Miten hemmetissä jotkut ihmiset ei osaa hoitaa omia raha-asioitaan? Iltasanomien uutinen on järkyttävä!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010952711.html
Rahat ovat lopussa yhä useammalla "Velkaa on kertynyt vuosia"
-
Siis miten tää voi olla mahdollista? Ainoa henkilökohtainen velka minkä ihminen tulee melko varmasti ottamaan on asuntolaina jos sen oman asunnon ostaa itselleen. Miten voi olla mahdollista että jotkut ottaa muitakin velkoja? Ihminen elää yli varojensa jos se ottaa velkaa.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Luonne-erot/jopa geenitason erot selittää paljon myös. Mulla on kaksi teiniä ja näen kyllä kumpi on potentiaalinen velkaantuja. Sama kasvatus, kovin eri lopputulos suhteessa rahaan ja hetken mielihaluihin.
Itse olen ollut tuo potentiaalinen velkaantuja, mutta velkaantumisen sijaan opiskelin kunnolla ja olen tehnyt hurjasti töitä urallani. Nyt on hyvä palkka ja ne mielihalutkaan ei kaada taloutta. Lapsellasi on myös onneksi vielä mahdollisuus kasvaa. Mitä enemmän sen oman rahan eteen on tehnyt töitä. Sitä enemmän sitä tulee mietittyä miten sen käyttää.
No olen ottanut remontti- ja autolainaa. Ei mitään ihmeellistä ja nopeasti maksoin pois.
Velkaa saa ihan liian helpolla ja sitä otetaan koska kaikki pitää saada tässä ja nyt eikä vähitellen rahaa säästämällä. Siitä se lähtee, kun nuori opiskelun aikana ottaa ensin opintolainaa maksimimäärän, valmistuu ja sitten on aika siirtyä työelämään hankkia kämppä johon hankitaan hulppeita laitteita ja kalusteet eri liikkeiden tarjoamilla luottosopimuksilla ja sitten ollaankin tilanteessa, jossa palkka ei riitäkään elämiseen ja kaikkien velkojen maksuun ja sorrutaan kenties ottamaan lisää velkaa, jolla yritetään hoitaa velkoja pois siinä kuitenkaan onnistumatta. Kouluissa ehkä pitäisi olla sellainen pakollinen opintojakso, jossa opetetaan oman elämän hallintaa ja raha-asioiden hoitoa?
Aina ollut köyhä, ja kun sairastuin parantumattomasti syöpään, päätin että otan lainaa niin paljon kuin saan ja tarjoan sillä lapsille ja lapsenlapsille sen turvin kaiken sen, mitä heille en ole voinut mummona ostaa. Velatkin jäävät velkaiseen kuolinpesään, joten eivät lankea kenenkään niskaan. Asunnon myynnillä kuitataan kaikki. Kuolo korjaa lähikuukausina, ennen kuin ensimmäinenkään erä tulee maksettavaksi, sen verran levinnyt syöpä jo on.
Jos olisi riittävästi tuloja, taloudenhoito olisi hyvin helppoa. Valitettavasti tulonhankinta on nykyään lähes ylivoimaisen vaikeaa työnantajien politiikan vuoksi, jonka mukaan palkkaa ei haluta maksaa mistään syystä. Ihmisillä ei ole muitakaan kelvollisia tulonlähteitä kuin työ.
Yhteiskunta sen sijaan kasaa pakollisia menoja valtavasti ja keksii jatkuvasti uusia menoja ihmisten vahingoksi.
Tämä yhtälö ei vain toimi ja näkyy toimeentulo-ongelmina, velkaantumisena, jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opintolainaa jäljellä noin 64 000 euroa. En todellakaan ikinä tule ottamaan jotain niin turhaa ja typerää lainaa kuin asuntolaina, varsinkaan Suomessa. Mielummin sijoitan ne rahat johonkin aivan muuhun kuin seiniin tai pilattuun maaperään.
Mutta on totta, että suurinosa elää aivan kipurajoilla taloutensa kanssa. Ei osata tai ymmärretä yhtään mitään taloudesta ja rahasta. Se, että joku antaa rahaa, ei tarkoita, että sulla on varaa siihen.
