikaan ymmärrän. Monilla velkakierre alkaa jo silloin, kun muuttaa opintojen perässä yliopistokaupunkiin. Opintotuki ei ole paljoa ja asumistukikin on mitä on. On fiksua tehdä töitä opintojen ohella ja valmistua ajoissa, jotta ei tartte ottaa lainaa, mutta ei siihen kaikki pysty. Opintolaina on tikittävä aikapommi ja nykyajan nuoret ei saa sitä maksettua pois siihen tahtiin kuin pitäis, koska työpaikkoja ei oo ja ne vähätkin mitä tarjolla on, on pätkätöitä. Luonnollisesti valmistuneen mielessä siintää perhe ja oma koti, mutta eihän se nykyään enää oo realiteetti kovinkaan monelle.

Itse en oo joutunut ottamaan opintolainaa, vaikken opintojen lisäks töitä tehnytkään. Alotin opinnot kun olin just synnyttänyt lapsen ja valmistuin silti ns ajoissa. Jos oisin tehnyt töitä, en ois pystynyt valmistumaan, mut jos ei ois ollut lasta, oisin valmistunut ajoissa ja pystynyt tekemään töitä jos oisin niitä saanut. Koen kuitenkin niin, että oon ollut tosi onnekas kun oli säästöjä sen verran et pystyin opiskelemaan ja kasvattamaan lasta ilman, että oisin ottanut lainaa tai ollut riippuvainen esimerkiksi vanhemmista tai lapsen isästä.

Valmistumisen jälkeen pääsin suoraan työelämään, vaikkakin pätkissä tarjotut työsuhteet ja jatkuva muuttaminen perheellisenä olikin todella haastavaa ja teki lapsellekin huonoa. Työsuhteet kuitenkin toi sitä kokemusta ja sain ennen lapsen kouluikää sekä vakituisen työpaikan että ASP tilille säästettyä sen verran, että sain ostettua meille oman, pysyvän kodin. Molemmille pysyvyys on edelleen ihan utopistinen ajatus ja näin jälkeenpäin miettien aika kovan hinnan sai siitäkin maksaa. Oisi voinut olla muuttamatta kaks kertaa vuodessa ja olla köyhä, hankkia lapselle vaatteet osarilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylen ja hesarin mukaan on vuokran ja vippien antajat aina riisto kapitalistejä.. koskaan ei hesarissa ole ollut juttuja kun  vuokrat ovat olleet maksamatta kuukausi tolkulla ja asunto täysin tuhottu. nyt taas uudet vuokra yrittäjät ostamaan kun rahastot pistää hgissäkin 2850 asuntoa myyntiin. joka johtaa siihen ettei lainan as  arvo riitä. asiansa hoitaneetkin joutuvat pyytämään sukulaisia takureiksi

Vierailija
144/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainan lisäksi nykyään opintotuki on niin lainapainotteinen, että jos ei ole varakkaat vanhemmat tai hyvä työ jo opiskeluaikana, johon voi sovittaa opinnot ja jaksaa, niin suurimmalla osalla on jo kymmenien tuhansien velat opiskelusta.

Joissakin paikoissa auto on välttämätön ja jos joutuu ajamaan paljon, ei ihan parin sadan euron ruppana ole vaihtoehto. Myös auton korjaukseen humahtaa huonolla tuurilla kerralla pari tonnia.

En kannusta tällä viestillä ketään ylikuluttamaan, mutta ymmärrän kyllä että työssäkäyvän tavallisen ihmisen velkaantuminen voi tapahtua ihan tavallisessa arjessa. Aika moni elää yhdellä palkalla vain sen kuukauden kerrallaan, ja jos jotain yllättävää tapahtuu, ei tietenkään ole säästöjä tai varaa maksaa ja arjen pyörittämiseen tarvitsee monta asiaa josta kuluja voi tulla.

Mä otin opintolainaa, jonka siirsin aspiin. Mitta jos en olisi aloittanut aspia, en olisi lainaa tarvinnut. Kesät olin kesätöissä ja viikonloppuisin, pe-su yhden illan mäkissä. Tällä hetkellä keikkatyötä saa ja kimppakämppiä on n 400 e hintaan. 

Omasta elintasosta on kiinni kuinka paljon lainaa nostaa. Vaihtoehtoja on

Vierailija
145/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin opintolainaa, jonka siirsin aspiin. Mitta

Kiinnostaa tietää, että saitko ASP lainaa? ASP säästämisessä on nimittäin se "sääntö" (jos oikein oon ymmärtänyt), että rahojen pitää olla itse tienattuja eli pitää olla omista palkkatuloista säästetty. Toisin sanoen ei voi olla lahjoituksia tai lainaa, joita tallettaa ASPille. Korjatkaa, jos oon väärässä

Vierailija
146/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen melko hyväpalkkaisessa työssä, joten ei tarvinnut ihan kauheasti euroja laskea. Toki olin tarkka. Työuupumus ajoi minut alanvaihtoon, ja kouluttauduin huomattavasti heikompipalkkaiseen (mutta lähes stressittömään) työhön.

