Ulosotto. Onko se "maailman loppu"?
Näin siinä nyt käy sitten.
Miten varautua, miten te pärjäätte kun ulosotto on päällä? Paljon teille jää?
Kommentit (82)
Ei ole maailmanloppu. Juttele voudin kanssa, ne on yleensä täysin erilaisia kuin mitä yleisesti luullaan. Humaaneja ihmisiä, jotka ymmärtää, että paska juttuhan se on.
Ihan kinuskikastikettahan se nykyään on, maksat velat pois ja tadaa luottotiedot on kunnossa. Ennen maksoit velat pois ja olit sen jälkeen vielä viis vuotta ihmis- haastetta.
Riippuu ihan ympäristöstä. Jos on hyvä isileasing tai puoliso, niin se helpottaa.
Jos olet etäisä, jonka pitää rahottaa kaikki itse, niin good bye normaali elämä.
Olen nyt kolmekymppinen ja varmaan ellei jokin ihme käy niin olen reilu nelikymppisenä vasta velaton.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole maailmanloppu. Juttele voudin kanssa, ne on yleensä täysin erilaisia kuin mitä yleisesti luullaan. Humaaneja ihmisiä, jotka ymmärtää, että paska juttuhan se on.
Niin ajattelin, soittaa ja kysellä miten edetä mitä mielessä nyt onkin. -ap
Hyvä juttu! Ei tartte maksaa sakkoja kun ne menee ulosottoon ja ei ole mitään perittävää.
Et saa vaihdettua puhelinliittymää kun luottotiedot on mennyt. Kannattaa vaihtaa nyt jos on tarvetta tai hankkia prepaid.
eikö siinä ole joku suojaosa, että paljonko pitää jäädä elämiseen, kaikkea ei viedä tililtä
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävin pyytämättä. Se sanoi mulle, että katsotaan joskus tulevaisuudessa sitten, kun sulla on parempi taloustilanne. Ei sitä pätkän vertaa kiinnostanut mun rahat. Ei kyllä kiinnosta velkojiakaan. Kyllä mää olen niin köyhä niiden mielestä. Ne varmaan menisi shokkiin, jos mulla olisi rahaa.
Korko kasvaa 11% vuodessa niin mikäs kiire niillä on.
Ulosotto on usein hyvä asia verrattuna siihen että velkoja on älytön määrä perinnässä. Ulosototossa sentään korot on rajattu jotenkin järkevälle tasolle ja ulosottoa hoitaa viranomaiset virkavastuulla eikä mitkään perintäfirmat.
Pienet velkasummat kannattaa yrittää maksaa pois ennen niiden päätymistä ulostottoon, ettei mene turhaan niitä velkakohtaisia kiinteitä kuluja.
Ulosotosta on mahdollisuus päästä pois ajan kanssa.
Aina se ei vaadi välttämättä edes kaikkien velkojen takaisinmaksua.
Riippuu tilanteesta.
Jos ulosotto toteaa henkilön esim. varattomaksi, niin kaikki velat poistetaan aktiivisesta ulosotosta yleensä (ns. varattomuusolettama) ja velkojat voivat kerran palauttaa ne palauttaa ne kyllä ulosottoon, mutta silloin ne siirtyvät ulosoton passiivilistalle ja ulosottovrianomaiset eivät enää silloin tee aktiiviisia toimenpiteitä ulosoton suhteen. Jos velka tai velat ovat 2 vuotta passiivilistalla, poistuvat ne lopulta kokonaan ulosotosta, eikä velkoja voi niitä enää ulosottoon palauttaa sen jälkeen enää lainkaan. Velkoja voi toki perintäfirman kautta yrittää niitä periä kai vaikka loputtomasti (korjatkaa jos olen väärässä?), mutta niihin pyyntöihin ei tarvitse enää mitenkään enää reagoida. Tietysti jos oma taloudellinen tilanne on muuttunut oleellisesti, niin toki ne velat kantsii silloin hoitaa kaikki pois joka tapauksessa.
Ulottoviranomaisten kanssa usein kannattaa itse tehdä yhteistyötä. Ei kannata itse ruveta hankalaksi tai vältellä yhteydenottoja tms. Ne on ihan normaaleja ihmisiä siellä Ulosotossa.