Jotta meinaa maksaa 64000 euron opintolainan ja elää vielä edes jotenkin ja jos vielä ehkä meinaa perhettä perustaa tai asuntoa ostaa, niin kyllähän tuohon lainamäärään saa oikeasti olla muualla töissä kuin kaupan kassalla. Mitenkäs työllisyys nykypäivänä? Ei se ole automaatio korkeasti koulutetullekaan. En minä ihmettele, että velkaannutaan, kun pelkkää opintolainaa on vähintään 25k€.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta asuntolainasta ja omistusasumisesta sanoisin vain, että aina toininaan kannattaisi harkita vuokralla asumista vaihtoehtona. Mutta kun näin sanon niin olen täysin vakuuttunut siitä, kuinka minua kohtaan halutaan osoittaa syvää halveksintaa ja pillkkaa miten en köyhän siten luonnollisesti kateelllisena ja tietenkin ymmärtämättömänä moukkana ymmärrä, miten on ainakin miljoona kertaa kannattavampaa asua omistiasunnossa ja kuinka ensimmäine omistuiasunto kannattaa ostaa viimestään parikymppsienä, jonka voi sitten myydä pois voitolla tai säästää jantaa vuokralle tai vaikka lapselle ennakkoperintönä.
Ja näin todetessaan ovat aivan oikeassa en ymmärrä sitä, miksi omistusasumista pidetään ainoana moraalsiesti, taloudellisesti niin yksilön kun kansantalouden kuin maailman rauhan kannalta moninkertaisesto parempana kuin sitä, että asuu ja elää vuokralla. Ja jotta kruuansin oman tyhmyyteni timantilla, niin lopullisen idiootin leiman saan ku
Nykyään vuokralla asuminen on kyllä aika monelle se toinen vaihtoehto. Asia ei kuitenkaan ole yksiselitteinen. Todennäköisesti pitkällä aikavälillä omistusasuminen tulee halvemmaksi kuin vuokralla asuminen, mutta huomioonotettavia asioita on monia. Asuntojen hinnat, aiotko pysyä paikkakunnalla vai muuttaa jne. Luultavasti monen ahdingon taustalla ovat taloyhtiölainat, joissa lainoitettu osuus saattoi olla jopa 70 %. Kun noissa korot nousivat, niin huh. huh. Jokaisen pitäisi tehdä laskelmat oman elämänsä kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opintolainaa jäljellä noin 64 000 euroa. En todellakaan ikinä tule ottamaan jotain niin turhaa ja typerää lainaa kuin asuntolaina, varsinkaan Suomessa. Mielummin sijoitan ne rahat johonkin aivan muuhun kuin seiniin tai pilattuun maaperään.
Mutta on totta, että suurinosa elää aivan kipurajoilla taloutensa kanssa. Ei osata tai ymmärretä yhtään mitään taloudesta ja rahasta. Se, että joku antaa rahaa, ei tarkoita, että sulla on varaa siihen.
Jotta meinaa maksaa 64000 euron opintolainan ja elää vielä edes jotenkin ja jos vielä ehkä meinaa perhettä perustaa tai asuntoa ostaa, niin kyllähän tuohon lainamäärään saa oikeasti olla muualla töissä kuin kaupan kassalla. Mitenkäs työllisyys nykypäivänä? Ei se ole automaatio korkeasti koulutetullekaan. En minä ihmettele, että velkaannutaan, kun pelkkää opintolainaa on vähintään 25k€
Jo puolet siitä lainasummasta, eli n 30 000 on iso summa maksaa. Tein 3 v kahta työtä jotta pystyin maksamaan 30000 e lainan pois.
Olen velaton. Olen rakentanut kaksi taloa ilman lainaa ja pienellä duunaripalkalla. Se kyllä onnistuu, kun osaa tehdä lähes kaiken itse. Olen myös omistanut sijoitusasuntoja, nehän maksaa itse itsensä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot ja se toimii. Elämisen menot ovat todella pienet ja pienestä eläkkeestä jää jatkuvasti säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin joidenkin on pakko ottaa esim. opintolainaa, että pystyy opiskelemaan ja maksamaan kulunsa.
Mikään pakko ei ole opintolainaa ottaa. Opiskelija saa 300e opintotukea ja siihen päälle asumislisää.
Kimppakämppä tai opiskelija asuntolaan asumoon niin pääsee halvemmalla.
Sitten voi myös tehdä töitä opiskelujen ohella.
Saa 270€ ja siitä pitää maksaa osa vuokrasta, vesi, sähkö ja puhelinlasku.. syödäkin pitäis jotain.
Kyllä se laina vaan aika monen on pakko ottaa.
Miksi et tee opiskelijan töitä opiskelun ohella? Siivoamista,kaupan kassalle, puhelinmyyntiä,mainosten jakoa...? Mikään pakko ei ole ottaa opintolainaa vai oletko näitä jotka ot
Ei niitä töitä ole aina edes koulutetuille, vielä vähemmän opiskelijoille. Itse otin lainaa, jotta sain ruokaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten taloudellisuus on monelle niin vaikeaa. Se on ehkä yksi helpoimmista aikuisuuteen liittyvistä asioista.