Kyllä piti opetella taloudenpito uudelleen ja täysin uudelta kantilta, kun tulot romahtivat. Nyt pakollisten, kiinteiden menojen jälkeen minulla on ns. viikkobudjetti, eli summa jonka saan viikon aikana käyttää. Näin saan rahar riittämään. Ennen ostelin esim. teatteri- ja konserttilippuja tuosta vain sen enemää miettimättä, mutta nyt teatterilippuun pitää erikseen säästää. Jne.

Mutta silti, olen muuten onnellisempi nykyisessä työssäni ja jaksan elää (köyhää) elämääni täysillä. Ei ole stressiä eikä unettomuutta, ei päänsärkyä eikä muita kipuja.  En siis kadu alanvaihtoani, vaikka moni sitä on kauhistellutkin. 

Vierailija
147/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse osua kuin yksi väärä luonnehäiriöinen kohdalle, niin moni ihan tavan ihminen päätyy uhriksi. Häiriöisellä uhreja saattaa olla satoja elämän aikana. Esimerkkinä eräs Kuopiolainen hurmuri: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010926225.html

Ja kas, näin useammalta henkilöltä menee luottotiedot. 

Huh800 000 euron kusetus. Mitä hel*ettiä?

Vierailija
148/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa ei voi ostaa rahalla. 

Velkaantumisen taustalla voi olla esimerkiksi erilaisia haasteita rahankäytössä, pienituloisuutta, ero, työttömyys tai vaikkapa rahapelaamista. Velkaantua voi myös iloisten elämäntapahtumien, kuten uuteen kotiin muuttamisen tai perheenlisäyksen vuoksi.

Velkaantumisen taustalla vaikuttavia tekijöitä on usein enemmän kuin yksi. 

Jos elämäntilanne yllättäen muuttuu tai esimerkiksi yleinen hintataso kohoaa, voi aikaisemmin otettujen lainojen maksamisesta tulla haastavaa. 

Vierailija
149/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskeinen ongelma taitaa olla ylimitoitetut asuntolainat ja muu pröystäilevä elintaso, johon some kilpailu kannustaa. Ylipäätään, onko mitään järkeä sitoa itseään johonkin 200 000 - 500 000 euron asuntolainaan ja pankin orjaksi vuosikymmeniksi? Mikä tarve on kerryttää varallisuutta, ei sitä kuitenkaan mukaansa saa kun lähdön hetki koittaa, milloin koittaakaan. Moni sanoo että säästää lapsilleen, mutta eikö ne lapset tulisi kasvattaa siten, että huolehtivat aivan itse omasta toimeentulostaan? Työttömyyttä tai sairastumistakaa ei tarvitse tässä maassa pelätä, sosiaaliturva on kuitenkin varsin kattava.

Mekin otettiin kohtuuttoman iso asuntolaina, kun ostettiin ensiasunto. Kummatkin oltiin valmistuttu yliopistosta, hyvät työpaikat, 3 lasta ja syntyi vielä 1 lisää. 

Lapsiin oli mennyt hyvin vähän rahaa siihen mennessä, eipä enää sitten ja lainaa oli paljon, jälkikäteen aivan liian paljon.

Appivanhemmat takasivat ja onhan elämä ollut helpompaa. Mutta ei puhettakaan muita osamaksuja. Hetken meillä oli auto, kun saatiin perintönä . Eipä se kauaa ollut, kun tajuttiin kuinka kalliiksi ylläpito tulee. Myytiin, laitettiin 5 tonnia puskuriin ja lopuilla, puhutaan satasista, ostettiin monta kassillista ruokaa.

Pankissa juteltiin, 25 v laina, varmaan sitten, kun lapset muuttavat pois kotoa, myydään ja ostetaan pienempi. Sitten syntyi vielä 1 lapsi ja kukaan lapsista ei halua muuttaa pois kotoa, eikä tarvikaan

Vierailija
150/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miettikää kuinka moni ajaa muutaman vuoden vanhalla autolla. Tilillä ei varmasti ole ollut sitä 60000 euroa auton ostoon suurimmalla osalla. Uuden auton ostaminen lainalla on suurinta kulissien ylläpitoa. Rahaa menee roskiin statuksen vuoksi.