Varattomuusolettama kyllä vaatii käytännössä käsittääkseni sen, ettei ole ele muutamaan vuoteen juuri mitään tuloja eli ei tuota päätöstä nyt ihan kevyesti varmaan tehdä.
Muuten tuloista menee aina tietty osa ulosottoon. Mahdolliset veronpalautukset menee aina kokonaan ulosottoon.
Joku hankkii itsensä ulosottoon kerta toisensa jälkeen. Siitä päättelen, ettei se voi maailmanloppu olla.
Vierailija kirjoitti:
Joku hankkii itsensä ulosottoon kerta toisensa jälkeen. Siitä päättelen, ettei se voi maailmanloppu olla.
Kannattaa päästää tahallaan kaikki velat sinne ulosottoon nopeasti eli lopettaa kokonaan velkkojen lyhennykset paitsi jos pystyy pienimmät velkasummat maksamaan sitten pois.
Ulosotto on usein velallisen etu.
Mutta tietysti jatkossa syytä muuttaa rahankäyttöäään järkevämpään suuntaan.
On tietysti tilanteita joissa joku ulkopuolinen olosuhde aiheuttaa todella hankalan tilanteen ja Ulosottoa on mahdotonta välttää.
Esim. jollain yrittäjällä voi tulla tällainen tilanne jossa yrittämisen riskit realisoituu ikävällä tavalla vaikka olisikin hoitanut raha-asioita ihan järkevällä tavalla.
Nyt saa Los ankkelessista pienellä rahoituslainalla kivoja taloja tuunattavaksi. Siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kinuskikastikettahan se nykyään on, maksat velat pois ja tadaa luottotiedot on kunnossa. Ennen maksoit velat pois ja olit sen jälkeen vielä viis vuotta ihmis- haastetta.
Neljä vuotta
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt kolmekymppinen ja varmaan ellei jokin ihme käy niin olen reilu nelikymppisenä vasta velaton.
-ap
Velka järjestelyssä olet aiemmin velaton. Mutta et pääse sinne, jos et hae.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto on usein hyvä asia verrattuna siihen että velkoja on älytön määrä perinnässä. Ulosototossa sentään korot on rajattu jotenkin järkevälle tasolle ja ulosottoa hoitaa viranomaiset virkavastuulla eikä mitkään perintäfirmat.
Pienet velkasummat kannattaa yrittää maksaa pois ennen niiden päätymistä ulostottoon, ettei mene turhaan niitä velkakohtaisia kiinteitä kuluja.
Ulosotosta on mahdollisuus päästä pois ajan kanssa.
Aina se ei vaadi välttämättä edes kaikkien velkojen takaisinmaksua.
Riippuu tilanteesta.
Jos ulosotto toteaa henkilön esim. varattomaksi, niin kaikki velat poistetaan aktiivisesta ulosotosta yleensä (ns. varattomuusolettama) ja velkojat voivat kerran palauttaa ne palauttaa ne kyllä ulosottoon, mutta silloin ne siirtyvät ulosoton passiivilistalle ja ulosottovrianomaiset eivät enää silloin tee aktiiviisia toimenpiteitä ulosoton suhteen. Jos velka tai velat ovat 2 vuott
Tossa on kyllä väärää tietoa. Passiivilistalle hakee velkoja, eikä siihen haettaessa saa olla muita velkoja. Jos velka pääsee passiivilistalle. Se on siellä 2 vuotta ja vanhenee. Muuten velka vanhenee joko 15 tai 20 vuotta. Ja voi käydä varattomuusmerkinnän jälkeen niin monta kertaa voudilla, kuin kerkeää. Mutta, koska joka kerta maksaa velkojallekin vähän rajaa. Laittavat velkojat velat noin kerran vuodessa veronpalautusten toivossa voudille.
Mitään automaattista passiivia ei ole. Sitä hakee velkoja
Ei oo maailmanloppu. Rahaa jää mulla käteen noin 1500€. Ulosottoa maksan noin 500-600€ kuukaudessa. Mulla yksi huollettava ja mies, jolla duunarin palkka. Hyvin pärjäillään, ja velat pitäisi mulla olla kuitattu viimeistään tämän vuoden lopussa. On niitä jo melkein 15-vuotta makseltukin.
Ei.
Saat maksettua avoimet velkasi.
Ei mulla yleensä ole... se on ihan käytännön matematiikkaa.
No, ei ole maailmanloppu missään tapauksessa. Riippuu, mikä tilanne oli ennen.