Sairastupa vakavasti ja tule sitten neuvomaan talousasioissa kun työkyky mennyt, elät säästöillä (jos niitä on) kunnes korvaukset alkaa juosta (johon voi helposti mennä kuukausia), maksat sairaalahoidosta, lääkkeistä, matkakustannuksista jne. Ja arjessa kukaan ei ole sinun taloudellista taakkaa jakamassa vaan sun on selvittävä yksin. Ja kyllä, mulla oli hoitokuluvakuutus mutta vakuutusyhtiöpä ei sitä jatkanut enää kun ensimmäinen vakuutuskausi oli mennyt. Kun oma hanurisi ei ole ehtinyt maailman tuulissa ruvettua niin heikkoahan se ymmärtäminen on.
Siksi onkin hyvä olla puskuria vastoinkäymisiä varten. Ainakin puolen vuoden menoja vastaava rahasumma kannattaa jokaisella olla säästö
Voisiko sitten saada niitä töitä ja sellaisella palkalla, josta pystyisi tuon summan säästämään?
Ostin hometalon. Käräjöinti vei rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista tunneälyn vajausta on, jos ei tajua miten eri ihmiset saa eri lähtökohdat raha-asioihin. Raha liittyy perusturvallisuuteen monella tavalla. Siihen, ja ostamiseen, kuluttamiseen jne. voi liittyä monenlaisia traumoja ja ahdistuksen aiheita, samoin esim. riippuvuudet voi suistaa rahaongelmiin.
Ihan yhtä tyhmää on sanoa, ettei tajua miten joku lihoo, jos itse on itsestäänselvää syödä kohtuudella ja pysyä hoikkana.
Niinpä. Jos on elänyt köyhän lapsuuden ja sitten saa omaa rahaa, niin osalla se johtaa osteluun. Ja ehkä myös velaksi osteluun. Toisesta taas voi tulla liiankin pihi, kun ei uskalla käyttää rahaa (vaikka olisi aikuisena hyvätuloinen). Suhde rahaan voi olla monella tavalla ongelmallinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuon jutun lukee, huomaa kyllä, että vika ei ole yksilössä itsessään. Kun rahat eivät riitä, voi käydä noin ja yhä useammalla ne eivät riitä enää elämiseen.
Jos asuntolainan kulut ovat nousseet jopa 500 euroa/kk ja siihen päälle kallistuneet sähkölaskut ja muu hintojen nousu lisäksi. Ei monen talous kestä. Ja tuohon päälle vielä potkut, putkiremppa, avioero tai vakava sairaus, niin se oli sitten siinä.
Ihminen elää yli varojensa jos se ottaa velkaa.
- siinähän on erikoinen päätelmä. Mieti vielä, miten se menee. Puhut itsesi ristiin ap. Ristiin nekin puhuu itsensä, jotka sotkee taloutensa.
Vierailija kirjoitti:
Niin joidenkin on pakko ottaa esim. opintolainaa, että pystyy opiskelemaan ja maksamaan kulunsa.
Höpö höpö, asukoot soluissa kuten ennen tehtiin tai sitten vaan jäädään sinne vanhenpien nurkkiin jos paikka löytyy omasta kaupungista.
Eli tässäkin haetaan liikaa luxusta liian varhain, liian pienillä tuloilla ja sitten sitä virhettä maksellaan vielä 10-20 vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunari luulee elävänsä kuin akateeminen ja akateeminen luulee elävänsä kuin yritysjohtaja.
Mitähän tämäkin tarkoittaa? :D
Sittä että valtaosa elää yli varojensa, hankitaan aina se "mihin on varaa" eli otetaan aina maksivelat ym ja luotetaan siihen, että tulot eivät muutu, vaikka monissa firmoissa on nytkin yt-neuvottelujen takia toimenkuvan muutoksia ja palkan alennuksia ja osalta leikataan työtunteja ja osa jää vielä työttömäksi, eli tämä tulisi aina ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten taloudellisuus on monelle niin vaikeaa. Se on ehkä yksi helpoimmista aikuisuuteen liittyvistä asioista.
Kun masennus tuo lensi ensimmäisinä ikkunasta. Oikeastaan jo siinä edeltävässä väsymysvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, asukoot soluissa kuten ennen tehtiin tai sitten vaan jäädään sinne vanhenpien nurkkiin jos paikka löytyy omasta kaupungista.
Eli tässäkin haetaan liikaa luxusta liian varhain, liian pienillä tuloilla ja sitten sitä virhettä maksellaan vielä 10-20 vuotta myöhemmin.
Kun se solunkin vuokra voi viedä kaikki tulot. Hinnat ovat nousseet paljon. Ja koulutuksestakin on leikattu. Tarkoittaa, että yhä useampi joutuu muuttamaan opintojen perässä.
Jos tuon jutun lukee, huomaa kyllä, että vika ei ole yksilössä itsessään. Kun rahat eivät riitä, voi käydä noin ja yhä useammalla ne eivät riitä enää elämiseen.