Vierailija
151/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, mutta tuohon Asp-lainaan ja säästämiseen liittyen. Alaikäisen asp-tilille tallettamar rahat tulevat olla omalla työllä ansaittuja. Täysi-ikäisen kohdalla tällaista sääntöä ei ole. Tämän voi tarkistaa valtionkonttorin nettisivuilta

Vierailija
152/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin joidenkin on pakko ottaa esim. opintolainaa, että pystyy opiskelemaan ja maksamaan kulunsa.

Nykyään ON PAKKO ottaa opintolainaa jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa.

Vierailija
153/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen ottanut remontti- ja autolainaa. Ei mitään ihmeellistä ja nopeasti maksoin pois.

Mä oon rempannut kohta koko talon. Aina on ekana säästetty ja sitten rempattu, huone kerralla.

Taloyhtiön remontit erikseen.

Ystävä otti puhelimen osamaksulla ja keittiön myös. Meni pari viikkoa keittiön asennuksesta, kun korona iski ja joutui lomautetuksi

Vierailija
154/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas ymmärrä miten se on niin hirveän vaikeaa ymmärtää, että raha-asiat ja oman talouden hallinta ei vaan ole kaikille hirveän helppoa? Ihmiset on erilaisia. Ite olen enimmäkseen sellainen, että kaikki menee mitä tulee. En haluaisi olla. Haluisin saada säästöjä. Olen yrittänyt tehdä budjetteja ja osaan laskea kuinka paljon voin periaatteessa käyttää per päivä, mutta siihen se sitten jääkin. 

Sama juttu. Ainoastaan sen takia en ole velkaantunut, että olen saanut olla terve ja aina taukoamatta työelämässä. Veikkaan, että jos joudun joskus työttömäksi, silloin huonot taloustaitoni pääsevät valloilleen. 

Tämän takia olisi tärkeää, että ihmisille on aina töitä. Kaikki eivät osaa säästää.

Vierailija
155/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut on nousseet ja palkka ei. Olen kiristänyt kaikesta mistä pystyn. Teen kaiken ruuan itse, en syö lihaa. En käy missään harrastuksissa tai huvituksissa. En käy kampaajalla, tai osta vaatteita. Teen kahta työtä. Omia lainoja ei ole, mutta avustan muutamaa lähisukulaista, joiden omat tulot ei riitä elämiseen. Seuraavaksi alan sulkemaan muutaman huoneen asunnosta pois käytöstä ja pistän niihin minimilämmöt, että säästän sähköä. Semmosta nyt. Voi olla, että jonain päivänä on parempikin aika. 

Vierailija
156/158 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihminen todellakin elää velkarahalla. Monella keskituloisella on uudenkarhea Tesla tai Volvo XC90 tai vastaava, uuden ison omakotitalon pihassa. Pelkästään talon pihatöihin on otettu kymppitonnin laina, jotta saadaan nätiksi. Velkaa 300-500k ja eletään ihan kädestä suuhun, tilipäivästä tilipäivään, mutta onpahan näyttää muille se isohko okt ja auto(t). Kun todellisuudessa pärjäisi ihan yhtä hyvin vanhemmalla talolla, 20 vuotta vanhalla Seatilla ja merkittävästi pienemmällä velalla. Mutta ei käy, kun pitää olla sitä ja tätä uutta, ja sitä pidetään "elämänlaatuna". Uskotellaan itselle, että halutaan sitä velkaluksusta vain omaksi iloksi, mutta aina siinä taustalla on se, että halutaan vähän (tai enemmän) näyttää sitä muille.

Vierailija
157/158 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mähän olin töissä. Mäkissä ja kesät. Kyllä niistä sama määrä rahaa kertyi.

Vierailija
158/158 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin joidenkin on pakko ottaa esim. opintolainaa, että pystyy opiskelemaan ja maksamaan kulunsa.

Mikään pakko ei ole opintolainaa ottaa. Opiskelija saa 300e opintotukea ja siihen päälle asumislisää. 

Kimppakämppä tai opiskelija asuntolaan asumoon niin pääsee halvemmalla. 

Sitten voi myös tehdä töitä opiskelujen ohella. 

Saa 270€ ja siitä pitää maksaa osa vuokrasta, vesi, sähkö ja puhelinlasku.. syödäkin pitäis jotain.

Kyllä se laina vaan aika monen on pakko ottaa.

Miksi et tee opiskelijan töitä opiskelun ohella? Siivoamista,kaupan kassalle, puhelinmyyntiä,mainosten jakoa...? Mikään pakko ei ole ottaa opintolainaa vai oletko näitä jotka ot

Hei oikeasti, älä puutu asioihin, joista et tiedä _mitään_. Elele vaan siinä omassa kansakoulupohjaisessa kuplassasi siellä peräkylässä